Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oyay
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11-09 11:05
Mede tweakers,

Ik heb even jullie hulp/advies nodig.

Ik heb nu in 2 weken tijd 2x de stoppen door gehad thuis.

Nu vind k dat op zich niet zo er maar ik vind het wel erg dat mijn nas (synology ds214Play) natuurlijk ook uit valt. Deze komt automatisch weer in de lucht maar de nas/schijven kunnen natuurlijk ook stuk gaan door stroom uitval.

Hebben jullie ook een UPS thuis voor julile server/nas?
Zo ja welke? Zijn er UPS`en waarvan de accu lang genoeg meegaat? (zeg 5jaar?) Die natuurlijk niet te veel kost?

Ik heb al gekeken naar een APC, deze zijn rond de €70 maar ik kan niet zien of hier USB op zit (staat niet in de Specs) en weet ook niet of deze lang genoeg mee gaan. Het heeft natuurlijk geen nut om een UPS te kopen als ik hier iedere 2 jaar een nieuwe accu voor moet kopen..

Alvast bedankt.

If The Bitch Don't Like Me Something Must Be Wrong With The Bitch!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:32

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Je kan er ook gewoon een kopen met een usb aansluiting. Als de stroom er dan afgaat kan hij een commando sturen naar je synology om af te sluiten. Op die manier hoef je niet een UPS te kopen met een enorme accu en het maakt ook niet zoveel uit of hij erg versleten is of niet. Zolang er maar genoeg energie in zit om de nas te voeden tijdens het afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeSitated
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-12-2024
Een accu van een UPS houdt het echt langer vol dan 2 jaar.... Waar accu's niet tegenkunnen is dat ze niet gebruikt worden, maar daar heb jij in jouw situatie geen last van...:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16:26
Heb ook een simpele APC aan mijn Synology hangen, kan inderdaad ook een afsluitsignaal geven na x minuten of als batterij niveau laag is. Je hebt in ieder geval altijd genoeg tijd om de NAS netjes te laten afsluiten, want dat duurt maar 1-2 minuten en zolang gaat zelfs een kapotte accu (na 5 jaar) nog wel mee :+

edit: deze dus: pricewatch: APC Back-UPS CS 350 USB/Serial

[ Voor 19% gewijzigd door maarud op 17-03-2014 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schumaster
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-09 13:44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:49

DukeBox

loves wheat smoothies

^ Die heb ik ook, alleen de 700VA versie. 69€ bij onze oosterburen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 16:03
Hoe vaak verwacht je nog dat de stoppen gaan doorslaan? Als het bij deze 2 keer blijft heb je geen UPS nodig. Verwacht je dat het vaker voor gaat komen, dan zou ik eerst eens de stroom voorziening laten checken.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oyay
HeSitated schreef op maandag 17 maart 2014 @ 11:28:
Een accu van een UPS houdt het echt langer vol dan 2 jaar.... Waar accu's niet tegenkunnen is dat ze niet gebruikt worden, maar daar heb jij in jouw situatie geen last van...:)
Deze zal net iets te groot zijn voor in mijn meterkast. Maar deze heeft dus wel USB?
Deze heeft wel USB?
Edot: Ja dus..
ChojinZ schreef op maandag 17 maart 2014 @ 11:37:
Hoe vaak verwacht je nog dat de stoppen gaan doorslaan? Als het bij deze 2 keer blijft heb je geen UPS nodig. Verwacht je dat het vaker voor gaat komen, dan zou ik eerst eens de stroom voorziening laten checken.
Ik hoop niet meer natuurlijk. Maar het is u al 2x gebeurt en dat is 2x teveel. Ook al zou het nog maar 1x voorkomen dit jaar is dat ook weer 1x teveel. Aangezien ik wel gehecht ben aan mijn data :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

Vroeger altijd veel last van kapotte apparatuur (PC's en onderdelen)

