Nieuwe computer start niet, fans draaien even

Pagina: 1
Acties:

• Rohem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-02 22:19
Beste tweakers,

Ik ben bezig mijn nieuwe computer in elkaar te zetten en heb het nu zo ver dat alle componenten erin zitten. Echter bij het aanzetten draaien de beide case fans en die van de processorkoeler prima, maar zodra ik de power knop loslaat valt alles weer uit. Ik zie wel een ledje oplichten bij het indrukken van de powerknop, dus van deze weet ik vrij zeker dat hij goed is aangesloten.

Nu heb ik al meerdere vergelijkbare topics op het internet gevonden, o.a. deze, maar dit helpt me nog niet verder. Hoewel ik wel vermoed dat het te maken heeft met de manier waarop de connectors zijn aangesloten op dit punt op het moederbord.

Het betreft een ASRock B85M Pro4 moederbord in een Corsair Carbide 200R kast. De bedrading is allemaal zwart en op alleen de stekkers voor de powerled zit een duidelijke +/-. De overige stekkers hebben en klein pijltje in de vorm van een driehoekje staan op de achterkant. Is dit de indicatie voor de plus of de min? En heeft het probleem hier uberhaupt mee te maken? Ik heb wel nog de kast open op het moment van aanzetten.

Hopelijk kunnen jullie me verder helpen.

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Heb je afstandsbusjes gebruikt? Zit je processor goed? Beeps bij een aangesloten pc speaker?

Sluit alleen het hoogst noodzakelijke aan om uberhaubt beeld te krijgen en probeer opnieuw. Eventueel het hele zaakje buiten de kast op de doos van het moederbord in elkaar zetten en bekijken of je beeld krijgt.

Loop ook de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter door.

Begin met UITSLUITEN van zaken die je probleem kunnen veroorzaken, niet lukraak zoeken naar de oorzaak. Beginnen met het meest noodzakelijke en telkens iets toevoegen (mits je bij stap 1 al beeld hebt).

https://discord.com/invite/tweakers

Verwijderd

Zit je power kabel op PowerSW ?
Als het goed is staat het er in het klein op beschreven (moederbord).
PowerLED kan achteraf ook dus zoals red al zei, probeer het noodzakelijke als eerst.

• JT888
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-12-2025
8pins kabel op het moederbord naast CPU ook aangesloten (niet de cpu fan) ?

[ Voor 17% gewijzigd door JT888 op 16-03-2014 19:10 ]

Verwijderd

Even beginnen bij het begin. Welke processor? En wordt deze ondersteund door de uefi?

• Rav
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Rav

Beetje lastig te omschrijven maar misschien dat het het volgende is:

Er is een 4 pins (vierkant, niet rechthoekig) molex connector die je op het moederbord moet aansluiten.
Hij ziet er zeg maar net zo uit als de lange molex connector voor de voeding van het moederbord, maar dan slechts 2x2 pins.
De aansluiting waar die op moet zit in de buurt van de processor.

Dit is hem, maar hij kan ook een andere kleur hebben, bijvoorbeeld zwart:
Afbeeldingslocatie: http://www.helpwithpcs.com/courses/power-supply/12v-power-connector.gif

...

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 04-02 09:25
Als je een goede foto kunt maken van het geheel zoals je het in elkaar gezet hebt, met wellicht wat detail foto's van alle kabels die je aangesloten hebt op het moederbord. Dan kunnen we je beter helpen.

• Rohem
Bedankt voor alle reacties! Ik zal even een opsomming maken met hierin alle informatie en antwoorden. Wat me ook is opgevallen, maar wat ik me later bedacht is dat de fans van de GPU (gigabyte R9 280x) niet draaien..

• Rohem
Rav schreef op zondag 16 maart 2014 @ 19:52:
Beetje lastig te omschrijven maar misschien dat het het volgende is:

Er is een 4 pins (vierkant, niet rechthoekig) molex connector die je op het moederbord moet aansluiten.
Hij ziet er zeg maar net zo uit als de lange molex connector voor de voeding van het moederbord, maar dan slechts 2x2 pins.
De aansluiting waar die op moet zit in de buurt van de processor.

