SSD (vanwege W-XP > W7)

Pagina: 1
Acties:

• wbetuwe
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02 17:49
LS.,
De upgrade van WXP naar W7 zit er nu echt aan te komen. Ik heb er lange tijd tegenaan lopen hikken (vanwege de herinstallatie van vele 10tallen prog's).

Maar...
ik wil meteen van de gelegenheid gebruik maken om mijn HD1 (waarop C: en F:) te vervangen door een SSD.
Een van de tests leert mij, dat dat dan een 128 GB Samsung 840 Series Pro SATA-600 of een 128 GB Plextor M5 Pro SATA-600 kan zijn. Beiden ong. E100.

Mijn desktop systeem is al behoorlijk oud (oktober 2008), maar 'still going strong'. Specificaties (volgens PC Wizard 2013):
CPU Intel Core 2 Duo E7200 @2533 MHZ
Moederbord MS International MS7519
Intern geheugen 2 x 2048 DDR2-SDRAM
Video ATI Radeon HD4800 series
HD1 Samsung HD252HJ 250 GB (C: en F:) SATA-300
HD2 Samsung HD252HJ 250 GB (D: en E:) SATA-300
Voor beiden geldt (nogmaals PC Wizard 2013):
Serial ATA = ja
Serial ATA versie = 2.0 (SATA300)
PIO = 4
UDMA mode max. = 6 (ATA133)
UDMA mode ingeschakeld = 5 (ATA100)
Verders:
5 externe usb HD's van 120, 500, 250, 500 en 1500 GB
Plextor CD-R PX-W1610A
NEC DVD-RW ND-4551A
Netwerk Realtek Gigabit
WXP SP3 32bit

Waarbij HD1 vervangen wordt door een SSD en een grote systeempartitie/-schijf wordt (en F: ergens anders naartoe verhuist).

Grote vraag is natuurlijk: werken de twee genoemde SSDs (Samsung of Plextor) op de plek van HD1:
> zitten er de juiste aansluitingen (of moet ik met verloopjes rekening houden)?
> blijft SATA600 overeind, of wordt het afgeknepen?
> of moet er in de BIOS 1&ander worden bijgesteld?

Maw. werkt dit? Of moet ik het vergeten?
Van wie mag ik je kennis lenen.

Met dank&groet,
Ivo

Verwijderd

Een E7200 is krachtig genoeg voor de simpele taken :). Deze processor is ook krachtig genoeg voor Windows 7 of Windows 8. Ik zou verder niet moeilijk doen gewoon deze SSD aanschaffen: pricewatch: Crucial 2.5" M500 120GB Goede kwaliteit, goede prijs en als de stroom uitvalt wordt de data nog weggeschreven :). Je hebt toch een SATA-300 aansluiting waardoor je het snelheidsverschil wat er in synthetische benchmarks is niet gaat merken. Je merkt het sowieso nauwelijks in dagelijks gebruik.

De BIOS instellingen dat weet ik ook niet precies.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Dat gaat werken, je hebt geen verloop stekkertjes nodig: je kan gewoon de aansluitingen van je oude HD gebruiken.
Voor installatie wel even kijken of je AHCI nog moet aanzetten in de bios.
Het zal uiteraard op sata300 snelheden werken want je hebt geen sata600. Er is weinig verschil te merken overigens tussen die 2, dus daar hoef je niet over in te zitten.

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:24
Bovenstaanden hebben zeker gelijk, maar is het niet wat om meteen van de gelegenheid gebruik te maken om een zuiniger + sneller beestje er neer te zetten? Niet echt je vraag, maar ben toch even zo brutaal dat ik hem stel. :9

Dan kan je ook gebruik maken van de volledige snelheid van het ding en hoef je alles slechts eenmaal te installeren, anders zit je misschien over 1 of 2 jaar weer er tegen aan te hikken om alles over te doen. Want ik begrijp uit bovenstaand verhaal dat het installeren van alles je eigenlijk tot nu heeft opgehouden om überhaupt een stap te zetten.
Ik heb zelf namelijk ook een tijdje een SSD gehad op een Q6600 (met OC naar 3,2GHz), maar dezelfde SSD (Crucial M4) is op een moderner systeem merkbaar sneller. Waarschijnlijk omdat de rest van het systeem sneller is, naast SATA600 en dat bijv. de bootloop standaard korter is. Installeren is mijn hobby ook niet perse, maar heb er wellicht minder moeite mee dan jij, dus vandaar heb ik toen wel de SSD gekocht voor het oudere systeem.

