Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Glasvezel IPTV & Internet door thuisnetwerk

Pagina: 1
Acties:

• RegurBellej
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15-11 22:30
Beste medetweakers,

Sinds kort ben ik druk aan het klussen...
Om op de toekomst voorbereid te zijn, wil ik door het hele huis cat6 utp leggen voor glas tv & internet.
Na wat rondspeuren ben ik op de volgende setup gekomen:

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/dzb21s.png

Maar ik weet eigenlijk of ik het wel bij het rechte eind heb.
Is het nou werkelijk zo, dat zowel het "tv signaal (iptv?)" en het "internet signaal (data?)" door hetzelfde modem/router gaan en daarmee op elke poort beide signalen beschikbaar zijn?
Daarnaast heb ik nog geen provider uitgekozen, dus ik weet ook nog niet welke modem/router er bij geleverd zit.
Ben voor het gemak maar uitgegaan van een 4 poorts modem/router.

Dit betreft zo'n 200m aan utp cat6 kabels, een bult splitters/switches en vraag me daarom af of het niet slimmer kan. Draadloos wil ik vermijden, en daarom heb ik in de belangrijke ruimtes wandcontactdozen gemaakt (met dubbele utp aansluitingen, 1 voor internet, 1 voor tv).

Deze setup brengt een klein problee met zich mee, namelijk dat ik een aantal 2poorts splitters/switches nodig heb, van erg klein formaat (4-5cm lengte max). Ik heb namelijk 2 wandcontactdozen met hun rug aan rug staan, beide gaan ze een aparte kamer in. Nou zoek ik eigenlijk een splitter die er tussen past, erg klein dus gezien de inbouwdozen 40mm diep zijn, en de utp frontjes er ook nog op moeten.

Ik kwam de term "vlan" hier vaak tegen, maar gezien dat ik overal dubbele dozen heb, is het misschien wel net zo mooi om signalen tv en internet gespreiden te houdne.

Wat vinden jullie hier van, wat zijn idee-en en/of opmerkingen?

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:41
Een splitter bestaat niet. Dat is leuk voor coax-kabels, maar gaat met UTP niet werken.
Zorg dat je alle UTP-kabels, dus van alle aansluitingen op de wcd's, naar je meterkast trekt en op een patchpanel aansluit. In de meterkast zorg je voor een switch voor data en een switch voor iptv. Op het patchpanel kun je dan besluiten of een aansluiting voor normale data of voor iptv wordt gebruikt.

Het kan ook met één switch en dan moet je inderdaad met VLAN's gaan werken. Is iets meer configuratie, maar het kan wel. Voornamelijk interessant voor toepassingen waar je maar één kabel naar een andere ruimte hebt, waar je met een tweede switch weer iptv en data moet aansluiten. Lijkt me in jouw geval dus niet echt nodig.

Tenzij je nu al kabels hebt getrokken met bovenstaand plan in gedachten, want dan kom je eigenlijk kabel tekort.

En nog een tip: zorg dat die NAS ook op die gigabit switch zit waar de rest van je netwerk op zit. Dus niet zomaar op een uitgang van je router. Je hebt je ISP nog niet gekozen, dus je weet nog niet of daar gigabit-aparatuur bijgeleverd wordt.

Punctuality is the politeness of kings

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-11 12:16

ShadowAS1

IT Security Nerd

Gebruik sowieso ook fatosenlijke switches (geen mediamarkt meuk) en ga vooral voor de vlan setup
zie http://netwerkje.com
Als je KPN of dochters kiest, zorg dat je die experiabox wegwerkt, die is een regelrechte ramp.

