Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Ik zou graag willen vragen of iemand hier ervaring mee heeft en of hij/zei mij kan helpen.

Online staat natuurlijk hoe het moet:
http://www.rijksoverheid....m-voor-nederland-aan.html

Visum aanvraag kort verblijf:
http://www.rijksoverheid....r-kort-verblijf-nederland

Maar er zijn dingetjes waar men rekening mee moet houden. Met dingetjes bedoel ik of mensen ervaring hebben om meer kracht bij te zetten bij het aanvragen van een visum. Het gaat om iemand uit Ukraine die naar Nederland wil komen voor 2 weken.

Ik ga morgen bellen naar de gemeente voor documenten waarbij ik aangeef financieel verantwoordelijk te kunnen zijn en dat ik diegene uitnodig om 2 weken hier te verblijven, maar gezien dit de eerste keer is wilde ik vragen of iemand hier ervaring mee heeft en mij kan helpen als ik ergens rekening mee moet houden bijvoorbeeld. Gezien de duur van de aanvraag en de kosten die gemoeid zijn (de vlucht) wil ik alles zeker weten :)

Als iemand mij kan helpen, heel graag _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Je weet dat de persoon zelf het visum moet aanvragen aldaar?
Een visum voor Nederland vraagt u aan bij de Nederlandse ambassade of het Nederlandse consulaat in het land waar u woont. [...] Het is niet mogelijk om iemand anders een visum in Nederland voor u te laten aanvragen.
Verder: zorgen dat er bewijzen zijn van wat je claimt, zie http://www.rijksoverheid....-buitenland-overkomt.html.

[ Voor 25% gewijzigd door gambieter op 16-03-2014 22:45 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Wat wil je precies weten, waar twijfel je over?

Mijn vriendin komt uit Oekraïne en heeft haar moeder eens aan een visum geholpen voor een bezoek. Volgens mij staan alle benodigheden netjes beschreven. Tip: vergaar overal bewijzen van (geld op bankrekeningen, hotelbevestigingen, vliegtickets, contract van je werkgever waarmee je aantoont een baan te hebben, etc), zodat je die kunt tonen. Men wil ook graag bewijzen zien dat de persoon die het visum krijgt ook daadwerkelijk teruggaat naar eigen land. Denk bijvoorbeeld aan geld op bankrekeningen, verklaringen van werkgevers dat hij of zij in thuisland een baan heeft, etc.

[ Voor 23% gewijzigd door RoD op 16-03-2014 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Niet online
Zo, dat is snel. Bedankt guys!

gambieter: I know, maar ik moet wel documenten invullen. Ik kan bij de gemeente blijkbaar documenten krijgen waarbij ik aangeef financieel verantwoordelijk te zijn en een "uitnodiging".

RoD: Het is de eerste keer. Als het 3 weken duurt en het wordt afgewezen dan wordt het krap gezien diegene mei hierheen wil komen. Is een print screen van je rekening met het bedrag b.v. genoeg. Ik zie niet echt richtlijnen wat voldoende is. Papieren afschriften heb ik al een tijdje niet meer en zou hier dus achteraan moeten gaan als een print screen niet genoeg is.

Ook staat er online dat alle documenten in het Engels of Nederlands aangeleverd moeten worden, maar vooe diegene is het lastig om een bankrekening/passport te vertalen :P

Ik vind het ook vreemd dat vliegtickets getoond moeten worden. Beetje kip/ei verhaal. Vlucht moet wel geboekt worden, maar de visum kan wel worden afgewezen. Dat zou zonde geld zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Squ1zZy schreef op zondag 16 maart 2014 @ 22:48:
gambieter: I know, maar ik moet wel documenten invullen. Ik kan bij de gemeente blijkbaar documenten krijgen waarbij ik aangeef financieel verantwoordelijk te zijn en een "uitnodiging".
Ja, zie de extra link die ik in een edit erbij heb geplaatst.
Als het 3 weken duurt en het wordt afgewezen dan wordt het krap gezien diegene mei hierheen wil komen.
Dat is risicovol; ambassades en ambtelijke molens staan er niet bekend om dat ze snel werken. Ik zou het niet te krap plannen. Is er een speciale reden waarom het begin mei moet zijn?
Ik vind het ook vreemd dat vliegtickets getoond moeten worden. Beetje kip/ei verhaal. Vlucht moet wel geboekt worden, maar de visum kan wel worden afgewezen. Dat zou zonde geld zijn...
Ticket boeken dat nog omgeboekt kan worden, eventueel met bijbetaling.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-04 18:34

