Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:15
Ik ben op zoek naar een nieuwe laptop voor mijn vriendin. Ze gebruikt momenteel een Acer Aspire 3100 met een AMD Mobile sempron 3500+ processor (single core, 1,8 Ghz). Om hem wat sneller te maken heb ik de standaard 1 Gb intern geheugen een poos terug al vervangen door 4 Gb DDR2 geheugen, meer recent heb ik de harde schijf vervangen door een SSD van Crucial, de M4 van 64 Gb. Dit is voor mijn vriendin voldoende capaciteit. De laptop draait Windows 7 64-bit.

Ondanks het feit dat er kritisch op ben welke software automatisch wordt gestart (alleen Dropbox en Synology Cloudstation), en dat ik Microsoft security essentials gebruik als virusscanner (niet al te best maar wel licht) voelt de laptop behoorlijk traag aan. Vooral het laden van grote webpagina's duurt lang (zeker al je meerdere tabs hebt open staan), ook als de netwerkverbinding prima is.

Om deze reden zoek ik dus nu wat anders. Gezien de eisen van mijn vriendin (wat surfen en office toepassingen) lijkt een basislaptop uit de BBG afdoende. Zowel in oktober vorig jaar als in februari van dit jaar komt de Lenovo essential B590 er goed uit. Wel tof dat 'ie ook een goed toetsenbord heeft. Helaas heeft 'ie geen touch screen. Kan ook haast niet voor dat geld, maar wel goed om te beseffen.

Mijn huidige laptop is van Dell, een XPS 15 met i7 processor. Echt een geweldig ding, die ik een paar jaar terug met forse korting heb gekocht (met een kortingscode, zie [Kortingscode] Dell kortingscodes - Deel 2. vandaar dat ik ook nog even bij Dell heb gekeken.

De Inspiron 15 (type CN35317) heeft een 1,8 Ghz Haswell 4010U processor. De i3 Lenovo's hebben een 2,4 Ghz 3110M Ivy bridge processor. Volgens CPU boss is de 2,4 Ghz Ivy beter. Eens?
Prijzen zijn redelijk vergelijkbaar, met 10% kortingscode zou de Dell zo'n 50 euro goedkoper uitkomen.

In de BBG van oktober vorig jaar wordt er gekozen voor een B590 met een Pentium 2020M processor, in die van februari voor een AMD A4-5000. Mij lijkt een i3 een betere keus, echter CPU boss vind die 2020M ook niet verkeerd. Ik hoor graag hoe jullie hier over denken.

Tot slot nog even een link naar een vergelijking tussen de verschillende Lenovo's:
http://tweakers.net/price...82;355469;369838/product/

Hopelijk kunnen jullie me een advies geven welke laptop ik het beste aan kan schaffen. En misschien moet ik ook nog wat verder kijken dan alleen naar Lenovo en Dell.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:50
15,6" heeft de voorkeur? Een betaalbare 17,3" met zowel de Crucial M4 als de standaard HDD lijkt me ook geen gekke keus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
Goede vraag, zal het eens overleggen. :-) Heb je in die 17 inch modellen dan ruimte voor twee schijven? Of moet de DVD brander er dan uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job89
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-01 09:07
In welke prijs categorie zoek je? Aan je selectie te zien 400-500 euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
Ja, klopt. Ik heb het idee dat ik in deze prijscategorie ook wel iets zou moeten kunnen vinden.

Ik lees overigens dat het Lenovo beeldscherm niet zo helder kan. Zou de Inspiron op dit punt beter zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job89
Hier staan 2 verwijzingen van review die je met google translate kan vertalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
Dank voor de links. Ik ben eigenlijk wel benieuwd welke processor jullie zouden verkiezen, de Haswell i3, de Ivy bridge i3 of de 2020M. En waarom uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job89
Die Haswell van de dell is een Ultra Low Voltage processor, dus daardoor minder krachtig maar wel zuiniger met zijn accu. Die andere 2 zijn dat niet. De Intel Core i3 3110M presteert waarschijnlijk het beste door iets meer L3 cache en hyperthreading.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
Ok, de 2020M heeft inderdaad geen hyperthreading. De i3 is 40 euro duurder dan de 2020M, is hij dat waard?
Ergens verbaasd het me wel dat in februari de AMD A4 uitgekozen voor de budget laptop. Die is maar een tientje goedkoper dan de 2020M, maar volgens mij een stuk trager. Of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job89
Voordeel van de AMD is de GPU.
En of het die 40 euro waard is, is lastig te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
Ik heb nog even wat tests gelezen, van Techradar en Notebookcheck.

Op zich prima resultaten, maar dat scherm, dat is toch wel even slikken: gemiddeld 187 nits! :-( Mijn vriendin wil af en toe ook wel buiten zitten in de zon. Dat het scherm dan minder presteert lijkt me logisch maar 187 nits is wel erg laag. 280 had ik toch fijner gevonden.

Misschien moet ik toch wat meer geld uitgeven? Al zijn er veel laptops met een beroerd scherm, helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musicfreak
Volgens mij heb ik nu een mooie deal gevonden: een Lenovo IdeaPad Y500 met i7 processor, 8 Gb intern en een 16 Gb cache SSD naast de 1Tb harde schijf. Omdat 'ie refurbished is issie nu goedkoop bij Bol.com, nl. 549 euro. Wat boven het eerder bedachte budget, echter het scherm wordt als erg goed beoordeeld, een stuk beter dan de eerder in dit topic genoemde laptops.

Eens?

Edit: heb 'm maar gewoon besteld, dikke kans dat deze laptop met deze prijs snel uitverkocht is. Had ook nog 95 euro aan Bol.com bonnen liggen...

[ Voor 11% gewijzigd door musicfreak op 21-03-2014 18:34 ]

Pagina: 1