Welke resolutie speel je?
Welke framerate wil je zien? Heb je een 120hz monitor en accepteer je niks onder de 60, of vind je 40fps prima?
Speel je 1 game voornamelijk? Of zijn er een aantal games die je speelt? of speel je van alles en nogwat?
Wat voor CPU/RAM komt er in de nieuwe pc? (en wat voor voeding komt erin?)
Zijn er specifieke futures die je belangrijk vinds,
Nvidia (physics, g-sync etc SLI) AMD (mantle CF etc)
Ik snap niet dat mensen allemaal adviezen geven zonder antwoord op deze vragen te hebben gekregen.
PS: ik heb een 780 gehad, en heb nu de 290x. Er zit zeker een verschil in. Wil je alleen amar BF4 online spelen, dan is de 290 een veel betere optie. Je AVG fps ligt een stuk hoger, maar ook je minfps. Daarnaast is mantle een leuke toevoeging. Zeker als je cpu niet zo krachtig is.
Wil je daarin tegen allerlei nieuwste singleplayer games spelen op zowel je TV als je gewone monitor, dan zou ik voor de 780 gaan. Deze heeft vaak een betere driver support bij de nieuwste games. Zeker vanaf dag 1. Daarnaast zijn er veel games waar deze kaart het beter op doet. In mijn ogen vooral singleplayer games. Daarnaast heb ik het gevoel dat het verschil tussen de min en avg fps bij nvidia groter is. Verder doet de 290x het iets beter op hogere resoluties, en is het ook handig dat er wat meer geheugen op zit. Mensen vertellen je hier misschien wel dat 2gig genoeg is voor een 1080p resolutie. Maar ik heb met bf4 wel eens 3.2gig in gebruik gehad met men 290x. Dit was met alles op ultra op een grote online map met een res van 1080p. Daarnaast is het toch iets meer future proof. Dus stel je wilt met je GPU jaren doen. Dan is dit een voordeel. Vervang je echter elk jaar of elke 2 jaar je GPU dan is dit iets minder belangrijk.
Wil je ooit overstappen op SLI/CF dan is nvidia ook een meer voor de hand liggende keuze. Ook in dit geval heeft nvidia betere support, en zijn er minder mensen die klagen over microstuttering bij sli.
Vind je hitte en geluid belangrijk, dan heeft nvidia ook een voordeel. De kaarten van amd worden erg heet. Zeker als je wilt OC'en zonder je koeler te modden, dan is nvidia de betere keuze. Wil je echt diehard je kaart modden dan is amd de betere optie. Je kan er meer stroom door jagen. Zo kan ik nog wel even door gaan met verschillen en voor en na's. Maar het belangrijkste is dus dat je wat meer informatie geeft:)
[
Voor 63% gewijzigd door
j0ppie op 17-03-2014 14:45
]