Sinds elke pc etc (ook mijn Synology) achter een UPS hangt geen problemen meer. Zeker aan te raden. Het is niet zo zeer dat je de capaciteit nodig hebt maar meer afvangen van spanningspieken die apparatuur kapot maakt en netjes uitzetten in geval van stroomstoring ipv uitval zoals je nu hebt.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
ChojinZ schreef op maandag 17 maart 2014 @ 11:37:
Dat is precies waar ik ook aan zat te denken. Zelf heb ik hooguit eens in de tien jaar een doorgeslagen stop. Als dat vaker voorkomt, dan mag het duidelijk zijn dat er in de installatie of in de daarop aangesloten apparaten iets niet in de haak is, of de groep is op zo'n moment overbelast. Mijn eerste stap zou dan zijn om te onderzoeken hoe dat komt. Een UPS kan een heel nuttig apparaat zijn, maar het moet natuurlijk wel de verhoudingsgewijs forse investering waard zijn. Zoals de onvoorwaardelijke onmisbaarheid van gegevens bij plotselinge stroomuitval. Anders is het alleen maar leuk maar duur. Ik heb b.v. zo'n ding niet, want het door een storing missen van een file is alleen maar jammer, meer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Techneut schreef op maandag 17 maart 2014 @ 11:57:
[...]
Dat is precies waar ik ook aan zat te denken. Zelf heb ik hooguit eens in de tien jaar een doorgeslagen stop. Als dat vaker voorkomt, dan mag het duidelijk zijn dat er in de installatie of in de daarop aangesloten apparaten iets niet in de haak is, of de groep is op zo'n moment overbelast. Mijn eerste stap zou dan zijn om te onderzoeken hoe dat komt. Een UPS kan een heel nuttig apparaat zijn, maar het moet natuurlijk wel de verhoudingsgewijs forse investering waard zijn. Zoals de onvoorwaardelijke onmisbaarheid van gegevens bij plotselinge stroomuitval. Anders is het alleen maar leuk maar duur. Ik heb b.v. zo'n ding niet, want het door een storing missen van een file is alleen maar jammer, meer niet.
Je hebt niet altijd alles in de hand. Ik heb in het verleden vaak stroomstoring van buiten gehad. Dan kan ik intern kijken wat ik wil maar de stroom is echt weg. En apparatuur vind het gewoon niet fijn om zomaar uit te gaan. Zou geen issue moeten zijn maar is het helaas wel geweest tot nu toe bij mij. Daarom heb ik liever een paar tientjes aan een apparaat dat mijn computer/nas uitzet bij stroomstoring en iets dat voor nette stroom zorgt dan dat mijn spullen kapot gaan op momenten dat het niet uitkomt.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Aangezien mijn synology in de meterkast staat heb ik de UPS ook meteen in gebruik voor m'n modem, firewall/router, switch, dect basis en alarm installatie. Sporadisch valt de stroom uit maar het is dan toch wel fijn dat de boel online blijft en m'n syno netjes afsluit. Zonder syno draait alles overigens zo'n 8 uur door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oyay
Iemand enig idee wat zon ding aan stroom slurpt?
Ik neem aan dat hij zich zelf een beetje ontlaad en weer bij laad om de accu niet te laten overlijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Geen harde cijfers maar het scheelt ook wel per UPS. Ik heb een grotere en volgens mij rond de 20-30W extra verbruik. De kleinere moet je denk ik ongeveer op 5-20W extra verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Laatst online: 10-09 16:03
oyay schreef op maandag 17 maart 2014 @ 11:47:
[...]

Ik hoop niet meer natuurlijk. Maar het is u al 2x gebeurt en dat is 2x teveel. Ook al zou het nog maar 1x voorkomen dit jaar is dat ook weer 1x teveel. Aangezien ik wel gehecht ben aan mijn data :)
Door een UPS aan te schaffen dek je enkel het risico van dataverlies door stroomuitval af. Brand, inbraak, schade door derde is nog steeds een risico.

Kan je dan niet beter een 2e nas aanschaffen en deze bij een tante/oma/neefje plaatsen? Zo heb je een echte backup en dek je alle andere risico's ook af. Want het backup verhaal mis ik nu wel een beetje. Je wil nu een extra aankopen doen om je data nog meer te beveiligen maar 100% veiligheid ga toch nooit krijgen dus een backup is wel van belang.
Techneut schreef op maandag 17 maart 2014 @ 11:57:
[...]
Een UPS kan een heel nuttig apparaat zijn, maar het moet natuurlijk wel de verhoudingsgewijs forse investering waard zijn. Zoals de onvoorwaardelijke onmisbaarheid van gegevens bij plotselinge stroomuitval. Anders is het alleen maar leuk maar duur. Ik heb b.v. zo'n ding niet, want het door een storing missen van een file is alleen maar jammer, meer niet.
:Y

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12-09 07:45
Je kunt nooit voorspellen of de stroom uitvalt of niet. Als je naar de aanschafkosten kijkt dan is dat prima te doen en zeker een investering waard. Tevens is je NAS beveilgd tegen piekspanningen.

