Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Tip nodig bij Upgraden laptop (extensa 7630G)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Een vraagje waar google me deze keer echt niet bij kan helpen, ik zoek een videokaart voor m'n nogal outdated laptop, destijds gekocht omdat hij een vervangbare GPU heeft alleen nu mijn vraag, welke zijn geschikt? en waar kan ik deze aankopen?

RAM en HDD heb ik al lekker op kunnen schroeven maar GPU kan ik niks over vinden, ook totaal onduidelijk voor me wat voor GPU's nou compatible zijn met mijn laptop.

Bedankt voor het lezen!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Als ik jou was zou ik de GPU niet vervanger, is meestal erg moeilijk bij een laptop als het al kan en bovendien ook erg duur, ik denk dat je beter een nieuwe laptop kan kopen, ben je maar iets duurder uit en bespaar je je een hoop werk.

• Goudstalen
  • Registratie: Juni 2012
  • Nu online
Zoals hierboven al gezegd wordt zal het het niet waard zijn om een nieuwe GPU te plaatsen (als het al kan).

Ik heb geen idee of het qua formaat en aansluiting (MXM oid) past, maar neem deze bijvoorbeeld: http://www.ebay.com/itm/A...Cards&hash=item232d2a4908

Als hij past heb je inderdaad een leuke GPU erbij (die denk ik wel door je C2D gebottlenecked gaat worden), maar toch zit je alweer op 300 euro... De vraag is of je dat nog uit wilt geven aan een verouderde laptop.

Edit: ik heb even gezocht en volgens mij heb je in die Acer een MXM II videokaart zitten. Dus moet je een GPU in MXM II formaat zoeken.

Meer info over MXM.

Edit 2: Welke GPU heb je op het moment? Volgens mij zijn er modellen met een GT 9300 en HD 3650.

Na wat rondzoeken ben ik tot de conclusie gekomen dat er bijna geen upgrade te vinden is. Het is een verouderd formaat waarvan het maximale Wattage niet zo hoog ligt.

Zo te zien is het beste wat er te vinden valt een 9600m GS of HD 4650m. Wat het verschil me je huidige kaar is qua performance en of het wel past qua heatsink e.d. zul je zelf uit moeten zoeken.

[ Voor 39% gewijzigd door Goudstalen op 17-03-2014 22:02 ]

• MusicAddict
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-11 22:56
Ik zou het ook niet doen, zelfs al zou je upgraden (wat een enorme duit kost) heb je performance die zelfs een hd 4000 of hd 4400/4600 van Intel al lang en breed verslaat. En dat zijn de standaard gpus die bij de processor zitten,. Ik kwam zelf ook tot die conclusie bij een oude acer, die in 2008 nog best courant was qua GPU (9500m gs), maar nu dus op dat vlak in ieder geval niks meer voorsteld. :)

Dat weegt echt niet op tegen de voordelen van het vervangen van die GPU. Kijk voor de lol maar eens het verschil tussen een 9600m gs 'topmodel' en een hd 4000/4400/4600..

[ Voor 26% gewijzigd door MusicAddict op 17-03-2014 22:14 ]

• Goudstalen
  • Nu online
MusicAddict schreef op maandag 17 maart 2014 @ 22:12:
Ik zou het ook niet doen, zelfs al zou je upgraden (wat een enorme duit kost) heb je performance die zelfs een hd 4000 of hd 4400/4600 van Intel al lang en breed verslaat. En dat zijn de standaard gpus die bij de processor zitten,. Ik kwam zelf ook tot die conclusie bij een oude acer, die in 2008 nog best courant was qua GPU (9500m gs), maar nu dus op dat vlak in ieder geval niks meer voorsteld. :)

Dat weegt echt niet op tegen de voordelen van het vervangen van die GPU. Kijk voor de lol maar eens het verschil tussen een 9600m gs 'topmodel' en een hd 4000/4400/4600..
Aan de ene kant heb je gelijk. Aan de andere kant is een upgrade ook zo duur weer niet. Ik zie die kaarten tussen de 100 en 200 dollar, daar koop je geen nieuwe laptop voor.

