Wifi netwerk

Pagina: 1
Acties:

• pedaalemmer|IA
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20-11-2019
Sinds een aantal maanden is het gelukt om tweetal netwerken aan elkaar tekoppelen het gaat om twee woon huizen en 1 bedrijfs hal.

Het netwerk bestaat uit de volgende apparatuur:

Woonhuis 1:
- Primaire router en DHCP server: Linksys EA6200
- gigabit switch

Woonhuis 2:
- Linksys 160N met DD-WRT

Bedrijfshal:
- Linksys e1000 met DD-WRT

Tussen alle linksys routers zit een bedraad netwerk, DCHP word alleen uitgedeeld door de primaire router.
Nu zenden alle drie de routers een verschillend SSID uit.

Wat ik graag zou willen opzetten is 1 SSID, dus 1 groot wifi netwerk met daarbij een geisoleerd gasten netwerk zonder wachtwoord in een eigen apparte adressen range.

Iemand tips en trucks hoe dit makkelijk te doen?

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Gewoon op elke router het SSID en de WPA2 key exact gelijk maken en ze op een andere frequentie zetten. Dan heb je 1 netwerk :) Gasten netwerk kan je doen door losse routers (fysiek gescheiden) of een 2e WiFi netwerk op elke router!

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Met DD-WRT kan je VLANs gebruiken en virtuele WiFi interfaces die je dan aan die VLANs knoopt. Als je het echt goed wil doen heb je wel losse radio's nodig en daarmee waarschijnlijk extra AP's. Een managed switch en tweede router met DHCP lijkt me dan ook wel een eis.

• pedaalemmer|IA
Ik zat zelf te denken om de 2de en 2de router in te zetten als accesspoint in de zin van een repeater maar dan over bekabled netwerk naar wifi toe.

Dus de primaire router is leidend en de 2de en3de router repeaten zijn signaal simpelweg.

het aanmaken van zelfde SSID's en wachtwoorden werkt niet voor alle apparaten goed (zoals met WP8)

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:46
Wel even de kanalen verschillend zetten per router/AP en zorgen dat ertussen slechts een kleine overlap is.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:17

lier

MikroTik nerd

pedaalemmer|IA schreef op maandag 17 maart 2014 @ 16:24:
het aanmaken van zelfde SSID's en wachtwoorden werkt niet voor alle apparaten goed (zoals met WP8)
Wat bedoel je hier mee?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• pedaalemmer|IA
Mijn lumia 920 bijvoorbeeld, connect niet met een wifi netwerk waarvan eenzelfde ssid en wachtwoord al is opgeslagen voor een ander accespoint.

• Jolke
Huh? Maar als het de routers/APs allemaal hetzelfde SSID en key hebben, dan ziet deze het verschil toch helemaal niet. Het is dan 1 groot draadloos netwerk geworden.

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-11 21:22
Zeker wel, een client connect naar het mac adres van je ap..

Ik kwam het laatst ook tegen met mijn iphone, die wist ook niet wat ie moest doen

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• pedaalemmer|IA
Precies, en mede daarom zoek ik naar een beter optie dan alleen alles hetzelfde SSID en wahctwoord te geven.

Is er geen repeater functie die je kan inzetten via het bekabeld netwerk?

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-11 21:22
Wat je kunt doen... Losse ssid's aanmaken met zelfde wachtwoord bij elk AP, en handmatig op elk AP inloggen...

Dan moet het gewoon werken

Ik heb het ook zo met mijn 3 AP's hier in huis..... Maar dat heeft meer te maken met dat ik wil kunnen zien met welk AP ik verbinding heb

[ Voor 33% gewijzigd door shure-fan op 19-03-2014 21:01 ]

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

shure-fan schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 10:25:

Ik kwam het laatst ook tegen met mijn iphone, die wist ook niet wat ie moest doen
Wordt 't dan niet eens tijd dat Nokia/Apple dat gaan fixen?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Killerbert
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19-11 16:50
Bij android & WIN7 is dat geen probleem.

Hier heb ik ook 3 AP's met het zelfde SSID & PW. Wel allemaal een ander kanaal.
Schakelt automatisch over naar het sterkste AP

Op een dag drink je geen bier meer maar drink je Grolsch... My specs

• Jolke
Killerbert schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 22:34:
Bij android & WIN7 is dat geen probleem.

Hier heb ik ook 3 AP's met het zelfde SSID & PW. Wel allemaal een ander kanaal.
Schakelt automatisch over naar het sterkste AP
Herkenbaar :Y

• pedaalemmer|IA
Dus even kort samengevat, er is geen software/hardware oplossing behalve dan een Apple air. Om wifi punten gemakkelijk te koppelen en te managen.

Ik vind namelijk elke ap zelfde wachtwoord geven en ssid een beetje een houtje touwtje oplossing. Je moet dit dan altijd op elk AP bijhouden.

Voor een bedrijf heb ik het weleens met Ruckuss apparatuur opgezet met een zonedirector en dit is een super oplossing, misschien moet ik dan toch maar ff doorsparen.

• Jolke
pedaalemmer|IA schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 11:24:
[...]

Ik vind namelijk elke ap zelfde wachtwoord geven en ssid een beetje een houtje touwtje oplossing. Je moet dit dan altijd op elk AP bijhouden.

[...]
Het gaat hier om welgeteld... 3 APs. Dat is al teveel :P

• pedaalemmer|IA
Komen er nog meer bij, maargoed ook al waren het maar twee. Als tweaker zijnde ga ik voor de meest mooie oplossing.

Ik ga zelf fftjes wat in elkaar zetten zodat ik het toch werkend krijg zoals ik het wil hebben.

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 30-11 17:56
shure-fan schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 10:25:

Ik heb juist het tegenovergestelde. Bij mijn ouders en thuis meerdere AP's met hetzelfde wachtwoord en SSID. Heb je je kanalen wel goed ingesteld? Bij 3 AP kun je gaan voor 1,6,11. Dan zou het gewoon goed moeten werken (praktijk voorbeeld laat ik graag zien ;))

Carpe Diem

• Killerbert
pedaalemmer|IA schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 11:24:
.....

.....
Wat is het probleem om het zelfde ssid + PW te gebruiken?
Je hebt toch 1 groot netwerk? of wil je dat je iedere keer een ander ip adres ophaalt en dat je verbindingen opnieuw moet opbouwen?

ik zou kanaal 1, 5, 9, & 13 gebruiken.

Zie ook: [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

Voorbeeld bij mij:

In 1e plaatje heeft m'n telefoon nog verbinding met een slechter A.P. (doordat ik loop)
Afbeeldingslocatie: http://plaatjesdump.nl/upload/c826fb49aa690ec3cca475a0455f06ba.png

Op het 2e plaatje schakelt m'n wifi over. 8)
Afbeeldingslocatie: http://plaatjesdump.nl/upload/09b9899cfeafe238fb548ee059ae5220.png

• Jolke
Goed in beeld gebracht Killerbert - wellicht ook een goede voor een update voor de AP howto? ;)

• Killerbert
Jolke schreef op zondag 23 maart 2014 @ 20:42:
Goed in beeld gebracht Killerbert - wellicht ook een goede voor een update voor de AP howto? ;)
Helemaal mee eens. 't is een mooi voorbeeld
Helaas kan ik de TS zelf niet updaten
Ik ga eens een DM sturen ;)

Pagina: 1