Heb ook een paar jaar zonder gebruikt en bij een stroomstoring is het elke keer goed gegaan.
Wilde toch zekerheid en ben er na een jaar nog steeds erg blij mee.

Het gaat 9x goed en dan 1x fout en dan baal je als een stekker als de boel niet meer opkomt met alle gevolgen van dien. Je raakt zo gewend aan het apparaart dan direct misgrijpt als hij even niet meer doet wat hij moet doen >:)

Wat ik ook handig vindt is dat je soms zelf even de stroom eraf moet halen voor een klusje. Nu hoef ik niet meer om mijn nassen te denken. Stroom eraf en ze gaan netjes uit en weer aan als de stroom erop komt.

Kortom als je budget hebt zeker doen. Wel grappig ook dat wij veel geld uitgeven aan een NAS + schijven en dan besparen op een onderdeel wat deze investering ook goed beschermt.

Ter info gebruik zelf: pricewatch: APC Back-UPS ES 550VA 230V

[ Voor 4% gewijzigd door MikeOO op 17-03-2014 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Gé Brander schreef op maandag 17 maart 2014 @ 12:15:
Geen harde cijfers maar het scheelt ook wel per UPS. Ik heb een grotere en volgens mij rond de 20-30W extra verbruik. De kleinere moet je denk ik ongeveer op 5-20W extra verbruik.
De APC Back-UPS ES series gebruiken 5,4 Watt in standby (opgegeven door APC zelf). Ik heb er ooit een meter tussen gehad en toen bleek dat ik net geen 4 Watt aan meerverbruik had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oyay
ChojinZ schreef op maandag 17 maart 2014 @ 12:59:
[...]

Door een UPS aan te schaffen dek je enkel het risico van dataverlies door stroomuitval af. Brand, inbraak, schade door derde is nog steeds een risico.

Kan je dan niet beter een 2e nas aanschaffen en deze bij een tante/oma/neefje plaatsen? Zo heb je een echte backup en dek je alle andere risico's ook af. Want het backup verhaal mis ik nu wel een beetje. Je wil nu een extra aankopen doen om je data nog meer te beveiligen maar 100% veiligheid ga toch nooit krijgen dus een backup is wel van belang.

[...]

:Y
Ik heb al een 2e nas staan bij een kennis. Het gaat mij puur voor de hoofd nas die bij mij thuis staat en een onmisbaar apparaat is geworden voor mij en de kids.
MikeOO schreef op maandag 17 maart 2014 @ 13:08:
Kortom als je budget hebt zeker doen. Wel grappig ook dat wij veel geld uitgeven aan een NAS + schijven en dan besparen op een onderdeel wat deze investering ook goed beschermt.

Ter info gebruik zelf: pricewatch: APC Back-UPS ES 550VA 230V
Inderdaad, ik had de UPS al in het begin moeten kopen :)
DukeBox schreef op maandag 17 maart 2014 @ 13:12:
[...]

De APC Back-UPS ES series gebruiken 5,4 Watt in standby (opgegeven door APC zelf). Ik heb er ooit een meter tussen gehad en toen bleek dat ik net geen 4 Watt aan meerverbruik had.
Bedankt voor de info. De beestje zuipt dus bijna niks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Ze doen ook niets anders dan de (onderhouds vrije) loodaccu druppelladen met ~1,5 Watt (voor de 9ah accu).. dus wat verlies op de voeding en de schakel electronica is 4/5 Watt opzich erg netjes.
Het is dan natuurlijk ook alleen maar een offline/standby UPS en ik denk zelfs geen line-interactive.

