Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Aanschaf Laptop (Asus N550JV-CN270H)

Pagina: 1
Acties:

• Bram90
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 31-05 22:19
Na jarenlang gebruik te hebben gemaakt van een desktop, ben ik voor het eerst op zoek naar een laptop. Voor mij is dit een lastige klus aangezien mijn ervaring met laptops en de huidige mogelijkheden daarin erg klein is. Ik ben opzoek naar een laptop welke ik voornamelijk zal gaan gebruiken voor studie, af en toe een serie kijken en verder standaard gebruik. Mijn budget ligt rond de 1000 euro.

De Asus N550JV-CN270H heeft, mede dankzij de LBBG van Februari 2014, mijn interesse gekregen. Ik wil daar graag een SSD bij kopen (Samsung 840 EVO 250GB) en deze gelijk in de laptop te plaatsen. Dit werd namelijk in verschillende reviews aangeraden.

Nu heb ik een aantal vragen waarmee ik zit:

1. Is de Asus N550JV-CN270H een geschikte keuze voor het budget en het gebruik van de laptop? Of is er een betere optie?

2. Is er een groot verschil tussen de 500gb en 250gb SSD van samsung, wat betreft snelheid? En qua, prijs/kwaliteit verhouding?

3. Is het, voor een leek als ik, moeilijk om de SSD te plaatsen in de laptop? En zijn daarbij nog andere belangrijke technische dingen aan verwikkeld? Zoals opnieuw installeren van Windows etc.?

4. Is het mogelijk de 500GB HDD - schijf nog te verkopen of iets dergelijks, ik neem aan dat deze verder nutelloos is?

5. De prijs van de Asus N550JV-CN270H is nu hoger dan voorheen, is het verstandig om te wachten tot de prijs zakt?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met deze vragen, alvast erg bedankt.

• job89
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-01 09:07
1. Ik weet niet wat voor studie je doet, en of je games speelt maar voor een beetje office en internetten kun je opzich ook af met een lichtere processor en de standaard ingebouwde videokaart van Intel.

2. Daar zit wel een redelijk verschil in, een ssd voelt een stuk vloeiender aan. Je laptop start lekker snel op en programma's starten sneller, al start windows 8 ook al een stuk sneller op met een gewone hardeschijf.

3. Een hardeschijf verwisselen is meestal miet meer dan een kwestie van een paar schoefjes. Windows kan soms wat meer problemen geven vooral als je een helemaal schone instalatie van windows wil.

4. Een losse hardeschijf levert niet heel veel op, maar je kan hem verkopen. Je kan er ook voor kiezen om voor ongeveer een tientje een behuizing te kopen zodat je hem als externe hdd kan gebruiken of hem op de plaats van je cd speler in te bouwen zodat je meer opslag ruimte in je laptop hebt.

5. Rond januari waren de BTW weg er mee acties van de Mediamarkt, toen was deze laptop voordeliger. Er gaan in de komende tijd niet veel nieuwe modellen worden geïntroduceerd dus de prijs gaat niet heel veel dalen.

• Bark_At_The_Cat
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 29-11 20:10
Als je ooit aan de SSD geraakt ben dan ga je rare sprongen maken om niet meer terug te moeten naar HDD. SSD is een absolute aanrader, ook voor gewoon office- en browsergebruik.

Er zijn wel tools om de content van je HDD te clonen naar SSD. Je kunt de SSD via een usb case gewoon aan je laptop pluggen en zo'n clone tool uitvoeren. Een klein beetje tweaker zou daar wel uit moeten komen, maar ik het het zelf nog nooit hoeven doen.

[ Voor 42% gewijzigd door Bark_At_The_Cat op 15-03-2014 16:42 ]

• Bram90
Bedankt voor jullie reacties. Ik ga er dan denk ik voor kiezen om de HDD + caddy te gebruiken om meer opslaggeheugen te hebben. Wat bedoel je precies met een schone installatie van windows?

