Toon posts:

Ik zoek software om dataschrijven/lezen HDD te meten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

ik heb een simpele vraag. Ik zoek een programma dat bijhoud hoeveel data er naar mijn HDD's geschreven en ervan gelezen word. Ik ben namelijk een fervente downloader, en elk half jaar klapt er wel weer een HDD uit. Daarom wil ik eens kijken hoeveel er nou per dag of jaar of maand door mijn HDD's heen gaat, om eens te kijken of mijn gebruik nu echt zo excessief is of dat er meer aan de hand is.

Hoe meer opties het programma heeft hoe beter, maar in essentie hoeft het alleen die twee dingen te meten: hoeveel er per HDD geschreven en gelezen is.

Weten jullie een simpel programma'tje dat dit kan? Ik heb uiteraard al Google doorzocht, maar het vinden van de juiste zoekterm hiervoor bleek lastig waardoor ik het niet kon vinden.

Hulp word gewaardeerd.

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-01 07:54
HDD's zouden niet moeten kapot gaan aan gebruik. HDD's gaan meestal kapot bij in- en uitschakelen. Zeker als jij regelmatig gebroken HDD's hebt, denk ik dat het probleem elders ligt.

Zijn je HDD's koel genoeg? Hitte is dodelijk voor HDDs.
Zet je ze vaak aan/uit? Of heb je een energysaver die je HDD vaak uitzet?
Koop je toevallig simpelweg HDD's die er niet voor gemaakt zijn om zo gebruikt te worden? Ik kan me voorstellen dat een zuinige desktop HDD eerder breekt dan een server/performance HDD. (bijv. WD Green vs WD Black/Red/Blue)

[ Voor 13% gewijzigd door Gamebuster op 15-03-2014 21:27 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21-01 12:34
In taakbeheer kun je per proces zien hoeveel I/O schrijfacties en/of leesacties er zijn uitgevoerd, wellicht is dat al voldoende?

Daarnaast heb ik servers gezien die heel wat te verduren hebben 24/7 maar waarbij de schijven er niet zomaar uitklappen.
Wat voor schijven gebruik je?

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:37
In extended S.M.A.R.T. kun je deze zo uitlezen.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ja, ik wilde ook net zeggen, dat houden de HDD zelf bij in hun smart data.
Gewoon smart uitlezen dus (bijv met HDtune)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al eens HDtune bekeken, maar bij de hoeveelheid geschreven en gelezen data stond daar simpelweg drie puntjes. Smart staat wel aan, dus dat zou het niet moeten zijn.

Het energieprofiel staat op extra prestaties, dat zou dus goed moeten gaan. Ik zet hem wel gemiddeld ongeveer drie keer per dag in standby. Volgens die studie van Google was een iets hogere temperatuur toch juist goed voor een HDD? Maar ook toen ik er nog een fan voor had zitten gingen ze er al zo vaak uit, dus dat zou het niet moeten zijn.

Het zijn Samsung schijven, ik zal morgen even kijken welke precies. Een van 1,5 TB voor het OS en unfinished downloads, en een van 2 TB voor massaopslag. Ze bottlenecken sowieso behoorlijk: als ik een film kijk terwijl mutorrent een gedownload bestand aan het verplaatsen is naar de massaopslag HDD gaat de film laggen. Soms worden ze ook ineens niet meer herkend, dan moet ik de kabeltjes even van de ene naar de andere HDD ( die van de 1,5TB naar de 2TB en vice versa) doen en opnieuw opstarten.

De historie van HDD's in deze PC is als volgt:

Eerst twee 1TB HDD's +een 74GB voor het OS.
Toen ging die van het OS kapot: OS naar een van de 1TB gedaan.
Toen ging die kapot: twee partities op de 1TB gemaakt, een voor OS en een voor data.
Hoe ik aan mijn huidige situatie gekomen ben kan ik me niet meer herinneren ( beetje vreemd, maar goed) maar nu zit er dus een 1,5TB schijf voor OS en de downloads die nog bezig zijn in en een 2TB voor opslag. Uiteraard ook een externe 1TB voor backups. Dit is over een periode van ongeveer 3,5 tot 4 jaar.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2014 21:52 ]

• -Venom-
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:42
Misschien een inkoppertje maar heb je ooit je voedings spanningen gemeten? misschien schommelen die teveel voor je harde schijven? (of je hebt echt heel veel pech)

• Reepje
  • Niet online
Het kan inderdaad zijn dat de hdd het niet in zijn smart bijhoud, en dan zie je dus ook niets bij die waarden.
Nu gaat een hdd niet snel kapot aan read/writes.
De smart waarden geven wel aan wanneer er problemen komen/zijn bij een schijf. Maar het lijkt me sterk dat dit door de intensieve read/write komt.
Er is dan eerder een andere hardware fout, en een slechte voeding is dan inderdaad een eerste verdachte.