[ Voor 20% gewijzigd door DukeBox op 17-03-2014 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oyay
Ik zie dat deze niet op de compatibiliteits lijst staat bij Synology.
Welke Synology heb jij er aan hangen?
Heb zelf de Ds214Play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oyay
DukeBox schreef op maandag 17 maart 2014 @ 14:49:
Ze doen ook niets anders dan de (onderhouds vrije) loodaccu druppelladen met ~1,5 Watt (voor de 9ah accu).. dus wat verlies op de voeding en de schakel electronica is 4/5 Watt opzich erg netjes.
Is zeker netjes. En zeker niet duur in gebruik.
Wat zal 4/5 watt per jaar kosten? €10/15?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Geen idee.. maar al mijn laders/voedingen bij elkaar hebben al 50 Watt+ sluipverbruik dus dit kan er ook nog wel bij ;)
oyay schreef op maandag 17 maart 2014 @ 14:50:
Heb zelf de Ds214Play.
http://forum.synology.com...erruptible_Power_Supplies

[ Voor 58% gewijzigd door DukeBox op 17-03-2014 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oyay
DukeBox schreef op maandag 17 maart 2014 @ 14:59:
Geen idee.. maar al mijn laders/voedingen bij elkaar hebben al 50 Watt+ sluipverbruik dus dit kan er ook nog wel bij ;)

[...]

http://forum.synology.com...erruptible_Power_Supplies
Thx, wist niet dat er ook zon lijst bestond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
oyay schreef op maandag 17 maart 2014 @ 14:50:
[...]

Heb zelf de Ds214Play.
Kleine correctie ik gebruik de APC Back-UPS ES 700VA BE700G-GR
En in combinatie met een DS211 & DS212.

Maar de vorige werkt ook prima verder :) en ik denk dat de meeste APC wel werken met een Synology.

[ Voor 32% gewijzigd door MikeOO op 18-03-2014 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

^ mits USB of netwerk.. die met rs232 werken niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
DukeBox schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 10:57:
^ mits USB of netwerk.. die met rs232 werken niet.
Correct niet aan gedacht dat die nog steeds te vinden zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-09 22:48
Ik gebruik zelf de APC 550 en die is verbonden via USB aan mijn Synology 411j. Installatie is super simpel. Inpluggen en bij UPS de instellingen controleren en klaar.

Als een extra, met deze 550 geeft mijn Synology aan dat hij 1755sec kan functioneren.

[ Voor 21% gewijzigd door Steefph op 19-03-2014 15:14 ]

Alles is terug te redeneren naar 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:47
Ik zeg, niet doen.

Een nieuwe NAS met harde schijven van Vraag&Aanbod kost niet zo veel, niet belachelijk veel meer dan een UPS. De performance daarvan zal lager zijn, maar als backup nas maakt dat niets uit. Nu heb je tegen iets meer kosten en net zoveel stroomverbruik een veel betere bescherming van je data. Laat ze elke nacht synchroniseren en je hebt geen last meer van spanningspieken, brand, diefstal, et cetera.

Zo'n goedkope UPS helpt totaal niet bij het beschermen tijdens plotselinge spanningspieken, zijn enige doel is de spanning opvangen als die wegvalt. 'Langzame' spanningsverhogingen overigens wel, maar die komen vrijwel nooit voor. Duurderen zijn wel constant aan het beschermen.

Een NAS of zijn schijven gaan niet echt vaak stuk bij spanningsuitval, grotere problemen krijg je bij het gebruik van writeback caches.

En ten slotte is het simpel om ervoor te zorgen dat je stroomvoorziening 200x zo goed is: Met een eigen aardlek en zekering ben je alleen afhankelijk van externe factoren (of de hoofdzekering). Maar 2x per week je zekering laten trippen is niet goed en daar zul je sowieso naar moeten kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Een nieuwe NAS met harde schijven van Vraag&Aanbod kost niet zo veel, niet belachelijk veel meer dan een UPS
:? Voor €69 heb ik geen backup NAS met laten we zeggen ~3TB én deze ook beiden middels een overspannigns beveiliging.

