Nieuwe PC voor mijn OMA

Pagina: 1
Acties:

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 01-04 01:23
Beste mede tweakers.

Ik heb het eindelijk voor elkaar gekregen om mijn oma achter een Pentium 1 met windows 98 te trekken. Dus wil ik een goedkoop budget systeempje maken die tevens wel genoeg grafische beschikking heeft voor mijn oma's 3D TV.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem

Internetten en bankzaken. Meer word er niet gedaan, ik zie mijn oma niet echt Call of Duty spelen. Maar ze wil de TV aansluiten op de PC via een HDMI kabel zodat ze 3d Actie films kan kijken (tja mijn oma, die is 84, maar ik weet niet of iedereen die reclame kent van Volkswagen en die oma, nou mijn oma is dat soort figuur. Kamperen in de bergen met een tentje samen met wat neven, vakanties in Cuba, Vietnam, China, ze rijd in een klassieke Porsche ect)

Er zijn wat dingen die ik wil meenemen.

Mijn oma MOET perse haar oude COM poort muis hebben. ze wil geen andere want dat is ''zooi'' Het gaat om dit museum stuk. (het plaatje) Het ding heeft gewerkt onder XP, dus de XP drivers zouden het moeten doen op windows 8.1.
En een CRT monitor. Er zit een gat in de muur waar die CRT inzit. Die word van de zomer gedicht dan kan ik een nieuwe monitor kopen anders zit er een groot gat in en dat ziet er niet uit. Ze wil tevens ook dat de PC kan worden aangesloten op haar TV. Dat is de reden dat ik een videokaart wil zodat hij gebruikt kan worden als een soort simpele HTPC.
Verder heeft mijn oma een USB 3.0 stick met 128GB op USB3.0 en ze gebruikt nog steeds Floppys. Dus er zit een PCI-E Floppy kaart in.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1820 Boxed€ 30,44€ 30,44
1Gigabyte GA-H81M-D2V€ 44,36€ 44,36
1Asus EAH6670/DIS/1GD5€ 67,09€ 67,09
1Aerocool Qs-200 Advance€ 37,-€ 37,-
1Microsoft Wired Keyboard 200 for Business€ 6,90€ 6,90
1Steelseries Qck€ 6,90€ 6,90
1Crucial CT51264BA160BJ€ 30,-€ 30,-
1Samsung SH-224DB Zwart€ 13,30€ 13,30
1be quiet! System Power 7 300W€ 31,-€ 31,-
1Crucial 2.5" M500 240GB€ 91,94€ 91,94
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 358,93

Er komt ook nog een nieuwe zwarte 2e hands floppy drive bij. €2,50

De verantwoording.

De Gigabyte GA-H81M-D2V in combinatie met de Celeron. omdat mijn oma het jaren met een pentium 1 heeft uitgehouden. Een snelle processor hoeft niet. De gigabyte heeft een COM aansluiting. Dus voor die o zo heilige muis :/ Ik zit ook te twijfelen aan een Pentium want het buget staat dit toe, als dit niet veel uitmaakt hou ik de celeron

De Asus videokaart. Het is voor een 3d TV van 61 inch en dat vind mijn oma geweldig. Als de PC op HTPC mode gaat kan daar de DVD of het bestandje worden afgespeeld en de videokaart zou in theorie alles in 3d moeten afspelen. De Onboard zal dit denk ik niet goed genoeg doen.

De kast vind ze heel erg mooi, dus die doen we dan maar Hij heeft USB 3.0 dus perfect voor haar.

De SSD, aangezien het budget het accepteert kan ik er een SSD only PC van maken en de HDD eruit laten. 240GB is genoeg voor haar, 120 GB was te weinig vandaar dat ik de 240 heb gepakt. Vroeger zette ze alles op externe HDD's met LTP, die gaan er allemaal uit en worden vervangen door de SSD en de USB stick. Helaas wil ze de Floppy behouden ZUCHT.

De rest spreek van zich.

