1TB HDD laat nog maar 100 MB zien na verandering W7 -> w8

Pagina: 1
Acties:
  • 3.617 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaspyro
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06-01 20:59
Hallo Tweakers,

Ik zit al een tijdje met dit probleem en kan eigenlijk nergens een antwoord vinden.
Het probleem:

Ik heb een 1TB WD SATA II harde schijf die ik orgineel heb gebruikt op mijn pc toen ik Windows 7 draaide.
De HDD deed het prima geen problemen. Toen ik Windows 8.0 installeerde en de HDD erbij aanhing was er wat vreemds. De HDD laat maar een HDD van 99,9 MB zien.

Heb al aan verschillende SATA slotjes gehangen maar dat helpt ook niet. Hij blijft het maar zo zien.
Ik heb zelf nog niet weer geprobeerd terug te gaan naar W7. Ik hoop dat jullie een "simpele" oplossing weten.

mvg,

Jullie mede tweaker.

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/w013dl.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door klaaspyro op 16-03-2014 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:14
Wat zegt de diskmanager in windows ?

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Wat laat de disk manager (diskmgmt.msc) zien? Zie je niet gewoon de system reserved partitie?

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaspyro
Indeling: eenvoudig
Type: Standaard
Bestandssysteem: NFTS
Status: In orde (actief Primaire partitie
Capaciteit: 100 MB
Vrije Ruimte: 82 MB
% Vrij: 82%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
En zie je de schijf wel als normaal in de BIOS? En in een ander OS (bijvoorbeeld met een Live CD of USB).

[ Voor 38% gewijzigd door Room42 op 16-03-2014 08:31 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07-07 17:38

TommieW

Numa numa.

Kan je eens een screenshot maken van diskmgmt.msc?

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaspyro
staat er, ga nu bios checken.

[ Voor 56% gewijzigd door klaaspyro op 16-03-2014 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thorgal21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 03-07 11:53

thorgal21

Forum Noob

Staat er nog data op de schijf? Hij heeft namelijk 2 partities, 1 van 100 mb, de andere van 930 gig+. Je kan als er geen data meer op staat beide partities deleten en 1 grote nieuwe schijf maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-06 12:26
Uhm, dat zijn gewoon 2 partities?

Windows 7 maakt een 100MB partitie bij installatie:

http://social.technet.mic...hard-drive-instead-of-the

Die andere partitie was gewoon je Windows partitie.

Aangezien je hem niet hebt gewist staan die er gewoon nog? Kwestie van even beide partities verwijderen en 1 grote aanmaken? (er vanuitgaande dat er niets op die schijf staat wat je wilt bewaren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Moet je niet gewoon de E:-partitie hebben :?
jan99999 schreef op zondag 16 maart 2014 @ 08:48:
[...]
En windows 8 heb je op je langzame 120GB gezet.(zet windows 8 op je 1000MB schijf dit is sneller).
[...]
Waar haal je dit nou weer vandaan :D

[ Voor 76% gewijzigd door Room42 op 16-03-2014 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-07 07:49
Ik zie dat je 2 hd's hebt.
En windows 8 heb je op je langzame 120GB gezet.(zet windows 8 op je 1000MB schijf dit is sneller).
En je hebt nog een 1000GB schijf, dus alles is in orde.
De 100MB is van windows 7 en is normaal, daarnaast staat nog een partitie 900GB, dus alles is ok.

[ Voor 9% gewijzigd door jan99999 op 16-03-2014 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaspyro
thorgal21 schreef op zondag 16 maart 2014 @ 08:46:
Staat er nog data op de schijf? Hij heeft namelijk 2 partities, 1 van 100 mb, de andere van 930 gig+. Je kan als er geen data meer op staat beide partities deleten en 1 grote nieuwe schijf maken.
Nee zoals je op de screenschot ziet (backup...)

De bios geeft aan bij SATA3 not detected ofzo... Hij herkent hem in ieder geval niet goed.
Heb SMART en 32 BIT disabled maar helpt niets. Ga nog even wat proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaspyro
Jan9999 windows 8 staat niet op mijn langzame 120GB... die 120GB is een SSD... LOL.

De E: partitie is een andere hardeschijf.

Schijf formateren is geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakjebakmeel
Ik denk dat je je probleem even beter moet beschrijven want de meeste tweakerts hier zien het probleem niet eens vrees ik. Je hebt een 1TB disk en die is te zien in je screenshot, echter is hij gepartitioneerd en daar zijn een aantal oplossingen voor geboden dus als dit je probleem niet oplost vrees ik dat we langs elkaar heen praten en je probleem niet begrijpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
klaaspyro schreef op zondag 16 maart 2014 @ 08:51:
[...]