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

Verwijderd

Traditioneel worden UTP kabels vanuit een punt naar alle eindbestemmingen geleid. Indien het netwerk erg groot word (een paar honderd aansluitingen per segment) of de afstand erg groot word (enkele honderden meters), maakt men gebruik van 'splitters' (eigenlijk switches want, zoals dreamscape aangeeft, splitters bestaan niet).
Hier zijn meerdere redenen voor:
1. Om een netwerk in te richten volgens de aangegeven tekening, bent je ongeveer 600 euro aan 'splitters' kwijt (en geloof me, das een koopje). Voor 300 euro heb je een switch die eigenlijk te groot is voor je netwerk maar die wel de helft goedkoper is.
2. Als je gebruik maakt van 'splitters', dan moeten alle apparaten die op switch A aangesloten zijn via hetzelfde draadje om bij apparaten te komen die op switch B aangesloten zijn.
3. Het word lastig om een poort in te zetten voor een internet apparaat in deze opstelling. Met een centrale switch is het zo simpel als het om patchen van een verbinding.

Ik zou eens een kijkje nemen in [Het grote topic voor nette lan afwerking thuis deel 3], daar staan een hoop voorbeelden. Daarnaast is de site die ShadowAS1 aangeeft ook een goed begin punt.

• RegurBellej
Bedankt voor de nuttige reacties.

Dus als ik het goed begrijp zou ik het beter zoals onderstaand moeten aansluiten?
Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/1zog1vr.png

Ik heb de splitters maar snel ff vervangen voor switches. En de NAS toegevoegd aan de "data splitter".
Dit kost me waarschijnlijk wel wat meer meters kabels, maar als het dan ook direct goed is :) .
En zoals Lennaert ook al aangeeft ben ik dan waarschijnlijk goedkoper uit in de switches.

Ik begrijp alleen nog niet helemaal het nut van een patchpaneel en waar ik die precies in het overzicht zou moeten plaatsen. Voor de switches of er na, en moet er dan een patchpaneel achter elke switch of volstaat er 1? Als ik switches koop met genoeg poorten (8 a 10 ofzow), dan zou ik toch genoeg vrije poorten moeten overhouden, al zou ik nu nog niet weten waar ik ze allemaal voor zou moeten gebruiken.
Dat zou mij inziens het grote voordeel van een patch paneel zijn ("plug & play")?

Ik ga zeker even een kijkje nemen in het genoemde topic.

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-11 21:22
Even voor de TS:

Waarom trek je niet utp kabels los naar de kamers (door buisjes ofzo) en laat je deze centraal samenkomen in bijvoorbeeld je meterkast?

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Verwijderd

Patchpanel is het eindpunt van je kabel. Hierdoor kun je elke kabel gemakkelijk aansluiten op een ander poortje op je switch of op een andere switch. Hierdoor is het ook mogelijk om een kabel voor bijvoorbeeld telefonie te gebruiken (bedrijven doen dit vaak).

http://www.speedguide.net/~brian/patt3.jpg

http://www.cs.trinity.edu...abs/WiringLab/Wiring4.jpg

Ik ben waarschijnlijk iets te ruim geweest met het inschatten van de prijs. 600 euro gaat uit van 100 euro per switch. Je zou dit eventueel voor een fractie van de prijs kunnen doen maar dan verlies je wel elke vorm van flexibiliteit. Daarnaast heb je dan op elke verdieping twee switches staan, ook niet ideaal.

Ik zou idd 1 patchpanel plaatsen. Daarnaast zou ik 1 switch gebruiken. Middels VLAN kun je dan TV en internet splitsen.

Ik heb thuis een vergelijkbare opstelling. Ik heb echter wel een ontwerp met 'splitters' omdat ik met bestaande kabels heb moeten werken. Ik heb 4 switches aangeschaft a 400 euro. Ik had dat geld graag uitgegeven aan een centrale switch.

Het trekken van nieuwe kabels betekend dat daarna opnieuw gestukt moeten worden. Bij de volgende verbouwing gaat er dan ook UTP kabel vanuit de meterkast naar elke kamer.

Idd, zoals shure-fan aangeeft, het beste is om alle kabels naar je meterkast te trekken.
In geval van je TV, waar je een HTPC, de TV zelf en twee consoles hebt staan, kun je idd een apparte switch neerzetten (ik ga er vanuit dat je maar 1 verbinding tegelijk gebruikt).

• RegurBellej
Wederom weer bedankt voor de berichten.