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21-01 12:34
-Venom- schreef op zaterdag 15 maart 2014 @ 22:00:
Misschien een inkoppertje maar heb je ooit je voedings spanningen gemeten? misschien schommelen die teveel voor je harde schijven? (of je hebt echt heel veel pech)
Dit zou goed kunnen. Ook ooit bij iemand tot 3x toe de schijven (seagate) moeten vervangen. Bleek uiteindelijk dat de voeding niet genoeg prik gaf. Bij hoge belasting begonnen de schijven ook flink te haperen. Een goede voeding later was het systeem merkbaar sneller en sindsdien (afkloppen) geen klachten meer gehoord.

Verwijderd

Topicstarter
Nee, heb nog nooit de spanning gemeten die ervan af komt. Het is een Thermaltake Toughpower 750 watt, maar dat schijnt inderdaad niet het beste merk te zijn. Ik neem aan dat ik het gewoon kan meten met een voltmeter aan de uiteinden van de Sata power, of is dat niet veilig? Heb nog wel een voltmeter liggen namelijk.

Beide HDD's draaien wel vanaf een molex > twee sata power adapter. Ik zal ze eens kijken of ik ze elk op een aparte molex kan laten lopen, weet niet of ik daar kabels voor heb.

Nou moet ik er wel bij zeggen dat dit systeem ook gewoon oude meuk is. Het grootste deel is van rond 2008 ( behalve de schijven dus.)
8800GTS
Phenom X4 940
Simpel matx moederbordje, weet niet uit mijn hoofd welke
4GB RAM
En dus die Toughpower 750 watt.

Moet eens een nieuwe kopen eigenlijk, maar ja geld he. @hieronder: die telt niet de totale hoeveelheid GB die je geschreven hebt naar je HDD's toch? Maar het blijkt nu dus dat het waarschijnlijk niet daaraan ligt, dus misschien is dat ook niet meer zo belangrijk.

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2014 23:02 ]

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Verwijderd schreef op zaterdag 15 maart 2014 @ 21:18:
Weten jullie een simpel programma'tje dat dit kan? Ik heb uiteraard al Google doorzocht, maar het vinden van de juiste zoekterm hiervoor bleek lastig waardoor ik het niet kon vinden.
Wat is er mis met perfmon? Zit standaard in Windows en kost je dus niks.

• Reepje
  • Niet online
Een goede voeding van pakweg 400 watt kost je niet zoveel, pricewatch: Corsair Builder CX430 Bronze

Met doormeten kom je er vaak niet uit, of je moet heel goed weten wat je doet. Het gaat namelijk ook over de kwaliteit/stabiliteit van je voeding.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga nog eens even verder Googlen over of het hieraan ligt, of er andere mensen zijn die dat hebben. Ik neem aan dat Seasonic het beste merk is voor voedingen ( Corsair komt uit dezelfde fabriek, dacht ik?) In elk geval al bedankt voor jullie hulp :)

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:32

Audione0

Strijdt der titanen

Je kunt met Aida64 je voedingslijnen uitlezen.
In jou geval moet je letten op de 12v. Als je je pc ff aan het werk zet en je ziet die 12v ineens inkakken, weet je eigenlijk genoeg.

Zo ziet het eruit:

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesdump.nl/upload/f29fa404f308547e1e25b0d0473df022.jpg

Succes!

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Verwijderd

Topicstarter
Audione0 schreef op zondag 16 maart 2014 @ 12:26:
Je kunt met Aida64 je voedingslijnen uitlezen.
In jou geval moet je letten op de 12v. Als je je pc ff aan het werk zet en je ziet die 12v ineens inkakken, weet je eigenlijk genoeg.

Zo ziet het eruit:

[afbeelding]

Succes!
Thanks, die ga ik gelijk even bekijken :)

Edit: vreemd, alles is heel stabiel behalve de CPU, die gaat van 1,3V naar 1V als hij niet onder load staat maar dat zal wel horen dan. Misschien onderdeel van het Cool 'n Quiet systeem op mijn moederbord.

12V lijn is gewoon helemaal stabiel, levert continu 12,7 tot 12,8V. De schijven zelf zijn 41 en 32 graden dus dat is ook niet abnormaal.

De schijf voor het OS is deze: pricewatch: Seagate Barracuda 7200.11 ST31500341AS, 1,5TB

En die voor opslag is deze: pricewatch: Seagate Barracuda Green ST32000542AS, 2TB

Die voor opslag is dus niet geweldig snel, maar daarvoor is het een opslagschijf. Deze schijven zouden op zich geen enorme problemen op moeten leveren toch?

