• hipy
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-01 21:17
Hello,

Ik heb een Canon 450D met een Sigma 28-300 MM lens.
Nu viel het me op dat de foto's allemaal iets onscherps hebben.

Een voorbeeld vind je hier http://i.imgur.com/ic9d2Yo.jpg

Ik heb met een andere lens(canon 17-50 MM) veel scherpere foto's genomen. Ik mis hier de scherpte.

Info over de foto:
F: 7.1
Iso: 800(ook lager geprobeerd, zelfde effect)
Sluitertijd: 1/2000
Brandpuntsafstand: 195 MM
Formaat: JPEG
Bestands grootte: 3,97MB

Is mijn lens kaduuk of doe ik iets verkeerd?

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-01 20:03
Welke canon heb je als vergelijk? De 17-55 F/2.8 of een 18-50 Kitlens?

Sowieso is de staart van het vliegtuig scherper als de vleugels en de neus. Dat kan user error of een lens fout zijn. Daarnaast is het een superzoom (gecompromiteerd ontwerp) en zit er heel veel lucht (verstoring) tussen de lens en het onderwerp.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• hipy
Vergeleken met de 17-55 F/2.8 ;)
Een user error kan ik uitsluiten, elke foto mist dat scherpe :/

Overigens, hier is een foto van hetzelfde vliegtuig genomen met een compact camera(canon)
http://i.imgur.com/dZNQ7T3.jpg

Je ziet duidelijk dat hij een stuk scherper is

F:5.6
Iso: 200
Sluitertijd: 1/1000
Brandpuntsafstand: 48mm

Wat valt niet onder super zoom? Ik wil een nieuwe lens dus, maar ik heb geen budget van 1000 euro.

Dus ik dacht aan de Canon EF 75-300mm F4.0-5.6 III USM
Is dit wat of krijg je dan dezelfde kwaliteit foto's als nu?

• LaurentS
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-08-2025
pricewatch: Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM 700 euro en 3.24x zoom
pricewatch: Sigma 28-300mm F3.5-6.3 DG Macro (Nikon) 239 euro en 10.71x zoom.

Lijkt mij vrij logisch dat de Canon veel beter presteert, nee?

Als je een goede telelens wilt, vergelijkbaar met de 17-55mm, ga je meer moeten uitgeven dan de Canon 75-300, bvb de 70-200 reeks of de 70-300L. Als je met iets mindere kwaliteit ook tevreden bent (maar nog steeds een stuk beter dan die 28-300), kan je ook kijken naar de 55-250 of 70-300 van Tamron of Canon.

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

• hipy
LaurentS schreef op zondag 16 maart 2014 @ 21:36:
pricewatch: Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM 700 euro en 3.24x zoom
pricewatch: Sigma 28-300mm F3.5-6.3 DG Macro (Nikon) 239 euro en 10.71x zoom.

Lijkt mij vrij logisch dat de Canon veel beter presteert, nee?

Als je een goede telelens wilt, vergelijkbaar met de 17-55mm, ga je meer moeten uitgeven dan de Canon 75-300, bvb de 70-200 reeks of de 70-300L. Als je met iets mindere kwaliteit ook tevreden bent (maar nog steeds een stuk beter dan die 28-300), kan je ook kijken naar de 55-250 of 70-300 van Tamron of Canon.
Natuurlijk zit er een verschil in de lenzen, sigma is geen A merk. Mijn punt was, dat het niet aan de camera ligt dus ;)

Ik vind 500 euro (of 1000+) wat overdreven, in ieder geval voor wat ik wil. Ik hoef ook geen superzoom, daarom dacht ik aan de canon 75-300 mm. Ik vind de kwaliteit van de sigma lens wel overdreven slecht, en ik vraag me dus af wat de kwaliteit van de 75-300 van canon is. Ik kan bijvoorbeeld geen voorbeeld foto's vinden.

