• ozzyfrozzy
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 01-02 10:33
Ik heb een nieuwe systeem gebouwd.

Fx 6300
Gelid Tranquillo koeler
Asrock 970 Extreme3 r2.0
Sapphire 270x
500 GB WD harde schijf
kingston 2x4 GB werkgeheugen
corsair CX600M voeding
Corsair 200R kast

alles is nieuw.

Ik heb een hele korte vraag..

Mijn build werkt buiten de kast prima, geen problemen.
Heb alle testjes uitgevoerd zonder enige fouten. (memtest, stresstest enz)

Zodra ik hem in een kast zet doet hij het ook wel, maar af en toe krijg ik vastlopertjes in Windows.
Muis kan ik nog wel bewegen maar een programma openen of iets anders lukt niet.

zelfs zonder voorste en achterste fan aan te sluiten loopt hij vast.
(dacht dat het misschien aan de fans lagen)

Heb alle kabeltjes goed erin gezet in mijn kast en alle schroefjes van moederbord gebruikt.

dus mijn vraag is, kan een systeem door een systeemkast vastlopen ?

• Reepje
  • Niet online
Hij kan wel vastlopers geven als het moederbord verkeerd contact maakt met de kast, of je op een andere manier kortsluiting kan krijgen.
Controleer of je de afstandsbusjes op de juiste plekken hebt zitten (dus alleen daar waar je het mb ook hebt vastgeschroefd).
Daarnaast kan de aarde niet goed zijn, dus probeer met aarde, en probeer zonder aarde.

• ozzyfrozzy
de afstandbusjes zitten standaard al op hun plekken bij dit kast.. dat gouden inschroef busjes bedoel je neem ik aan toch ?

bij dit kast heb ik dat niet meegekregen dus vandaar dat ik uitging dat het wel zo goed is.
Op internet heb ik gekeken naar unboxing filmpjes van dit kast en daar zaten deze gouden busjes ook niet bij.

de backplate van het moederbord, alles past gewoon netjes op zijn plaats, geen forceringen of iets dergelijks tijdens het inbouwen.

Ik begrijp niet wat je bedoeld met:
"Daarnaast kan de aarde niet goed zijn, dus probeer met aarde, en probeer zonder aarde."

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:54
Als er geen afstandsbusjes in de kast zitten, dan maak je kortsluiting met de kast wanneer je het moederbord vast zet. Dus hier moeten altijd afstandsbusjes op en alleen op de plekken waar schroefgaten op het moederbord zitten.

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 05-02 21:24

Swerfer

Hmm...

ozzyfrozzy schreef op zondag 16 maart 2014 @ 16:06:
Ik begrijp niet wat je bedoeld met:
"Daarnaast kan de aarde niet goed zijn, dus probeer met aarde, en probeer zonder aarde."
Is de voeding aangesloten op een stopcontact met randaarde? Zonder randaarde kan je soms problemen krijgen.

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

• ozzyfrozzy
maar is het normaal dan dat ik deze niet erbij kreeg ? deze afstandbusjes zitten altijd standaard meegeleverd met de kast toch ?

Het is mij eerlijk gezegd wel opgevallen dat deze niet erbij zaten, maar dacht dat het zo wel goed was.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Af en toe vast lopers is een vaag (lees:ruim) begrip. Kan 't zo zijn dat er in je kast te weinig airflow is en het spul gewoon te warm/heet wordt?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Ruubster
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
ozzyfrozzy schreef op zondag 16 maart 2014 @ 16:12:
maar is het normaal dan dat ik deze niet erbij kreeg ? deze afstandbusjes zitten altijd standaard meegeleverd met de kast toch ?

Het is mij eerlijk gezegd wel opgevallen dat deze niet erbij zaten, maar dacht dat het zo wel goed was.
Nee de afstandsbusjes zitten er al standaard op, zo te zien. Tenminste, bij AnandTech zeggen ze "pre-installed standoffs for the motherboard itself", dus lijkt me dat je die niet los erbij krijgt. Zolang je moederbord geen contact maakt met de achterkant, hoort ie geen kortsluiting te kunnen maken.
Randaarde is, zoals al paar keer gezegd, wel belangrijk. Het kan zijn dat de storing daardoor komt. Dus zit er randaarde aan je stopcontact?

• ozzyfrozzy
temperaturen zijn gewoon goed.

CPU, GPU, Moederbord allemaal op normale temperaturen..

Ik typ nu vanaf dat pc en heb al uurtje battlefield 4 erop gespeeld zonder problemen.

Er zit wel randaarde in me stopcontact..
Als dit een probleem zou zijn zou de systeem ook niet buiten mijn kast gewoon werken toch ?

Nu werkt mijn pc gewoon goed zonder enig probleem.

Moederbord maakt geen contact met de achterkant, omdat je van die pre installed standoffs heb..
Zal ik eventueel een afstandbusje erin zetten en zo proberen moederbord vast te schroeven ?
Zal moederbord dan te hoog uitvallen icm de kast denk je ?

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:58

Nemesizz

Untouchable

ALS (ja, met grote letters :P ) het een probleem met de afstandbusjes zou zijn, dan zou je hele PC niet eens starten. Dus vastlopers door afstandbusjes verkeerd kan gewoon domweg niet (niet als je al in Windows zit).

Als het daadwerkelijk kortsluiting zou zijn, omdat een afstandbusje verkeerd stond, dan zou je als je de PC wil starten zien dat de fans hooguit een kwartslag draaien en verder niks gebeurt (kortsluiting beveilging van je voeding grijpt in).