Dat is het zo'n beetje. Het budget is ongeveer €400,-

Ik zal al te denken aan een AMD A8 build maar ik weet niet hoeveel voordeel ik daarmee heb. en ik zit met die rot COM poort. Dus zou het deze build worden.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-6600K Boxed€ 85,-€ 85,-
1MSI B85M-P32€ 44,-€ 44,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 129,-

Dus is dit een goede build of zal ik toch voor een AMD buildje gaan. De AMD is in elk geval sneller maar word wat heter.

Daarnaast nog een vraagje. Hoe configureer je een seriële muis in op windows 7/8.1 ? Het moet nog mogelijk zijn. Tevens gaat mijn oma 32bit windows 8.1 of 7 gebruiken. Geen 64 bit dus de 2000/XP drivers zullen nog wel werken.

TIME TO UPGRADE !!!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:30

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Je kan je Oma er beter van overtuigen dan een andere muis beter is, dat museum stuk gaat je problemen geven. Er zijn genoeg grote lompe muizen waar je binnen 24uur aan gewend bent in gebruik.

Dat terzijde een draadloze muis en ze kan vanaf de bank de pc bedienen op de tv (win win)

En Floppy :| 128GB stick 3.0 en dan nog floppys gebruiken :X kan je niet en usb stick op een oude floppy lijmen en zeggen dat het tegenwoordig zo moet? :+

Iets snellere CPU is wel aan te raden voor 3D tv geloof wat is de resolutie van die tv?

[ Voor 9% gewijzigd door 42dpi op 17-03-2014 09:18 ]

Si vis pacem, para bellum

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:30

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Dubbel bericht bug.

[ Voor 180% gewijzigd door 42dpi op 17-03-2014 09:18 ]

Si vis pacem, para bellum

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:13
Inderdaad, maak het je oma duidelijk dat die muis en floppy kunnen opdonderen. Er zijn betere muizen beschikbaar en alles wat op een floppy kan, kan op een usb stick.

Actiefilms op de tv? Neem bijvoorbeeld een Pentium G3220 ofzo en een moederbord met HDMI aansluiting, daar heb je genoeg aan.

Als je per sé een videokaart moet/wil dan kun je ook een R7 240 nemen voor minder geld;
http://tweakers.net/categ...STNYMedN23lwugGUNvBiyllBc

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Verwijderd

NitroX infinity schreef op zondag 16 maart 2014 @ 15:12:
Inderdaad, maak het je oma duidelijk dat die muis en floppy kunnen opdonderen. Er zijn betere muizen beschikbaar en alles wat op een floppy kan, kan op een usb stick.

Actiefilms op de tv? Neem bijvoorbeeld een Pentium G3220 ofzo en een moederbord met HDMI aansluiting, daar heb je genoeg aan.

Als je per sé een videokaart moet/wil dan kun je ook een R7 240 nemen voor minder geld;
Pentium kan geen 3D weergeven dus dat is een slecht advies. Bij Intel heb je minimaal een i3 nodig voor 3D weergave. Ik zou sowieso een losse grafische kaart nemen als je 32-bit Windows gaat gebruiken. 32-bit Windows kan al niet de volle 4GB zien, vervolgens gaat het besturingssysteem eraf en ook nog eens geheugen voor de IGP dus dan blijft er niet heel veel over. Ik weet ook niet precies hoeveel een Intel IGP nodig heeft bij 3D weergave, maar bij een losse grafische kaart dan heb je in elk geval genoeg kracht.

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:13
Oh, 3D, overheen gelezen.

Dan is een AMD APU met 8GiB geheugen toch een betere keuze qua budget volgens mij.

(Ik neem aan dat een 64bit OS aan de orde is als ze toch een nieuwe muis neemt?)

