Schijf altijd 100%, geen lees/schrijf acties

Pagina: 1
Acties:

• amas
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-01 00:06

amas

Law of Nature: Chaos

Topicstarter
Hoi Tweakers,

onze HTPC had wat problemen met traagheid e.d. Dus we hebben er een Samung Evo 840 120GB SSD in gezet om dit op te lossen. Vervolgens Windows 8 erop en via Ninite.com Chrome, adobe reader, Winrar en CCCP geïnstalleerd, that's it. Verder is er niks met de PC gedaan. Behalve dat er eerst een 4TB Seagate NAS schijf aan hing. Die is inmiddels weg omdat hij nogal veel lawaai maakte.

Hij werkte goed tot ik vanochtend merkte dat niks meer wilde afspelen van de dataschijf (WD green 2TB, 2 jaar oud denk ik). Taalbeheer laat zien dat die HDD continu op 100% activiteit zit (zie hier), maar tegelijkertijd staat er zowel bij lezen als schrijven 0 kB/s. Het is niet alleen een softwareprobleem, want de HDD wordt fysiek ook warm.

Ik denk dat het een virus oid is, want het duurt namelijk ong een minuutje na het opstarten voordat hij naar 100% schiet. Ik heb echter al een snelle scan gedaan met MSE, en het is net een verse installatie, waar verder niks op is geïnstalleerd. De PC is nu bezig met een volledige scan zonder de HDD aangekoppeld. Ik durf het niet echt aan om de HDD zo lang op 100% te laten draaien (zeker niet omdat het een green HDD is).

Ik hoop dat iemand hier een oplossing voor heeft, want ik kan op dit moment ook niks op de HDD zetten of eraf halen :'(

Voor een aantal screenshots van Taakbeheer klik hier. Nog een ander (waarschijnlijk totaal ongerelateerd) probleem is dat slechts 2 van de 4 GB RAM beschikbaar is, terwijl er wel 2x2GB wordt herkend :? Wellicht dat het moederbord niet lekker meer werkt ofzo...

PC specs:
CPU: Intel E5200
MoBo: Asus P5Q-EM
RAM: 2x2GB DDR2 (merk weet ik niet)
Voeding: 430 Antec ding

Optimist: The glass is half full; Pessimist: The glass is half empty; Physicist: The glass is full of liquid and air.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
Smart van je hd uitlezen.
Aan een andere controller hangen.
Op windows 8 zoeken tav je moederbord of driver problemen.

[ Voor 33% gewijzigd door jan99999 op 15-03-2014 16:54 ]

Verwijderd

Hoi TheAmassama,

Je hebt wel screenshots geleverd; maar geen van allen bevat bruikbare informatie.

Download eens het programma CrystalDiskInfo - daarmee kun je de SMART informatie uitlezen. Dit dien je zo snel mogelijk te doen; alle andere dingen die je doet kunnen de SMART doen veranderen. Zou je eerst een testprogramma draaien en daarna pas de SMART data uitlezen, dan heb je daarmee bewijsmateriaal vernietigd. Zorg dus dat je zo snel mogelijk de SMART data hebt veiliggesteld.

Een screenshot van CrystalDiskInfo hier plaatsen, dan kan ik er naar kijken. Het kunnen bijvoorbeeld bad sectors zijn, maar ook kabelproblemen.

• amas
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-01 00:06

amas

Law of Nature: Chaos

Topicstarter
Ik heb vanmiddag de HDD opnieuw aangeloten op een andere SATA poort, en een andere kabel. Maar helaas, taakbeheer blijft 100% activiteit weergeven. Naar aanleiding van Jan's reactie heb ik de chipset drivers van het moederbord gedownload van ASUS' website. Toen kreeg ik het bericht dat het besturingssysteem niet wordt ondersteund :-( Wellicht dat dat het probleem is? Want dat houdt in dat ik een nieuw moederbord (dus nieuwe CPU+RAM) moet kopen.

En bij deze de SMART data:
Afbeeldingslocatie: http://i.minus.com/ivMqTyc3xJrsg.png

Optimist: The glass is half full; Pessimist: The glass is half empty; Physicist: The glass is full of liquid and air.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Je hebt wel kabelproblemen -gehad- crc error count staat op 686