Nvidiot

notepad!

Mijn partner heeft een aantal keer dit visum aangevraagt en in haar geval was het mogelijk om een ticket te boeken maar nog niet te betalen via een reisbureau. Dit bleek een gebruikelijke vraag te zijn. (Zij komt uit Indonesië).

Ik denk dat dit het formulier is dat je zoekt: https://www.ind.nl/documents/1310.pdf Die moet je invullen, tekenen en bij de gemeente een stempel op laten zetten dat ie echt door jou ondertekend is. Vervolgens naar aanvrager van het visum opsturen en zij moet dat formulier dan tonen bij de aanvraag in de ambassade.

En neem de tijd, ambassades / de IND staan niet bekend om snel werken. (De aanvraag voor een langdurig visum voor mijn partner heeft 7 weken (!!!) ergens rondgehangen, ofwel in de ambassade in Jakarta, ofwel bij de IND, maar hij was niet te vinden. Na veel bellen uiteindelijk wel goed gekomen, maar blij wordt je er niet van)

[ Voor 23% gewijzigd door Nvidiot op 16-03-2014 23:07 ]

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Squ1zZy schreef op zondag 16 maart 2014 @ 22:48:
Zo, dat is snel. Bedankt guys!

RoD: Het is de eerste keer. Als het 3 weken duurt en het wordt afgewezen dan wordt het krap gezien diegene mei hierheen wil komen. Is een print screen van je rekening met het bedrag b.v. genoeg. Ik zie niet echt richtlijnen wat voldoende is. Papieren afschriften heb ik al een tijdje niet meer en zou hier dus achteraan moeten gaan als een print screen niet genoeg is.
Nee, je moet een "bank statement" halen. Een printscreen is niet genoeg.
Ook staat er online dat alle documenten in het Engels of Nederlands aangeleverd moeten worden, maar vooe diegene is het lastig om een bankrekening/passport te vertalen :P
Je hebt een officiële vertaling nodig van een geautoriseerde vertaler. Je kan dus niet met een Oekraïens of Russisch-talig document aankomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Niet online
RoD schreef op zondag 16 maart 2014 @ 23:06:
[...]

Nee, je moet een "bank statement" halen. Een printscreen is niet genoeg.

[...]

Je hebt een officiële vertaling nodig van een geautoriseerde vertaler. Je kan dus niet met een Oekraïens of Russisch-talig document aankomen.
Die laatste is interessant. Hoe gaat diegene dat doen met een passport b.v.?

Ik heb even een korte samenvatting gemaakt:

Ik
- Bewijs van garantstelling en/of particuliere logiesverstrekking (https://ind.nl/documents/1310.pdf)
- Copy paspoort
- Uitdraai bankrekening
- Copy contract werkgever

Ander
- Geldig passport
- 2 pasfoto’s
- Bewijsstukken dat diegene een baan heeft (contract/werkgeversverklaring)
- Eigendomsbewijs woning
- Bewijsstukken aan te tonen redenen om terug te keren
- Onderbouwing van de reisdoel (hotelreservering/garantstelling)
- Bewijs van financiële middelen
- Copy vliegtickets
- Medisch reisverzekering minimale dekking 30k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Squ1zZy schreef op zondag 16 maart 2014 @ 23:16:
[...]