[ Voor 27% gewijzigd door NitroX infinity op 16-03-2014 15:34 ]

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• rickboy333
NitroX infinity schreef op zondag 16 maart 2014 @ 15:12:

ja dat heb ik al een paar keer geprobeerd. Eerst wilde ze dat ik de PC sneller zou maken, maar dat win 98 de kast enzo allemaal moesten blijven. Nou het overtuigen van duurder al een uurtje of 2. Daarnaast heeft ze 2 kratten vol met floppys waar zeker 80% bewaard moet worden. Er staan allemaal foto's op enzo, A ik heb er geen tijd voor ik heb zelf nog 3 dozen 5 inch floppys en B ik ken maar 4 computers die nog een floppy ondersteuning heeft. Dat zijn mijn huiskamer HTPC (is zo'n floppy+Cardreader ding maar de floppy zit wel aangesloten), mijn retro game PC, mijn gewone PC maar daar zit een 5 inch in en de PC van mijn vriendin. Dus als die PC klaar is mag ze da mooi zelf doen.

Die muis is voor haar heilig, dat was het laatste voorwerpen die haar favoriete broer heeft aangeraakt toen die stierf. Ze wil die muis ook persee gebruiken en niet ophangen ofzo. Dus dat word of een COM moederbord of een COM to USB omvormer. Ik heb het thuis met mijn eigen PC al geprobeerd maar ik krijg het niet voor elkaar. Ik kan het straks even op mijn retro PC met win 2000 proberen, maar ik vrees dat die ook niet gaat werken. Een COM to USB werkt wel dus dat is denk ik de beste optie als die muis toch heilig is.

Als het een USB naar COM word kan ik wel 64 bit Windows gebruiken. (kan ze allebei lenen) Een A8 vind ik persoonlijk ook een betere build. Maar met een videokaart zit ik ook goed. Een XFX R7 240 2GB lijkt me een goede keus als videokaart mits die wel goed 3D kan weergeven op 61 inch. Dat zal ik nog ff moeten uitzoeken.

Ze heeft al een Logitech K400 Wireless Touch Keyboard ooit gewonnen bij Bingo. Maar die is nog nooit uitgepakt. Ze wil die touch wel gebruiken op de bank maar niet om mee te typen of om mee te internetten. Ze wil echt draad als ze achter de PC zit.

Een i3 is een beetje te duur, die zit al tegen de €100,- aan. Ik voel me persoonlijk ook het beste bij een A8 build.

TIME TO UPGRADE !!!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:20
Een pentium/celeron met videokaart kost hetzelfde of meer dan een i3 welke ook 3d kan afspelen, lijkt me dan een betere keus (mits geen games).
Een A8 van 80-90 euro kan natuurlijk ook.

[ Voor 13% gewijzigd door mitsumark op 16-03-2014 16:38 ]

• EnnaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:37

EnnaN

Toys in the attic

Serieel naar usb (is ook serieel) is toch niet zo'n probleem? Je moet het ff testen, maar dat moet met een tussenthingy toch gewoon te doen zijn?

sig

• rickboy333
Dan zijn dit de 3 beste setups

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1820 Boxed€ 30,44€ 30,44
1Asus EAH6670/DIS/1GD5€ 67,09€ 67,09
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 141,89

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 4130 Boxed€ 83,10€ 83,10
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 127,46

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-6600K Boxed€ 85,-€ 85,-
1MSI B85M-P32€ 44,-€ 44,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 129,-

Bovenste is €20,- duurder en de i3 met de A8 lopen gelijk op. Ik denk dat ik voor de A8 setup ga aangezien de CPU zelf wat beter is.

Tevens probeer ik de museummuis nog op de COM te krijgen, als dat niet lukt koop ik wel zo'n COM naar USB omvormer. Maar ik heb nog nooit een COM muis geconfigureerd. Hoe moet dan en heb je daar speciale drivers voor nodig ?

TIME TO UPGRADE !!!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:37

br00ky

Moderator Harde Waren
Onderste optie is zeker een foutje, want dat past niet. Deze? pricewatch: MSI A78M-E45

• rickboy333
Jep verkeerde link. Maar met een hamer past alles.

Maar nu ik er over nadenk zit ik met een klein probleempje. Er zijn geen FM2 moederborden met een COM interface of gesoldeerd aan het bord. COM heeft ze sowieso nodig om die HDD's over te zetten COM naar USB met externe HDD's gaat vaak niet goed. Dat heb ik al meerdere malen meegemaakt.

