Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Lenovo: nieuwe B590 of 2e hands W500?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweakers,

Ik ben op zoek naar een nieuwe laptop, en als schoolvoorbeeld-student heb ik geen groot budget. De laptop zal ik gebruiken voor de standaard dingetjes: beetje op internet, tekstverwerken, studie-opdrachten en verder moet er op gepokerd kunnen worden. Het belangrijkste is dat het een betrouwbare, degelijke laptop is die nog een aantal jaar mee gaat.

Nu heb ik opties op het oog: de ene optie is het nieuw aanschaffen van de Lenovo Essential B590 a 400 euro, de andere optie is om een gebruikte business-laptop, de Lenovo R500, aan te schaffen voor 300 euro. Ik heb al meer ervaring met het aanschaffen van een tweedehands laptop (HP compaqn 8510) bij deze zaak, en dit is me tot dusver vrij goed bevallen: de laptop was in goede staat en de service is bij deze zaak erg goed.

Kan ik dan beter de 2e hands business-laptop kopen, of is de gloednieuwe budget-lenovo een betere keus? Nogmaals, betrouwbaarheid en duurzaamheid zijn voor mij erg belangrijk.

Alvast bedankt voor jullie advies!

Verwijderd

Wat zijn de specificaties van beide laptops. Op basis van niks kan men je ook niks adviseren. Beantwoord gelijk even deze vragen: LAA beleid

Verwijderd

Topicstarter
De essential B590: pricewatch: Lenovo Essential B590 (MBT3FMH)

de R500: pricewatch: Lenovo Thinkpad R500.

De R500 zou dus een snellere processor hebben (omdat het intel duo core is?). Verder zoals ik zei, betrouwbaarheid en duurzaamheid zijn de belangrijkste factoren.

Verwijderd

Overweeg ook deze: pricewatch: Lenovo Essential B590 (MBX3GMH) De i3 is een vrij krachtige processor waar je weer een lange tijd mee vooruit kunt.

Over die processors. De B590 is een stuk sneller. Dit komt omdat de processor uit de R500 van een veel oudere generatie is. De Pentium 2020M is sneller van die twee, maar de Core i3 3110M uit degene die ik link is weer wat krachtiger dan de Pentium.

• Streup
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-10 13:22
Wat ChicaneBT zegt lijkt me in die prijsklasse de beste keus waar je nog een aantal jaar mee doorkan. Die i3 is lekker vlot ism w8. Als je over een paar jaar weer wat gespaard hebt kan je ook nog makkelijk upgraden met een ssd en eventueel meer geheugen.

“Most people gaze neither into the past nor the future; they explore neither truth nor lies. They gaze at the television.” - (Radiohead)

• Meeloow
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18-01-2022
Ik kan de b590 met i3 ook aanraden. Ik heb deze onlangs voor mijn nichtje gekocht en hij fungeert prima als basislaptop. Wel even een schone installatie erop zetten, er zit behoorlijk wat bloatware van Lenovo op die de pc initieel erg traag aan laat voelen. Na een herinstallatie is hij perfect.

Verwijderd

Voor jouw budget zijn er nog wel meer opties, waarmee je meer waar voor je geld krijgt. Voor de toepassingen die jij noemt heb je geen Core i3 nodig. Een mainstream dual core volstaat prima. Ik zou meer kijken naar het scherm, geheugen en HDD snelheid.

Geen reclame, maar bedoeld als goed advies: ik heb al een aantal 'refurbished' Lenovo 14.1"/15.4" T61's verkocht, voorzien van T8100, 4GB, 500GB HDD en 1400*900 mat beeldscherm. Als je de HDD nog vervangt door een 64 of 128 SSD ben jij helemaal het mannetje en houd je nog wat euro's in je zak (voor het pokeren ;-) ).

• cmndr_adama
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 29-11 13:51
Ik zou een nieuwe B590 kopen, als het budget het toelaat zou ik voor de versie met de i3 gaan, dat is wat meer 'future-proof'. Een T61 of R500 kan qua prijs leuk zijn, maar is nu toch wel sterk verouderd.

Ben je trouwens specifiek naar Lenovo aan het kijken? Thinkpads zijn gebruikt nog relatief duur, voor hetzelfde geld (of minder) heb je ook een nieuwere Dell Latitude of HP Elitebook bijvoorbeeld.

Verwijderd

Topicstarter
Heel erg bedankt voor alle adviezen!

cmndr, bij deze zaak hebben ze inderdaad ook een Dell Latitide e6410 (gebruikt), voor 369 euro. pricewatch: Dell Latitude E6410-E333NL
Denk je dat dit een betere deal is? Ik zie nu inderdaad dat het een stuk nieuwer is. Maar voor een kleinere 100 euro meer heb ik dus een nieuwe B590 met i3. Hmm..
Pagina: 1