Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:35
In hoeverre kloppen de aangegeven waardes voor vermogensopname voor koelkasten?
Bijvoorbeeld willekeurig twee koelkasten die heel erg op elkaar lijken maar in een andere energieklasse vallen:
pricewatch: Samsung RB29FERNBWW A+++ 168kWh/jr
pricewatch: Samsung RB29FERNCWW A++ 252kWh/jr

84kWh/jaar is een beperkt verschil. Zeker in perspectief dat het verschil door m'n zonnepanelen reeds wordt gedekt.

Bijkomend punt is dat het aantal A+++ nogal beperkt is wat in mijn specifieke situatie het aantal kandidaten wel heel erg beperkt*.

*heb een koelkast (1m, inbouw, leeftijd onbekend) en een koel-/vriescombinatie (1.69m, losstaand, 12jr oud) waarbij die laatste ivm vreemde geluiden vervangen moet worden, de set ivm een combioven erop niet meer dan een paar cm hoger mag worden. Ideaal is het volume zo optimaal dat ook de eerste koelkast weg kan (en voordeel oplevert qua stroomverbruik en kastruimte).

[ Voor 4% gewijzigd door Rukapul op 15-03-2014 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-06 07:10

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ik ben daar ook al eens in gedoken maar het heeft ook met de grootte te maken, hij kan in een +++ categorie vallen als hij bijv net even wat meer inhoud heeft.
Daar komt ook nog bij dat de specificaties op tweakers slecht kloppen dus kijk altijd even bij de fabrikant zelf.

Witgoed is nog altijd een erg grijs gebied met verbruiksgegevens.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Die Samsung's hierboven zijn afaik even groot. Maar ik heb al Bosch en Siemens gezien die een paar cm kleiner zijn en rond de 215kWh zitten. Dat zit er dus precies tussen maar valt nog wel in A++.

Belangrijk is m.i. wel om te weten hoe de werkelijke cijfers zijn of met welke afwijking je rekening moet houden. We weten immers met auto's hoever dit uiteen kan lopen.

En laten hier nou een boel mensen zijn die aan alles meten :P

[ Voor 37% gewijzigd door Rukapul op 15-03-2014 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23-06 19:15
Het kan ook gewoon een oud label zijn: http://www.energielabel.nl/apparaten/koelkasten-en-vriezers/

Maar dat is in dit geval waarschijnlijk niet zo. De C uitvoering is een stuk goedkoper, waarschijnlijk een iets eenvoudiger uitvoering of dunnere isolatie.Verder is anderhalf keer zoveel energie verbruiken natuurlijk best wel een groot verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:36
@Rakapul: en als je straks elektrisch gaat verwarmen heb je die 88 kwh weer hard nodig.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103

ik heb mijn inbouwkoelkast extra geisoleerd na inbouw, dat maakt een groot verschil (25% op jaarbasis) en dat al 5 jaar lang. (`t is een siemens inbouw met vriezer)
vooral zomers is het verschil groot, gemeten met plugwise en dan het aantal aansla momenten en de duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:51
Als je mijn review leest van mijn Bosch koelkast dan blijken de specificaties toch realistisch te zijn:
productreview: Bosch KGV33VW30 review door CurlyMo

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Bezuiniger schreef op zaterdag 15 maart 2014 @ 17:29:
Verder is anderhalf keer zoveel energie verbruiken natuurlijk best wel een groot verschil.
Klopt, maar die 30% reductie komt wel met onevenredige meerkosten.

Zeker als je een zuiniger A++ pakt dan is het verschil met A+++ nog een stuk kleiner.
BarryH schreef op zaterdag 15 maart 2014 @ 18:42:
@Rakapul: en als je straks elektrisch gaat verwarmen heb je die 88 kwh weer hard nodig.
Mijn woning is het komende decennium (>levensduur apparaat) redelijkerwijs niet puur elektrisch te verwarmen :P Daar komt bij dat de meerkosten van A+++ op vele wijze effectiever ingezet kunnen worden qua energie.
Anoniem: 238103 schreef op zaterdag 15 maart 2014 @ 18:58:
ik heb mijn inbouwkoelkast extra geisoleerd na inbouw, dat maakt een groot verschil (25% op jaarbasis) en dat al 5 jaar lang. (`t is een siemens inbouw met vriezer)
vooral zomers is het verschil groot, gemeten met plugwise en dan het aantal aansla momenten en de duur.
Dat zou ik met een inbouw wellicht ook overwegen. Kosten daarvan zijn praktisch nul (EPS). Dit gaat echter om een losstaande (geen zin om de keuken nu te vervangen).
CurlyMo schreef op zaterdag 15 maart 2014 @ 19:01:
Als je mijn review leest van mijn Bosch koelkast dan blijken de specificaties toch realistisch te zijn:
productreview: Bosch KGV33VW30 review door CurlyMo
Thx :)

edit:
Uiteindelijk bleek er geen A+++ aan de eisen te voldoen. Het is dus de A++ pricewatch: Bosch KGV33NW30 met een verbruik van 219kWh geworden. Een beperkte 51kWh meer dan de A+++ Samsung die min of meer dezelfde grootte/capaciteit had met 168kWh (maar niet aan de eisen voldeed).

[ Voor 10% gewijzigd door Rukapul op 16-03-2014 19:45 ]

Pagina: 1