Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15-02-2021
Hallo,

Inmiddels ben ik toe aan een nieuwe pc, en ik vind het lastig te bepalen wat ik precies nodig heb, vandaar dat ik hier om wat hulp kom vragen.
Als software ontwikkelaar gebruik mijn PC zeer intensief, dus ik ben op zoek naar een goed en snel werkstation. Ik vraag me echter af welke componenten het systeem voor mij echt merkbaar snel maken? Uiteraard kan ik gewoon € 2000,- op de balie van de computerwinkel leggen en dan krijg ik waarschijnlijk een raketinstallatie waar ik nog jaren mee vooruit kan, maar volgens mij kan het een stuk goedkoper. Niet dat geld echt het probleem is, het is meer dat ik niet iets wil kopen waar ik toch niets aan heb.

Ik gebruik de PC met name voor (web)development: Visual Studio & SQL database werk & virtual box (voor test servertjes).
En voor ontwerp zaken: Photoshop & Illustrator.

Daarnaast wil ik een paar keer per jaar 3DSMax opstarten om wat 3D teken/renderwerk te doen.
Hetzelfde geld voor Ableton en Reason voor wat muzikaal creatieve dagen.
Echter, hele hoge eisen mbt mijn hobby zaken heb ik niet. 10 minuten langer wachten op een rendering is niet zo erg.

Ik speel geen spelletjes! En ik vind het belangrijk dat de PC stil is. Zeker wanneer ik hem niet gebruik, maar wel aan heb staan (altijd wel wat videos aan het downloaden).

Mijn vragen:
Een i5 of i7, merk ik dat verschil eigenlijk wel? Of is een i7 alleen nuttig voor games?
Wat maakt een PC echt snel? Ik neem aan de SSD. Ik lees over meerdere SSD's in een RAID setup combineren. Is dat wat, of eigenlijk ook onzin?
Wat voor videokaart zou goed passen voor deze opzet? Volgens mij levert 'te veel video power' al gauw ook meer herrie (fans) op, toch? Ik wil wel 2 monitoren (HDMI) aan kunnen sluiten.
Ik wil ook nog ergens een paar terabyte aan opslag hebben, dubbel uitgevoerd vanwege extra zekerheid/veiligheid van data. Maar, kan ik dat beter in de PC stoppen, of net zo goed in een NAS die met een of andere supersnelle kabel (USB3? of kan het beter?) aan de PC hangt?

Zijn er nog handige tips/componenten die het geheel extra prettig/snel werkend kunnen maken?
Is er een standaard apparaat van Dell/HP/whatever wat goed in de buurt komt van wat ik zoek? Of kan ik beter bij de ParaDigit iets op maat in elkaar laten zetten?

Als bonus vraag :) vroeg ik me af wat een handig KVM component is, om te zorgen dat ik mijn laptop met keyboard/muis/monitoren van de desktop kan bedienen? (Ik zie bijna alleen maar VGA KVM's)

Hopelijk niet te veel vragen :D , Vast bedankt voor jullie antwoorden!

[ Voor 0% gewijzigd door Tjz op 15-03-2014 17:09 . Reden: spelfout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f3cuk
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 05-09 14:57
Een i5 of i7, merk ik dat verschil eigenlijk wel? Of is een i7 alleen nuttig voor games?
Een i7 geeft slechts in een klein aantal software pakketten echt een merkbaar voordeel. In jouw geval lijkt me een i7 wat overdreven aangezien de programma's die je gebruikt nou niet bepaald zwaar te noemen zijn. Het Adobe pakket wil bij sommige pittige rendertaken wel voordeel halen uit HyperTreading van de i7, maar als ik een beetje goed kan schatten zul je die niet veel uitvoeren.

Wat maakt een PC echt snel? Ik neem aan de SSD. Ik lees over meerdere SSD's in een RAID setup combineren. Is dat wat, of eigenlijk ook onzin?
Je SSD maakt je PC echt snel. Hem in RAID zetten kan, maar levert je volgens mij geen enorm merkbaar prestatieverschil. Als je een setup zonder SSD gewend bent raad ik je aan eerst lekker een enkele SSD te gebruiken, daar zul je al versteld van staan. Wel is het verstandig je writes naar de SSD te beperken, installeer je OS en veelgebruikte programma's erop, maar stel bijvoorbeeld je standaard download map in op HDD (of externe HDD).

Wat voor videokaart zou goed passen voor deze opzet? Volgens mij levert 'te veel video power' al gauw ook meer herrie (fans) op, toch? Ik wil wel 2 monitoren (HDMI) aan kunnen sluiten.
Denk eerlijk gezegd dat je niet eens een videokaart nodig hebt, de iGPU van de i5 is behoorlijk sterk en daar kun je eigenlijk al prima mee Photoshoppen. Je zou ervoor kunnen kiezen het eerst zonder dedicated kaart te proberen (dat is ook de stilste optie), mocht dat wat tegenvallen kun je er altijd nog eentje bij prikken.

Ik wil ook nog ergens een paar terabyte aan opslag hebben, dubbel uitgevoerd vanwege extra zekerheid/veiligheid van data. Maar, kan ik dat beter in de PC stoppen, of net zo goed in een NAS die met een of andere supersnelle kabel (USB3? of kan het beter?) aan de PC hangt?
Een goede NAS is een vrij prijzige oplossing en wat dat betreft is het handiger een HDD in je setup te verwerken. Een HDD heeft wel als nadeel dat hij (soms) geluid maakt en dat is weer ten nadele van je stille setup. Daarom wordt voor dit soort setups vaak een wat minder snelle HDD (@5400) aangeraden die iets zuiniger is, maar vooral een stukje stiller. De WD Green bijvoorbeeld.

