Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

'Nederlandse websites hebben lak aan cookiewetgeving'

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ook de website van NRC zelf blijkt zich niet aan de cookiewet te houden, evenals Marktplaats, Geenstijl en StackOverflow. Wikipedia, de Telegraaf, Twitter en de NOS houden zich er juist wel aan.

Waar de punt en de komma's staan is niet helemaal duidelijk. Ik heb de zin 4 keer moeten lezen voor ik de punt gevonden had en waar de zin over ging in een andere. Misschien anders formuleren? Een tegenstelling zou wel goed staan.

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:24

Tjark

DON'T PANIC

@Redactie:
Vorig jaar werd de cookiewetgeving al afgezwakt: voortaan hoeven bezoekers niet meer expliciet toestemming te geven voor het plaatsen van tracking cookies.
Kan de redactie een link geven naar de wetswijziging? Naar mijn weten is er _geen_ wijziging geweest. Er zijn plannen om het af te zwakken ( zia o.a. http://www.iab.nl/2014/02/28/update-wijziging-cookiewet/ ) maar het voorstel is nog niet eens openbaar. M.a.w.: als je nu juridisch/wettelijk wil voldoen geldt nog steeds de ingestelde telecomwet en moet je nog steeds _expliciet_ toestemming vragen!

Dat tweakers.net zich qua handelen er niets van aantrekt is 1, maar dat de berichtgeving feitelijk foutief is lijkt me toch niet de bedoeling.

[ Voor 15% gewijzigd door Tjark op 17-03-2014 11:38 ]

*insert signature here

• Joost
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-11 15:40
Tjark schreef op maandag 17 maart 2014 @ 11:30:
@Redactie:

[...]

Kan de redactie een link geven naar de wetswijziging? Naar mijn weten is er _geen_ wijziging geweest. Er zijn plannen om het af te zwakken ( zia o.a. http://www.iab.nl/2014/02/28/update-wijziging-cookiewet/ ) maar het voorstel is nog niet eens openbaar. M.a.w.: als je nu juridisch/wettelijk wil voldoen geldt nog steeds de ingestelde telecomwet en moet je nog steeds _expliciet_ toestemming vragen!
Nope...
In een brief aan de Tweede Kamer schrijft minister Kamp dat de regering heeft besloten dat het 'aanklikken van overige onderdelen van de website wordt beschouwd als toestemming voor het gebruik van cookies'. Een gebruiker hoeft dus niet langer op 'akkoord' te klikken om toestemming te geven voor het plaatsen van cookies.Voor de beleidswijziging hoeft de cookiewetgeving niet te worden aangepast.
nieuws: Kabinet: expliciete toestemming voor cookies is niet nodig
Verwijderd schreef op maandag 17 maart 2014 @ 09:44:
Ook de website van NRC zelf blijkt zich niet aan de cookiewet te houden, evenals Marktplaats, Geenstijl en StackOverflow. Wikipedia, de Telegraaf, Twitter en de NOS houden zich er juist wel aan.

Waar de punt en de komma's staan is niet helemaal duidelijk. Ik heb de zin 4 keer moeten lezen voor ik de punt gevonden had en waar de zin over ging in een andere. Misschien anders formuleren? Een tegenstelling zou wel goed staan.
Aangepast, nu beter hoop ik :)

[ Voor 20% gewijzigd door Joost op 17-03-2014 11:56 ]

Ik ben helemaal geen stagiair