De E: partitie is een andere hardeschijf.

[...]
Nee, hoor! Zelfde schijf als waar de D:-partitie op staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaspyro
Room42 schreef op zondag 16 maart 2014 @ 08:52:
[...]

Nee, hoor! Zelfde schijf als waar de D:-partitie op staat.
Dus dan ziet windows de disk niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakjebakmeel
Lees dit:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Partitie

Daarna, lees dit topic nog eens? Denk dat het dan beter gaat. (Nofi, maar ik heb het idee dat je fysieke disks en partities en mogelijk nog meer door elkaar haalt.)
klaaspyro schreef op zondag 16 maart 2014 @ 08:54:
[...]

Windows ziet de disk WEL, hij staat daar in het disk manager screenshot. Tenzij je 2 schijven van 1TB hebt aangesloten, in dat geval ziet ie de tweede niet. Ik zie er eentje in ieder geval. :+

[ Voor 43% gewijzigd door Pakjebakmeel op 16-03-2014 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kladblokje
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-07 16:52
jawel, de partities met stationsletters D: en E: staan op één fysieke schijf zoals te zien in jouw screenshot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
[...]

Nee, je zit dus naar de verkeerde partitie te kijken. Zie de link van pakjebakmeel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
[...]

Als Schijf 1 inderdaad niet de disk is die je bedoeld dan ziet windows je disk niet. Sluit eens enkel je OS disk en de juiste disk aan om verwarring te voorkomen en begin dan opnieuw met troubleshooten,

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-07 07:49
Leuke vergissing een nieuwe ssd als oude hd zien.

Misschien laat windows 8 je oude windows 7(E partitie) niet zien, omdat windows normaal maar 1 windows toelaat.

[ Voor 3% gewijzigd door jan99999 op 16-03-2014 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakjebakmeel
In jouw screenshot, linkerkolom verticaal:

111.79GB (SSD)
931.51GB (1TB Schijf)

Dit is wat windows aan schijven ziet. Ergo, als je momenteel een SSD en een 1TB schijf in je PC hebt zitten dan ziet hij dus beide en is er niets aan de hand.

Check?

Als je bedoeld dat je in de verkenner/explorer de E: schijf partitie niet ziet is dat heel wat anders. Als die 1TB schijf helemaal leeg mag en er niets op staat zou ik eens beginnen met de D: en E: partities verwijderen en daarna een nieuwe NTFS partitie te maken die 100% van de schijf beslaat op letter D:

[ Voor 39% gewijzigd door Pakjebakmeel op 16-03-2014 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Is het zo? Je hebt 1 ssd van 120 GB en 1 HDD van 1 TB.

Dan klopt het. Windows boot van de ssd (schijf c)
En je HDD heeft de letter E meegekregen.
Schijf D is je oude systeempartitie en zou normaal gesproken verborgen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Precies, volgens mij is de oplossing gewoon de schijfletter D: verwijderen en de E: veranderen naar D:.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakjebakmeel
Room42 schreef op zondag 16 maart 2014 @ 09:02:
Precies, volgens mij is de oplossing gewoon de schijfletter D: verwijderen en de E: veranderen naar D:.
Of beter als ie toch leeg mag een nieuwe partitie maken die 100% beslaat.. Mijn OCD zou dat echt niet trekken hoor, de wetenschap dat er 100MB leegte is voor mijn partitie begint. :+ :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Ik las eerder dat ie niet geformatteerd mocht worden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
jan99999 schreef op zondag 16 maart 2014 @ 08:59:
Misschien laat windows 8 je oude windows 7(E partitie) niet zien, omdat windows normaal maar 1 windows toelaat.
Dit is echt onzin :) software op een disk laat hem nog niet zomaar verdwijnen in een view van de hardware in je systeem.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:58
Probeer hem eens een andere stationsletter toe te wijzen.
Ik had laatst het probleem dat mijn 900GB partitie helemaal geen letter meer had na het installeren van win8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 269504

redfoxert schreef op zondag 16 maart 2014 @ 09:06:
[...]

