Monitoren voor MacBook

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:08
Goedendag,

Ik heb momenteel een LG IPS237L als monitor, deze bezit ik nu een jaar.
Met de afgelopen BTW actie van mediamarkt had ik hier een 2e van gekocht en dit beviel mij erg goed. Helaas zag ik omdat ze naast elkaar stonden kleurverschil (ietsjes groene waas over de nieuwe) en heb ik hem teruggebracht.

Momenteel ben ik op een punt dat ik toch graag weer een extra monitor wil aanschaffen. Om te voorkomen dat ik weer kleurverschil krijg wil ik 2 exact dezelfde monitoren kopen uit dezelfde batch zodat ze exact overeenkomen (hopelijk geen dode pixels :X ). Mijn vader neemt dan mijn huidige over.

Mijn vraag is wat jullie aanraden in combinatie met een macbook. Ik zit zelf te twijfelen tussen 23 inch en 27 inch wanneer het prijsverschil niet te groot is. Verder hoor ik natuurlijk graag met welke monitoren jullie goede ervaringen hebben.

Budget: Maximaal 200 euro per monitor indien 27 inch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
BlackMonkey schreef op zondag 16 maart 2014 @ 15:04:
[..] 2 exact dezelfde monitoren kopen uit dezelfde batch zodat ze exact overeenkomen [..]

Ook monitoren in dezelfde batch kunnen verschillen, zeker gezien je budgetwens. Is kleurechtheid erg belangrijk voor je, gebruik dan een calibratietool.

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
Gluten Parody schreef op zondag 16 maart 2014 @ 15:17:
[...]

Ook monitoren in dezelfde batch kunnen verschillen, zeker gezien je budgetwens. Is kleurechtheid erg belangrijk voor je, gebruik dan een calibratietool.
Dat snap ik, echter is heel iets verschil niet extreem erg. Bij deze zag je het als je vanaf een afstand er op keek al en dat stoort.

Wel bedankt voor de tool! Ga ik zeker op dat moment even testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xelfer
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
Kan je wellicht iets meer informatie geven over hoe je de schermen aan wilt sluiten (hdmi, dvi etc?)? En voor welke doeleinden worden de schermen gebruikt? Hecht je meer waarde aan kleur en kwaliteit of juist aan response tijd etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-10 17:41

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Voor 200 euro per monitor betwijfel ik of je echt kwaliteit gaat vinden. Ik heb zelf bijvoorbeeld een Dell U2713HM, en dat is dus nog de 'eenvoudige' versie van dat scherm (het hippere broertje, de U2713H, heeft een groter kleurenbereik en o.a. ondersteuning voor Displayport-daisy-chaining). De U2713HM, die ik dus heb, gaat je momenteel tenminste 462,50 EUR kosten (zie pricewatch: Dell Ultrasharp U2713HM Zilver, Zwart ). Voordeel is wel dat je een uitstekend scherm krijgt, en dat Dell ze ook in de fabriek reeds kalibreert. Verschillen tussen 2 panelen blijven daarmee dus ook binnen de perken. (maar dat wil niet zeggen dat er geen verschillen kunnen zijn)

Als je het écht hetzelfde wilt hebben moet je sowieso gaan investeren in een kalibratietool zoals een Spyder. Echter ben je daar ook al snel 100 EUR of meer voor kwijt. Gezien je budgetwens zou ik persoonlijk gaan voor 1 goed 27" WQHD (2560x1440) scherm, en dan later indien nodig een tweede en een kalibratietool. Daar heb je mijns inziens meer profijt van dan nu te proberen voor het spreekwoordelijke dubbeltje op de eerste rij te zitten, en eigenlijk weer iets te hebben wat het 'net niet' gaat zijn.

Wat voor MacBook heb je trouwens, en hoe ga je de schermen aansluiten?

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
Bedankt voor de reacties.

Ik heb een 13inch macbook pro retina late 2013 welke mij uitstekend bevalt.
Op het moment dat ik mijn 2 LG's had maakte ik gebruik van de standaard HDMI port en een adapter van DVI naar HDMI wat prima werkte.

Voor hetgeen wat ik doe zijn exacte kleuren niet belangrijk. Wel vind ik het storend als de monitoren naast elkaar zelf verschillend zijn van kleur, dit was ook de reden van terugsturen van mijn andere monitor.
Om deze reden zat ik er dus ook aan te denken om 2 nieuwe schermen te komen, welke voor mijn gebruik echt niet van superieure kwaliteit hoeven te zijn. De huidige monitor die ik heb bevalt me dan ook prima en is in prijs kwaliteit zeer goed.