Daarnaast is dat vaak ook helemaal niet het idee van een UPS, deze zorgt gewoon dat je NAS netjes afsluit zodat je geen rebuild/parity check hoeft te doen na een powerloss. Dat duurt bij mijn array al snel een dag of 6 met de nodige performance impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:37
Ik heb mijn server eigenlijk altijd achter een UPS gehad, maar ik heb er spijt van gekregen. De enige overwachtte uitvallen die ik tot nu toe heb gekregen kwamen namelijk door de UPS. :/ Laatst een accu kapot (na 2 jaar!) en de UPS gooide zonder pardon bij een zelftest de spanning van mn server af. En weer terug erop. En weer terug eraf. Ik kwam thuis en het ding was 7 keer onverwacht herstart. :(

Daarentegen is het netbedrijf in Nederland volgens mij best betrouwbaar. De enige spanningsuitval die ik ooit heb meegemaakt was als kind, 20 jaar terug ofzo. In mijn ervaring is het net betrouwbaarder dan mijn UPS. Is gewoon een APC trouwens...

Ik zou je eerder adviseren om een eigen aardlekautomaat voor de NAS te regelen. Storingen in je huis zorgen er dan niet meer zomaar voor dat je NAS uitvalt. Die storing zoeken en oplossen lijkt me opzich ook geen slecht plan trouwens. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01:51
DukeBox schreef op maandag 17 maart 2014 @ 12:02:
Aangezien mijn synology in de meterkast staat heb ik de UPS ook meteen in gebruik voor m'n modem, firewall/router, switch, dect basis en alarm installatie. Sporadisch valt de stroom uit maar het is dan toch wel fijn dat de boel online blijft en m'n syno netjes afsluit. Zonder syno draait alles overigens zo'n 8 uur door.
Firewall/router/switch achter een ups zetten heeft geen zin. Zodra de hele straat of wijk uitvalt heb je toch al geen telefonie/internet meer. Voor je alarminstallatie heeft het natuurlijk wel nut. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:01
Hou er wel rekening mee dat een UPS ook weer een SPOF wordt. Je dekt een risico af, maar je vergroot het ook weer. UPS'en zijn handig wanneer je elektra toevoer onbetrouwbaar is. Aangezien we in Nederland in het algemeen een zeer stabiel net hebben is het om die reden niet nuttig.

Als je echter vrij dicht tegen je hoofdzekeringswaarden aan zit en die er af en toe ook uitknallen kan het interessant zijn.

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

GioStyle schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 17:19:
Firewall/router/switch achter een ups zetten heeft geen zin. Zodra de hele straat of wijk uitvalt heb je toch al geen telefonie/internet meer. Voor je alarminstallatie heeft het natuurlijk wel nut. ;)
In mijn geval wel aangezien ik een straalverbinding als failover heb. Ook heb ik wel eens een storing in de wijk/straat gehad maar m'n glas verbiding bleef keurig aktief.

Daarnaast ik heb zo af en toe dat de aardlek er uitspringt (voornamelijk bij onweer) en prik ook wel eens wat (gekregen) apparatuur die niet helemaal jovel is in het stopcontact.
Daar heb ik hem voornamelijk voor want het net is hier verder zeer betrouwbaar.

@hieronder.. en hierboven, dat heeft te maken met wat voor UPS je hebt. (Offline/standby, Line-interactive of Online/double-conversion).

Indien je apparatuur hebt met een dubbele voeding dan kan het ingeval van standby verstandig zijn deze via een andere ups of direct (wel met overspannings beveiliging) aan te sluiten. Zo heb je de betrouwbaarheid van beide.

[ Voor 23% gewijzigd door DukeBox op 19-03-2014 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Xander schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 17:12:
Ik heb mijn server eigenlijk altijd achter een UPS gehad, maar ik heb er spijt van gekregen. De enige overwachtte uitvallen die ik tot nu toe heb gekregen kwamen namelijk door de UPS. :/ Laatst een accu kapot (na 2 jaar!) en de UPS gooide zonder pardon bij een zelftest de spanning van mn server af. En weer terug erop. En weer terug eraf. Ik kwam thuis en het ding was 7 keer onverwacht herstart. :(
Daarom kan het ook geen kwaad om daadwerkelijk een keer de accu's te gebruiken. Het verlengt daadwerkelijk de levensduur van de accu zelf.
Als je dat niet doet, gaat je accu gewoon langzaam aan kapot.

