MacbookPro 15" Retina ter reparatie (Trackpad) terug?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poor Leno
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
(overleden)
Beste Tweakers,

Ik heb hier een MacbookPro Retina 15" 2013 waarbij de trackpad soms echt ruk reageert.. (of helemaal niet)
Dan klik ik, maar er gebeurt niets.. Of na enkele kliks wel, of 2cm verderop gaan staan met je vinger, dan doet ie t plots wel... 8)7
Tekst selecteren of dingen slepen is soms echt een ramp..

Ik word er nogal gek van, dus ik wil deze laten vervangen. Het probleem is dat mn systeem helemaal vol staat met belangrijke en soms gevoelige informatie van klanten en dergelijke.
Uiteraard heb ik wel backups, maar ik wil niet de rompslomp van het systeem wissen en vervolgens alles weer terugzetten. Voor een complete Timemachine backup heb ik geen ruimte meer ergens..

Is er een mogelijkheid waarbij ik dit op slot kan zetten (afgezien van het systeem password) zodat ze bij Apple repair er niet bij kunnen?
Of hoeven ze niet perse in het systeem, dus het systeem password is genoeg? (of gaan ze bij Apple daar toch omheen zonder je password?)

thnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brainiacs
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-09 01:06
Je kunt bij instellingen en dan beveiliging filevault inschakelen. Maar bedenk wel, apple garandeert niet dat alle gegevens nog op de schijf staan als je hem ter reparatie aanbied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poor Leno
  • Niet online
(overleden)
Ok dankje, ik zal dat Filevault eens bekijken, maar wat doet het precies? Kunnen ze dan niet je hdd bekijken?

En waarom kunnen ze dit niet garanderen? Technisch gezien hoeft de mac niet eens aan voor deze reparatie toch? En dan nog, zou het toch genoeg zijn om op te starten naar het inlog venster?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

poor Leno schreef op zondag 16 maart 2014 @ 15:27:
Uiteraard heb ik wel backups, maar ik wil niet de rompslomp van het systeem wissen en vervolgens alles weer terugzetten. Voor een complete Timemachine backup heb ik geen ruimte meer ergens..
Wil je gemak of veiligheid? Het is een of/of keuze zoals je het nu doet. Regel die ruimte eerst, maak een complete backup en dan opnieuw de keuze maken.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Muthas

O+

Gewoon Time Machine. De mappen die teveel ruimte innemen en waar je blijkbaar nu ook geen backup van hebt, excluden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterPanda
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13-05 16:21
Lijkt me sterk dat Apple support data van je machine zal gaan misbruiken/bekijken. Ze zullen misschien een reinstall doen om software problemen uit te sluiten. Je zou e.v.t. met Carbon copy een clone van je schijf kunnen maken en deze later terug kunnen zetten.

Mijn naam is niet Peter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
poor Leno schreef op zondag 16 maart 2014 @ 15:27:
Beste Tweakers,

Ik heb hier een MacbookPro Retina 15" 2013 waarbij de trackpad soms echt ruk reageert.. (of helemaal niet)
Dan klik ik, maar er gebeurt niets.. Of na enkele kliks wel, of 2cm verderop gaan staan met je vinger, dan doet ie t plots wel... 8)7
Tekst selecteren of dingen slepen is soms echt een ramp..

Ik word er nogal gek van, dus ik wil deze laten vervangen. Het probleem is dat mn systeem helemaal vol staat met belangrijke en soms gevoelige informatie van klanten en dergelijke.

Is er een mogelijkheid waarbij ik dit op slot kan zetten (afgezien van het systeem password) zodat ze bij Apple repair er niet bij kunnen?
Of hoeven ze niet perse in het systeem, dus het systeem password is genoeg? (of gaan ze bij Apple daar toch omheen zonder je password?)

thnx!
Rompslomp van systeem wissen valt wel mee, maak een goede Time Machine backup (leen desnoods ergens even een schijfje) en je bent vrij snel klaar met data terugzetten na de reparatie.

Ik zou er niet op vertrouwen dat alle data behouden blijft bij de reparatie. Apple is niet verantwoordelijk voor verlies van data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poor Leno
  • Niet online
(overleden)
Ok, thnx :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:49
Apple kan maar zo besluiten dat je een compleet nieuwe machine krijgt; houd rekening met dit scenario.

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-10 17:41

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Om software issues uit te sluiten kan je ervan uitgaan dat je machine bij een repair center opgestart wordt van een externe drive. Om je data veilig te stellen kan je inderdaad Filevault gebruiken. Om écht te voorkomen dat je data kwijtraakt, heb je simpelweg een backup nodig.

Wat Filevault betreft: er is tegenwoordig eigenlijk vrijwel geen reden meer om geen Filevault te gebruiken. Vrijwel alle nieuwe Macs hebben een SSD, waardoor zelfs de initiële encryptie-run zo klaar is. De performance impact is nihil (tenzij je een sandforce SSD hebt :X ) en er is absoluut geen technische know-how voor nodig om het te gebruiken. Ga naar System Preferences, zet het aan, en dat is het.

Als je een Sandforce-based SSD hebt zal je wel wat mindere performance hebben (niet per se dramatisch) omdat deze controller data comprimeert alvorens het weg te schrijven. Encrypted data comprimeert niet zo lekker, dus logischerwijs zal er meer data geschreven moeten worden, en is het dus iets trager.

Launching containers into space

Pagina: 1