Die laatste is interessant. Hoe gaat diegene dat doen met een passport b.v.?
Ik hoop dat diegene een internatonaal paspoort heeft? Dan is het al vertaald in het Engels. Met een niet-internationaal paspoort is het afaik niet mogelijk om een visum aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Niet online
RoD schreef op zondag 16 maart 2014 @ 23:22:
[...]

Ik hoop dat diegene een internatonaal paspoort heeft? Dan is het al vertaald in het Engels. Met een niet-internationaal paspoort is het afaik niet mogelijk om een visum aanvragen.
Nee, passport is Ukrainian. Zal uit moeten zoeken of het aanvragen van een internationaal paspoort mogelijk is dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dan ga je begin mei echt niet halen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Squ1zZy schreef op zondag 16 maart 2014 @ 23:23:
[...]

Nee, passport is Ukrainian. Zal uit moeten zoeken of het aanvragen van een internationaal paspoort mogelijk is dus.
Dat is volgens mij gewoon mogelijk, maar het kan een maand duren. Met een beetje pech zelfs drie maanden. Maar het aanvragen ervan schijnt nu relatief snel te gaan. En zoals gezegd, dan wordt mei dus lastig.

[ Voor 5% gewijzigd door RoD op 16-03-2014 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Niet online
gambieter: Dat wordt krapjes ja :P

Dan zou het moeten opschuiven. Ze had het steeds over Polen. Ze wil via Polen naar NL komen en in Polen een visum aanvragen. Ik snapte die even niet, maar lijkt een doorreis te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Squ1zZy schreef op zondag 16 maart 2014 @ 23:26:

Dan zou het moeten opschuiven. Ze had het steeds over Polen. Ze wil via Polen naar NL komen en in Polen een visum aanvragen. Ik snapte die even niet, maar lijkt een doorreis te zijn.
Dus ze wil een Pools visum? :? Dan wordt het weer een totaal ander verhaal en dan kun je daarbij ook niet helpen, aangezien het dan niet om een in Nederland uitgegeven visum gaat.

Maar maak het even duidelijk, wat is het plan precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Squ1zZy schreef op zondag 16 maart 2014 @ 23:26:

Weet je wel zeker dat je garant wilt staan? Dit klinkt allemaal nogal vaagjes en risicovol. Ken je de persoon zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Niet online
RoD schreef op zondag 16 maart 2014 @ 23:29:
[...]

Dus ze wil een Pools visum? :? Dan wordt het weer een totaal ander verhaal en dan kun je daarbij ook niet helpen, aangezien het dan niet om een in Nederland uitgegeven visum gaat.

Maar maak het even duidelijk, wat is het plan precies?
Goeie vraag. Moet het even navragen. Dit is wat ze zei:

"There is a rule about visas: whichever country give me the visa, through this country I should get to the EU. So logically it's correct, Polish visa and Warsaw flight"

Nadeel hiervan was dat ze verblijf in Polen moet betalen. Lijkt een workaround te zijn op het aanvragen van een visum in NL. Ik zal eerst vragen of ze een internationaal paspoort heeft :)

Het is nog best een gedoe om iemand buiten de EU hier te krijgen voor een paar weekjes haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Squ1zZy schreef op zondag 16 maart 2014 @ 23:32:
[...]

Goeie vraag. Moet het even navragen. Dit is wat ze zei:

"There is a rule about visas: whichever country give me the visa, through this country I should get to the EU. So logically it's correct, Polish visa and Warsaw flight"

Nadeel hiervan was dat ze verblijf in Polen moet betalen. Lijkt een workaround te zijn op het aanvragen van een visum in NL. Ik zal eerst vragen of ze een internationaal paspoort heeft :)
Als ze een visum in Nederland aan wil vragen kun jij garant staan. Als ze het via Polen speelt zal ze het waarschijnlijk alleen moeten doen. Ik weet niet of Polen minder streng is. Heb alleen ervaring met Nederland.
Het is nog best een gedoe om iemand buiten de EU hier te krijgen voor een paar weekjes haha
:Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Niet online
RoD schreef op zondag 16 maart 2014 @ 23:34:
[...]