• LaurentS
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-08-2025
De kwaliteit van de 75-300 is ook slecht, voor een telelens op een budget kijk je veel beter naar de Canon 55-250 IS of de Canon 70-300 IS of Tamron 70-300 VC zoals ik al aanhaalde.

Dat de lens niet fantastisch presteert is niet door het feit dat het een Sigma lens is, maar eerder omdat het een (goedkope) superzoom is, die presteren vaak niet zo denderend. Ik bezit bijna alleen Sigma lenzen en die kunnen zich gerust wagen aan hun Canon tegenhangers (als die bestaan). Er zijn zelfs Sigma lenzen die beter zijn als hun tegenhangers van Canon, dus niet zo snel Sigma afschrijven als merk ;) Lees wat reviews van lenzen, het internet staat er vol van.

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:36

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Maak eens een foto van een stilstaand onderwerp (camera op statief indien mogelijk) en kijk hoe scherp die foto is.

This footer is intentionally left blank

• Rawit
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-01-2024
ajhaverkamp schreef op maandag 17 maart 2014 @ 08:41:
Maak eens een foto van een stilstaand onderwerp (camera op statief indien mogelijk) en kijk hoe scherp die foto is.
Of gebruik zo'n lens calibration chart, die je gemakkelijk zelf kan afdrukken. Best kans dat je last hebt van back of front focus.

• hipy
Rawit schreef op maandag 17 maart 2014 @ 14:23:
[...]

Of gebruik zo'n lens calibration chart, die je gemakkelijk zelf kan afdrukken. Best kans dat je last hebt van back of front focus.
Ik heb zo'n chart afgedrukt, maar als ik er een foto van maak is alles scherp :? Sowiezo kan je op een 450D niet back/front focus corrigeren. Ik denk eerder dat de onscherpte door de superzoom komt :p

Hier trouwens nog een testje, er is scherp gesteld op de grijze pot:

Sigma 28-300: 28MM, ISO 400, F/4, 1/60
http://i.imgur.com/w5ahqiH.jpg

Canon 17-85mm: 30MM, ISO 400, F/4.5, 1/30(!)
http://i.imgur.com/03EFqIY.jpg

Stel ik te hoge eisen aan mijn lens of is er wat mis met de lens zelf? De garantie is inmiddels verlopen natuurlijk..

[ Voor 43% gewijzigd door hipy op 17-03-2014 15:35 ]

• Rawit
Heb bij beide lensen het idee dat de focus meer ligt op de vloerdelen dan op de grijze pot.

• Rawit
Met een lens calibration chart doelde ik trouwens op het volgende:

http://i.stack.imgur.com/tVzfd.jpg

En voor je shutterspeed, als stelregel kan je: 1 / (mm * cropfactor) aanhouden. Bij 1/30 kan je gemakkelijk last krijgen van bewegingsonscherpte.

Gezien beide lensen niet op het gewenste object focussen, speel eens met je autofocus points.

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23-01 10:30

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

De sigma lijkt mij gewoon duidelijk een gevalletje front-focus te hebben. Weet je zeker dat je focust met one-shot in plaats van met AI-focus/servo? De scherpte ligt het niet aan bij de Sigma, de grond er voor lijkt me prima scherp voor die lens :)

Dat je op een 450D de back/front focus niet kan corrigeren betekend niet dat het niet voorkomt, het lijkt mij overduidelijk wel het geval ;)

www.maartendeboer.net

• hipy
Ventieldopje schreef op maandag 17 maart 2014 @ 16:06:
De sigma lijkt mij gewoon duidelijk een gevalletje front-focus te hebben. Weet je zeker dat je focust met one-shot in plaats van met AI-focus/servo? De scherpte ligt het niet aan bij de Sigma, de grond er voor lijkt me prima scherp voor die lens :)

Dat je op een 450D de back/front focus niet kan corrigeren betekend niet dat het niet voorkomt, het lijkt mij overduidelijk wel het geval ;)
Ik gebruik Ai-Focus/ai-servo. Is dat verkeerd dan? Als je de front focus niet kan corrigeren op je camera, hoe los het dan op? :/