Echter begrijp ik nog steeds de meerwaarde niet van een patchpaneel.
Misschien moet ik me er wat meer in gaan verdiepen.
In elk genoemde kamer komen 2 uitgangen (1 iptv - 1 data signaal)
In mijn 2de voorbeeld trek ik alle kabels naar de meterkast en sluit ze allemaal aan op de betreffende switch (dus of op de switch van iptv of op de switch van data).

Internet en TV moet wat mij betreft gewoon simpel plug & play zijn.
Dat zal het misschien met een patchpaneel zijn, maar dat is het met 2switches toch ook al?
Stel dat ik in 1 kamer bijvoorbeeld 2x data zou willen hebben (ipv 1x data en 1x iptv) dan plug ik die kabel toch gewoon in de andere switch, of zie ik dat nou verkeerd?
Daarbij denk ik dat dit zich niet of nauwelijks zal gaan voordoen.

Het voordeel van een patchpaneel voor bedrijven is mij duidelijk, het ziet er erg professioneel uit, maar voor mijn situatie zie ik die nog niet echt. Ik neem geen telefoon in mijn pakket, simpelweg omdat ik het niet nodig vind om een "vaste lijn" in mijn huis te hebben.

Zie ik iets over het hoofd en ben ik gewoon dom 8)7

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-11 21:22
@lennart-goris:

Ik zeg niet dat de meterkast de beste plek is, ik geef een suggestie.... Kan ook zijn dat de meterkast te klein is, dan zou het op een zolder kunnen of een andere plek in huis.

@ts.

Je zegt in je OP dat je door het gehele huis utp wilt trekken..... Ik zie dat je 4 slaapkamers hebt... Hoeveel aansluitpunten had je per kamer in gedachten? Enkel die 2 die ik in de OP zie? Hoe toekomstgericht wil je zijn met je netwerk?

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• RegurBellej
Na de 4 slaapkamers worden per kamer 2 bekabelde punten getrokken, althans dat is het plan...
1 voor iptv en 1 voor bekabeld internet. Hetzelfde geld voor de woonkamer.
Daarnaast komt er in de woonkamer nog een 6+poorts router die de apparatuur in de woonkamer met elkaar verbind.

Ik vermoed dat dit voldoende is, mocht dat niet zo zijn, dan kan je altijd nog de keuze maken een extra switch in een kamer te plaatsen. Als dat aan de orde komt zou ik ook nog kunnen bekijken of Ethernet over Power niet een optie is (ik heb die e-Thermostaat, dus dat signaal zou ik in theori ook uit elk ander stopcontact moeten kunnen halen), en als laatste redmiddel heb je nog wifi..

De meterkast is niet super groot, maar het zou wel mijn voorkeur genieten.
Er is genoeg ruimte om een paar routers en switches te monteren.

Verwijderd

Een patchpanel is bedoeld om een vast eindpunt te maken. Hierdoor beperk je de kans op schade aan de kabel die in de muur zit (omdat een en ander netjes weggewerkt kan worden). Je gebruikt dan kleine, goedkope kabels om de verbinding tussen de switch en het patchpanel tot stand te brengen.

Het is idd niet nodig, er zijn genoeg voorbeelden waarbij mensen de kabel direct in de switch stoppen.

Ik begrijp alleen niet waar de router voor de woonkamer voor nodig is. Ben je van plan een appart netwerk op te zetten in de woonkamer? Is er een reden dat je de woonkamer gescheiden wil houden van alle andere kamers?

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:41
En je gebruikt in de muur kabel met solide aders. Die kun je niet echt lekker in stekkers monteren en die monteer je met een punchdown-tool op je wandcontactdozen en op je patchpanel. Beschouw het patchpanel gewoon als een rijtje wandcontactdozen in je meterkast. Vervolgens kun je tussen je switches en je patchpanel simpele korte patchkabeltjes gebruiken.

Het kost iets meer, maar het is wel veel netter en het maakt je installatie flexibeler.

Punctuality is the politeness of kings

• RegurBellej
Verwijderd schreef op zondag 16 maart 2014 @ 17:06:
Een patchpanel is bedoeld om een vast eindpunt te maken. Hierdoor beperk je de kans op schade aan de kabel die in de muur zit (omdat een en ander netjes weggewerkt kan worden). Je gebruikt dan kleine, goedkope kabels om de verbinding tussen de switch en het patchpanel tot stand te brengen.