Dit is echt onzin :) software op een disk laat hem nog niet zomaar verdwijnen in een view van de hardware in je systeem.
Geheel onmogelijk is dat niet en zoweizo is diskmanagment in W7 anders als met W8.1 en in weze erg recht voorruit denkend .. Het makkelijks vind ik met meerdere ossen op verschillende schijven om schijven te manipuleren in hoe u het wilt en niet afhankelijk zijn van de limitaties van een os :)

Heb een dynamiesche disk die niet in W8 zichtbaar is maar wel in W7, en pasgeleden had ik twee disk 1 in diskmanagement omdat er metadata op die disk zat .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilaurensnl
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 07-07 08:34
Mogelijk in diskmgmt dat je rechte muisknop moet kliken op de hdd en druk op heractiveren als hij niks ziet dan doet een reboot wondderen hopelijk.
Ben op telefoon, sorry ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squeeky
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06-07 13:36
klaaspyro, er is ten eerste niets aan de hand met je 1TB schijf.

Grote vraag blijft; wat gebeurt er als je de E: schijf gaat bekijken want daar ben je niet helemaal duidelijk in.

Krijg je een (fout)melding, deel deze dan met ons medetweakers.
Krijg je gewoon de inhoud van de schijf te zien, lees dan onderstaande tekst door:

Diskmanager 101?
Je hebt 2 schijven in je systeem (zie linker kolom onderste helft van de diskmanager);
Schijf 0 SSD van 120 GB, met daarop Windows 8.x
Schijf 1 Harddisk van 1TB, je oude Windows 7 schijf.

Kijk naar de rechterkolom, onderste helft van de diskmanager:
Zoals je kunt zien zijn op Schijf 0 twee partities aangemaakt
- 350MB "Door systeem gereserveerd" (Dit is een automatisch door/voor Windows aangemaakte ondersteuningspartitie)
- 11,45GB (C:) (Dit is je Win8 partitie)

Dezelfde indeling is destijds ook door Win7 op je 1TB schijf aangemaakt, met als verschil dat de partitie "Door systeem gereserveerd" onder Win7 100MB groot is.
Dus:
- 100MB "Door systeem gereserveerd" (D:) (onder Win7 had deze geen driveletter)
- 931,51GB (E:) (onder Win7 was dit C:)

(Ik neem aan dat je deze naam van de D: partitie zelf hebt aangepast nadat je de schijf weer hebt aangesloten op Windows 8 installatie.)

Omdat je de 1TB schijf weer hebt aangesloten terwijl je PC nu op Windows 8.x draait, ziet deze beide partities.
(In de linkerkolom onder Schijf 1 staat "Standaard" i.p.v. "Dynamisch", dus was (her)activeren niet nodig).

De partities kijgen nu opeenvolgend een beschikbare driveletter, dus D: en E:
Bovenaan de Diskmanager kun je zien beide partities ook gewoon leesbaar zijn.
Backup_Drive (D:) 100MB, 82MB vrij
(E:) 931,41GB, 85,34GB vrij

Dus je oude Win7 partitie is nu bereikbaar via de E: drive.

Die 100MB zal je niet zo snel missen op 1TB, dus zou je je de tijd met een partitiemanager kunnen besparen.
Als je de Backup_Drive beslist op D: hebben zou je de huidige D: drive geen of een andere letter kunnen geven (rechter muisknop, wijzig schijfletter) en de huidige E: partitie de letter D: kunnen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• visblegamer
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 06-07 16:10
Jou d schijf is een partitie die windows zelf aanmaakt

Je echte schijf staat er naast E:

Heb precies het zelfde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15758

Hoi klaaspyro,

Ik heb je topic een tijd open gelaten, maar nu ga ik hem toch sluiten.

Het lijkt erop dat je het concept van partities en fysieke schijven nog niet helemaal optimaal beheerst. Dat is geen ramp, je kunt alles leren. Maar probeer hierbij eerst zelf antwoorden te vinden. Zoals met WikiPedia, google of wat FAQs doorlezen. Hoe je partities kunt maken op je hardeschijf e.d. wordt door mij en veel anderen gezien als basiskennis voor opslagtechnologie.

Ik wil je vragen om eerst zelf proberen je probleem op te lossen. Nu je een screenshot hebt geplaatst is de situatie ook gelijk duidelijk: je hebt een hardeschijf met twee partities. Als het goed is heb je nu ook voldoende informatie om alle ruimte op de schijf te benutten, door de juiste partitie te gebruiken (E:).

Mocht je toch nog vragen hebben, mag je een nieuw topic aanmaken. Ik verwacht dan echter wel dat je voldoende eigen onderzoek hebt verricht e.d. - want dat wordt hier op GoT wel van je verwacht. Afgezien van de 'eigen inzet'-norm is iedereen welkom; van beginner tot rot in het vak.

Vriendelijke groet,
CiPHER
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.