Als ze een visum in Nederland aan wil vragen kun jij garant staan. Als ze het via Polen speelt zal ze het waarschijnlijk alleen moeten doen. Ik weet niet of Polen minder streng is. Heb alleen ervaring met Nederland.

[...]

:Y
RoD: Bedankt voor de reacties. Mag ik nog een brutale vraag stellen? :+

Woont je vriendin in NL? Zo ja, hoe ging dat? Is het via een baan b.v. in NL te doen om iemand voor een langere periode hier naar NL te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Wacht maar tot je er mee trouwt; dan begint het pas echt :) Ik vind dit altijd wel grappig als men dan weer roept "en iedereen komt hier zo maar binnen"... iedereen zou zelf eens door dat proces heen moeten :)
Vziw (!) is dat niet zo. Je hoeft de EU niet binnen te komen via het land dat je schengen visum afgeeft. Wat ze wel graag willen -- en of dat *moet* weet ik ook niet eens -- is dat je het merendeel van je EU verblijf doorbrengt in het land dat je visum afgegeven heeft. Als ze dus voornamelijk in nederland verblijft met een tussenstop in polen, dan zou je er beter aan doen een nederlands visum te hebben. Als je een pools visum hebt en je blijft daar slechts een dag vindt men dat misschien minder leuk. Waarschijnlijk mag het allemaal wel, maar de volgende keer dat je dan een pools visum aanvraagt krijg je het niet meer.

De gouden regel is: als je geen kwade bedoelingen hebt en het allemaal zo eerlijk mogelijk opgeeft is er meestal geen probleem.

[ Voor 55% gewijzigd door Zoijar op 17-03-2014 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xoxol
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09-05 22:50
Squ1zZy,

Ik heb vorig jaar een aantal vrienden uit Oekraine uitgenodigd. Het ging als volgt:
Ik heb formulieren ingevuld dat ik garant sta voor de bezoekers. Kopie van mijn loonstrook van de afgelopen 3 maanden bijgevoegd en een arbeidscontract waarin op te maken is tot wanneer de contract loopt.

Vervolgens moet diegene naar de ambassade om een visum aan te vragen. Het verkrijgen van een visum verloopt bij iedereen een beetje anders. Bijvoorbeeld als een koppel gaat reizen geven zij makkelijker een visum dan aan een alleen reizende persoon. En in Oekraïne moet de uitgenodigde een verzekering afsluiten.

Het verhaal over Polen. Ik meen dat Oekrainse mensen een kortverblijfvisum kunnen bemachtigen dan kunnen ze 1 of 2 dagen in Polen blijven. Maar het beste is toch een Schengen visum :)

V-Strom 650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Zoijar schreef op zondag 16 maart 2014 @ 23:51:
[...]

Wacht maar tot je er mee trouwt; dan begint het pas echt :) Ik vind dit altijd wel grappig als men dan weer roept "en iedereen komt hier zo maar binnen"... iedereen zou zelf eens door dat proces heen moeten :)

[...]

Vziw (!) is dat niet zo. Je hoeft de EU niet binnen te komen via het land dat je schengen visum afgeeft. Wat ze wel graag willen -- en of dat *moet* weet ik ook niet eens -- is dat je het merendeel van je EU verblijf doorbrengt in het land dat je visum afgegeven heeft. Als ze dus voornamelijk in nederland verblijft met een tussenstop in polen, dan zou je er beter aan doen een nederlands visum te hebben. Als je een pools visum hebt en je blijft daar slechts een dag vindt men dat misschien minder leuk. Waarschijnlijk mag het allemaal wel, maar de volgende keer dat je dan een pools visum aanvraagt krijg je het niet meer.

