BSOD's, defecte harddisk?

Pagina: 1
Acties:

• kmsch
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-01 00:07
Dag Tweakers,

Mijn inmiddels 4 jaar oude zelfbouw-computer begint weer kuren te vertonen. Laatst was het moederbord defect, dit is toen kostenloos vervangen, en sindsdien draait het systeem weer een half jaar. De laatste dagen krijgt het apparaat echter weer last van BSOD's, op willekeurige momenten. Ik kreeg vooral veel "PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA"-meldingen. Memtest86+ heeft echter gedraaid en geeft aan dat het geheugen in orde is, dus daar ligt het niet aan...

Toen leek het cachegeheugen van de CPU me de meest logische oorzaak (omdat de HDD pas ~2.5 jaar oud is), maar toen kreeg ik zojuist deze BSOD. Inmiddels crasht de PC nu nog voordat Windows volledig kan booten.

Wat denken jullie, HDD defect?

Groetjes,
Koen

• TimothyW
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-05-2025
Hoewel Memtest zegt dat het in orde is... Heb je toevallig 2 repen erin zitten? boot eens met een reepje geheugen, slaat het vast? dan met de andere reep. slaap het vast? dan is het geheugen kennelijk inderdaad niet de boosdoener... (moederbord of cpu verdenk ik daarna, daarna voeding, daarna pas HD)

Als je denkt dat het de HD is, boot eens van een CD, een of andere distro. Als het dan goed gaat, dan eh.. weet je weer wat meer.

• osmosis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:27
Kans is groot inderdaad dat er wat mis is met de hdd vooral wanneer je bsod's krijgt met Fltmgr.
Om er zeker van te zijn maak een live cd van ubuntu of iets, vanuit daar kan je bijv hdd diagnostics draaien.

• kmsch
Voeding lijkt me persoonlijk onwaarschijnlijk (half jaar oude BeQuiet). Ik zal het geheugen eens wisselen en daarna eens hdd diagnostic tools draaien. Ik had overigens na de allereerste BSOD de SMART status van de disk gecheckt, dat was in orde, maar misschien zegt dat niets?

• DrDrax
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:45

DrDrax

Bacdafucup

ff hdd checken met crystaldiskinfo...

DoubleSpace anomaly! (A)bort, (R)etry, (C)all Stac's legal department

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Voordat je hdd testjes gaat draaien eerst even je SMART waardes veilig stellen met Linux Live CD of als je Windows toch een keer inkomt crystaldiskinfo, anders krijg je ruzie met CiPHER ;)

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

• kmsch
Goed, het ram moet ik nog gaan verwisselen (hoewel een andere geheugentester ook aangaf dat dat in orde was, niet alleen Memtest), maar de HDD tests zijn gedraaid! SMART was goed, en HD Tune heeft de hele drive nagelopen en geen fouten gevonden... Nog opmerkelijker; op een of andere manier wil hij weer probleemloos doorstarten naar Windows 8)7 zelfs mijn ex was betrouwbaarder.

Ik zal wachten tot hij weer raar gaat doen, kan nooit lang duren. Zijn er in de tussentijd nog dingen die ik kan proberen?

• kmsch
Wederom een vastloper vandaag. Deze keer geen blauw scherm, maar een totale freeze van het beeld. Computer bleef wel gewoon doorlopen. Kan dat met de videokaart te maken hebben? Niet logisch als je kijkt naar de andere symptomen, maar omdat het een zeven jaar oude 8800GT is... Wellicht?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:01
Niet stiekem een rootkit of bootkit in je windows installatie? Die willen ook nog wel eens BSODs genereren.

• kmsch
Wellicht... Wat raad je aan om mee te scannen? Mbam?

• kmsch
Goed, scans inmiddels gedraaid, geheugen gewisseld. Hij heeft het een week of twee goed gedaan, tot ik gisteren besloot Team Fortress 2 te gaan spelen. Dit deed hij een uurtje als normaal, tot de pc volkomen vastliep met een zware brom uit de speakers. Reboot. CS:GO opgestart, nu een BSOD. Met een andere melding dan de vorige keren; SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION.

Reboot. Nu deed hij het weer een tijd tot ik hem afsloot. Ik zette hem deze middag echter weer aan, en ik krijg opnieuw de SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION-melding. Reboot, opstartherstel, nu geeft hij een stop-melding: "STOP: C0000221 unknown hard error \SystemRoot\System32\ntdll.dl".

Ik heb weer gegoogeld, en de stop-melding duidt onder andere op verkeerde drivers en randapparatuur. De sys_service_exception komt blijkbaar nogal eens voor bij defecte videokaarten..

Dit in combinatie met de andere BSOD's die onder andere geheugenproblemen als oorzaak hadden, hoe waarschijnlijk is het dat dit een probleem met de videokaart is? Is het geheugen misschien de oorzaak van deze problemen? De videokaart is inmiddels oud, was toen al tweedehands...

Ik hoor graag wat jullie ervan denken.

Groetjes,
Koen

Verwijderd

8800...
8800...

Koop eens een nieuwe grafische kaart :p, ook als het daar niet aan ligt is het al een heel goed idee.
Pagina: 1