Om eens te noemen: een recente dualcore Pentium G1820 of G3220 van 30 c.q. 50 euro is al zowat de helft sneller en hebben ook een IGP. Dus als je weinig zware dingen doet hoef je geen grafische kaart meer te nemen, waar je vanzelfsprekend bespaart op zowel aanschaf als verbruikskosten.

Voorbeeld systeempje met A-klasse componenten:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3220 Boxed€ 49,25€ 49,25
1ASRock B85M Pro4€ 54,80€ 54,80
1WD Green WD20EZRX, 2TB€ 70,90€ 70,90
1Cooler Master N300 (Closed)€ 31,64€ 31,64
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 62,20€ 62,20
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 51,-€ 51,-
1Crucial 2.5" M500 120GB€ 56,-€ 56,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 375,79

Mocht bovenstaand niets zijn wat je stiekem overwoog, dan beschouw mn post maar als niet verstuurd en koop gewoon de SSD die de anderen al aanraadden.

[ Voor 3% gewijzigd door Aardwolf op 17-03-2014 18:58 ]

Verwijderd

Asrock en Crucial, is vaak vragen om problemen.
De timing van beide kunnen vaak voor ellende zorgen.
Voor 6 Euro's meer en een ander merk krijg je minder problemen.

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02 10:05

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Verwijderd schreef op maandag 17 maart 2014 @ 19:44:
Want dat kan je onderbouwen door?

Ik draai zelf ook asrock en crucial. Geen enkel probleem.

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 26-02 12:14

P_Tingen

omdat het KAN

Gewoon installeren, je zal je systeem niet terugherkennen. Een SSD werkt in de praktijk op sata300 net zo snel als op sata600. Maar omdat je een minder recent systeem hebt, denk ik dat je beter win8 kan installeren. Dat is net iets sneller en gaat in de komende update beter om met minder geheugen. Als je een nieuwe licentie moet aanschaffen is er eigenlijk geen goed reden om voor win7 te kiezen. Win7 is zeker niet slecht. Sterker nog, als je win7 HEBT is er eigenlijk ook geen reden om over te stappen naar 8, maar als je toch iets nieuw gaat kopen....

... en gaat over tot de orde van de dag

• NinjaTuna
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-02 16:25
Verwijderd schreef op maandag 17 maart 2014 @ 19:44:
Wat...? 8)7

Ik weet een stuk of vijf systemen om mij heen die Asrock en Crucial zonder problemen draaien. Ik vind je opmerking ongefundeerd en zou ook op geen enkele manier kunnen verklaren waarom het niet zou kunnen werken...

• Aardwolf
Ach ja en daarbij: het was slechts een voorbeeld systeem. Dan gooi je er toch een ander mobo/SSD/etc in. Mux heeft die getest en verbruikt vrij weinig stroom, daarom nam ik die in de lijst.

Al die euro's die er op of af gaan is kruimelwerk. Maar mss wil TS helemaal niets nieuws en is dus bovenstaande discussie onnodig. Buiten dat ben ik wel nieuwsgierig waarom het niet goed zou werken...

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14-01 23:04
NinjaTuna schreef op maandag 17 maart 2014 @ 20:01:
[...]

Wat...? 8)7

Ik weet een stuk of vijf systemen om mij heen die Asrock en Crucial zonder problemen draaien. Ik vind je opmerking ongefundeerd en zou ook op geen enkele manier kunnen verklaren waarom het niet zou kunnen werken...
Hij heeft het over dat probleem met RAM geheugen in combinatie met een FX6300 De BGG had in januari een build met toevallig een AsRock moederbord. Zie BBG van januari bij basis game systeem.
Update 22-01: Vanwege mogelijke compatibiliteitsproblemen raden we aan om ander geheugen te kiezen
Het heeft verder niks met ASrock of SSD's te maken maar kom op mensen iedereen maakt wel eens fouten :)

Je systeem ziet er goed uit hoewel je kan nadenken over het upgraden van het ram. van 4 naar 6 of 8 GB. Let daarbij op dat je wel 64 bit windows op je PC zet. 32 bit kan maar max 4 GB ram aan. Daarbij is een SSD (als ik me niet vergis) sneller op een 64 bit systeem dan op een 32 bit. Let wel op dat veel oudere componenten niet meer werken ipv geen 64 bit drivers.