Hier een test chart: http://i.imgur.com/o6E4Ymw.jpg

Zelfs het focus punt is onscherp(heb geflitst, F/3.5, Iso 100 @ 28MM. Met statief)

[ Voor 9% gewijzigd door hipy op 17-03-2014 17:38 ]

• y2kbug
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2022
Je focus punt is dan onscherp, maar de boel lijkt netjes scherp rond de 30MM dichterbij! Kortom ergens in het focussysteem gaat er was mis, waardoor je te dichtbij focussed.

• hipy
y2kbug schreef op maandag 17 maart 2014 @ 19:07:
Je focus punt is dan onscherp, maar de boel lijkt netjes scherp rond de 30MM dichterbij! Kortom ergens in het focussysteem gaat er was mis, waardoor je te dichtbij focussed.
Dus het ligt aan de camera zelf? Hoe los je zoiets op? Opsturen voor reparatie?

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-01 09:04

bobcom

Dedicated dabbler

Gezien de resultaten met de 17-85 en de 28-300 lijkt me je eerste diagnose juister: de Sigma-lens is niet lekker meer. Je chart test laat zien dat'ie zo'n op zo'n 30 mm front focus heeft.

Conclusie: niet met de camera naar de dokter, maar met de lens. En hopen dat die hem beter kan maken.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

• Rawit
Ik zou de chart ook fotograferen met je 17-85, just to be sure.

• hipy
Rawit schreef op maandag 17 maart 2014 @ 19:52:
Ik zou de chart ook fotograferen met je 17-85, just to be sure.
Helaas, ik heb maar 1 lens. Die lens was niet van mij :(

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23-01 10:30

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

hipy schreef op maandag 17 maart 2014 @ 17:15:
[...]

Ik gebruik Ai-Focus/ai-servo. Is dat verkeerd dan? Als je de front focus niet kan corrigeren op je camera, hoe los het dan op? :/

Hier een test chart: http://i.imgur.com/o6E4Ymw.jpg

Zelfs het focus punt is onscherp(heb geflitst, F/3.5, Iso 100 @ 28MM. Met statief)
AI-Focus en AI-Servo zijn bedoeld voor bewegende onderwerpen (sport, rennende kinderen) en niet voor stilstaande onderwerpen aangezien ze continu blijven focussen en niet even accuraat zijn. One-shot is speciaal bedoeld om accuraat te zijn voor stilstaande onderwerpen en zal na eenmaal de focus te pakken te hebben ook niet weer bijstellen :)

Dit zou in ieder geval óók een reden kunnen zijn dat hij er soms naast zit, zeker met wat traag focussende lenzen.

Dat ter zijde, het lijkt mij gewoon een geval van erge front focus en aangezien je dat niet op je body in kan stellen zou je kunnen overwegen een andere lens te kopen of deze te laten kalibreren. Al heb ik geen idee wat dat laatste kost ;)

Het is trouwens niet ongebruikelijk hoor, veel lenzen hebben in zekere mate last van een front/back focus afwijking. Met professionelere bodies kun je dat tegenwoordig zelf oplossen zonder dat er aan je lens gesleuteld hoeft te worden. Eerder toen dat nog niet op zo veel bodies kon zag je heel wat meer topics voorbij komen daar over :)

[ Voor 13% gewijzigd door Ventieldopje op 17-03-2014 20:15 ]

www.maartendeboer.net

• hipy
Nou is dat vliegtuig toch een voorbeeld van een bewegend onderwerp? Ik had hem eerst op AI-Focus, en heb hem daarna op ai-servo gezet omdat het vliegtuig dichterbij komt naarmate ie lager vliegt :P

Gelukkig is het alleen de lens en niet de camera, Ik ga wel even naar een sigma dealer!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:50

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Heb je bij die focus test sheet zeker weten je centrale AF punt gebruikt? Ik kan me zo voorstellen dat je camera in een automatische stand voor die -30 mm plek zou kiezen gezien de 'drukte' daar.