Dan moet er zo'n ding dus in :( König 2 Poorts Serieel PCI Kaart komt er dus €13,72 bij het AMD buildje (ja ik bestel bij Azerty)

[ Voor 8% gewijzigd door rickboy333 op 16-03-2014 18:42 ]

TIME TO UPGRADE !!!

• lazybones
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-11-2025
rickboy333 schreef op zondag 16 maart 2014 @ 18:42:
COM heeft ze sowieso nodig om die HDD's over te zetten COM naar USB met externe HDD's gaat vaak niet goed. Dat heb ik al meerdere malen meegemaakt.
Wat moet je met een COM poort en HDD's ?

Overigens heeft het mainboard van MSI dat hierboven aangehaald werd wel aansluitingen voor LPT en COM op het mainboard, dus heb je alleen nog de juiste break-out kabel nodig.

Volgens de MSI site (http://www.msi.com/product/mb/A78ME45.html#/?div=Detail):

- 1 x Serial port connector
- 1 x Parallel port connector

[ Voor 34% gewijzigd door lazybones op 16-03-2014 18:59 . Reden: info toegevoegd ]

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:34
rickboy333 schreef op zondag 16 maart 2014 @ 18:42:
Jep verkeerde link. Maar met een hamer past alles.

Maar nu ik er over nadenk zit ik met een klein probleempje. Er zijn geen FM2 moederborden met een COM interface of gesoldeerd aan het bord. COM heeft ze sowieso nodig om die HDD's over te zetten COM naar USB met externe HDD's gaat vaak niet goed. Dat heb ik al meerdere malen meegemaakt.

Dan moet er zo'n ding dus in :( König 2 Poorts Serieel PCI Kaart komt er dus €13,72 bij het AMD buildje (ja ik bestel bij Azerty)
Hij heeft wel COM en LPT-headers, zoals bijna alle borden:
- 1 x Serial port connector
- 1 x Parallel port connector
Dan hoef je alleen maar een header-plug te hebben.

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

• Broud
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:15
Geweldig zo'n oma _/-\o_

• torchwood
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 26-01 14:38
Voor de muis kan je ook serial to usb verloopje kopen werkt ook ;)

http://www.conrad.nl/ce/n...CFeKWtAodYRYAWA&WT.srch=1

• NLBUURMAN
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

die 2120 gaat trouwens ook niet passen op een H81 bordje; S1150 bordje en 1155 op CPU..

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• rickboy333
Ja idd ben die header plug vergeten, die pluk in gewoon uit de pentium 1.

Ik had de header plug niet opgeschreven omdat ik eerst voor een setup ging met dubbel back videokaart.
met een Floppy controller, ik was niet zeker of dat ging passen (aller bovenste en aller onderste slot gaat niet ivm een te korte kabel op de header dus kon ik alleen maar een van de 2 middelste pakken)

Maar als ik voor een non videokaart build ga heb ik wel plek aan de achterkant en op het bord.

Dus A8 vs i3. Ik denk dat de A8 de beste build is.

@ NL, twice verkeerde link, man het gaat goed 8)

[ Voor 4% gewijzigd door rickboy333 op 17-03-2014 21:13 ]

TIME TO UPGRADE !!!

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:16

AzzKickah

06-CENSORED

Prachtig topic :D Heerlijk, die OP :P

Er zijn gewoon USB-->RS232 adapters. Kosten een tientje ongeveer. Daar kun je die muis wel gewoon mee gebruiken :)
En die suggestie van een USB-stick op een floppy lijmen vond ik ook wel behoorlijk geniaal 8-)

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23:15
Ah herkenbaar, mijn opa is er ook zo een: Meneer heeft een stuk of 8 IDE schijven van 10-20Gb allemaal in behuizingen zitten, en achterop zijn PC geplugt. Overtuigen gewoon één 2TB schijf te nemen haalt helemaal niks uit :D. Hij houdt het wel bij PS2 muizen :P.

