Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wel internet, geen netwerk - router reboot lost het op

Pagina: 1
Acties:

• darth.75
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:55
Zoals de topictitel al aangeeft heb ik een vreemd probleem met mijn netwerk.

Situatie
Ik heb een Asus RT-N66U met de custom merlin firmware erop. De reden daarvan is dat ik dan het interne flash geheugen kan gebruiken. Hierop staat een script wat een WOL uitvoert naar mijn Server, zodra een van de clients wakker wordt.

Clients
Ik heb in totaal een drietal computers bedraad aangesloten, een pc, een mediaspeler en een server. Daarnaast nog een laptop via wifi. Alle hebben een vast IP-adres dat ik in de router hard heb ingesteld. Daarnaast verbinden nog wat andere draadloze apparaten, allemaal met een fixed ip, maar alleen de drie clients hierboven kunnen de server wekken.

Probleem
Sinds een tijdje heb ik het probleem dat mijn gewone pc niet goed meer communiceert met de server. Dat is geen rechtenkwestie. Hij vindt gewoon de shares niet. Ook wordt de server soms niet, soms wel gewekt. Via de command naar ipconfig geeft echter het juiste, vaste ip-adres. Ik kan op dat moment nog wel gewoon naar mijn router surfen en ook internet werkt, alleen communicatie op het interne netwerk werkt niet.
Een reboot van de pc lost dit niet op. Een reboot van de router daarentegen wel. Direct na de reboot, start de server (hij detecteert dus mijn vaste pc op dat moment) en na enige tijd, kan ik ook de shares benaderen.
Dit gebeurt alleen op mijn vaste pc en ook pas sinds enige tijd. Mijn laptop en mediaspeler (Asrock met openelec) hebben dit probleem niet.

Wat heb je zelf al gedaan en is dit eigenlijk erg: je hebt toch een work-around
Ik ben blij dat ik een work-around heb, maar eigenlijk is het wel irritant. Daarbij, de pc wordt ook gebruikt door mijn vrouw en kinderen en voordat ik die heb uitgelegd hoe ze de router moeten rebooten...
Ik heb in de tussentijd de driver van de onboard netwerkkaart al eens verwijderd en opnieuw geïnstalleerd. Helaas...
Ik heb ook de firewall van mijn virusscanner en windows uitgezet. Helaas...
Ik heb zo ongeveer elk archief dat Google kent, afgestruind.... ;) Helaas...

Iemand hier een idee? Moederbord van mijn pc is trouwens een Asus P5Q-LE. Heb je meer info nodig, let me know.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Shares lopen via Samba of SMB? Zoals ik 't nu lees is 't een SMB issue wat in je router zit, zeker gezien het feit dat de andere devices wel kunnen verbinden en die devices geen SMB kennen/babbelen.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• darth.75
Wat is het verschil tussen Samba en SMB?

Enige shares die ik heb, zijn Samba shares op mijn server. Laptop en pc zijn op dezelfde wijze ingesteld (zelfde gebruikers, zelfde drive mappings). OpenElec box connect ook via samba met de server voor mijn media.

Ik heb geen flauw benul waar te beginnen. Omdat het maar bij één pc voorkomt, verdenk ik deze (tóch een driver issue, of een verkeerde setting in mijn virusscanner), maar omdat een router reboot de boel oplost, zou het issue misschien toch daar moeten zitten. Maar waar....? Heb van netwerken niet zoveel verstand.

• darth.75
Niemand?

• darth.75
Mega BUMP! :-)

Probleem doet zich nog steeds voor. Ik reboot dan mijn router en alles werkt weer. Bizar toch? Doet zich alleen bij één pc voor. Rest werkt probleemloos.

Iemand met netwerkkennis een idee?

PS. Probleem doet zich bijvoorbeeld nú voor? Ik kan het internet op en mijn vrouw start zojuist een muziekje op mijn mediaspeler, die muziek streamt vanaf mijn server.
Alleen mijn vaste pc heeft issues...

[ Voor 33% gewijzigd door darth.75 op 11-04-2014 18:24 ]

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 05:31
Even dubbel checken of jouw fixed IP niet binnen de DHCP scope valt, dat zou mijn beste gok zijn op basis van deze symptomen.

• darth.75
Sorry voor late reply. Ff afwezig geweest ivm ziekte.

Het fixed IP past netjes binnen de range van de DHCP. Dus dat is het probleem niet?
Een work around, naast het rebooten van de router is ook een ip release en renew actie. Vermoed toch dat mijn netwerkkaart beetje lam is...

• LnC
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03-08 11:16

LnC

The offending line...

