• KofjeKoppie
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 03-02 19:49

KofjeKoppie

Professioneel prutser

Topicstarter
Hallo mede-Tweakers!
Ik had een vraagje. Ik wil graag mijn processor upgraden, maar mijn moederbord kan maximaal een 95w cpu aan. Zodoende kwam ik uit op de AMD FX6300(95w). Zijn grote broer, de FX6350(125w) is slechts 15 euro duurder maar heeft wel een hogere kloksnelheid. Kan ik de FX6350 op mijn moederbord plaatsen en hem een beetje terugklokken? Ik wil later een ander bord kopen die wel de volledige snelheid van de 6350 aankan, maar voor nu heb ik daar niet echt geld voor.

Op internet lees ik verschillende verhalen, sommigen kunnen een 125w cpu op hum mobo plakken en er ook nog mee OCen, anderen hadden meteen brand. Ik heb trouwens wel al een heatsink op mijn VRM's geplakt.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/8Bk5FUG.jpg

Ik heb nu trouwens de Asus M5A78L-M LX3 met een Athlon II X2 270@4.16 ghz. Heb via internet uitgerekend dat ie met OC 80W is.
Alvast bedankt voor enige hulp!

Verstuurd vanaf mijn magnetron

Verwijderd

Je kan sowieso het beste bij de fabrikant van je mobo een processor support lijst voor je moederbord opzoeken. Los van die wattageverschillen. Dan krijg je een vrij ondubbelzinnig antwoord op je vraag.

Wellicht is het ook een tip afbeeldingen wat af te schalen. Zit op een tablet in de trein. Hij heeft er moeite mee. :P

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Je koeler zit trouwens verkeerd. Hij moet een kwartslag gedraait worden. Hij zit nu half naast de CPU.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:05
Als je nu geen geld hebt voor een moederbord, zou ik niet iets doen met risico dat je straks een nieuw moederbord + CPU moet gaan kopen om uberhaupt je computer te kunnen gebruiken ;)

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Verwijderd

PilatuS schreef op zaterdag 15 maart 2014 @ 21:47:
Je koeler zit trouwens verkeerd. Hij moet een kwartslag gedraait worden. Hij zit nu half naast de CPU.
Als die heatsink goed contact maakt met de CPU zie ikzelf geen probleem met de montage in deze. De orientatie is niet zo boeiend naar mijn idee als hij maar goed recht en strak op de cpu zit zodat die hitte door kan naar de heatsink.
Als dit niet het geval was had de TS wel gedonder gehad inmiddels want die pc is niet van gister zo te zien.
Had wel wat minder pasta op gemogen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2014 21:58 ]

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-02 09:17
Ik heb dat 1x gedaan met een Athlon, ik geloof een 6400+ op een mobo die eigenlijk ook geen 125Watt ondersteunde. Op zich werkte dat wel, totdat je hem echt ging stressen bleek later. Bij gewoon gebruik nooit problemen mee gehad, nadat ik hem verkocht had ging de nieuwe eigenaar een stresstest draaien en toen viel hij uit.

Overigens geen garantie dat het bij jou combi precies hetzelfde gaat doen!

Desktop | Server | Laptop

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
KofjeKoppie schreef op zaterdag 15 maart 2014 @ 21:43:

Op internet lees ik verschillende verhalen, sommigen kunnen een 125w cpu op hum mobo plakken en er ook nog mee OCen, anderen hadden meteen brand.
Op zich is dit al een antwoord op je vraag. Misschien kan het maar je neemt er wel een risico mee. Heatsinks op de VRM's scheelt wel. Je kunt ook de FX-6350 300Mhz onderklokken naar een FX-6300 tot je een beter moederbord hebt.

• KofjeKoppie

KofjeKoppie

Professioneel prutser

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 15 maart 2014 @ 21:46:
Je kan sowieso het beste bij de fabrikant van je mobo een processor support lijst voor je moederbord opzoeken. Los van die wattageverschillen. Dan krijg je een vrij ondubbelzinnig antwoord op je vraag.