De gouden regel is: als je geen kwade bedoelingen hebt en het allemaal zo eerlijk mogelijk opgeeft is er meestal geen probleem.
Klopt überhaupt beland je ook binnen Europa soms verstrikt in een net van vage en tegenstrijdige regels waar je niet goed van word. Hell, ik zit in Duitsland en sommige dingen vond ik al vrij WTF waardig waar instanties binnen een land naar elkaar wijzen en ook tussen landen je heen en weer gestuurd word bij situaties die 'net iets anders zijn dan standaard'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-05 10:04

Basszje

Reisvaap!]

De roddel gaat dat Polen makkelijker visas uitgeeft voor Oekrainers om richting Polen te komen. Dan ben je in Schengen en mag je vervolgens verder. Ik weet niet of het echt waar is.

Interessant topic dit, ik ga het mogelijk ook ooit proberen, maar heb nu al gezien dat het voorlopig mission impossible is om een Schengen visum te krijgen voor mijn chica :)

Voor de toekomst, vergis je niet in de termijnen. Nederland en de bureaucratie is over het algemeen redelijk overzichtelijk en snel ( zelfs de IND :X ), maar dat kan je hier wel vergeten als je wat moet regelen :+ . Aanvraag verblijsvergunning UA: Mei 2013 -> tijdelijke verblijfsvergunning tot eind 2013: 16 december. Moet nu gaan verlengen in juni en had eigenlijk al begonnen moeten zijn :X .

Leuke reacties ook bij de immigratiediensten hier :N : " Buitenlanders horen hier niet" , "Waarom wil je in godsnaam hier wonen " etc.
Zoijar schreef op zondag 16 maart 2014 @ 23:51:
[...]De gouden regel is: als je geen kwade bedoelingen hebt en het allemaal zo eerlijk mogelijk opgeeft is er meestal geen probleem.
_O- Misschien zo links en rechts, maar na anderhalf jaar bureaucracja hier ben ik daar goed van genezen. Mijn motto is zodra ze er een stempel op hebben gejast weggrissen en wegwezen :P

[ Voor 27% gewijzigd door Basszje op 17-03-2014 07:39 ]

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Squ1zZy schreef op zondag 16 maart 2014 @ 23:37:
[...]

RoD: Bedankt voor de reacties. Mag ik nog een brutale vraag stellen? :+

Woont je vriendin in NL? Zo ja, hoe ging dat? Is het via een baan b.v. in NL te doen om iemand voor een langere periode hier naar NL te halen?
Mijn vriendin woont in Nederland ja. Ze kwam hier studeren met een studiebeurs dus daar hoefde ik verder zelf niets voor te regelen. Heb haar ook in Nederland ontmoet.

Anyways, omdat ze hier dus kwam studeren is ze door de universiteit uitgenodigd. En die hebben natuurlijk wel wat ervaring met dat soort dingen. Als je een schep geld meebrengt in de vorm van een studiebeurs helpt dat natuurlijk ook ;)

[ Voor 19% gewijzigd door RoD op 17-03-2014 07:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Niet online
Gasten, super bedankt voor alle reacties. Ik zal de uitkomst posten voor diegene die het interessant vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Ik ben benieuwd, succes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythio
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-05 22:29
Nvidiot schreef op zondag 16 maart 2014 @ 23:04:
Ik denk dat dit het formulier is dat je zoekt: https://www.ind.nl/documents/1310.pdf Die moet je invullen, tekenen en bij de gemeente een stempel op laten zetten dat ie echt door jou ondertekend is. Vervolgens naar aanvrager van het visum opsturen en zij moet dat formulier dan tonen bij de aanvraag in de ambassade.
Het staat op het formulier, maar houd er rekening mee dat het formulier pas op het gemeentehuis mag worden getekend. Ze moeten je zien tekenen. Als je van te voren hebt getekend kun je opnieuw beginnen met invullen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xoxol
Er is wel ee nverschil tussen tijdelijk een visum of helemaal naar NL halen.

Succes!

V-Strom 650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Niet online
Kleine update:

Het is een gekkenhuis daar zoals de meeste wel weten. Blijkbaar zijn er Russen geweest die de vlag van de Poolse consulaat in Ukraine hebben vervangen door de Russische vlag en hebben het gebouw hebben bestormt. Vandaag was de consulaat dus dicht..