Heb je ook al gekeken in de logs van je server? Misschien dat daar ook iets in vermeld wordt op de momenten dat je probeert de server te bereiken op de pc in kwestie.
Wat je ook nog kan proberen (denk niet dat het iets uitmaakt aangezien je na een boot van de router wel de server kan bereiken) of er nog een firewall draait. Kijk ook eens in de bios van je server of alles correct staat ingesteld.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Aangezien dit probleem al meer dan een maand speelt, zou ik willen suggereren dat je wat basic troubleshooting gaat doen. Doe's de ipconfig/all van je PC en van je server (ifconfig als 't een Linux bak is) posten. En wat doet
ping <servername>
en wat doet
ping <server IP-adres>

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
In het Asus RT-n66u topic is al een paar keer voorbij gekomen dat deze router hardware-issues heeft in de ingebouwde ethernetswitch bij meerdere aangesloten apparaten.
Voorbeeld:
fast-server in "[Ervaringen] Asus RT-N66U (N900) dual-band router"
Ik heb geen idee of dit een oorzaak van jouw problemen kan zijn, maar als je de mogelijkheid hebt, probeer je bekabelde apparaten eens op een aparte switch aan te sluiten, die je vervolgens met één van de lan-poorten van je router verbindt.

[ Voor 11% gewijzigd door Henk007 op 22-04-2014 13:48 ]

• darth.75
Thanks allemaal voor jullie reactie. Ik heb inmiddels een werkende by-pass gevonden. Ik ontdekte gisteravond dat een release en renew van het IP-adress van de pc het probleem verhelpt. Dus een scriptje gemaakt dat gestart wordt bij het opstarten van windows. Heel basic allemaal. Gewoon:

ipconfig /release
ipconfig /renew
ipconfig /registerdns

Dit lost het probleem op. Scheelt weer reboot van de router telkens. En is bovendien ook vriendelijk voor de rest van het huishouden (vrouw + kids). Blijft verder wel vreemd probleem.

@Henk007: zal eens kijken of jouw suggestie helpt door een oude switch aan te sluiten, maar eerlijkheidshalve vind ik dit al prima. Scheelt ook weer extra stroomverbruiker.

Kan wat mij betreft slotje op.

• The Realone
darth.75 schreef op maandag 21 april 2014 @ 19:43:
Sorry voor late reply. Ff afwezig geweest ivm ziekte.

Het fixed IP past netjes binnen de range van de DHCP. Dus dat is het probleem niet?
Een work around, naast het rebooten van de router is ook een ip release en renew actie. Vermoed toch dat mijn netwerkkaart beetje lam is...
Dat is dan juist het probleem als ik je goed begrijp. Een fixed IP mag nooit binnen je DHCP range vallen. Je DHCP server houdt namelijk bij welke IP adressen uitgegeven zijn zodat er geen dubbele voorkomen. Als je echter een static IP gebruikt die binnen je DHCP range valt kan die daar geen rekening mee houden.

Heb je bijvoorbeeld subnet 192.168.1.0 / 24 en geeft je DHCP IP adressen uit van 192.168.1.100 tot 192.168.1.200, geef je server dan een IP adres buiten die range (192.168.1.10 bijvoorbeeld).

• Quadradial
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17:16
The Realone schreef op woensdag 23 april 2014 @ 12:30:
[...]

Dat is dan juist het probleem als ik je goed begrijp. Een fixed IP mag nooit binnen je DHCP range vallen. Je DHCP server houdt namelijk bij welke IP adressen uitgegeven zijn zodat er geen dubbele voorkomen. Als je echter een static IP gebruikt die binnen je DHCP range valt kan die daar geen rekening mee houden.

Heb je bijvoorbeeld subnet 192.168.1.0 / 24 en geeft je DHCP IP adressen uit van 192.168.1.100 tot 192.168.1.200, geef je server dan een IP adres buiten die range (192.168.1.10 bijvoorbeeld).
Wat een onzin. Fixed IP kan makkelijk binnen DHCP! (niet aan te raden maar toch)
Je moet alleen uitkijken dat het IP-adres niet al is uitgegeven als je je fixed ip invoert.

Voor de rest verandert er niets!
Probleem ligt duidelijk in de router en misschien wel met de custom firmware....

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

• The Realone
Quadradial schreef op woensdag 23 april 2014 @ 12:48:
[...]

Wat een onzin. Fixed IP kan makkelijk binnen DHCP! (niet aan te raden maar toch)
Je moet alleen uitkijken dat het IP-adres niet al is uitgegeven als je je fixed ip invoert.

Voor de rest verandert er niets!
Probleem ligt duidelijk in de router en misschien wel met de custom firmware....
Misschien moet je eerst even zeker weten dat je weet waar je over praat voordat je reacties van andere mensen onzin noemt. Het is namelijk totaal geen onzin maar algemeen bekend. Je zegt zelf al "niet aan te raden maar toch", dus je hebt ergens de klok horen luiden. De reden dat het totaal niet verstandig is, is precies om de reden die ik in mijn vorige post aangaf.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:00

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

The Realone schreef op woensdag 23 april 2014 @ 13:12:
[...]