Dit is hem, maar hij kan ook een andere kleur hebben, bijvoorbeeld zwart:
[afbeelding]
Bedoel je dezelfde kabel als beschreven door JT888

• Rohem
Ter aanvullling op het topic bij deze eerst de volledige build;

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670 Boxed€ 184,10€ 184,10
1ASRock B85M Pro4€ 54,80€ 54,80
1Gigabyte GV-R928XOC-3GD Rev. 2.0€ 277,25€ 277,25
1Corsair Carbide 200R Closed€ 48,-€ 48,-
1Microsoft Windows 8.1 NL OEM 64-bit€ 81,60€ 81,60
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 22,95€ 22,95
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 58,45€ 58,45
1Seasonic S12II-Bronze 620W€ 57,40€ 57,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 784,55

Dan de vragen;
1. 8pins kabel op het moederbord naast CPU ook aangesloten (niet de cpu fan) ?
Hmm...dit roept wel vragen bij me op. Ga ik nakijken. Heb volgens mij alle kabels goed aangesloten. Maar zal het nakijken.

2. Even beginnen bij het begin. Welke processor? En wordt deze ondersteund door de uefi?
Deze wordt volgens mij ondersteund, heb bij asrock op de site gezien dat het moederbord en de processor compatible zijn.

3. Als je een goede foto kunt maken van het geheel zoals je het in elkaar gezet hebt, met wellicht wat detail foto's van alle kabels die je aangesloten hebt op het moederbord. Dan kunnen we je beter helpen.
Foto's is een goeie, deze zal ik maken.

• Rohem
JT888 schreef op zondag 16 maart 2014 @ 19:08:
8pins kabel op het moederbord naast CPU ook aangesloten (niet de cpu fan) ?
Scherp! Deze kabel is inderdaad niet aangesloten, dit ga ik even veranderen.
Ga het ook even zonder videokaart proberen en heb tevens gezien dat de fan connector voor de 2e case van op de aansluiting voor de power fan zit. Dit ga ik ook even juist aansluiten en testen.

• Rohem
Rohem schreef op zondag 16 maart 2014 @ 21:17:
[...]

Scherp! Deze kabel is inderdaad niet aangesloten, dit ga ik even veranderen.
Ga het ook even zonder videokaart proberen en heb tevens gezien dat de fan connector voor de 2e case van op de aansluiting voor de power fan zit. Dit ga ik ook even juist aansluiten en testen.
Ok echt een schaammomentje dit... 8)7 Deze connector was inderdaad het probleem. Heb de videokaart verwijderd, kabel achterlangs gelegd naar deze 8-pins connector en klaar.. Draait als een zonnetje.

Bedankt voor alle reacties! Ik ga aan m'n kabelmanagement werken en morgen de boel installeren.

• Mohy
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-01 14:32

Mohy

Star Citizen

Er is waarschijnlijk een reden dat mensen het probleem direct herkenden ;) (Ja, ook ik hoor in die categorie die hetzelfde al eens is overkomen :) )

Si vis pacem, para bellum

• Rohem
Haha waarschijnlijk wel ja ;-) In ieder geval m'n lesje geleerd voor de volgende keer :)

• Rav
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Rav

Rohem schreef op zondag 16 maart 2014 @ 21:07:
[...]

Bedoel je dezelfde kabel als beschreven door JT888
Dat was hem inderdaad. Herkende het alleen niet want de laatste pc die ik in elkaar heb gezet had een 4 pins.

Goed dat het werkt in ieder geval! En de reden dat ik het herkende was omdat ik tegen hetzelfde probleem op liep :)

...

• JT888
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-12-2025
Rohem schreef op zondag 16 maart 2014 @ 21:45:
[...]

Ok echt een schaammomentje dit... 8)7 Deze connector was inderdaad het probleem. Heb de videokaart verwijderd, kabel achterlangs gelegd naar deze 8-pins connector en klaar.. Draait als een zonnetje.

Bedankt voor alle reacties! Ik ga aan m'n kabelmanagement werken en morgen de boel installeren.
LOL inderdaad ben het zelf ook een keertje vergeten en dat gebeurd je daarna nooit meer ;) .

Zie wel vaker op het forum dat mensen het vergeten vandaar :+ .

• Shamalamadindon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-03-2024
Dit is iedereen die een computer bouwt wel eens gebeurd :+

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

Pagina: 1