• MusicAddict
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-11 22:56
DGonlag2 schreef op maandag 17 maart 2014 @ 22:37:
[...]

Aan de ene kant heb je gelijk. Aan de andere kant is een upgrade ook zo duur weer niet. Ik zie die kaarten tussen de 100 en 200 dollar, daar koop je geen nieuwe laptop voor.
Hmm misschien dan niet nee, maar het ligt er ook maar net aan wat TS als opties ziet. een core2duo (en waarschijnlijk ddr2 ram) is natuurlijk ook al weer wat achterhaald als je het vergelijkt met een simpele i5 4200u (of zelfs een i3) die daar meteen ook nog eens grafisch meer voor neerzet. Om over de accuduur maar niet te spreken.

Als ik dan even notebookcheck er bij haal zie ik dat TS een 17.3' heeft, die welgeteld 4.2cm dik is en 3.3 kilo weegt samen met een 1440x900 pixel scherm. Alleen dat al zou mij al eerder overwegen om iets meer uit te geven aan een nieuwe laptop (uiteraard alleen als het mogelijk is natuurlijk!)

Want bijvoorbeeld een Dell Inspiron 17 met een i3 4030u (hd4400, 1600x900 pixels en 4gb ram) kost je ook maar 405 euro met korting. Krijg je wel een nieuwe laptop voor terug die even goed (zoniet beter presteert) en daarnaast ook minder weegt en niet zo (voor hedendaagse standaarden) dik is. Andere opties zullen er vast ook zijn.

Maar dat is mijn mening, uiteindelijk is het TS die nog een aantal jaar wil doen met zijn oude laptop en dus voor de eventuel overweging moet staan. (anders zou ie niet willen upgraden maar toch) :)

Verwijderd

hoi1234 schreef op maandag 17 maart 2014 @ 21:12:
Als ik jou was zou ik de GPU niet vervanger, is meestal erg moeilijk bij een laptop als het al kan en bovendien ook erg duur, ik denk dat je beter een nieuwe laptop kan kopen, ben je maar iets duurder uit en bespaar je je een hoop werk.
Afhankelijk van het merk is het vervangen van de grafische kaart echt niet zo moeilijk. Bij A-merken als Dell is dit zeker goed te doen. Manuals zijn beschikaar op internet, net als Youtube video's ter ondersteuning.

Bij een, in mijn ogen, B-merk als Acer zul je wat voorzichtiger moeten zijn bij het (de-)monteren van de onderdelen om de kans op onherstelbare schade aan plastic onderdelen te voorkomen.

De vraag, hierboven eigenlijk al beantwoord, is of de Acer het nog wel waard is om een graka upgrade te ondergaan. Dat kan alleen de TS voor zichzelf bepalen. Ik zou het niet doen. De performancewinst weegt niet op tegen de kosten.

Helaas heeft de TS al geld uitgegeven aan HDD (ik hoop toch wel een SSD?) en RAM. Wellicht was wat onderzoek vooraf verstandiger geweest en had de TS het al bestede geld beter aan een nieuwe laptop kunnen uitgeven.

• Goudstalen
  • Nu online
Het is normaal gesproken helemaal niet makkelijk om een GPU te vervangen, zeker niet bij de A merken. Daar zit de GPU 99/100 keer op het moederbord gesoldeerd.

Bij de Extensa die OP heeft is het wel erg goed te doen, kijk maar naar onderstaande afbeelding:
Afbeeldingslocatie: http://www.notebookcheck.net/fileadmin/_migrated/pics/Serviceoeffnungen-b1_01.jpg

Probleem zit vooral in het vinden van een passende GPU (voor de heatsink, namelijk geen idee of de GPU zelf altijd op dezelfde plaats zit in MXM). En het kost inderdaad wat geld. Zoals je al zei heeft de OP al geïnvesteerd in een nieuwe HDD en RAM, dus kan me goed voorstellen dat hij/zij ook die GPU nog wil upgraden.
Alleen kun je hem niet bijzonder ver omhoog krikken...
Pagina: 1