Als je een Schengenvisum aanvraagt in Polen en je papieren zijn in orde (denk aan een hotel boeking voor die periode) dan krijg je een visum. Daarna kan je binnen de Schengenlanden reizen (niet verblijven). Dit mag uiteraard niet, maar volgens haar doen veel mensen dit om alle papierwerk te omzeilen.

Een 14 daagse hostel in Polen kost je 100 euro. Dit is dan weggegooid geld, maar minder papierwerk. Je kan een visum al aanvragen bij een 50% hotel aanbetaling blijkbaar.

Als ik het document invul dat ik financieel verantwoordelijk kan zijn dan kan het zijn dat er vragen worden gesteld. Gezien ik haar alleen over Skype/Facetime heb gesproken is het moeilijk aantonen dat ik haar al even ken. Ze vragen zelfs om email wisseling en chat berichten etc. Haar ervaring geeft aan dat dit niet gaat werken.

Nogmaals: bedankt voor alle reacties. Wordt gewaardeerd. Zelfs met deze vragen wordt er serieus gereageerd en snel ook _o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-04 17:27
Je beseft dat jij jezelf aansprakelijk stelt voor iemand terwijl je weet dat die persoon valsheid in geschrifte gaat plegen? Dat is geen recept voor een gezonde nachtrust.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Met MSalters. Ik zou me nooit aansprakelijk stellen voor iemand die de regels niet wenst te volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Waarom valsheid in geschriften? Je mag gewoon een schengenvisum in poolen aanvragen hoor. Dat is het voordeel. Het maakt niet uit waar je het visum hebt gekregen: met een schengenvisum mag je vrij reizen in alle schengenstaten (tot 90 dagen etc etc). Dat wij in Nederland nou heel moeilijk doen alsof dat niet mag maakt niet uit. Wat volgens de overheid wel zo is, is dat je alsnog geweigerd zou kunnen worden. Ik vraag me echter af op basis van wat, maar goed.

Je hier garant stellen voor iemand die je alleen een keer op skype hebt gesproken moet je heel erg mee uitkijken. Je tekent toch voor 10.000 euro per jaar voor 5 jaar, dus mocht ze ineens de benen nemen kan het je 50k kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Niet online
Zoijar schreef op maandag 17 maart 2014 @ 18:15:
Waarom valsheid in geschriften? Je mag gewoon een schengenvisum in poolen aanvragen hoor. Dat is het voordeel. Het maakt niet uit waar je het visum hebt gekregen: met een schengenvisum mag je vrij reizen in alle schengenstaten (tot 90 dagen etc etc). Dat wij in Nederland nou heel moeilijk doen alsof dat niet mag maakt niet uit. Wat volgens de overheid wel zo is, is dat je alsnog geweigerd zou kunnen worden. Ik vraag me echter af op basis van wat, maar goed.

Je hier garant stellen voor iemand die je alleen een keer op skype hebt gesproken moet je heel erg mee uitkijken. Je tekent toch voor 10.000 euro per jaar voor 5 jaar, dus mocht ze ineens de benen nemen kan het je 50k kosten.
Ik vraag me ook af of dit niet gewoon legaal is. Bedoel of je nou hier of daar een schengenvisum aanvraagt, het blijft een schengenvisum.

"Schengenvisum geldig in alle Schengenlanden
Met een Schengenvisum voor Nederland kunt u ook reizen in de 25 andere Schengenlanden. Een Schengenvisum is 90 dagen geldig binnen een periode van 180 dagen. Dit heet de vrije termijn. De vrije termijn begint op het moment dat u voor het eerst Nederland of het Schengengebied binnenkomt."

Source:
http://www.rijksoverheid....r-kort-verblijf-nederland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Laatst online: 06-01 08:26

ATS

Kijk ook zeker even op www.buitenlandsepartner.nl op het forum. Daar vindt je alle ins- en outs van aanvragen van de diverse soorten visa.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-04 18:34

Nvidiot

notepad!