Een vastloper kan overigens 1001 (of meer) oorzaken hebben. Kan oververhitting zijn, een onderdeel dat (deels) defect is (denk aan hardeschijf of SSD die niet helemaal goed meer is), kan een conflict zijn tussen bepaalde onderdelen, brakke driver, 'maandag morgen' model voeding (ook A-merken hebben soms 'maandag morgen' modellen die niet goed zijn), enz enz.

Maar kortsluiting kun je wel uitsluiten, dat durf ik met zekerheid te zeggen* (* wat betreft die afstandsbusjes).

• ozzyfrozzy
het bleek toch mijn kast te zijn,

Ik heb de build in een wat oudere kast gebouwd.. hij werkt hiermee prima, start op en werkt goed.
zodra ik hem in Corsair 200R kastje in zet loopt hij vast of start hij helemaal niet op.

Ben blij dat ik nu weet wat de boosdoener is. RMA voor een kast komt niet vaak voor neem ik aan.

Probleem is, heb het kast van azerty gekocht.. nu moet ik ze nog overtuigen dat mijn build niet werkt met dit kast :(

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 05-02 21:24

Swerfer

Hmm...

Als je zeker weet dat het aan de kast ligt, dan moet je de oorzaak kunnen achterhalen en oplossen. Is bij de kast een voeding meegeleverd? Probeer anders een met de voeding uit de andere kast. Dan kan je achterhalen of het aan de voeding ligt.

Probeer zo eventueel meer dingen uit te sluiten. Wordt bijvoorbeeld misschien het moederbord kromgetrokken op het moment dat je de schroefjes aandraait.

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

• ricardo246
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 06-02 16:57

ricardo246

Life's what you make it!

Kijk even of de afstand houder in het midden goed zit. Sommige kasten kun je die afstandhouder in het midden nog 1 slot verplaatsen. Doe je dit niet dan kun je sluiting krijgen, of er lekt spanning via de kast weg, welke vastlopers kunnen veroorzaken.

I have no special talent. I am only passionately curious.

• JT888
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-12-2025
ozzyfrozzy schreef op zondag 16 maart 2014 @ 16:12:

Klopt ik heb dat ook bij mijn Corsair 750D je hebt verhogingen (bultjes) zitten op de plek waar ze normaal afstand busjes plaatsten bij andere kasten. Zelf was ik ook afstand busjes gewend dus ik zat daar eerst ook mee te kloten (zaten niet bij de case maar heb ze liggen van oude builds). Maar als je die gebruikt dan past je Moederbord niet op het I/O shield niet in je case :9. Ik heb helemaal geen problemen met die Case overigens aanrader!

Met andere woorden die afstand busjes horen niet bij jouw case en dat lijkt me ook het probleem niet.

[ Voor 24% gewijzigd door JT888 op 16-03-2014 19:31 ]

Verwijderd

ozzyfrozzy schreef op zondag 16 maart 2014 @ 18:51:
het bleek toch mijn kast te zijn,

Ik heb de build in een wat oudere kast gebouwd.. hij werkt hiermee prima, start op en werkt goed.
zodra ik hem in Corsair 200R kastje in zet loopt hij vast of start hij helemaal niet op.

Ben blij dat ik nu weet wat de boosdoener is. RMA voor een kast komt niet vaak voor neem ik aan.

Probleem is, heb het kast van azerty gekocht.. nu moet ik ze nog overtuigen dat mijn build niet werkt met dit kast :(
Dat is wel vreemd , maar je doet het wel goed om het zonder en in een andere kast te proberen. De koeling lijkt me geen punt met zo een zijkant . De afstandbusjes zitten goed en zijn van dezelfde lengte ,en niet te vast schroeven in het begin om eventuele ongewenste spanning weg te laten , dus in weze op zijn zij en los gemonteerd .

Edit , lees net de post van JT888 , daar zit wel een punt :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2014 19:38 ]

• ozzyfrozzy
Swerfer schreef op zondag 16 maart 2014 @ 18:55:
Als je zeker weet dat het aan de kast ligt, dan moet je de oorzaak kunnen achterhalen en oplossen. Is bij de kast een voeding meegeleverd? Probeer anders een met de voeding uit de andere kast. Dan kan je achterhalen of het aan de voeding ligt.

Probeer zo eventueel meer dingen uit te sluiten. Wordt bijvoorbeeld misschien het moederbord kromgetrokken op het moment dat je de schroefjes aandraait.
Nee er word geen voeding meegeleverd. Ik denk dat mijn exemplaar van corsair 200R niet goed is.
Voeding is het zeker niet heb al zo lang getest, heb hem ook aangesloten op een ander computer dus die had ik al buiten gesloten.

de schroefjes heb ik zo min mogelijk tot strak geschroeft..ook zonder schroefjes (plat gelegd) hielp als nog niet
ricardo246 schreef op zondag 16 maart 2014 @ 18:59:
Kijk even of de afstand houder in het midden goed zit. Sommige kasten kun je die afstandhouder in het midden nog 1 slot verplaatsen. Doe je dit niet dan kun je sluiting krijgen, of er lekt spanning via de kast weg, welke vastlopers kunnen veroorzaken.
deze heb ik goed nagekeken, alle gaatjes gingen goed door het moederbord heen. Ik merkte ook dat er iets mis was met de fans van corsair zelf.. ik kon som het aantal rpm niet aflezen onder bios. ook startte mijn pc soms niet op als ik voorste case fan aansloot op mijn moederbord. Start op maar geen beeld.
Een tweaker had dit zelfde probleem ook met een corsair kast.

• ozzyfrozzy
ik ga nu mijn build met dit oude kast een tijdje gebruiken.. als alles goed verloopt kom ik tot mijn conclusie dat het toch aan mijn Corsair kast ligt vreemd genoeg :/

bedankt voor al jullie berichten tweakers :)
Pagina: 1