Edit : Bij het gebruik van een laptop die constant met het ligt net verbonden is, gaat de accu ook langzaam aan kapot. Dan moet je ook de accu ontkoppelen of gebruiken waar een accu voor bedoeld is. Die zelfde accu technology word ook gebruikt in een UPSen, maar omdat de accu in een UPS zit verwacht men dat een wondermiddel in de lion accu verwerkt is, waarvoor dat ineens niet meer geld.
Men zegt wel dat een lion accu geen last van geheugenefffect. Maar dat is er wel degelijk, alleen in de mindermate dan bij NiMH accu's.

[ Voor 26% gewijzigd door Lip op 19-03-2014 18:46 ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:01
DukeBox schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 17:53:
[...]

...

@hieronder.. en hierboven, dat heeft te maken met wat voor UPS je hebt. (Offline/standby, Line-interactive of Online/double-conversion).

Indien je apparatuur hebt met een dubbele voeding dan kan het ingeval van standby verstandig zijn deze via een andere ups of direct (wel met overspannings beveiliging) aan te sluiten. Zo heb je de betrouwbaarheid van beide.
Volgens mij gaat het over een UPS voor een NAS-schijf in een thuis situatie.

Je kan er natuurlijk wel twee double-conversion UPS er tegen aan zetten en een fail-over voeding aan de NAS modden, maar iets zegt me dat, dat nou ook weer niet de bedoeling is. Al is dat natuurlijk wel weer tweaker waardig. >:)

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:37
Lip schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 17:53:
[...]

Die zelfde accu technology word ook gebruikt in een UPSen, maar omdat de accu in een UPS zit verwacht men dat een wondermiddel in de lion accu verwerkt is, waarvoor dat ineens niet meer geld.
Men zegt wel dat een lion accu geen last van geheugenefffect. Maar dat is er wel degelijk, alleen in de mindermate dan bij NiMH accu's.
Dezelfde accu technologie? Laptop accu's zijn li-ion, alle ups accu's die ik tot nu goe heb gezien zijn loodaccu's. Dat is dezelfde techniek als in je auto, laat je die ook iedere maand een paar uur met de lampen aan staan om de accu te ontladen? :P

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11-09 21:55

JayPe

Ondertitel

auto accu = loodaccu, maar loodaccu =/= auto accu (@Xander).

Een auto accu is voornamelijk een start accu, die véél stroom kan leveren in korte tijd, en vervolgens weer oplaad. Diep ontladen vind een auto accu niet heel leuk.

Een camper kan gewoon een loodaccu hebben als voeding voor bijvoorbeeld de verlichting: dat zijn echter geen start-accu's: ze kunnen niet ineens héél véél leveren, maar wel langdurig een beetje, en gaan ook niet zo snel kapot als je ze diep ontlaad. laden van een camper accu gaat ook weer niet zo snel.

Een elektro heftruck heeft meerdere accu's, kunnen relatief lang stroom leveren, en toch snel opgeladen worden....
allemaal lood accu's met verschillende configuraties: platen met grote oppervlakte, kleiner oppervlak, dicht bijelkaar staand, of juist iets ruimer...

Een UPS heeft waarschijnlijk een simpele loodzuur accu, bedoelt om relatief onderhoudsvrij maar vooral storingsvrij te werken: 99% van de tijd doet ie niets, maar als de stroom uitvalt, kan deze relatief lang een beperkte stroom leveren en 'diep' ontladen... Een Liithium ion of Lithium polymeer accu (zoals in een laptop, radiografisch auto-tje, accuboor of Tesla wordt véél vaker ontladen en véél vaker weer (snel) geladen... daarnaast is er enige elektronica nodig om deze accu's (als ze in gecombineerde cellen worden gebruikt) veilig te kunnen laden. Niet zo geschikt voor een UPS, waarbij 'eenvoud = degelijk' belangrijk is.

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11-09 21:55

JayPe

Ondertitel

Ohja: UPS gebruiken voor je NAS? Doe maar wel.

Een backup van je belangrijke data is sowieso een must (en dat is dan dus géén backup van álle data: je MP3 en film collectie is immers minder boeiend t.o.v. bijvoorbeeld (familie) foto's of documenten. Maáár: het beste heb je jouw backup nooit nodig.

