Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Asus router mét of zonder antenne (N66U of N56U)?

Pagina: 1
Acties:

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik heb hier een MacBook, iPhone, iPad, Apple TV en wat TV's die op wifi werken.

Omdat het modem van Ziggo drama is, heb ik besloten zelf een losse router te kopen. Via Bol.com heb ik nu de Asus AC66U staan. Het ding draait als een trein, maar:

Volgens diverse bronnen is AC nog geen standaard en kan het zijn dat daar nog het een en ander aan veranderd, plus dat het op dit moment slechts 4 kanalen biedt. Als straks meer mensen AC hebben kan dat natuurlijk storen met elkaar.

Dus ik wil een stap terug doen naar N-protocol, lijkt mij voorlopig prima én is goedkoper Ik twijfel nu tussen de N66U, exact hetzelfde als de AC, maar dan alleen N. Of de N56U. Deze heeft wel dualband, maar geen externe antenne.

Ik twijfel erg tussen de twee, omdat ik bang ben dat het goede bereik en de hoge snelheid puur door die drie losse antennes komt. Mocht dat niet zo zijn ben ik geneigd voor de N56U te gaan welke geintergreerde antennes heeft.

Morgen wil ik naar MediaMarkt om de juiste te kopen, dus alle tips zijn welkom!

KIA EV3 GT-Line LR  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Neem maar met antennes, kun je de router ook plat leggen.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Je hebt de AC66U al gekocht en bent daar tevreden over? Waarom zou je dan overstappen op een minder model? De AC66U doet toch ook gewoon 802.11a/b/g/n?

Omdat het in de toekomst mogelijk niet goed werkt met ac-apparaten? Tja, dat doet die N66U zeker weten niet, dus dat lijkt me geen argument.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15:54

TommieW

Numa numa.

Ik denk dat je het beste de AC66U kan houden. Als je bang bent dat het apparaat niet aan de standaarden voldoet, kan je 'm ook gewoon op wireless N laten werken.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• THE_BASE
  • Niet online
Ik snap wat jullie bedoelen, maar dan heb ik liever de N-versie die 30 euro voordeliger is, dat is niet zo moeilijk. De vraag is nu of antennes extern een significant beter bereik creëren dan interne antennes?

Ik merk namelijk verschil met het Ubee-router van Ziggo die interne antennes hebben, maar dat is wellicht geheel aan de Ubee te wijten en net aan de antennes.

KIA EV3 GT-Line LR  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Ik weet dat er iemand externe antennes op z'n Ubee had gemonteerd met als resltaat een beter bereik.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Ja je kunt met externe antennes een significant beter bereik creëren dan met interne antennes.

Het is overigens ook niet uitgesloten dat de AC66U het met 802.11n beter doet dan de N66U. Daar zou je eens reviews voor moeten opzoeken. Het is niet alleen een extra techniek, het is natuurlijk ook gewoon een nieuwere router...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• THE_BASE
  • Niet online
Xander schreef op zaterdag 15 maart 2014 @ 21:59:

Het is overigens ook niet uitgesloten dat de AC66U het met 802.11n beter doet dan de N66U. Daar zou je eens reviews voor moeten opzoeken. Het is niet alleen een extra techniek, het is natuurlijk ook gewoon een nieuwere router...
Van wat ik heb gelezen is het exact hetzelfde routertje, maar dan zonder AC-protocol. Ik nijg daar wel enigszins naar. Maar nergens op internet staat iets over een verbeterde dekking met externe antennes. Overigens lijkt het me logisch, maar dat geld niet voor elke woning uiteraard.

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

THE_BASE schreef op zaterdag 15 maart 2014 @ 21:47:
Ik snap wat jullie bedoelen, maar dan heb ik liever de N-versie die 30 euro voordeliger is, dat is niet zo moeilijk.
En dan ga je een prima werkend product terugsturen? Had je dan niet eerst je huiswerk moeten doen?

• THE_BASE
  • Niet online
JPS schreef op zondag 16 maart 2014 @ 09:47:
[...]

En dan ga je een prima werkend product terugsturen? Had je dan niet eerst je huiswerk moeten doen?
Ik heb mij verdiept in deze router en ook gevraagd aan iemand die er verstand van heeft. Het gaat mij er nu alleen om of deze router straks ook geschikt is voor bijvoorbeeld de nieuwe iPhone (als deze ook AC ondersteund) en of er niet binnen nu en een jaar een hele buurt met AC werkt, want dan heb ik nu maar vier kanalen.