Mijn vraag had ik dan misschien iets exacter moeten stellen: Wat is er vergelijkbaar met hetgeen wat ik had voor dit budget, ik denk dat ik zo een iets gerichter antwoord krijg.
De reden dat ik naar 2 monitoren wil is puur de werkruimte die ik erg handig vind, en als ik toch 2 nieuwe monitoren aanschaf doe ik het liever in 1x goed en begon ik te denken over de 27inch stap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

In dat geval is het misschien nog wel het slimst om simpelweg een kalibratietool te kopen voor je huidige monitoren. Dat is met afstand de goedkoopste oplossing, en gaat als ik het zo lees wel het resultaat opleveren dat je zoekt. Je kan dan de stap naar 27" uitstellen totdat de schermen wat aantrekkelijker geprijsd zijn, of tot je er simpelweg meer budget voor hebt.

Als je nu wederom 2x 23 inch gaat aanschaffen in de prijsklasse die je noemt, ga je het probleem niet oplossen. Je koopt dan simpelweg 2 nieuwe schermen, die wederom niet exact hetzelfde gaan zijn. Kijkend naar een budget van rond de 400 euro (200 per scherm), zou ik de volgende 2 opties overwegen:

1. Koop een colorimeter met kalibratiesoftware en kalibreer je huidige schermen. Is waarschijnlijk de goedkoopste optie. Kijk dan naar pricewatch: Datacolor Spyder4Pro
2. Koop een behoorlijk 27" scherm, zoals de Dell U2713HM. Je hebt dan 12% minder pixels dan bij 2x 23", maar je hebt wel een degelijk 27" scherm, waarbij je later alsnog kan investeren in een tweede. In combinatie met tiling software zoals bijvoorbeeld SizeUp vind ik persoonlijk een enkel 27" scherm praktischer dan 2x 23".

En dan hebben we het nog niet gehad over de overduidelijke voordelen van 1x 27" vs 2x23" als je fullscreen film wilt kijken of gamen ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Whieee op 16-03-2014 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

BlackMonkey schreef op zondag 16 maart 2014 @ 15:04:
Goedendag,

Ik heb momenteel een LG IPS237L als monitor, deze bezit ik nu een jaar.
Met de afgelopen BTW actie van mediamarkt had ik hier een 2e van gekocht en dit beviel mij erg goed. Helaas zag ik omdat ze naast elkaar stonden kleurverschil (ietsjes groene waas over de nieuwe) en heb ik hem teruggebracht.
Dan had je hem moeten kalibreren. Er zijn voldoende mogelijkheden om dat te doen. Je kan hardware aanschaffen zoals hierboven al verteld wordt. Maar er zijn ook voldoende apps die het op het oog goed doen. Twee monitoren kopen en verwachten dat ze uit de doos een identieke weergave hebben is lichtelijk naïef. Dat bedoel ik niet verkeerd, maar ik kan even geen beter woord vinden.
[b]BlackMonkey schreef op zondag 16 maart 2014 @ 15:04
Momenteel ben ik op een punt dat ik toch graag weer een extra monitor wil aanschaffen. Om te voorkomen dat ik weer kleurverschil krijg wil ik 2 exact dezelfde monitoren kopen uit dezelfde batch zodat ze exact overeenkomen (hopelijk geen dode pixels :X ). Mijn vader neemt dan mijn huidige over.

Mijn vraag is wat jullie aanraden in combinatie met een macbook. Ik zit zelf te twijfelen tussen 23 inch en 27 inch wanneer het prijsverschil niet te groot is. Verder hoor ik natuurlijk graag met welke monitoren jullie goede ervaringen hebben.

Wat heb je zelf al gevonden?

De pricewatch maakt het tegenwoordig bijzonder makkelijk om te vinden wat je zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
Whieee schreef op zondag 16 maart 2014 @ 22:05:
In dat geval is het misschien nog wel het slimst om simpelweg een kalibratietool te kopen voor je huidige monitoren. Dat is met afstand de goedkoopste oplossing, en gaat als ik het zo lees wel het resultaat opleveren dat je zoekt. Je kan dan de stap naar 27" uitstellen totdat de schermen wat aantrekkelijker geprijsd zijn, of tot je er simpelweg meer budget voor hebt.