Als ik zie hoeveel 'storingen' er in een jaar tijd worden geregisteerd! Veel kleine spanningsdipjes en pieken worden door de elco's/condensatoren in (pc) voedingen wel afgevangen of gefilterd, maar sinds ik UPS-en toepas op pc-systemen heb ik géén kapotte voedingen meer gehad (Voorheen op circa 30 pc's : 1 tot 3 voedingen per jaar vervangen).

Een NAS is 'het hart' van je thuis omgeving, en staat vaak 24 op 7 aan,..

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oyay
JayPe schreef op zaterdag 22 maart 2014 @ 21:11:
Ohja: UPS gebruiken voor je NAS? Doe maar wel.

Een backup van je belangrijke data is sowieso een must (en dat is dan dus géén backup van álle data: je MP3 en film collectie is immers minder boeiend t.o.v. bijvoorbeeld (familie) foto's of documenten. Maáár: het beste heb je jouw backup nooit nodig.

Als ik zie hoeveel 'storingen' er in een jaar tijd worden geregisteerd! Veel kleine spanningsdipjes en pieken worden door de elco's/condensatoren in (pc) voedingen wel afgevangen of gefilterd, maar sinds ik UPS-en toepas op pc-systemen heb ik géén kapotte voedingen meer gehad (Voorheen op circa 30 pc's : 1 tot 3 voedingen per jaar vervangen).

Een NAS is 'het hart' van je thuis omgeving, en staat vaak 24 op 7 aan,..
Inderdaad is het ondertussen een niet te missen apparaat bij ons thuis en een beetje prijzig geworden :)
Ik ga er zeker een ups voor kopen.

Met een UPS is mijn NAS ook beschermd tegen de slechte stroom stootjes en onweer stootjes?
Ik heb wel eens gehoord dat na een flinke onweer bui bij de buren de tv of modem kapot is gegaan. Dat wil je natuurlijk niet hebben op een apparaat waar al mijn fotos en filmpjes op staan. Ook al heb ik een goede backup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:47
Nee, daar ben je niet tegen beveiligd met een simpele offline UPS. Wel tegen stroomuitval, maar dat dan ook als enige.

Defecte voedingen heb ik hier eigenlijk nooit last van, en bovendien helpt een offline UPS ook niet tegen snelle pieken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oyay
marcop23 schreef op zaterdag 22 maart 2014 @ 22:24:
Nee, daar ben je niet tegen beveiligd met een simpele offline UPS. Wel tegen stroomuitval, maar dat dan ook als enige.

Defecte voedingen heb ik hier eigenlijk nooit last van, en bovendien helpt een offline UPS ook niet tegen snelle pieken.
ooh dat is jammer!
Wat bedoel je met een offline ups? Welke moet ik hebben om ook mijn apparaat te beschermen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

^ Die 'eenvoudige' APC Back-UPS series hebben wel een (piek)spannings filter.
Fulltime multi-pole ruisfilter: 5% IEEE piekstroomdoorlaat :Reactietijd op schommelingen in het voltage: voldoet aan UL 1449
Er zit ook een verzekerings certificaat bij tot 100000 euro (levenslang).

[ Voor 29% gewijzigd door DukeBox op 23-03-2014 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Wat betreft UPS. Zinvol of niet, daar zijn uiteraard de meningen over verdeeld, evenals de omstandigheden. Wat hier al is betoogd, de meeste consumentensystemen zijn eigenlijk alleen bestemd voor het opvangen van netstoringen. De capaciteit van de accu is sterk beperkt, d.w.z. niet genoeg om uren onbekommerd door te gaan. De gebruiker kan enkel tijdig maatregelen nemen, meteen de nodige dingen opslaan en vervolgens de computer rustig en veilig uitschakelen. Meer niet.

Grotere professionele installaties daarentegen zien er meestal heel anders uit. Ik ken er een waar de accubatterij zo groot is als een forse kamer. De computers, randapparatuur en verlichting draaien permanent op een wisselrichter via de accu die een capaciteit heeft van minimaal een etmaal, gecombineerd met een vermogen van 500 kVA. Tevens is de installatie voorzien van een dieselaggregaat dat automatisch inschakelt zodra de acculading tot de helft of zoiets is afgenomen. Gevolg is dat in feite de capaciteit voor het gegeven vermogen onbeperkt is. Bovendien worden netschommelingen en pieken volledig buiten de deur gehouden.

