Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Voeding kapot? Vreemde voltages.

Pagina: 1
Acties:

• Dekar3
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 14-11 02:01
Ik heb sinds een paar dagen nu last van het feit dat m'n PC spontaan uitvalt en dan opnieuw start vanzelf.

Soms start ie gewoon door dan, maar er zijn ook momenten dat hij gelijk na het uitvallen binnen 5 seconden opnieuw weer uitvalt.

Toen ik eindelijk de BIOS inkwam en de voltages uitlas gaf hij aan dat de 12V lijn op 14V zat (rood gekleurd), en de 5V lijn zat op 4.2V.

Ik weet niet precies hoeveel er tussen mag zitten bij deze waardes, maar volgens mij is 14V toch wel veels te hoog. Tijd voor vervanging van voeding? Of misschien iets anders dat de oorzaak kan zijn?

Gaat overigens over een Corsair HX1050, denk dat het nu een klein 2 jaar oud is.

[ Voor 6% gewijzigd door Dekar3 op 17-03-2014 11:34 ]

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
De oudste van de twee HX1050's is nog geen 3 jaar te koop, dus de voeding zal normaalgesproken minder als 3 jaar oud zijn.

Spanningen van de voeding uitgelezen door het bios of software zit er eigenlijk altijd naast, dus daar heb je niet zoveel aan.

Waar bestaat de rest van de PC uit? Wat zijn de temperaturen van de onderdelen?

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Dekar3
Jep je hebt helemaal gelijk, bleek dat ie van 2012 was. Vergissing van mij.
  • Moederbord: Asus P6T Deluxe V2
  • Geheugen: OCZ 6GB DDR3-1333 (3x2GB)
  • Processor: Intel Core-I7 920-D0 (2.66 GHz, standaard waardes).
  • 3 Harde Schijven:
    • 1x 500 GB: Western Digital WD Blue WD5000AAKX
    • 1x 640 GB: Western Digital WD Black WD6401AALS
    • 1x 1000 GB: Western Digital WD Black WD1002FAEX
  • Grafische Kaart: ATI Radeon HD7850
  • Besturing: Windows 7 Ultimate x64 (+SP1)
Temperaturen:
  • CPU: 46~53C (Idle)
  • GPU: 45C
  • HDD (500 GB) : 33C
  • HDD (640 GB) : 38C
  • HDD: (1 TB) : 34C

• -The_Mask-
  • Niet online
Geen stof in de koelers?

Wat doe je trouwens met een 1050W voeding als je PC maximaal maar zo'n 250W uit de voeding trekt?

AMD Nieuwsdiscussie

• Dekar3
Dacht het toen wel nodig gehad te hebben, zoiezo om ook voorbereid te zijn op eventuele uitbreidingen. Of eventueel overclocken van CPU.

Scheelt in ieder geval weer met geld als ik het inderdaad moet vervangen, want dan ga ik gewoon voor een lagere wattage voeding.

Er zit verder geen stof in de voeding of overige koelers.

[ Voor 34% gewijzigd door Dekar3 op 17-03-2014 11:55 ]

• -The_Mask-
  • Niet online
Heb je niet een multimeter voor het meten van de spanningen?

Wanneer valt de PC uit, bij load of ook idle als die niks doet?

Niet een andere voeding die je kunt proberen?

AMD Nieuwsdiscussie

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-11 13:41
je kunt er wel vanuitgaan dat die stuk is. hopelijk heeft het geen andere componenten beschadigd met 14volt op de 12V lijn. voeding vervangen smart van de hdd's uitlezen en memtest draaien voor 3 cycles en je weet of alles weer is zoals het hoort.

• Dekar3
@The_mask: Heb er nog wel een hier denk ik, maar weet niet precies hoe die dingen werken.
PC valt heel willekeurig uit, soms duurt het lang en andere keren valt ie gewoon spontaan uit op idle. (meerdere keren ook).

@dezejongeman: Dat hoop ik inderdaad ook dat er geen andere dingen beschadigd zijn.

Zat trouwens te kijken naar pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 520W deze voeding. Die zou toch wel goed genoeg zijn voor dit systeem? Of anders de 620W

• -The_Mask-
  • Niet online
Multimeter werkt erg simpel en is sowieso handig te gebruiken, aangezien spanningen uitgelezen door het bios of software sowieso altijd er naast zitten, de enige keren dat het wel klopt is het toeval, maar dan nog heb je er ook niks aan aangezien je niet weet wanneer het wel klopt en wanneer niet. Zie het als klok met wijzers waarvan de batterijen leeg zijn, die heeft de tijd ook twee keer per dag goed, maar je moet wel weten hoe laat het is voordat je weet of die tijd klopt. :p

De Seasonic S12II Bronze 520W kan ook gemakkelijk twee HD7850's in CrossFire aan of één dikke high-end kaart, als je dat niet van plan bent te halen is dus zelfs die nog overdreven.

AMD Nieuwsdiscussie

• XpanD
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:12
dezejongeman schreef op maandag 17 maart 2014 @ 12:27:
je kunt er wel vanuitgaan dat die stuk is. hopelijk heeft het geen andere componenten beschadigd met 14volt op de 12V lijn. voeding vervangen smart van de hdd's uitlezen en memtest draaien voor 3 cycles en je weet of alles weer is zoals het hoort.
Onzin. Voltage uitlezen via een BIOS of software is vaak onbetrouwbaar, een multimeter weet beter. Ik heb hier een MSI MPower Z77 werkende die constant aangeeft dat mijn 12V lijn op 9V zit, maar een meting met mijn multimeter geeft mij een mooie (en veel minder vreemde) 12.03V.
Dekar3 schreef op maandag 17 maart 2014 @ 11:17:
Ik heb sinds een paar dagen nu last van het feit dat m'n PC spontaan uitvalt en dan opnieuw start vanzelf.