Als je nu wederom 2x 23 inch gaat aanschaffen in de prijsklasse die je noemt, ga je het probleem niet oplossen. Je koopt dan simpelweg 2 nieuwe schermen, die wederom niet exact hetzelfde gaan zijn. Kijkend naar een budget van rond de 400 euro (200 per scherm), zou ik de volgende 2 opties overwegen:

1. Koop een colorimeter met kalibratiesoftware en kalibreer je huidige schermen. Is waarschijnlijk de goedkoopste optie. Kijk dan naar pricewatch: Datacolor Spyder4Pro
2. Koop een behoorlijk 27" scherm, zoals de Dell U2713HM. Je hebt dan 12% minder pixels dan bij 2x 23", maar je hebt wel een degelijk 27" scherm, waarbij je later alsnog kan investeren in een tweede. In combinatie met tiling software zoals bijvoorbeeld SizeUp vind ik persoonlijk een enkel 27" scherm praktischer dan 2x 23".

En dan hebben we het nog niet gehad over de overduidelijke voordelen van 1x 27" vs 2x23" als je fullscreen film wilt kijken of gamen ;)
Helaas heb ik die 2e zoals in mijn OP beschreven staat al teruggebracht, dit omdat ik zelf niet wist of dit te verhelpen was en ik anders kans had voor altijd met een verschillende monitor te zitten. Ik koos liever eieren voor mijn geld.

Wel heb je me aan het denken gezet met het nemen van een degelijke 27Inch monitor, dit zou inderdaad misschien een effectievere opstelling zijn dan 2x 23Inch. Ik ga hier sowieso over nadenken.
Oyster schreef op zondag 16 maart 2014 @ 22:13:
[...]

Dan had je hem moeten kalibreren. Er zijn voldoende mogelijkheden om dat te doen. Je kan hardware aanschaffen zoals hierboven al verteld wordt. Maar er zijn ook voldoende apps die het op het oog goed doen. Twee monitoren kopen en verwachten dat ze uit de doos een identieke weergave hebben is lichtelijk naïef. Dat bedoel ik niet verkeerd, maar ik kan even geen beter woord vinden.
Dit mag je best naïef vinden, zelf noem ik het liever onwetendheid. Ik ben vrij nieuw in dit gebied en kan dus nog niet uit ervaringen spreken.
Als is mijn vraag wel, ik heb hem ook op mijn windows laptop aangesloten waarbij het ook het geval was. Op deze laptop draaide de software van LG genaamd "True Color Finder". Zou deze niet hetzelfde moeten doen als de tooltjes die jullie benoemen?
Oyster schreef op zondag 16 maart 2014 @ 22:13:
[...]

Wat heb je zelf al gevonden?

De pricewatch maakt het tegenwoordig bijzonder makkelijk om te vinden wat je zoekt.
Zelf heb ik gisteren even gekeken en is er inderdaad weinig te vinden in die prijsklasse. Wel vond ik er enkele en stel ik daarom nu de vraag of mensen toevallig ervaringen hadden met monitoren rond deze prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

BlackMonkey schreef op zondag 16 maart 2014 @ 22:54:
[...]

Helaas heb ik die 2e zoals in mijn OP beschreven staat al teruggebracht, dit omdat ik zelf niet wist of dit te verhelpen was en ik anders kans had voor altijd met een verschillende monitor te zitten. Ik koos liever eieren voor mijn geld.

Wel heb je me aan het denken gezet met het nemen van een degelijke 27Inch monitor, dit zou inderdaad misschien een effectievere opstelling zijn dan 2x 23Inch. Ik ga hier sowieso over nadenken.

[...]

Dit mag je best naïef vinden, zelf noem ik het liever onwetendheid. Ik ben vrij nieuw in dit gebied en kan dus nog niet uit ervaringen spreken.
Als is mijn vraag wel, ik heb hem ook op mijn windows laptop aangesloten waarbij het ook het geval was. Op deze laptop draaide de software van LG genaamd "True Color Finder". Zou deze niet hetzelfde moeten doen als de tooltjes die jullie benoemen?