Als je DDR2 geheugen hebt kan je gewoon een stripje in V&A kopen. Ik zou DDR2 niet nieuw kopen omdat het vaak onnodig duur is.

[ Voor 3% gewijzigd door rickboy333 op 17-03-2014 20:46 ]

TIME TO UPGRADE !!!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ik moet een beetje grinniken.
TS wil een ssd. Of niet.
En waar gaan we het over hebben? Een nieuwe pc, Asrock moederborden die niet met crucial ssd zou werken (broodje Aap). Heb ik ook nog een tip: probeer eens zuurkoolstampot met een beetje mosterd. Best wel lekker.

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 26-02 16:05
Je wilt van 500gb naar 120/128 GB gaan? Is het niet beter om een 240/250 GB SSD te halen. Geloof dat zo'n crucial M500 240GB 99 euro was pas? pricewatch: Crucial 2.5" M500 240GB

Is nog geen 500 GB maar iig wel de helft.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

• wbetuwe
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02 17:49
Allereerst mijn hartelijke dank voor de vele, snelle en on/off-topic antwoorden die ik hierboven kreeg.
Ik ben er behoorlijk door gerust gesteld (en dat wil wat in deze barre tijden) en zal voor mijn upgrade maar twee dagen gaan uittrekken.

Even een paar opmerkingen:
> neen, er komt geen nieuw systeem. Dat kan Bruin even niet aan :-),
> ik heb een officiële W7 op de plank liggen (zowel 32, als 64bits), maar nog niet gebruikt (voordeel van het invallen in het onderwijs: SURFnet). Dus W8/81 is nu geen optie,
> de Crusial SSD scheelt zo'n E40 met de door mij genoemde twee. Die kwamen dan wel weer goed uit de test. Ga ik op broeden,
> SATA300 of SATA600 maakt dus (in deze configuratie) nauwelijks wat uit. OK,
> over AHCI in de BIOS lees ik mij nog even in,
> uitbreiding naar 8GB intern in combinatie met W7 64bits is een optie,
> HD1 van 250GB is opgedeeld in 2-en. Vandaar mijn voorkeur voor een SSD van 128GB. Dat moet genoeg zijn voor de systeempartitie C:. De rest van HD1 wordt dan opgeborgen op de usb-HDs.

Nogmaals mijn uitgebreide en warme dank voor alle reacties: dat geeft een mens weer moed >:)

Wat mij betreft kan deze draad gesloten worden.

Groeterdegroet...

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

ik zou de partitie niet verhuizen, dit wil nog wel eens problemen geven ivm uitlijning ( http://nl.hardware.info/r...d-met-juiste-4k-alignment )

een schone installatie is zo gedaan op een SSD (kwartiertje is dat klaar!), en kun je wel even met een schone lei beginnen

mvg, een tevreden m500 gebruiker :P

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• Aardwolf
Oké dat kan, heb ik ook welles last van. -O-
Heb ik ook nog een tip: probeer eens zuurkoolstampot met een beetje mosterd. Best wel lekker.
Lijkt me niet zo lekker, maar sta voor alles open...
Heb je een link? :> O-)
wbetuwe schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 15:02:
Even een paar opmerkingen:
> neen, er komt geen nieuw systeem. Dat kan Bruin even niet aan :-),
Oké scheelt wel een installatie extra, maar dat zat er in....
Succes!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 26-02 12:14

P_Tingen

omdat het KAN

wbetuwe schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 15:02:
> uitbreiding naar 8GB intern in combinatie met W7 64bits is een optie,
Met uitbreiding van het geheugen zou ik even wachten. Als je een SSD neemt is swappen ineens niet zo erg meer. Het gaat zo ontzettend snel dat je zal merken dat je op een systeem met een SSD gemakkelijker kan werken met (relatief) weinig geheugen dan op een systeem met HDD's

... en gaat over tot de orde van de dag

Pagina: 1