Hardware RAID-1 zonder memory i.c.m. VMWare ESXi

Pagina: 1
Acties:

• Wasp
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:54
Ik heb een tweedehands HP Proliant ML150 G6 gekocht, inclusief een HP Smart Array P212, in de zgn. Zero Memory uitvoering.

Hierin zitten twee nieuwe Seagate Red series van 2 TB per stuk, in RAID-1 opstelling geconfigureerd. Omdat deze raid controller geen geheugen heeft (maar wel uitbreidbaar is!) staat write cache uitgeschakeld.

Ter informatie, ik heb ook een SSD ingebouwd waar ik de meeste VM's op installeer. Datapartities plaats ik op de RAID array.

VM's geinstalleerd op de SSD performen als een trein. Echter, als ik data kopieer naar een datapartitie die op de RAID array staat, of ik installeer een VM erop, merk ik dat de performance zeer fluctueert, maar over het algemeen slecht is.

Mijn probleem lijkt het meest wat ik hier gevonden heb, en daar noemen ze inderdaad dat het ontbreken van cache een zeer plausibele oorzaak is, maar ik ben toch benieuwd naar jullie reacties.

Drie concrete vragen:

1. Komt dit inderdaad door het ontbreken van write cache?

2. Kan ik echt een enorme performancewinst verwachten als ik 256 MB memory toevoeg aan de controller?

3. Stel dat ik 256 MB geheugen koop voor de controller, accepteert de server dit zonder een battery pack? De server is voor thuisgebruik, dus er is van cruciale data geen sprake. Bovendien is de kans op stroomuitval klein, zolang mijn VM's niet corrupt raken oid vind ik het prima.

Ryzen 9 5900X, MSI Tomahawk MAX, 32GB RAM, Nvidia RTX 4070 Ti | Mijn livesets

Verwijderd

Kun je wat benchmarks laten zien? Zonder meetgegevens is het voor mij lastig iets nuttigs te kunnen zeggen over performance.

Wat ik wel kan zeggen is dat write-back buffering ('write cache') geen invloed heeft op read-only workloads. Dus random reads versnel je er niet mee. Ook RAID1 zal een dergelijke controller weinig tot geen voordeel opleveren m.b.t. performance. Dus dan komt het neer op 5400rpm-class single disk performance. Dat is inderdaad niet supersnel; maar voor veel situaties toch snel genoeg.

Of jouw controller ook write-back buffering ondersteunt zonder BBU zul je moeten navragen; zeker niet alle controllers laten dit toe namelijk, en natuurlijk niet zonder reden.

• Wasp
Dat is wel even schrikken....

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
/vmfs/volumes # cd OCZ\ SSD\ 128GB/
/vmfs/volumes/53242c57-708117c5-60c7-f4ce46ac33ce # time dd if=/dev/zero of=ddfile bs=1024K count=1000
1000+0 records in
1000+0 records out
real    0m 10.50s
user    0m 2.28s
sys     0m 0.00s

97 MB/s

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
/vmfs/volumes # cd SEAGATE\ 2TB\ RAID-1/
/vmfs/volumes/53240b88-bbc4fb72-f387-f4ce46ac33ce # time dd if=/dev/zero of=ddfile bs=1024K count=1000
1000+0 records in
1000+0 records out
real    5m 34.68s
user    0m 4.72s
sys     0m 0.00s

3 MB/s??

Ik zou heel blij zijn met een "normale" single disk performance.

Ook heb ik gevonden dat het inderdaad mogelijk is om zonder BBU te cachen, maar dit moet je met een extra commando inschakelen: http://www.how2blog.de/?p=56

Verwijderd

Je hebt niet alleen write-back buffering uitgeschakeld, maar ook de DRAM-buffercache in de hardeschijf zelf. Normaliter kun je deze twee onafhankelijk regelen; de 'disk write cache' moet altijd aan staan. De write-back buffer van de controller kun je prima op hebben disabled staan.

• Wasp
Verwijderd schreef op maandag 17 maart 2014 @ 15:02:
Je hebt niet alleen write-back buffering uitgeschakeld, maar ook de DRAM-buffercache in de hardeschijf zelf.
Interessante opmerking. Kan me vaag herinneren dat ik iets tijdens het configureren op disabled heb laten staan. Kan het zijn dat dit wordt verstaan onder "Physical drive write cache"? (NB: ik weet niet zeker of ik die optie heb gehad)

Ik zal sowieso vanavond die instelling even dubbelchecken, en zo nodig aanpassen.

Groet,
Hans

• Wasp
Verwijderd schreef op maandag 17 maart 2014 @ 15:02:
Je hebt niet alleen write-back buffering uitgeschakeld, maar ook de DRAM-buffercache in de hardeschijf zelf. Normaliter kun je deze twee onafhankelijk regelen; de 'disk write cache' moet altijd aan staan. De write-back buffer van de controller kun je prima op hebben disabled staan.
Zojuist in de BIOS gegaan en inderdaad stond Write Cache disabled. Echter zit deze optie onder het kopje met reguliere SATA poorten, en staat volgens mij los van de RAID controller.

Uiteraard ondanks dat voor de zekerheid een hertest gedaan.

SSD: 102,4 MB/s (iets sneller dus, kan evt met die optie te maken hebben aangezien deze inderdaad rechtstreeks op de SATA poort zit)

RAID-1: nog steeds 3 MB per seconde....

[UPDATE 20:06]
Ik heb (tegen alle adviezen in) de Drive Write Cache ingeschakeld, met het commando hpssacli controller slot=2 modify dwc=enable forced

Nu heb ik tussen de 10 a 14 MB per seconde. Een stuk beter, maar nog niet het gewenste resultaat. De geheugenmodule + batterij is in ieder geval besteld. :)

[ Voor 16% gewijzigd door Wasp op 17-03-2014 20:10 ]

• Wasp
Nog even een laatste update, vandaag een 256MB cache module ingebouwd, inclusief een BBWC batterij:

- 462968-B21
- 462969-B21

Ik ben helemaal tevreden, ik zit nu op 90 MB/s schrijfsnelheid. :) :)

Pagina: 1