[...]
Dergelijke software doet zeker wel iets, maar over het algemeen niet meer dan het pushen van een bepaald 'kleurcorrectieprofiel' op basis van het type scherm. Wanneer 2 panelen 100% hetzelfde zouden zijn (wat niet is ;) ) zouden die 2 schemen met hetzelfde 'kleurcorrectieprofiel' exact dezelfde weergave hebben. Doordat 2 panelen verschillend zijn (zelfs binnen dezelfde batch) heb je dus eigenlijk 2 verschillende profielen nodig.

De oplossing met bijvoorbeeld een Spyder, bestaat uit software waarmee je dergelijke profielen kunt maken, en een colorimeter. Dat is een stukje hardware dat je voor je scherm hangt, en dat de weergegeven kleur meet. Met deze software maak je een profiel voor elk scherm, dat ook specifiek is voor dat scherm. Bij 2 dezelfde schermen, waarvan we inmiddels weten dat ze toch net even anders zijn, levert dat dus 2 verschillende profielen op. Immers, beide schermen moeten net even verschillend 'gecorrigeerd' worden.

Resultaat is wel dat de schermen dan wél dezelfde kleurweergave hebben.

Wel een sidenote: je zal de eerste uren/dagen even moeten wennen aan je gekalibreerde scherm. Computerschermen geven meestal de wereld te 'blauw' weer, en een gekalibreerd scherm zal in eerste instantie daardoor 'gelig' lijken. Na enige aanpassing zal je zien dat wit gewoon weer wit is ;)

Nog een sidenote: als je software als f.lux gebruikt, zorg dan dat je die software uitschakelt voor je gaat kalibreren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Niet online

Oyster

Prince

Whieee schreef op zondag 16 maart 2014 @ 23:09:
[...]

Dergelijke software doet zeker wel iets, maar over het algemeen niet meer dan het pushen van een bepaald 'kleurcorrectieprofiel' op basis van het type scherm. Wanneer 2 panelen 100% hetzelfde zouden zijn (wat niet is ;) ) zouden die 2 schemen met hetzelfde 'kleurcorrectieprofiel' exact dezelfde weergave hebben. Doordat 2 panelen verschillend zijn (zelfs binnen dezelfde batch) heb je dus eigenlijk 2 verschillende profielen nodig.

De oplossing met bijvoorbeeld een Spyder, bestaat uit software waarmee je dergelijke profielen kunt maken, en een colorimeter. Dat is een stukje hardware dat je voor je scherm hangt, en dat de weergegeven kleur meet. Met deze software maak je een profiel voor elk scherm, dat ook specifiek is voor dat scherm. Bij 2 dezelfde schermen, waarvan we inmiddels weten dat ze toch net even anders zijn, levert dat dus 2 verschillende profielen op. Immers, beide schermen moeten net even verschillend 'gecorrigeerd' worden.

Resultaat is wel dat de schermen dan wél dezelfde kleurweergave hebben.

Wel een sidenote: je zal de eerste uren/dagen even moeten wennen aan je gekalibreerde scherm. Computerschermen geven meestal de wereld te 'blauw' weer, en een gekalibreerd scherm zal in eerste instantie daardoor 'gelig' lijken. Na enige aanpassing zal je zien dat wit gewoon weer wit is ;)

Nog een sidenote: als je software als f.lux gebruikt, zorg dan dat je die software uitschakelt voor je gaat kalibreren ;)
Een software kalibratie doet exact hetzelfde als een hardware kalibratie, dwz een scherm corrigeren door middel van een kleurenprofiel. Dat kleurenprofiel is niet op basis van een type scherm, maar op basis van de visuele resultaten en correcties per scherm. Als één scherm gecorrigeerd is, kan je het andere scherm daaraan corrigeren. Ik begrijp je dus niet helemaal. Het enige verschil is dat je met een hardware oplossing veel nauwkeurigere resultaten kan behalen die werkelijk (aan kleur) gekalibreerd zijn.

Edit: Ik begrijp je al. Jij bedoelt letterlijk kalibreren op kleur. Ik bedoel aan elkaar kalibreren. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Oyster op 17-03-2014 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
Bedankt voor de informatie. Had wel eens van kleurprofielen gehoord maar wist er eigenlijk niets van af. Zijn natuurlijk van die dingen die ze je in de winkel nooit zullen vertellen :-( (Maar daar zijn wij dan ook tweakers voor :))

Toch blijf ik wel van mening dat ook met deze tool de groene waas die over 1 monitor hing niet weg te halen was geweest. Wel weet ik nu dat ik alsnog bij de aanschaf van nieuwe monitoren goed moet opletten wat ik precies neem en dat het goed bij elkaar moet aansluiten gezien ik niet echt zin heb om nog extra hardware te moeten kopen.