[ Voor 55% gewijzigd door Bram90 op 15-03-2014 17:59 ]

• job89
Vaak krijg je alleen een recovery cd meegeleverd, waardoor je ook alle bloatware van de fabrikant er weer op krijgt.

• Bram90
En dan is de optie van het clonen van je HDD naar je SSD geen betere/makkelijkere optie?
Bark_At_The_Cat schreef op zaterdag 15 maart 2014 @ 16:40:

Er zijn wel tools om de content van je HDD te clonen naar SSD. Je kunt de SSD via een usb case gewoon aan je laptop pluggen en zo'n clone tool uitvoeren. Een klein beetje tweaker zou daar wel uit moeten komen, maar ik het het zelf nog nooit hoeven doen.

• Jesserr
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 29-11 21:33
Ik heb de HDD op de plek van mij cd-drive gebouwd en de SSD op de plek van de HDD gezet (omdat daar een snellere aansluiting zat dan bij de cd-drive).
Bij samsung kreeg ik clone software, was heel simpel om die windows installatie naar de ssd te clonen. Weet niet meer precies hoe het ging, maar was in ieder geval echt zo gedaan :)

• job89
Dat clonen is wel de makkelijkste optie denk ik.
Ik weet niet hoe erg het is met de bloatware van Asus, maar ik heb altijd graag een helemaal schone versie van windows. Ik beslis zelf wel wat ik wil installeren op mijn laptop en welke drivers ik gebruik. Met het clonen krijg je al die troep ook op je nieuwe SSD.

• Streup
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-10 13:22
SSD gewoon doen! Clonen van je schijf is mogelijk maar dan moet je geloof ik wel een even grote schijf plaatsen (weet ik niet zeker) en het schijnt dat het ook kan dat het niet goed werkt (ik heb het zelf nooit gedaan). Ik zou in dezelfde moeite een clean install doen met een hersteldisk van Asus (die je kan maken binnen Windows). Als je een hersteldisk gemaakt op de Asus gebruikt dan installeert hij waarschijnlijk alle bloatware wat jammer is, maar ook alle juiste drivers. Ik heb geen Asus maar een Lenovo en ik heb gemerkt dat sommige standaarddrivers uit de Windowsupdate soms problemen geven en er vanuit Lenovo goede drivers werden geleverd.

Je kan volgens mij ook via MS zelf aan een installeerbare Windows komen (of anders via torrent oid) en dan je code van de voorgeinstalleerde Windows gebruiken bij herinstallatie. Dan heb je geen bloatware en kan je alles zelf indelen maar dus wel (kleine) kans op driverissues. Je moet vanaf de Asus site iig de verschillende drivers downloaden en installeren. Dat gaat via een hersteldisk handiger.

“Most people gaze neither into the past nor the future; they explore neither truth nor lies. They gaze at the television.” - (Radiohead)

• Bram90
Bedankt voor jullie feedback. Ik heb dus 2 opties:

1. Clonen, wat als voordeel heeft dat het makkelijk is om te doen. Maar als nadeel dat ik alle bloatware van Asus op mijn SSD zal krijgen. Ik moet hiervoor wel een extra kabeltje kopen om de gegevens van mijn HDD naar de SSD te kopieren?

2. Clean install, met het voordeel dat ik zelf kan bepalen wat wel en niet op mijn SSD terecht komt. Maar als nadeel dat dit waarschijnlijk een stuk ingewikkelder is dan Clonen.

Het liefst kies ik dan ook voor de schone installatie. Ik ga even kijken of er iemand in mijn omgeving is die hier meer verstand van heeft.

• Bram90
Ik zie nu overigens dat de Asus N550JV-CN270H op Modern.nl voor 899 euro wordt verkocht. Echter, in de pricewatch staat deze aanbieder er niet bij en is de minimale prijs 938,95 euro.

http://www.modern.nl/nl/c...asus/n550jv-cn270h/p51356
Pagina: 1