Wellicht is het ook een tip afbeeldingen wat af te schalen. Zit op een tablet in de trein. Hij heeft er moeite mee. :P
Heb hier een CPU support list gevonden, de 6300 staat er op, de 6350 niet. http://support.asus.com/c...hashedid=dTQKSzS6a01NToMh
Zit nu te twijfelen tussen nu de FX6300 kopen of doorsparen voor nieuw CPU+mobo. Denk dat ik voor het laatste ga.

Zal in t vervolg mn afbeeldingen verkleinen, sorry voor het ongemak.
noguru schreef op zaterdag 15 maart 2014 @ 21:57:
[...]

Je kunt ook de FX-6350 300Mhz onderklokken naar een FX-6300 tot je een beter moederbord hebt.
Dat is eigenlijk waar ik aan zat te denken.

Bedankt voor de snelle reacties btw!

Verwijderd

Mijn advies is dan ook doorsparen tot je iets kan kopen dat netjes bij elkaar past. Vooral als budget een ding is wil je niet te veel experimenteren met mogelijk nare gevolgen voor je hardware.

• KofjeKoppie

KofjeKoppie

Professioneel prutser

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 15 maart 2014 @ 22:07:
Mijn advies is dan ook doorsparen tot je iets kan kopen dat netjes bij elkaar past. Vooral als budget een ding is wil je niet te veel experimenteren met mogelijk nare gevolgen voor je hardware.
Ok, dan ga ik doorsparen. Ik zat trouwens te kijken naar een Asus M5A97, CPU support tot 140w. Is dit een goed bord/zijn er betere borden voor +- 70?

Verwijderd

KofjeKoppie schreef op zaterdag 15 maart 2014 @ 22:10:
[...]

Ok, dan ga ik doorsparen. Ik zat trouwens te kijken naar een Asus M5A97, CPU support tot 140w. Is dit een goed bord/zijn er betere borden voor +- 70?
Wat een goed moederbord is een beetje een kwestie onderhevig aan subjectivieit maar voor 70 euro heb je opzich wel flink wat keus, zeker wel iets wat gewoon de door jou gewenste CPU gaat ondersteunen.
Ikzelf koop altijd Asus borden, maar dat is pure merktrouw, verder is vooral de featureset een factor. (wat heeft het te bieden aan IO, Sata poorten, PCI snelheden (factor voor videokaart), etc)
Als je een mooi bord gevonden hebt kan je hem in de pricewatch gooien om te kijken wat de prijs doet, samen met wat alternatieven die er op lijken. Ook kan je er mee een beetje naar reviews zoeken als dat je ding is. Vind het altijd moeilijk om een bepaald moederbord als goed danwel beter te bestempelen zonder duidelijke verschillen in features of prijs.

Je voorbeeldbord ziet er in mijn ogen uit als een mooie complete plank maar de laatste keer dat ik echt serieus naar internals heb gekeken om te kopen voor mijn PC is toch wel weer een jaartje terug dus ben niet super actueel met wat normaal is op een mobo te krijgen voor een x bedrag en wat bijzonder is anno 2014.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2014 22:25 ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:36
Om de onderbuik gevoelens even te ondersteunen met wat feiten:
http://www.overclock.net/...rboards-vrm-info-database
Je moederbord heeft slechts een 3+1 vrm design, dat is niet erg veel, ik zou er eerlijk gezegd ook geen FX6300 op zetten.
Er zit overigens wel een vrm protectie op wat de stroom naar de cpu afknijpt wanneer ze het niet aan kunnen, maar persoonlijk zou ik het daar niet op gokken.

De betere borden wat betreft vrm's rond de 70-80 euro zijn deze:
http://tweakers.net/price.../355350;334558/categorie/
Pagina: 1