Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbull4u
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01-10 23:56
Tweakers,

Gisterenavond heb ik de belastingaangifte ingevuld. Tot mijn grote verbazing krijgen we een groot bedrag terug.

Bij het maken van de verdeling moet ik 100 euro bijbetalen en mijn vriendin krijgt 1700 euro terug.
Nu reist de vraag: wie komt dit geld ten goede? Mijn vriendin denkt het n.m.l. al te weten :)

Het broekzak, vestzak principe geld bij ons natuurlijk ook, dus het is geen big issue. Sterker nog, ik kan wat gemakkelijker sparen dus ik gun het haar zelfs. Maar toch vraag ik me af, waardoor kan dit ontstaat?

Heeft zij of ik in 2013 te veel afgedragen? Of heeft het te maken met onze koopwoning?

2013 was voor ons verder geen bijzonder jaar. Geen veranderingen in werk, woning of gezinssamenstelling.
Meer is in onze situatie ook niet van toepassing. De aangifte stelde dus ook weinig voor.

Ik begrijp dat om het zeker te weten, je moet kijken naar de aangifte zelf. Maar deze zet ik niet online :+

Misschien dat iemand richting kan geven. Desnoods met het doen van wat aannames.

If it does not kill u, it makes u stronger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-09 23:33
Teveel loonbelasting betaald misschien ? ( loonheffing ), en dit zelfde is ook bij mij zo dit jaar als ik het verdeel in voordeel van me partner moeten we 300 euro betalen, verdelen we het bij mij dan krijgen we 700 terug.

Het is toch ONS geld, dus je snapt al hoe het verdeelt gaat worden, maar ik kon bij ons duidelijk zien er teveel loonheffing afgedragen was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Als er iets relatief goed uit te zoeken is, dan is het wel de aangifte.

Gewoon stap voor stap uitzoeken wat je zou moeten betalen en wat je zou moeten krijgen. Uiteindelijk is de aangifte ook weer niet iets krijgen of moeten betalen. Het is er voor zorgen dat je precies betaald wat je zou moeten betalen. De rest van het jaar zijn allemaal aannames en dat wordt nu rechtgetrokken.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan-marten
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:15
Heb je gespeeld met de verdeling tussen jezelf en je vriendin?
Ik had dit jaar een wat rare situatie. De maximale teruggave kregen we door alles bij mijzelf in te vullen en niets bij mijn vrouw. Een andere verhouding zou ons gezamelijk minder opgebracht hebben. Het kan dus lonen om hier wat mee te schipperen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-09 23:33
Soms kan het inderdaad zelfs met een 20% 80% verdeling meer opbrengen en soms 100% 0%.

Inderdaad goed kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:35
Naar rato van inkomen verdelen als je geen zin hebt te rekenen. Je zit met aftrekposten te schuiven, dus het is niet zo makkelijk te bekijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastiaan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-09 21:48

Sebastiaan

....

Ik zou dan nog wat extra doorschuiven naar je vriendin, 100 euro bijbetalen zit al bijna op de grens van 45 euro waarbij de belastingdienst je bijbetaling op 0 euro zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Wat wij doen:

Voor de belastingdienst verdelen we de aftrekposten zo dat ze het meest gunstig uitkomen. Soms is dat 100-0%, soms 40-60% oid.

Voor de onderlinge verdeling tellen we beide teruggaves bij elkaar op en verdelen dit naar rato over ons bruto inkomen.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbull4u
Bedankt voor de reacties! Wat ik waar in moet vullen is me wel duidelijk. Maar analyseren waar dit bedrag vandaan komt vind ik lastig.
Ik heb met de verdeling gespeeld. Alles op mij levert het meeste op. Hoe meer ik op haar zet hoe minder het totaal bedrag wordt. Tot 200 euro minder.

Het vreemde is dat we in 2012 op nul uit kwamen. Onze dochter is wel in medio 2012 geboren en ik ben in 2012 bij een andere werkgever begonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:00

MrSleeves

You'll thank me later.