Edit 2: Uit een review van de 2TB: "Betrouwbaarheid
Oh boy, don't get me started:
Ik koop 4 disks van Seagate aan (A, B, C, D). Na ongeveer een dik half jaar knalt C er uit, ik ga bij een totaal andere winkel een vervangmodel KOPEN (=X) en dit steek ik in de QNAP, Disk C stuur ik ondertussen op en krijg ik Y voor terug... Per toeval krijg ik een week later nog eens dezelfde disk (=Z) (handig denk ik: nog een spare). Na een week knalt disk X er OOK uit... Wordt vervangen door Y... We spreken nu een week geleden: knalt disk B er uit... (ok, hij is er nog niet uitgeknald, maar van "Good" naar "Normal" gegaan maar ik heb zo een donkerbruin vermoeden dat het falen van deze ook niet lang meer gaat duren)"

En over de 1,5TB: nieuws: Gebruikers Seagate 1,5TB Barracuda-schijf klagen over vastlopers

Hmmmm... :(

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2014 13:04 ]

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Kun je er een screenshotje van plaatsen, mits je wilt? Zo kunnen wij ook ff meekijken.
Kun je ook wat screen/foto's plaatsen van je bios instellingen? Met name je sata instellingen.

[ Voor 3% gewijzigd door Audione0 op 16-03-2014 13:32 ]

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Verwijderd

Topicstarter
Audione0 schreef op zondag 16 maart 2014 @ 13:18:
Kun je er een screenshotje van plaatsen, mits je wilt? Zo kunnen wij ook ff meekijken.
Kun je ook wat screen/foto's plaatsen van je bios instellingen? Met name je sata instellingen.
Ga ik even doen.

AIDA:
Screenshot
BIOS-instellingen:
Link 1
Link 2
Link 3
Link 4
Link 5

Dit waren alle instellingen die me belangrijk leken. Bij die eerste moet je volgens mij even inzoomen.

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2014 14:03 ]

• Audione0

Audione0

Strijdt der titanen

Zo te zien is er niets vreemds aan de hand. Kun je je sata porten op sata zetten of alleen op IDE?
Waarschijnlijk zijn de opties IDE/RAID en AHCI alleen beschikbaar, en geen losse sata instelling. (AHCI is alleen als je SSD's gebruikt of je wilt ze in RAID zetten, dan RAID kiezen, maar dat terzijde)

Als ik alle opties open hou zou ik bijna zeggen dat je SATA porten brak zijn, oftewel een nieuw moederbord. Maar dit durf ik niet met zekerheid te zeggen, omdat het je dan geld gaat kosten.
Voltage, instellingen zijn volgens mij gewoon goed overigens.

Wat alle anderen al zeggen, HDD's gaan echt niet zomaar kapot. dus de overweging om een nieuw moederbord te kopen zou ik zeker open houden als ik jou was.

Keuzes keuzes :*)

[ Voor 5% gewijzigd door Audione0 op 16-03-2014 21:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Audione0 schreef op zondag 16 maart 2014 @ 21:21:
Zo te zien is er niets vreemds aan de hand. Kun je je sata porten op sata zetten of alleen op IDE?
Waarschijnlijk zijn de opties IDE/RAID en AHCI alleen beschikbaar, en geen losse sata instelling. (AHCI is alleen als je SSD's gebruikt of je wilt ze in RAID zetten, dan RAID kiezen, maar dat terzijde)

Als ik alle opties open hou zou ik bijna zeggen dat je SATA porten brak zijn, oftewel een nieuw moederbord. Maar dit durf ik niet met zekerheid te zeggen, omdat het je dan geld gaat kosten.
Voltage, instellingen zijn volgens mij gewoon goed overigens.

Wat alle anderen al zeggen, HDD's gaan echt niet zomaar kapot. dus de overweging om een nieuw moederbord te kopen zou ik zeker open houden als ik jou was.

Keuzes keuzes :*)
Nee, ik heb inderdaad alleen IDE/AHCI opties. Deze PC heeft wel inderdaad raar gedrag vertoond sinds dit moederbord erin zit ( er zat eerst een Asus M3A32MVP-deluxe/Wi-Fi in) maar ook toen die erin zat gingen de schijven al kapot. Misschien gewoon echt tijd voor een hele nieuwe PC. Maar goed, wat achtergrondinformatie: ik ga binnenkort studeren en mijn rijbewijs halen, dus geld in overvloed is er niet :P Maar goed, een goedkope tweedehands geeft waarschijnlijk al meer performance dan deze. In elk geval bedankt voor de hulp allemaal :)
Pagina: 1