Hulp analyseren HDD disconnects

Pagina: 1
Acties:

• quintox
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:15
Sinds enkele maanden heb ik geregeld schijf uitval bij 2 van de 5 schijven. Het zijn telkens dezelfde schijven die of uitvallen, of hele slechte write/read speeds halen of tergend moeizaam uit idle komen.

De problemen doen zich voor op een 2TB WD Caviar green en een 1,5TB WD Caviar black, waarvan de green inmiddels het oudste is ( 3 jaar zoiets ).

De schijven zitten niet in een raid setup en zijn aangesloten op een Asus P8Z68-Deluxe rev3 board ( AHCI ).

Probleem omschrijving:
De 2TB green boot niet altijd mee, dan hoor ik opeens na een tijdje dat de pc aanstaat het drive connect geluid van windows en wordt de schijf als een externe disk gezien. De 1,5TB WD Black boot wel altijd mee met de rest, maar valt opeens weg als ik bestanden van schijf naar schijf probeer te transferen, dan stopt de transfer halverwege en krijg ik een foutmelding dat de schijf niet bestaat ( of wanneer ik DC++ de schijf liet hashen ). Op het moment van schrijven zijn beide HDD's uitgevallen en niet meer zichtbaar bij Disk management.

Na een beetje onderzoek lees ik dat het vanalles kan zijn. Defecte schijven, defecte controller, sata bekabeling, SATA controller op het mobo of een probleem met de stroomkabels. Ik zou daarom graag willen weten waar ik het beste mee kan beginnen en of ik het eerst softwarematig moet analyseren. Alhoewel ik niet denk dat het aan de bekabeling ligt. Enkele weken geleden het systeem in een nieuwe kast geplaatst, elke schijf heeft toen nieuwe sata kabels gekregen. De powercables zijn wel nog hetzelfde, maar hier zal de volgorde wss niet meer hetzelfde zijn.

WD Data lifeguard Quick SMART test geeft iig geen fouten terug, dus ik hoop eigenlijk dat het probleem bekend voorkomt en dat ik sneller de oorzaak heb gevonden zonder eerst weer dagen kwijt te zijn aan het diagnosticeren van elk mogelijk onderdeel.

- Quin

Steam profiel

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Je hebt zelf dus nog niks ondernomen, terwijl je wel zegt een aantal stappen tot trouble-shooting te hebben gelezen..

Begin dus daar.. Wil je geen tijd investeren, breng dat ding naar een computerzaak, en betaal de rekening ;)

Ey!! Macarena \o/

• quintox
Naja, ik vermoed dat het vervangen van de kabels geen effect zal hebben ( deze zijn al grotendeels vernieuwd zoals ik al aangaf ). Hoe ik een SATA Controller van het mobo moet testen is mij niet bekend, ook zou ik graag willen weten of er alternatieve ( of betere ) test software is dan WD Data lifeguard.

Ik heb hier geen test rig staan waar ik de schijven op kan aansluiten, daarnaast zou ik niet weten hoe ik dat zou moet testen aangezien schijfuitval geen foutcode genereert en sporadisch voorkomt. Als ik al zou weten in welke richting ik moet zoeken en met welke tools dan kan ik het of zelf doen, of dat aangeven bij een PC boer die de meet apparatuur in huis heeft.

Steam profiel

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

In plaats van vertrouwen op software die voor jouw een ja of nee zegt over de schijf, is het vaak handiger om de daadwerkelijke SMART gegevens te bekijken...

Graag dus eens een overzicht van de SMART waardes hier te posten.
SMART waardes weergegeven met de tool Crystal Disk Info heeft de voorkeur.

[ Voor 26% gewijzigd door Swordlord op 15-03-2014 17:31 ]

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Sata-kabels vervangen is een fluitje van een cent.. Kan je vrij snel doen, en dan is het wachten tot de problemen zich weer voordoen. Vallen er 2 andere schijven uit, dan weet je genoeg..

De 2 schijven die uitvallen, hangen die aan 1 controller? hangt er meer aan die controller? zo nee, zit er powesaving op? Zo ja, zet het uit.. En ga weer aan de slag, valt het uit, is dat het niet.

Zelf zou ik 2 goeie schijven uitzetten.. Vallen de 2 schijven dan niet uit.. Dan kan je voeding wel eens het euvel zijn die niet genoeg power kan leveren..

Kijk ook naar je eventlog, wellicht haal je daar ook wat informatie uit..

Maar eigenlijk is het niet veel meer dan veel geduld hebben en blijven trouble-shooten..

Ey!! Macarena \o/

• quintox
Controller met 8 ports ( 4 Sata6 en 4 Sata3 ) zit vol met: 6 HDD's, 1SSD + DVD RW drive. Sata kabels zijn nieuw, problemen deden zich al voor op de oude kabels en vanwege de cable management zijn die niet snel te vervangen ;). PSU ( CM SilentPro M700 ) + kabels zou eventueel wel kunnen aangezien deze modulaire kabels niet vernieuwd zijn en de unit alweer 2,5 jaar oud is.

De CrystalDiskInfo smart gegevens:

WD Caviar black:
Afbeeldingslocatie: http://www.michieltummers.nl/img/WD15.jpg

WD Caviar green:
Afbeeldingslocatie: http://www.michieltummers.nl/img/WD2.jpg

Ik vermoed zelf dat het of met de controller of met de stroom toevoer te maken heeft, alhoewel ik een faulty PSU toch ook wel zou moeten merken tijdens het gamen en mijn R9 290 vol gas staat te stomen?

Steam profiel

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

De WD black heeft wel al een aantal connectie issue's gehad, das te zien aan de UltraDMA CRC Error Count.
De decimale waarde van hex 32 is 50.

Je zegt dat je nieuwe kabels hebt, maar houd toch dit even in de gaten, als de teller omhoog gaat, kabel weer vervangen en anders kan het zijn dat er in de controller of HDD een signaal probleem is.

Verder lijken de schijven mij in orde en moet je dus het probleem elders zoeken.

Een goede 2de keuze is inderdaad de PSU.
HDD's zijn vaak wat gevoeliger voor variaties. Omdat videokaarten en CPU's nog een transformatie en power conditioning stap hebben voordat het de GPU of CPU ingaat.

• quintox
Vreemde is, de WD black is mijn game schijf, en hier staat ook Steam op en wanneer ik een game speel dan is er niks aan de hand. Steam update zichzelf, download games en de schijf blijft gewoon werken. Zodra ik echter files van de WD Black wil overzetten naar een andere schijf ( omdat ie wat vol begint te raken ), dan klapt ie er meteen uit en blijft de transfer ergens halverwege hangen.

Ook het transferen van en naar andere schijven gaat soms belachelijk traag en alles behalve constant. Dit terwijl directe downloads naar een schijf toe altijd met de volle 100mbit worden gedownload. Dit moet dan toch met de controller te maken hebben lijkt me? Hoe ga ik dat testen?

Steam profiel

Pagina: 1