Zijn er nog handige tips/componenten die het geheel extra prettig/snel werkend kunnen maken?
Kiezen voor een kast met goede geluidsdemping. Bijvoorbeeld de Silencio serie van Cooler Master of de Carbide 330R. Een stille(re) CPU koeler is ook geen verkeerde keuze, hoewel de standaard Intel koelers best aardig zijn, kunnen ze qua geluid/koeling performance niet tippen aan populaire aftermarket koelers.

Is er een standaard apparaat van Dell/HP/whatever wat goed in de buurt komt van wat ik zoek? Of kan ik beter bij de ParaDigit iets op maat in elkaar laten zetten?
Geen idee, er zijn echter genoeg winkels die je PC voor een paar tientjes assembleren. Vaak heb je ook wel een tweaker in de buurt wonen die je verder wil helpen. Waarom niet zelf dat ding bouwen? Voor iemand die software ontwikkeld moet dat geen enkel probleem zijn.

Als bonus vraag :) vroeg ik me af wat een handig KVM component is, om te zorgen dat ik mijn laptop met keyboard/muis/monitoren van de desktop kan bedienen? (Ik zie bijna alleen maar VGA KVM's)
Geen idee, soft0ware technisch zou je een aardig eind kunnen komen met bijvoorbeeld Remote Desktop of Teamviewer.

Bedrijfsverzamelpand De Drentse Werf - Escaperoom The Basement - E-Chopper.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15-02-2021
Kijk, daar kan ik vast wat mee!

Processor: Ik kan dus net zo goed voor de i5 gaan zo lijkt het.

SSD(s): Het is niet dat ik nu nog op een ouderwetse HDD werk. Ook mijn oude PC heeft al een SSD. Dus als hier met wat turbo SSD/meerdere SSDs nog veel te behalen valt, dan blijf ik toch zeer benieuwd naar dat soort opties.

Video. Duidelijk. Echter, kan je op zo'n onboard videokaart ook meerdere monitoren aansluiten? (ik krijg niet echt gevonden wat voor moederbord je dan nodig hebt)
Wat voor prestaties levert zo'n i5 GPU vs een simpele (passief gekoelde) videokaart?

HDD, zoals gezegd, het gaat me niet om geld te besparen (alleen om geen dingen te kopen waar ik echt niets aan heb :). Gemak, kwaliteit staat wel degelijk voorop. Dus, als een NAS toch veel voordelen biedt, en ook prima samen kan werken met de PC, dan hoor ik daar graag wat over.

Waarom niet zelf bouwen? Omdat ik hem bij problemen liever terug naar een winkel breng (garantie) ipv zelf de hele zaterdag te gaan onderzoeken welk component vervangen moet worden :) (Liever programmeren dan sleutelen:)

KVM, omdat ik toch liever wat geld uitgeef om niet de vertraging van een RDP of Teamviewer te hoeven merken :)

[ Voor 5% gewijzigd door Tjz op 15-03-2014 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f3cuk
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 05-09 14:57
Vergeleken met bijvoorbeeld de AMD Radeon 6450 (30 euro) is de Intel HD 4600 iets meer dan twee keer zo snel. Je hebt passieve kaarten die sterker zijn, maar die zijn vrij prijzig vergeleken met hun actief gekoelde alternatieven.

Denk dat het omslagpunt momenteel ongeveer zit op kaarten vanaf 60 euro. Alles daaronder is eigenlijk het kopen niet waard. Daarboven heb je een aantal passieve opties die ik met bijbehorende passmark scores voor je in een tabel heb gezet.

#ProductPrijsScore
1Powercolor R9 270 2GB SCS3€ 178,604218
2Club3D Radeon HD 7750 royalQueen€ 79,501632
3XFX R7 250 1GB Passive€ 84,631381
4Asus GT640-DCSL-2GD3€ 80,041288
5Sapphire Radeon HD 6670 1GB GDDR5 Ultimate€ 69,961045
6Intel HD 4600-636
7Asus GT610-SL-1GD3-L€ 34,65348
8Sapphire HD 6450 1GB DDR3€ 33,-290

* Daadwerkelijke scores kunnen lager uitvallen omdat dit de scores zijn van de standaardversie van de kaarten. Het is best aannemelijk dat een kaart als de R9 270 toch wat lager geclockt wordt om hem een geschikte temperatuur te geven.

De Powercolor R9 270 is echt wel een behoorlijk beestachtige passieve kaart. Al zal de geproduceerde hitte toch ergens heen moeten, waardoor je casefans hoogstwaarschijnlijk al behoorlijk rap overuren moeten draaien onder load.

Mocht je voor een setup gaan met dedicated kaart, denk ik dat je beter af bent met de koele en zuinige GTX 750Ti. Scoort prima (3604), heeft een redelijk vriendelijk prijskaartje en die Asus koelers zijn erg goed (en stil).

--

Als je het laat assembleren door een webshop dan heb je vaak gewoon dezelfde garantie als bij een 'standaard' computer.

SSD raid verhaal klinkt als een leuk hobbyprojectje. Misschien is dit wel een interressante review/benchmark. Daar komen ze tot de conclusie dat het inderdaad erg leuk is voor de benchmarks, maar dat je er real-world niet echt iets van merkt.

Over KVM switches en dergelijke weet ik gewoon helemaal niets. Kan ik je dus weinig nuttigs over vertellen.

[ Voor 9% gewijzigd door f3cuk op 18-03-2014 19:03 ]

Bedrijfsverzamelpand De Drentse Werf - Escaperoom The Basement - E-Chopper.nu