Iets wat trouwens lastig te vinden is, maar je moet je met ook nog bij de vreemdelingenpolitie melden zodra ze hier is, dan krijg je nog een extra sticker/stempel in haar paspoort. Dit vergeten kan betekenen dat je de volgende keer geen visum krijgt!

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefkor
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09-05 22:07
Nvidiot schreef op maandag 17 maart 2014 @ 21:41:
Iets wat trouwens lastig te vinden is, maar je moet je met ook nog bij de vreemdelingenpolitie melden zodra ze hier is, dan krijg je nog een extra sticker/stempel in haar paspoort. Dit vergeten kan betekenen dat je de volgende keer geen visum krijgt!
Dat is komen te vervallen per 01/01/2014

Geen meldplicht meer bij kort verblijf

Komt u naar Nederland voor een kort verblijf? Dan hoeft u zich niet meer te melden bij de vreemdelingenpolitie. De meldplicht wordt, vooruitlopend op de afschaffing in de wet, met ingang van 1 januari 2014 niet langer gehandhaafd.

Bron :
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/visa/visum-voor-kort-verblijf-nederland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Laatst online: 06-01 08:26

ATS

stefkor schreef op maandag 17 maart 2014 @ 21:47:
[...]

Dat is komen te vervallen per 01/01/2014

Geen meldplicht meer bij kort verblijf

Komt u naar Nederland voor een kort verblijf? Dan hoeft u zich niet meer te melden bij de vreemdelingenpolitie. De meldplicht wordt, vooruitlopend op de afschaffing in de wet, met ingang van 1 januari 2014 niet langer gehandhaafd.

Bron :
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/visa/visum-voor-kort-verblijf-nederland
Het kan natuurlijk wel een goed bewijsstuk zijn dat je later nog eens kan gebruiken als je een MVV wil aanvragen :)

* ATS heeft ervaring daarmee *;

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-04 17:27
Zoijar schreef op maandag 17 maart 2014 @ 18:15:
Waarom valsheid in geschriften? Je mag gewoon een schengenvisum in poolen aanvragen hoor. Dat is het voordeel. Het maakt niet uit waar je het visum hebt gekregen: met een schengenvisum mag je vrij reizen in alle schengenstaten (tot 90 dagen etc etc).
Mits je niet gelogen hebt op de aanvraag. En naar alle waarschijnlijkheid is daar wel sprake van, als je claimt in Polen op vakantie te gaan ("bewijsstuk": hotelboeking van 100 Euro/14 dagen) terwijl je werkelijke bestemming Nederland is.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xoxol
Op de aanvraag kun je aangeven dat je naar Polen gaat, maar dat je daarna een aantal landen bezoekt. In principe lig je niet.

Enige wat een obstakel kan vormen is dat zij alleen naar Europa gaat dus kunnen vragen gesteld worden waar jullie elkaar van kennen.

Wel terechte opmerking over garant staan voor een persoon die je niet persoonlijk kent.

V-Strom 650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• descon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-05 07:58
Uiteraard wel even verstandig om te kijken waar je nu eigenlijk voor garant staat en welke verplichtingen er bij komen. Dit kan je in een slecht geval veel geld kosten :X

Dit geld natuurlijk wel voor de NL route en de Polen route. Kan me voorstellen dat de Polen route een stuk "veiliger" is voor je eigen spaarcenten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthas
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-04 18:10
Praten we over een Schengen-visum voor beperkte tijd of over MVV met als doelstelling langdurig en permanent verblijf?

Allereerst is een Schengenvisum aanvragen niet lastig, anders zou er geen enkele niet-Schengenlid even op bezoek kunnen voor vakantie. Hoe denk je dat die bussen vol Amerikanen, Chinezen en Japanners hun visum krijgen?