Ik zou toch haar toch echt proberen te overtuigen te stoppen met het gebruik van de Floppy's, er kunnen maar liefst 91022 floppy's op die USB stick.
Misschien is een USB floppy drive iets voor het overzetten?

Wel raar dat ze over wil naar Windows 8.1, dat is meer wennen dan geen floppy's meer of een andere muis

[ Voor 5% gewijzigd door !mark op 17-03-2014 21:34 ]

• rickboy333
Ik koop pas die USB naar COM omvormer als rechtstreeks COM niet gaat werken. Als het wel werkt heb ik mooi een 10tje bespaard. Bij de plaatselijke PCboer heb ik tevens nog een kortingsbon liggen. Dan heb ik zo'n ding voor €5,- (normaal €15,-)

Tja die floppys krijg ik er niet af hoewel ik denk dat ze zelf steeds meer die USB stick gaat gebruiken. Die PCI-E kaart heb ik gekregen van mijn vriendins werk (ze hadden er 1 te veel besteld) Het lijmen heb ik al een keer eerder geprobeerd met een stick van 1 GB. geen effect :(

Windows 8.1 vind ze een nieuwe ervaring. Tevens heeft windows 8.1 nog floppy ondersteuning. Tot en met windows 9 zit er nog floppy support op (dacht ik ergens gelezen te hebben)

Maar nu komt nog het ergste. Ze heeft in een keer zomaar een 4k TV gewonnen bij Bingo (oké je gaat echt een 4k tv weggeven bij bingo, hoezo bezuinigingen) Dus nu kan ik net ze goed een 4k Waardige PC bouwen aangezien dat gedrocht in de woonkamer komt te staan. Het is tevens een 3D TV. Is de i3/A8 build goed genoeg voor 4k, ik heb me er nooit echt in 4k verdiept.

TIME TO UPGRADE !!!

Verwijderd

Wat een bijzondere oma.
rickboy333 schreef op maandag 17 maart 2014 @ 22:04:
Maar nu komt nog het ergste. Ze heeft in een keer zomaar een 4k TV gewonnen bij Bingo (oké je gaat echt een 4k tv weggeven bij bingo, hoezo bezuinigingen) Dus nu kan ik net ze goed een 4k Waardige PC bouwen aangezien dat gedrocht in de woonkamer komt te staan. Het is tevens een 3D TV. Is de i3/A8 build goed genoeg voor 4k, ik heb me er nooit echt in 4k verdiept.
Mijn god :')

Ik ga even het topic uitprinten en dan straks tijdens het schijten uitgebreid doorlezen. Geweldig dit.

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2014 22:12 ]

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23:15
Kun je even aangeven welke over welke TV we praten?

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 17 maart 2014 @ 22:09:
Wat een bijzondere oma.

[...]

Mijn god :')

Ik ga even het topic uitprinten en dan straks tijdens het schijten uitgebreid doorlezen. Geweldig dit.
misschien moet ik ook maar eens bingo gaan spelen :+

• rickboy333
Ik heb maar nog een keer gebeld want ik vond het al een raar verhaal. En ze had het gewonnen bij een of andere loterij. niet bij bingo :+

Ikzelf betwijfel of het een 4k TV is (oma's en technologie wie kent het niet het is en blijft een vrouwtje van 84). Ze heeft in elk geval een tv gewonnen van Sony. Ik vroeg haar om het typenummer en het was een KD-55x en nog wat wat ze niet kon lezen. Hij was 3d en 55 inch. Dus ik kwam uit op de Sony KD-55X9005A Maar als ik in elk geval weet of die A8/i3 4k kan afspelen kan ik het systeem bestellen. Als de A8 het niet kan ga ik even bij haar langs om te kijken of het idd een 4k tv is.

Btw hou het topic serieus spv. Ik weet dat mijn oma niet een doorsnee vrouw is maar het is en blijft een serieuze systeemconfiguratie.

TIME TO UPGRADE !!!

Pagina: 1