DVD- drive aansluiten op AS rock B85M Pro4 moederbord

Pagina: 1
Acties:

• Rohem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-02 22:19
Beste tweakers,

Vandaag begonnen met het bouwen van mijn nieuwe systeem. Hierbij heb ik het plan om mijn hdd, ssd en DVD-drive over te nemen uit mijn oude systeem. Nu zag ik bij het loshalen van de dvd-drive uit het oude systeem dat deze nog met zo'n brede kabel was aangesloten (IDE geloof ik?).

Nu vraag ik me af hoe ik deze kan connecten op het nieuwe moederbord, een AS-rock B85M Pro4, ik zie namelijk wel een LPT1 aansluiting maar volgens mij geen IDE. Kan dit kloppen? Kan ik deze drive wel aansluiten op dit moederbord of zit ik aan een nieuwe dvd-drive, met andere aansluiting? De drive die ik heb is een NEC NB3540A.

• jarrin
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19-01 15:26
Nee, je moederboord heeft geen inderdaad geen IDE, dus het makkelijkst is om een nieuwe drive te kopen. Zijn gelukkig niet zo heel duur ;)

• Rohem
jarrin schreef op zaterdag 15 maart 2014 @ 21:58:
Nee, je moederboord heeft geen inderdaad geen IDE, dus het makkelijkst is om een nieuwe drive te kopen. Zijn gelukkig niet zo heel duur ;)
Hah! Lag het dus toch niet aan mij ;-) Nog iets waar ik op moet letten bij een nieuwe drive, op een bepaalde aansluiting? Of past elk type wat ik nu koop hoe dan ook?

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Wat ook een goed plan is: probeer het eens zonder dvd drive. Ik gebruik dat ding in ieder geval nooit.

• JT888
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-12-2025
Koop een externe DVD rw drive die je aansluit via USB!

Dit heb ik ook gedaan met mijn Corsair Obsidian 750D voordeel is dat je het strakke aanzicht van de Corsair Desktop behoud 8) .

[ Voor 32% gewijzigd door JT888 op 16-03-2014 05:34 ]

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:13

PoweRoy

funky!

JT888 schreef op zondag 16 maart 2014 @ 05:29:
Koop een externe DVD rw drive die je aansluit via USB!

Dit heb ik ook gedaan met mijn Corsair Obsidian 750D voordeel is dat je het strakke aanzicht van de Corsair Desktop behoud 8) .
Nouja, dan ligt zo'n externe drive erop of erlangs :P kwestie van smaak ;)

[This space is for rent]

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

er bestaan ook gewoon sata <-> pata convertes he ...

Iperf

• Rohem
Nja ik ga toch gewoon voor een nieuwe drive. Was al van plan op termijn een andere te kopen, maar had er dus net zo goed direct een bij kunnen doen. Als hij had gepast was het sowieso een witte drive in een zwarte kast geweest:P Toch niet helemaal mijn smaak.

Is dit > pricewatch: LG GH24NSB0 Zwart een goeie drive?

• two
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:33

two

Prima :)

pricewatch: Samsung SH-224DB Zwart

Al was ik voor deze gegaan... Puur omdat 'ie 5 euro goedkoper is.

[ Voor 92% gewijzigd door two op 16-03-2014 13:34 ]

Signature

• Rohem
Dezelfde minuut reactie _/-\o_

Thnx, ga ik die morgen even ophalen :D

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Reepje schreef op zaterdag 15 maart 2014 @ 23:53:
Wat ook een goed plan is: probeer het eens zonder dvd drive. Ik gebruik dat ding in ieder geval nooit.
Met Reepje, probeer het eens zonder. Waar heb je heden ten dage nog persee een DVD drive voor nodig?

https://discord.com/invite/tweakers

• Rohem
redfoxert schreef op zondag 16 maart 2014 @ 13:35:
[...]

Met Reepje, probeer het eens zonder. Waar heb je heden ten dage nog persee een DVD drive voor nodig?
Gebruik hem niet heel vaak, maar zo af en toe vind ik het wel handig om toch eens wat te kunnen branden :)

• Rohem
mimang schreef op zondag 16 maart 2014 @ 13:33:
pricewatch: Samsung SH-224DB Zwart

Al was ik voor deze gegaan... Puur omdat 'ie 5 euro goedkoper is.
Die hebben ze hier in de stad niet 8)7 Zit maar een computerzaak -O- en wil eigenlijk morgenavond het systeem klaar hebben :9~ Toch bedankt voor de tip!

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 06-02 14:50
Rohem schreef op zondag 16 maart 2014 @ 13:36:
[...]