Dan ga je de volgende vragen langs:
1. Welk land ga je naar toe en blijf je voor langere tijd (die twee weken dus)? Vraag bij de ambassade/consulaat van dat land je visum aan. Ga niet moeilijk zitten doen om een Pools Schengenvisum, terwijl je in Nederland verblijft. De Poolse douane kan namelijk moeilijk gaan doen, omdat je niet in Polen verblijft zoals je aangeeft, maar in Nederland.

2.Hoe lang blijf je? Dat geef je bij je aanvraag aan. Hier geldt ook weer: Gerommel geeft problemen.

3. Bewijs van vermogen. Klinkt dom, maar niemand gaat op vakantie zonder een cent te makken. Dit geldt ook voor NL-ers die naar Canada of Australie gaan, dus heel vreemd is dit niet.

4. Regel de accommodatie en de vlucht. De vlucht zal het probleem in TS zn verhaal niet zijn, maar de accommodatie wel. Er is namelijk geen accommodatie. De Oekrainse geeft al aan dat haar ervaring is, dat garant staan door een onbekende niet gaat werken. Hoe heeft zij die ervaring? Daarom juist moet er emailwisseling, chatverkeer en liever nog, stempels in paspoort van de garantsteller boven tafel komen. Als TS kan aantonen dat hij meerdere keren in Oekraine is geweest, zal het niet zo heel moeilijk meer zijn.

5. Reisverzekering. Zonder reisverzekering geen visum. Simple as that. Als er iets gebeurt en een doktersbezoek is nodig, dan dekt de reisverzekering dat. Anders komt het uit TS eigen portemonnee en dat is heel duur. Zeker omdat TS garant staat.

6. Neem ruim de tijd. Mei is nog wel te doen, maar april wordt al lastig. Reken 3 weken.

7. Zorg ervoor dat het paspoort nog minimaal 6 maanden geldig is.

Op die manier hebben wij begin vorig jaar schoonoma over gehaald voor vakantie, schoonmoeder had al een multi-entry (voor Finland). We hebben hen wel in een hotel gestopt destijds om de problemen met garantstellingen te voorkomen.

Voor een MVV komt er wel wat meer om de hoek kijken, maar ik ga er nog even van uit dat voor later zorg is. Als het zover is, dan zou ik de link van ATS er bij pakken.

"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 949927

Beste,,

Ik heb iemand lere kennen in het buite land en wij zijn echt verliefd . Langs mijn kant toch ik weet niet hoe ik zeker kan zijn dat hij het ook meent en dat het niet is alleen voor het geld kan iemand mij raad geven a u b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:31

Qwerty-273

Meukposter

Anoniem: 949927 schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 14:36:
Beste,
Ik heb iemand leren kennen in het buitenland en wij zijn echt verliefd op elkaar. Van mijn kant weet ik niet hoe ik zeker kan zijn dat hij het ook meent en dat het niet alleen is voor het geld. Kan iemand mij raad geven a.u.b.
Als ervaringsdeskundige, als is dat slechts N=1, zal je toch moeten kijken op de langere termijn hoe de relatie gaat lopen. Zoals 1 post boven je, een Schengenvisum (als dat nodig is) is redelijk eenvoudig aan te vragen en is van 'korte' duur, daarmee kan je goed kijken hoe het eventuele samenzijn gaat. Ook kan je kijken of je een langere periode vrij kan nemen en dan bij de ander verblijven. Hoe dat gaat. En dan vooral niet een korte periode, maar toch wat langer en met de dagelijkse 'rompslomp' er om heen.
Een persoon die duidelijk uit is op een visum / geld zal je er dan redelijk makkelijk uit pikken. Je zal ook zien of het inderdaad ware liefde is, of slechts een vakantie liefde.
En vandaar kan je plannen maken.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Een topic van drie jaar heropenen met een andere vraag (overigens ook onduidelijk) is niet zoals het hoort op GoT. Mocht je toch een antwoord willen, zorg dan dat je een heldere vraag hebt en open een nieuw topic.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.