Toon posts:

Hoeveel pc's in netwerk met een win8 machine als server

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Voor een klein bedrijfje wil ik een netwerk aanleggen met 9 vaste pc's totaal. Ik wil de tiende pc als server laten draaien voor die andere 9 pc's. De 9 pc's zullen zo nu en dan wat data (word-documenten, pdf) direct naar de server schrijven, maar niet veel. Bijv geen films en grote bestanden oid. Ik las over windows home server maar dat wordt niet meer verkocht. Ik las ook hier dat je een windows 8 machine eenvoudig als server kunt gebruiken.

Mijn vraag is: kunnen 9 pc's tegelijk in een netwerk waarbij ik een windows 8 machine als server gebruik en wat zouden dan de minimale specs van die server-pc moeten zijn? Dank en groet, Rob

• thorgal21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 30-11 21:38

thorgal21

Forum Noob

offtopic:
linkje naar pcworld.com werkt niet :)

[ Voor 5% gewijzigd door thorgal21 op 17-03-2014 09:42 ]

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:17

lier

MikroTik nerd

Je wilt geen client OS gebruiken als server...punt.

Waarom schaf je niet gewoon een NAS aan (bijvoorbeeld Synology of Qnap), deze kunnen naast bestanden opslaan ook nog eens veel meer dan een Windows client.

Tot slot een tip: spit eens goed door GoT (bijvoorbeeld met de zoek optie), er zijn nog 1001 dingen waar je aan moet denken...

Eerst het probleem, dan de oplossing

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-11 13:41
je moet eerst kijken wat de behoefte is. gaat het alleen om centrale opslag dan zou ik zoals Lier ook al vermeld gewoon voor een NAS gaan. gaat het om de opbouw van active directory met rechten small business server.

wat je wilt bepaald je keus en niet andersom.

bedenk naast de die raid 1, 4 ,5 of 6 laat draaien hoe je je data backupt. raid is zoals vaker gezegt geen backup!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:11

Eagle Creek

Breathing security

In principe is dat mogelijk maar een cliënt OS heeft een ingebouwde beperking op het aantal gelijktijdige verbinden dat gelegd kan worden met andere cliënts. Bij servers ligt deze limiet veel hoger.

Bij een bedrijf waar ik heb gewerkt werden ook cliënts als zodanig ingezet maar als er te veel gelijktijdige verbinden werden opgezet werden deze geblokkeerd.

Verder sluit ik me aan bij bovenstaand: schrijf eens eens goed op wat je precies wilt. Waarom wil je een server, wat is je doel? Bestanden delen, back-up, etc? Dan kun je wellicht inderdaad beter met een NAS uit de voetjes.

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Technisch antwoord: Ja dat kan, max 10 connecties was het altijd of dat met W8 nog zo is, moet je even googlen.
Ik zou het niet doen.
Is het alleen storage -> Nas kopen.
Moet er meer gebeuren zoals rechten printrs etc -> overstappen op server OS.

Voor zover het technische vlak.
Qua inichting zou ik dit niet zomaar klakkeloos doen, het kan je problemen opleveren. Misschien werkt hetmeteen, maar als men meer wil, loop je al vast. Dus net zoals bovenstaande reakties:
Inventariseer wat de klant wil en pas daarop je advies aan.

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de reacties. Ik denk dat het dus een server wordt met Windows Server 2012 Essential Edition. Ik zie dat HP en Dell dat kunnen leveren.

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Hou er wel rekening mee, dat je dan niet meer als 25 users aankunt. Als het bedrijf groeit, moet je een anders servers OS erop zetten.

Verwijderd

Topicstarter
@killerace: dank. Het aantal users zal ver onder de 25 blijven. Kan ik een pc kopen zonder besturingssysteem en daar dan direct Windows Server 2012 Essential Edition op installeren? Of moet er al een windows-besturingsysteem op aanwezig zijn? Ik heb gegoogled maar kan er zo snel niets over vinden, ook niet op de MS-site: http://www.microsoft.com/...ult.aspx#fbid=0iJFkWuSo2f

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Als je dit soort dingen niet weet, dan vraag ik me af of je dit wel moet willen doen.
Degene voor wie je dit realiseert heeft dus geen fatsoenlijke ondersteuning...

No offense, maar ik zou het niet verstandig vinden als jij ermee aan de slag gaat.

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:11

Eagle Creek

Breathing security

KillerAce_NL schreef op maandag 17 maart 2014 @ 13:13:
Als je dit soort dingen niet weet, dan vraag ik me af of je dit wel moet willen doen.
Degene voor wie je dit realiseert heeft dus geen fatsoenlijke ondersteuning...

No offense, maar ik zou het niet verstandig vinden als jij ermee aan de slag gaat.
Ik sluit me hier volledig bij aan.

Server 2012 Foundation komt (voor zover ik weet) alleen voorgeïnstalleerd bij Dell/HP, Server 2012 Essentials is ook los te koop en te installeren. Foundation is echt bestemd voor opstartende bedrijven, 15 gebruikers en kant en klaar serverbeheer.

Toch vraag ik me serieus af waarom je hiervoor kiest en wat je nu wilt bereiken.

Er is al een paar keer aangegeven dat je moet bepalen wat de behoefte is die je wilt vervullen. Daar zie ik geen reactie op maar wel "ik denk dat het Server 2012 wordt".

Uiteraard je eigen beslissing maar we zijn net zo bereid je goed op weg te helpen :).

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Pagina: 1