Soms start ie gewoon door dan, maar er zijn ook momenten dat hij gelijk na het uitvallen binnen 5 seconden opnieuw weer uitvalt.
Staat er toevallig iets onder Logboeken (of Event Viewer bij een Engelse versie van Windows) ten tijde van het uitvallen? Deze kan je eventueel openen door "eventvwr.msc" uit te voeren vanuit het start-menu.

• Dekar3
Helemaal niks in de logboeken helaas. Lijkt dus geen BSOD ofzo te zijn. De PC valt gewoon uit eigenlijk en start dan uit zichzelf opnieuw op. (Waar je normaal gesproken wel een Minidump of iets dergelijks krijgt is er nu dus helemaal niks terug te vinden).

[ Voor 28% gewijzigd door Dekar3 op 17-03-2014 13:32 ]

• Dekar3
Heb nu met een multimeter getest, de volgende waardes:

+12V lijn = 12.13V
-12V lijn = 12.21V
+5V lijn = 5.08V
+3.3V lijn = 3.38V

Getest zonder load - en vervolgens ook met wat extra load erbij (HDD en DVD Speler erop aangesloten + een fan).

Lijkt erop dat de voeding dan toch in orde is.. Nu weet ik het ook niet meer waar ik het moet zoeken. :/

[Edit]
Heb nu wel eindelijk een EventLog.

code:
1
The previous system shutdown at 7:58:24 PM on ‎3/‎17/‎2014 was unexpected.

code:
1
2
3
4
5
The system has rebooted without cleanly shutting down first. This error could be caused if the system stopped responding, crashed, or lost power unexpectedly.

Source: Kernel-Power
Event ID: 41
Level: Critical

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
 EventData 

BugcheckCode 0 
  BugcheckParameter1 0x0 
  BugcheckParameter2 0x0 
  BugcheckParameter3 0x0 
  BugcheckParameter4 0x0 
  SleepInProgress false 
  PowerButtonTimestamp 0

[ Voor 62% gewijzigd door Dekar3 op 17-03-2014 23:04 ]

• -The_Mask-
  • Niet online
Ligt wel in de lijn der verwachtingen, spanningen die zover afwijken zie je eigenlijk nooit. ;)

Wil overigens niet zeggen dat het niet de voeding is, maar ik zou eerst het mobo verdenken. Maar een voeding is makkelijker te vervangen dus als je er één hebt liggen kun je zo zien wat er dan gebeurt.

AMD Nieuwsdiscussie

• Dekar3
Als het goed is heb ik nog wel een ASUS voeding liggen hier ergens.. die is 450W. Weet verder niet of hij helemaal 100% in orde nog is, maar ik kan het eventueel wel proberen als het nodig is (en als het werkt, 450W zou toch wel genoeg zijn?)

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:32
Je zou tijdelijk even twee harddisks af kunnen koppelen (zowel SATA als powerconnector), dat scheelt een paar watt. Niet dat het heel veel uitmaakt voor het totale verbruik, maar alle beetjes helpen.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:32
Denk je? Die AMD Radeon HD7850 heeft wel minimaal 500W voeding als advies, dus echt riant is het niet. Maar zolang je geen veeleisende spellen of zo gaat spelen gaat dat wel goed.

• -The_Mask-
  • Niet online
Nee een HD7850 heeft absoluut niet minimaal 500W nodig, zelfs een 250W voeding welke al het vermogen op de 12V kan leveren kan prima voldoen als de rest zuinig is, bijvoorbeeld één HD en SSD en een i5 Haswell of Ivy Bridge zonder overkloks.

AMD Nieuwsdiscussie

• Dekar3
Sorry voor de late reactie -- Het probleem had zich spontaan opgelost, weet niet hoe of waarom, maar de computer werkte weer perfect. Tot 2 dagen geleden, toen begon het weer van begin af aan.

Vreemd genoeg kwam ik er dus achter dat er op het moederbord een blokje zat waar de Power Switch, Power LED, HDD LED enzo allemaal op aangesloten zitten - Toen ik dat blokje bewoog ging de PC gelijk weer aan en uit als een gek.

Afbeeldingslocatie: http://lastfencer.net/MOBO.jpg

Ik had het blokje toen omhoog gedrukt en toen bleef de PC draaien.. het leek weer stabiel te zijn tot de volgende dag, weer hetzelfde verhaal. De kabeltjes heb ik vervolgens gewoon direct op het moederbord aangesloten en toen leek de PC weer goed te draaien, maar toen vanochtend was de PC WEER uitgevallen - en nu ging het helemaal niet aan.

Op de ASUS P6T Deluxe v2 zit een onboard power knopje, daar ging het systeem ook niet van draaien. Je zag wel dat er stroom op het moederbord zat, want het rode lampje van de onboard knop was gewoon aan en ook het witte licht hij het ASUS logo brandde gewoon. Vreemd genoeg weigerde het systeem aan te gaan, zelfs niet aan te krijgen met schroevendraaier op de + en - pinnetjes waar normaal gesproken de power switch kabel zit.

Nu heb ik opnieuw de kabeltjes flink hard aangedrukt op het moederbord en nu start het systeem weer WEL op.

Wat is er nou precies aan de hand hier...? Het lijkt me toch wel stug dat het alsnog de voeding is nu.

Zou het toch iets met die pinnetjes zijn op de een of andere manier? Dat er toch misschien sluiting in het moederbord zit ofzo. -The Mask- zat ook al een beetje het moederbord te verdenken. (voeding is nog niet uitgesloten natuurlijk, maar lijkt me nu toch meer op iets anders te duiden).
Pagina: 1