Gebruik hem niet heel vaak, maar zo af en toe vind ik het wel handig om toch eens wat te kunnen branden :)
En aangezien ze nog niet eens zo duur zijn .. zijn het ook de kosten niet ;)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

fish schreef op zondag 16 maart 2014 @ 10:27:
er bestaan ook gewoon sata <-> pata convertes he ...
Al werken die lang niet allemaal helemaal jofel met 't ATAPIprotocol is mijn ervaring (of ik had gewoon de te cheape convertertjes).

Maar gezien het verschil in prijs tussen een convertertje en wat je tegenwoordig nog kwijt bent voor een nieuwe optical zou ik gewoon voor dat laatste kiezen.

• Rohem
Gaat toch de samsung (pricewatch: Samsung SH-224DB Zwart) worden. Ga toch liever voor een nieuwe drive ipv conversiekabels

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14-01 23:04
TERW_DAN schreef op zondag 16 maart 2014 @ 13:47:
[...]

Al werken die lang niet allemaal helemaal jofel met 't ATAPIprotocol is mijn ervaring (of ik had gewoon de te cheape convertertjes).

Maar gezien het verschil in prijs tussen een convertertje en wat je tegenwoordig nog kwijt bent voor een nieuwe optical zou ik gewoon voor dat laatste kiezen.
Sata en PATA (IDE) zijn qua protocol bijna hetzelfde. De eerste SATA aansluitingen werden IDE 2 of Slim IDE genoemd. Sata gebruikt dus ook het IDE protocol. (Dat is de reden dat ze de naam IDE hebben veranderd naar PATA,) Dus met ATAPI zou je geen probleem moeten hebben. (Een probleem is wel bijvoorbeeld hotplugging omdat IDE ook uitontwikkeld is en word vervangen door AHCI)

Ik zou zo'n converter doen. die zijn met de gewone post op te sturen ipv verzendkosten te betalen. Als je het zelf gaat halen kan je ook gewoon een nieuwe drive kopen. Maar denk ook aan je brandstof :9 tevens kan je je systeem gewoon al gebruiken.

Let wel op zo'n converter werkt meestal niet op AHCI, je moet de SATA controllers op IDE zetten wat een nadeel is voor je SSD. Maar meestal heb je 2 groepen SATA poorten en kan je de ene op AHCI en de ander op IDE zetten. Kijk wel even in je Bios of dit inderdaad zo is en of het moederbord überhaupt het IDE protocol nog ondersteund.

TIME TO UPGRADE !!!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

rickboy333 schreef op maandag 17 maart 2014 @ 21:38:
[...]

Sata en PATA (IDE) zijn qua protocol bijna hetzelfde. De eerste SATA aansluitingen werden IDE 2 of Slim IDE genoemd. Sata gebruikt dus ook het IDE protocol. (Dat is de reden dat ze de naam IDE hebben veranderd naar PATA,) Dus met ATAPI zou je geen probleem moeten hebben. (Een probleem is wel bijvoorbeeld hotplugging omdat IDE ook uitontwikkeld is en word vervangen door AHCI)
SATA is net als PATA een subset van IDE, dat weet ik.

Maar ik heb vaak zat met die convertertjes meegemaakt dat ze dus niet met ATAPI overweg konden, en een DVDspeler er dus niet of nauwelijks mee werkte.

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14-01 23:04
Tja in theorie zou het moeten werken met ATAPI. Ik ken het gehele protocol van ATAPI niet genoeg om zo te zeggen waar het probleem aan zou kunnen liggen. Volgensmij zijn er 2 soorten converters. een voor HDD's en een voor Optische stations. Maar pin me daar niet op vast

Bij mij hebben die converters altijd gewerkt. Als je het risico te hoog vind koop je toch een DVD brander (welken het is maakt echt niks uit, mij apart koop je een dvd speler voor niet al te veel geld) Die converter scheelt alleen wat (verzend)kosten maar brengt blijkbaar een risico met zich mee. Ik weet tevens niet of ze nog te koop zijn. De LogiLink die altijd vrij betrouwbaar was word niet meer verkocht.

De Deze PCI-E controller heeft nog Sata 600 aansluitingen als je krap komt met Sata 600, dan is dat een alternatief. Maar als dat niet zo is bespaar jezelf de moeite en koop een nieuwe DVD of een externe. :)

[ Voor 5% gewijzigd door rickboy333 op 18-03-2014 14:08 ]

TIME TO UPGRADE !!!

• JT888
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-12-2025
PoweRoy schreef op zondag 16 maart 2014 @ 10:14:
[...]

Nouja, dan ligt zo'n externe drive erop of erlangs :P kwestie van smaak ;)
Of opgeborgen en komt alleen tevoorschijn bij pure noodzaak >:)

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:38
Een adapter is even duur als een drive van 15-20 euro. Ik heb wel reviews nagezocht en ben zelf toen voor de LG gegaan omdat ie wat stiller is. De vorige drive maakte een teringherrie, dus daar dit keer maar op gelet.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1