Misschien moet je eerst even zeker weten dat je weet waar je over praat voordat je reacties van andere mensen onzin noemt. Het is namelijk totaal geen onzin maar algemeen bekend. Je zegt zelf al "niet aan te raden maar toch", dus je hebt ergens de klok horen luiden. De reden dat het totaal niet verstandig is, is precies om de reden die ik in mijn vorige post aangaf.
Als je die fixed IP's uitdeelt via de config van de router (dus fixed DHCP leases, geen static config in de client), dan is het helemaal geen probleem als ze binnen de DHCP pool vallen (sterker nog, dan moeten ze er denk ik zelfs binnen vallen). En laat dat nou net zijn wat de topicstarter doet.

@topicstarter: wat mij in heel dit verhaal niet helemaal duidelijk is: wat is nu precies het probleem? Dat de server niet opstart, of dat een van je clients niet bij de server kan, zelfs als de server door een andere client al gewekt is?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• The Realone
Dan is dat geen static/fixed IP, maar een DHCP reservation en staat de server nog steeds op dynamic ingesteld. Als dat het geval is zou ik sowieso eens overwegen om een static IP in te stellen (buiten de range).

• Quadradial
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17:16
The Realone schreef op woensdag 23 april 2014 @ 13:12:
[...]

/offtopic
Jij zegt letterlijk dat het niet mag.... NIEMAND die mij tegenhoudt als ik het doe en het werkt ook nog eens....
"Algemeen bekend" bij beheerders ja maar niet bij iedereen.... dat moet jij toch wel snappen.... :X

Aannames worden jouw en mijn dood nog eens....

/ontopic
@Orion8
Zijn WOL script start niet altijd zodra er een pc opstart. Dit script staat op zijn router met custom firmware. Zijn work around of herstart van de router verhelpt tijdelijk het probleem. Ik denk dat er dus iets mis is in het script/configuratie in de router

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:00

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Dat is geen rechtenkwestie. Hij vindt gewoon de shares niet. Ook wordt de server soms niet, soms wel gewekt.
PS. Probleem doet zich bijvoorbeeld nú voor? Ik kan het internet op en mijn vrouw start zojuist een muziekje op mijn mediaspeler, die muziek streamt vanaf mijn server.
Alleen mijn vaste pc heeft issues...
Maakt het voor mij wat onduidelijk of het inderdaad puur dat WOL script is dat niet altijd goed getriggerd wordt, of dat er wat anders aan de hand zou zijn. Als het puur het script is, dan zal je gewoon moeten gaan debuggen wat precies de trigger is van dat script en waarom die trigger ontbreekt. Wellicht is een DHCP request de trigger, maar stuurt de vast PC die niet altijd, omdat de vorige lease nog niet verlopen is of iets dergelijks.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Pong
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
die moet daar dus buiten vallen, maar wel beiden binnen hetzelfde subnet. Waar draait je interne DNS trouwens, op de router of op je server?

Geen Ping, wel Pong

• The Realone
Quadradial schreef op woensdag 23 april 2014 @ 14:24:
[...]

/offtopic
Jij zegt letterlijk dat het niet mag.... NIEMAND die mij tegenhoudt als ik het doe en het werkt ook nog eens....
"Algemeen bekend" bij beheerders ja maar niet bij iedereen.... dat moet jij toch wel snappen.... :X

Aannames worden jouw en mijn dood nog eens....
"Niet mogen" in de zin van, het is bijzonder omverstandig om te doen omdat het gegarandeerd problemen op kan leveren. Het mag van mij best en het zal in eerste instantie ook werken (het is niet technisch onmogelijk), maar dan moet je dus niet vreemd staan te kijken als het fout gaat. ;)

• darth.75
Orion84 schreef op woensdag 23 april 2014 @ 14:31:
[...]

[...]

Maakt het voor mij wat onduidelijk of het inderdaad puur dat WOL script is dat niet altijd goed getriggerd wordt, of dat er wat anders aan de hand zou zijn. Als het puur het script is, dan zal je gewoon moeten gaan debuggen wat precies de trigger is van dat script en waarom die trigger ontbreekt. Wellicht is een DHCP request de trigger, maar stuurt de vast PC die niet altijd, omdat de vorige lease nog niet verlopen is of iets dergelijks.
Beide komen voor. Als de server al door een vd andere apparaten is gewekt kan ik niet bij de shares.
Als de server nog niet gewekt is, gebeurt dat ook niet. Ergo: script start wel (autoloopt na reboot router), maar de WOL-actie wordt niet getriggerd.
Een reboot vd de vaste pc lost niets op. Een reboot vd router wel (alle ip-adressen worden vernieuwd (?) en ook een release en renew vh ip-adres van mijn vaste pc lost het op.

IP-adres wordt overigens uitgedeeld door de router. Alle adressen liggen in de range.

Waar dus probleem precies zit weet ik niet maar mijn scriptje lost het op en hoewel misschien symptoombestrijding 😄 vind ik het prima want vriendelijke geautomatiseerde oplossing voor alle gebruikers.
Pagina: 1