Toch nog wel een vraag: Deze monitoren worden geadverteerd met kleurechtheid. Ze geven kleuren weer zoals ze bedoel zijn en ook echt zijn. Zoals we nu al concluderen is dit dus niet het geval. Is het toegestaan überhaupt dit zo te melden aan consumenten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Niet online

Oyster

Prince

Dat is allemaal relatief. Vaak wordt er niet gesproken over absolute kleurechtheid, maar over hoge kleurechtheid of betere kleurechtheid. Zelfs als een monitor over absolute kleurechtheid zou beschikken, dan zou dat een discussie puntje kunnen opleveren. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

In mijn ervaring valt kleur verschil best mee als je gewoon 2 monitoren uit de dezelfde batch haalt.
Op mijn werk bouwen we regelmatig dual screen setups en zolang de schermen allerbij nieuw uit de doos kwamen was er tot nu to geen verschil te zien.

Echter bij mensen die al langer een 1 scherm hadden en we plaatsten een nieuwe ernaast (zoals in jou geval) zag je onmiddelijk verschil.

Als je het mij vraagt kan je gewoon 2 monitoren uit 1 batch halen. Het verschil zal echt niet zo groot zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
Psycho_Mantis schreef op maandag 17 maart 2014 @ 13:43:
In mijn ervaring valt kleur verschil best mee als je gewoon 2 monitoren uit de dezelfde batch haalt.
Op mijn werk bouwen we regelmatig dual screen setups en zolang de schermen allerbij nieuw uit de doos kwamen was er tot nu to geen verschil te zien.

Echter bij mensen die al langer een 1 scherm hadden en we plaatsten een nieuwe ernaast (zoals in jou geval) zag je onmiddelijk verschil.

Als je het mij vraagt kan je gewoon 2 monitoren uit 1 batch halen. Het verschil zal echt niet zo groot zijn.
Bedankt, zo was mijn gedachtengang ook een beetje. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

BlackMonkey schreef op maandag 17 maart 2014 @ 16:37:
[...]

Bedankt, zo was mijn gedachtengang ook een beetje. :)
kijk, als je echt fotobewerking gaat doen, dan raad ik sowieso al aan om je scherm te calibreren of voor duurdere monitors te gaan en dan zijn de opties hierboven wel een beter advies.

Doe je dat dus niet, dan moet het prima lukken zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
Psycho_Mantis schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 12:45:
[...]

kijk, als je echt fotobewerking gaat doen, dan raad ik sowieso al aan om je scherm te calibreren of voor duurdere monitors te gaan en dan zijn de opties hierboven wel een beter advies.

Doe je dat dus niet, dan moet het prima lukken zo.
Niet echt van plan, af en toe voor een website een klein beetje photoshop maar niet extreem dat ik het nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
Bumpje

Helaas is mijn andere monitor ook gesneuveld en moet ik nu wel een nieuwe nemen.
Dit komt eigenlijk goed uit want nu heb ik reden om direct 2x dezelfde monitor te kopen.

Ik heb mijn wensen vergeleken en kwam er op uit dat ik graag 2 27inch monitoren wil van elk rond de 200 euro. Hierbij nam ik wel mee dat nam mijn laatste ervaringen ik absoluut geen LG meer wil.
Na het vergelijken van wat monitoren kwam ik uit op de volgende:
pricewatch: Samsung S27C350H Zwart
pricewatch: BenQ GW2760HE Zwart Zwart
pricewatch: Philips V-line 273V5LHSB Zwart

Zoals al eerder uit dit topic is gebleken heb ik niet echt veel verstand van monitoren en zou ik graag horen welke jullie mij zouden aanraden. Ik heb een persoonlijke voorkeur voor de samsung, maar ik zou toch willen weten wat de echte kenners hier van vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:00
Ik zou geen 2x27" adviseren aangezien de gekozen schermen gewoon dezelfde Full-HD resolutie hebben als je voorheen al had...je beeld zal dus groter zijn maar ook minder scherp en onrustiger bij dezelfde kijk afstand..

Daarnaast is 2x27" erg groot op je bureau...je kan beter één scherm met hogere resolutie halen of bijvoorbeeld 2x23"
Pagina: 1