Dit is uiteraard van het ene uiterste in het andere, het geeft alleen aan hoe het ook kan. Het mag duidelijk zijn dat dit systemen zijn voor grote bedrijven. Tussen de een en de ander ligt een heel groot gebied van relatief goedkoop tot duur, c.q. van eenvoudig tot geavanceerd, het is maar net wat je eisen zijn en die zijn doorgaans voor de gemiddelde amateur niet zo extreem. Eén ding, wees er van bewust dat het niet gevoelig zijn voor pieken niets te maken heeft met schade door onweer. Beveiliging daartegen is weer een heel ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oyay
o/ tweakers,

ik ga vanmiddag deze halen:
http://www.apc.com/produc...550G%2DGR&total_watts=200

Echter dacht ik dat deze accus eigenlijk (theoretisch) levelnslang meegingen. Is dat zo?
Ik lees namelijk ergens dat deze ook na een tijdje vervangen moet worden omdat de accus dood gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

oyay schreef op donderdag 10 april 2014 @ 11:30:
Echter dacht ik dat deze accus eigenlijk (theoretisch) levelnslang meegingen. Is dat zo?
Uit je eigen link: Expected Battery Life (years) 3 - 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oyay
DukeBox schreef op donderdag 10 april 2014 @ 11:41:
[...]

Uit je eigen link: Expected Battery Life (years) 3 - 5
Oh, damn. Beter lezen :s

Thx 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Maar als je NAS laat afsluiten dan is dat denk ik minder een probleem. Als de accu na vijf jaar nog steeds vijf minuten meegaat dan is dat lang genoeg om de boel af te laten sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Laatst online: 22:00
Bij minimale belasting kun je inderdaad de boel rekken. Maar na 6-7 jaar zijn ze compleet op, uit eigen ervaring :)

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Ik heb een 700 en toevallig vorige week de accu vervangen.. deze zijn niet zo duur (origineel €35).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

oyay schreef op donderdag 10 april 2014 @ 11:30:
o/ tweakers,

ik ga vanmiddag deze halen:
http://www.apc.com/produc...550G%2DGR&total_watts=200

Ik lees namelijk ergens dat deze ook na een tijdje vervangen moet worden omdat de accus dood gaan.
Kan eigenlijk niet vinden hoeveel energie dat ding zelf gebruikt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oyay
Mr_gadget schreef op donderdag 10 april 2014 @ 20:47:
[...]

Kan eigenlijk niet vinden hoeveel energie dat ding zelf gebruikt...
Bij mij zat deze op 7Watt. Wel is dit gemeten met een metertje van €10.

Moet ik deze nu om de zoveel tijd laten leeg trekken en weer laden? Of is het gewoon niks mee aan doen totdat de accu dood is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:45
Niks meer aan doen totdat de accu dood is :) Leegtrekken vergroot je de slijtage alleen maar mee. Loodaccu's houden er namelijk niet van als je ze helemaal leegtrekt.

Gewoon 'set-and-forget'. Ding gaat vanzelf wel jammeren (piepen) als hij zin heeft in een nieuwe accu. Hij voert eens in de zoveel tijd een zelftest uit, dus als de accu slecht begint te worden dan komt dat vanzelf aan het licht.

[ Voor 41% gewijzigd door ThinkPad op 11-04-2014 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oyay
ThinkPadd schreef op vrijdag 11 april 2014 @ 09:40:
Niks meer aan doen totdat de accu dood is :) Leegtrekken vergroot je de slijtage alleen maar mee. Loodaccu's houden er namelijk niet van als je ze helemaal leegtrekt.

Gewoon 'set-and-forget'. Ding gaat vanzelf wel jammeren (piepen) als hij zin heeft in een nieuwe accu. Hij voert eens in de zoveel tijd een zelftest uit, dus als de accu slecht begint te worden dan komt dat vanzelf aan het licht.
ok super :) precies wat ik wil ^^
Bedant allen!

Pagina: 1