Het is idd niet nodig, er zijn genoeg voorbeelden waarbij mensen de kabel direct in de switch stoppen.
dreamscape schreef op zondag 16 maart 2014 @ 17:35:
En je gebruikt in de muur kabel met solide aders. Die kun je niet echt lekker in stekkers monteren en die monteer je met een punchdown-tool op je wandcontactdozen en op je patchpanel. Beschouw het patchpanel gewoon als een rijtje wandcontactdozen in je meterkast. Vervolgens kun je tussen je switches en je patchpanel simpele korte patchkabeltjes gebruiken.

Het kost iets meer, maar het is wel veel netter en het maakt je installatie flexibeler.
Aah zo, nu begrijp de voordelen. Ik zal de prijzen eens bekijken, zodat ik een wel overwogen beslissing kan nemen. Nog tips qua merk voor zo'n patchpaneel?
Zijn er qua switches nog dingen waar ik op moet letten, of hebben jullie daar nog tips voor qua merk, type of eigenschappen/functionaliteiten?
Ik vermoed dat ik het "vlan" gedeelte aan me voorbij laat gaan, maar dat ik just plug & play wil doen, ook al kost dat me wellicht een extra switch.
[b][message=41939861,noline]
Ik begrijp alleen niet waar de router voor de woonkamer voor nodig is. Ben je van plan een appart netwerk op te zetten in de woonkamer? Is er een reden dat je de woonkamer gescheiden wil houden van alle andere kamers?
De beredenering was eigenlijk als volgt;
Ik wil alles bekabeld hebben.. maar ook een sterk wifi signaal hebben, zodat ik voldoende wifi bereik heb in de woonkamer & achtertuin (de router wordt dan 3 meter vanaf de achterkant van het huis geplaatst).
Dan zou ik in deze situatie wifi van de router in de meterkast uitzetten.

Of bestaan er switches die ook een wifi signaal uitzenden?
Ik zou toch nog steeds met m'n htpc de NAS moeten kunnen benaderen?
Of zouden jullie dit anders doen?

Verwijderd

Wat betreft patchpanels heb ik helaas geen tips. Persoonlijk vermoed ik ook niet dat het erg veel uit maakt. De patchpanels voor thuisgebruik die je zo tegenkomt op Internet hebben meestal geen duidelijke merk vermelding.

Met twee apparte switches gaat het ook prima werken. Het is natuurlijk een optie om een iets duurdere, vlan capable switch te kopen naast de tweede, goedkope tv switch. Op die manier kun je later makkelijk met vlan gaan werken. Voorbeeld is de netgear gs110tp of de netgear gs108t.

Voor zover ik weet bestaan er geen switches die ook als access point fungeren dus het is op zich geen gek idee om daar een wifi router voor te gebruiken. Het is dan wel belangrijk om bij het aansluiten de DHCP server op de wifi router uit te zetten en de wan poort leeg te laten. Indien je hier de verbinding met internet in stopt, kun je hoogstwaarschijnlijk niet meer bij je NAS (aangezien die vanuit de router beredeneerd "Op het internet" zit). Daarnaast heb je volgens je aansluitschema 7 netwerk poorten nodig. Ik vermoed dat je dat niet gaat vinden. Ik zou er daarom nog een switch bij rekenen.

• RegurBellej
Wederom bedankt voor je reactie.
Je zou dus toch een switch er neerzetten ipv een router.
Ik begrijp je motivatie, dan zou ik wel een additioneel accesspoint moeten kopen om daarmee een extra wifi punt te creeren.

Bedankt voor alle handige reacties :)

[ Voor 8% gewijzigd door RegurBellej op 04-04-2014 12:41 ]

• maomanna
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17:33
Er zijn switches met AP, ook switches met veel poorten.
Zie de Mikrotik CRS125.
Een simpelere variant is de RB2011, zoals bij netwerkje.com
Tis wel lastiger, maar als het loopt, loopt t.

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116

Pagina: 1