100/0 verhouding komt waarschijnlijk als de één werkt en de ander niet of tegen een veel lager loon.. Alle aftrekposten worden bij elkaar geteld en als bij de één het hoogste belastingtarief 52% is en bij de ander 42% of nog minder, dan is het natuurlijk gunstig om zoveel mogelijk van de 52% te reduceren.

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Redbull4u schreef op zondag 16 maart 2014 @ 15:00:
Tweakers,

Gisterenavond heb ik de belastingaangifte ingevuld. Tot mijn grote verbazing krijgen we een groot bedrag terug.

Bij het maken van de verdeling moet ik 100 euro bijbetalen en mijn vriendin krijgt 1700 euro terug.
Nu reist de vraag: wie komt dit geld ten goede? Mijn vriendin denkt het n.m.l. al te weten :)

Het broekzak, vestzak principe geld bij ons natuurlijk ook, dus het is geen big issue. Sterker nog, ik kan wat gemakkelijker sparen dus ik gun het haar zelfs. Maar toch vraag ik me af, waardoor kan dit ontstaat?

Heeft zij of ik in 2013 te veel afgedragen? Of heeft het te maken met onze koopwoning?

2013 was voor ons verder geen bijzonder jaar. Geen veranderingen in werk, woning of gezinssamenstelling.
Meer is in onze situatie ook niet van toepassing. De aangifte stelde dus ook weinig voor.

Ik begrijp dat om het zeker te weten, je moet kijken naar de aangifte zelf. Maar deze zet ik niet online :+

Misschien dat iemand richting kan geven. Desnoods met het doen van wat aannames.
Vul het eens in met alleen maar het werk, dan weet zo wie er iets terug zou krijgen en wie iets zou moeten bijbetalen :+

Maar kan verschillende redenen hebben:
* verdeling HRA (en andere aftrekposten)
* promotie van een van jullie
* te weinig betaalde arbeidskorting (was laatst in het nieuws, dit blijkt niet in alle gevallen correct verwerkt te zijn)
* nog een hoop andere redenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-09 07:54
Redbull4u schreef op maandag 17 maart 2014 @ 07:19:
Bedankt voor de reacties! Wat ik waar in moet vullen is me wel duidelijk. Maar analyseren waar dit bedrag vandaan komt vind ik lastig.
Ik heb met de verdeling gespeeld. Alles op mij levert het meeste op. Hoe meer ik op haar zet hoe minder het totaal bedrag wordt. Tot 200 euro minder.

Het vreemde is dat we in 2012 op nul uit kwamen. Onze dochter is wel in medio 2012 geboren en ik ben in 2012 bij een andere werkgever begonnen.
inkomensafhankelijke combinatiekorting al bekeken? Deze krijgt de minst werkende partner toebedeeld. Dit kan je wel 1500 euro opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Die -100 vs +1700 verdeling kun je zelf aangeven, dat heeft niet per definitie met jullie persoonlijke loonbelasting te maken. Hebben jullie een voorlopige aangifte ingevuld? Klopte die gegevens al met de werkelijke gegevens? (woz-waarde, betaalde hypotheekrente). Als jullie beide niet van werk zijn veranderd lijkt het daar in te zitten. En dan zou je de teruggave kunnen verdelen in dezelfde verhouding als jullie bijdrage aan het huis ;).

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17:57
Eigenlijk zou je je aangifte overzicht (na anoniemisering) moeten posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 50Miles
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-11-2021
Ik denk dat je zelf het antwoord al geeft. Je hebt een dochter, dus ook inkomensafhankelijke combinatiekorting.

Ben zelf werkzaam in de accountancybranche. Wil je wel even helpen als je een dm stuurt.

Aan mijn posts kunnen geen rechten worden ontleend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbull4u
Mensen,
Nogmaals bedankt! Ik kan het nog niet controleren want ben nog niet thuis. Maar waarschijnlijk is het de Inkomensafhankelijke combinatiekorting. Onze dochter is in 2012 geboren en de toeslag klopt redelijk met wat we terug krijgen. Een korting als hulp in levensonderhoud van een kind.

Kunnen we goed gebruiken voor een geplande verbouwing :+

Pagina: 1