Life is not about specs, it is about joy!

• hipy
bartvl schreef op maandag 17 maart 2014 @ 23:12:
Heb je bij die focus test sheet zeker weten je centrale AF punt gebruikt? Ik kan me zo voorstellen dat je camera in een automatische stand voor die -30 mm plek zou kiezen gezien de 'drukte' daar.
100%, heb zelfs nog voor de gein de bovenste AF punt geprobeerd om te kijken of dan het midden scherp werd, maar hij kon niet focussen op een wit oppervlakte :P

Verwijderd

Zeker weten? In Servo kun je namelijk alleen het begin AF punt uitkiezen, maar daarna gaat hij automatisch op zoek naar het beste...

Dus voor zo'n AF test moet je one-shot AF gebruiken, simpelweg om te zorgen dat een keuze voor het center AF punt ook daar blijft.

Maar als je dat inderdaad gedaan had, dan heeft die lens een verschrikkelijke focus afwijking, en moet opnieuw gecalibreerd worden.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 11:23:
Zeker weten? In Servo kun je namelijk alleen het begin AF punt uitkiezen, maar daarna gaat hij automatisch op zoek naar het beste...
Ligt er aan waar je de AF points op hebt staan. In Automatic AF points waar de camera vervolgens zelf kiest welk punt ie gebruikt om te focussen kun je bij de 450D altijd alleen maar vanuit het midden beginnen. Waarna de camera zelf de punten uitkiest. Begin AF punt is dus altijd de middelste bij 450D.

Zit je in AV/TV/P/M/B kun je ook gewoon een single AF point kiezen in AI servo en dan springt ie niet over naar andere punten. Springt pas weer over als je alle AF punten selecteert en dan vanuit de middelste begint.

Alleen bij camera's met uitgebreide focus zoals bijvoorbeeld de 7D en 5D Mark III etc kun je een ander begin AF punt kiezen in AI Servo met alle AF punten actief naar mijn weten. Volgens mij is bij de 5D Mark II ook alleen maar vanuit het middelste punt zoals bij de 450D en kun je niet een ander begin AF punt kiezen.

De vraag is dan dus welke AF mode de TS gebruikt heeft. De automatic AF selectie of single point AF.

• hipy
Gewoon One-shot AF, en middelste puntje. Hoop alleen niet dat het kalibreren heel duur is :s

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 11:59:
[...]
Zit je in AV/TV/P/M/B kun je ook gewoon een single AF point kiezen in AI servo en dan springt ie niet over naar andere punten.
In Servo spring hij altijd over als dat nodig is. Je kunt bij een 10 of 100 serie camera de servo niet limieteren tot één punt. (Jammer genoeg)

Verwijderd

Mijn 350D en voor wat ik gezien heb van de overige in de serie werken die allemaal hetzelfde en springen alleen over in de automatic mode waar alle AF punten actief zijn. En kun je ook gewoon met 1 enkel punt AI servo gebruiken zonder dat een ander punt dit overneemt. Zie ook quote hieronder uit de manual.
- When the AF point selection is automatic, the camera first uses the center AF point to focus. During autofocusing, if the subject moves away from the center AF point, focus tracking continues as long as the subject is covered by another AF point.
- With a manually selected AF point, the selected AF point will focus track the subject.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2014 15:19 ]

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-01 09:11

Barrycade

Through the...

Kan je met een 450D eigenlijk met Live-view werken?

Front/back focus kan je uitsluiten door op Live view je chart te gebruiken want je contrast detectie stelt het beeld scherp op een andere manier dan met je fase detectie.

Als hij bij Live view wel scherp is, maar met je focuspunten/fase scherpstelling niet heb je dus last van front/back focus.
Pagina: 1