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

De AC is een prima router, je weet dat je voorbereid bent als je AC apparatuur krijgt. Achteraf kun je je afvragen wat -op dit moment- de meerwaarde is, maar als je 'm al goed hebt draaien zou ik 'm lekker laten staan.

Inderdaad kan er nog wat aan de AC standaard veranderen, dat was met de 'draft' N ook zo. En als AC gemeengoed is en dit een issue gaat zijn ben je waarschijnlijk alweer aan een andere router toe ;)
Met deze technologische ontwikkelingen kun je toch niet meer dan een paar jaar vooruit kijken.

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Je kan ook je macbook uitbreiden met een AC WiFi kaartje, en nu genieten van de snelheid die AC met zich mee brengt. Dat heb ik met mijn VAIO-Z ook gedaan.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

THE_BASE schreef op zaterdag 15 maart 2014 @ 22:02:
[...]

Van wat ik heb gelezen is het exact hetzelfde routertje, maar dan zonder AC-protocol. Ik nijg daar wel enigszins naar. Maar nergens op internet staat iets over een verbeterde dekking met externe antennes. Overigens lijkt het me logisch, maar dat geld niet voor elke woning uiteraard.
Weet niet waar je dat leest, maar klopt geen bal van...

De AC66U heeft een Broadcom BCM4360 chip voor 5GHz, zowel ac als n. Het is de snelste consumentenchip van het moment, maar heeft flinke compatiblity issues. Voor 2.4GHz gebruikt het de oudere BCM4331.

De N66U gebruikt voor beide de oude BCM4331, dus op 2.4GHz zullen ze te vergelijken zijn, maar op 5GHz nadrukkelijk niet :o

Verder zou een simpele blik op de specs al aan moeten geven dat de N66U en N56U in meer verschillen dan alleen externe antennes. De N66U heeft een 3x3:3 MiMo-configuratie, dus kan het 3 fysieke streams aan. De N56U heeft maar een 2x2:2 config, dus 2 fysieke streams. Heb je wat aan de extra stream? Hangt helemaal van je client af. Als die 3 antennes en radio's heeft, dan heb je met de N66U 50% meer snelheid dan met de N56U. Zo niet maakt het helemaal niets uit. Wat wel uitmaakt is de chipset. De N66U gebruikt zoals genoemd de BCM4331, de N56U gebruikt twee RaLink chips, RT3662 + RT3092. In hoeverrie die qua featureset of performance verschilt met de BCM4331 kun je makkelijk opzoeken.

Appels en peren dus.

Sowieso snap ik niet waarom je voor deze categorie richting Asus gaat - de N56U en N66U zijn prima routers, maar veel te duur voor wat ze doen. De N66U heeft vrijwel identieke specs met de TP-Link WDR4300, maar kost anderhalf keer zoveel. De N56U is licht inferieur aan de WDR3600, en kost ook anderhalf keer zoveel. Sterker nog, je hebt een WDR4300 voor minder dan een N56U, en voor de prijs van een N66U heb je een TP-Link Archer C7 (met ac-support, ditmaal met een veel minder nukkige Qualcomm chipset).

Oslik blyat! Oslik!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

dion_b schreef op zondag 16 maart 2014 @ 15:45:
[...]
De AC66U... flinke compatiblity issues.
Appels en peren dus.

Sowieso snap ik niet waarom je voor deze categorie richting Asus gaat
Flinke compatiblity issues, welke? Volgens mij spelen die, allang geen rol van betekenis meer. Wellicht waren er problemen in het begin met de firmware, die berichten heb ik ook gelezen. Die router is al een lange tijd op de markt, dus de kinderziektes die in de eerdere firmwares zaten, zullen wel opgelost zijjn.

Ik koop juist nooit meer een TP Link router, na mijn fijne ervaring met de TL-WR1043ND waarvan de WLAN om de haverklap er mee kapte. Nou is er wel een work around voor, maar daar had ik geen zin meer in.

Verder is een router met 3 streams ook handig voor clients met maar 2 streams, zo houd je er 1 over voor bijvoorbeeld je smartphone.

[ Voor 8% gewijzigd door Lip op 17-03-2014 15:55 ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Pagina: 1