Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Computer vanaf afstand benaderen

Pagina: 1
Acties:

• Rebunted
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
De situatie
Op mijn thuislocatie werk ik met een desktop (Ubuntu 13.10 Desktop) en een kleine NAS-pc (Ubuntu 12.04 Desktop). Nu wil ik graag op een andere locatie:
1a. Ofwel veilig bij de bestanden van de NAS-pc kunnen
1b. Ofwel via remote desktop veilig op de desktop-pc kunnen werken

2. Beide pc's moet ik daarbij uit de standby-stand kunnen halen

Wat heb ik tot dusver gevonden
Voor (2) is er de 'wake-on-lan'. Deze functie moet op de meeste computers zijn te configureren.

Voor de remote desktop (1b) kom ik op internet veel dingen tegen over VNC, SSH en port-forwarding. Ik ben vol enthousiasme begonnen aan deze guide, maar in mijn router (Draytec Vigor 2130) kom ik naast zaken als NAT ook nog dingen tegen als IPSec en PPTP.

Wat is het probleem
Ik zie door de bomen het bos niet meer. Daarom mijn vraag, hoe zouden jullie bovenstaande aanpakken? Als jullie mij een beetje op gang kunnen helpen, dan probeer ik het daarna weer zelf op te pakken.

[ Voor 5% gewijzigd door Rebunted op 15-03-2014 14:11 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Moet het per se een desktop zijn of is CLI genoeg? Lijkt me haast wel gezien het gaat om bestanden.

Dan heb je niet veel nodig voor de remote access, gewoon openssh-server draaien op de PCs en in de router de gewenste port forwarden. Dat is hoe ik het ook doe - onze NAS/HTPC draait ook Ubuntu 12.04, dus het is echt exact vergelijkbaar.

Wil je wel met GUI werken dan heb je veel opties, van VNC tot X-over-SSH en zo nog meer. IMHO veel te omslachtig en nergens voor nodig.

Hou je WoL, daar heb ik me nooit zo mee bezig gehouden, mag iemand anders mee helpen.

Oslik blyat! Oslik!

• Rebunted
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
dion_b schreef op zaterdag 15 maart 2014 @ 14:17:
Moet het per se een desktop zijn of is CLI genoeg? Lijkt me haast wel gezien het gaat om bestanden.

Dan heb je niet veel nodig voor de remote access, gewoon openssh-server draaien op de PCs en in de router de gewenste port forwarden. Dat is hoe ik het ook doe - onze NAS/HTPC draait ook Ubuntu 12.04, dus het is echt exact vergelijkbaar.

Wil je wel met GUI werken dan heb je veel opties, van VNC tot X-over-SSH en zo nog meer. IMHO veel te omslachtig en nergens voor nodig.

Hou je WoL, daar heb ik me nooit zo mee bezig gehouden, mag iemand anders mee helpen.
Als ik op de computer op de andere locatie bij mijn files op de NAS-pc kan is dat inderdaad al voldoende. Het stappenplan is dan:
- openssh-server installeren (heb al guide gevonden) op NAS-pc en op pc op andere locatie
- daarna de mounts aanmaken

Correct?

[ Voor 5% gewijzigd door Rebunted op 15-03-2014 15:00 ]

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15:42

arie_papa

Running on Ubuntu

Als je een GUI wil, zou ik eens naar nomachine kijken. Als data genoeg is, zou ik inderdaad meer richting ssh mount gaan denken.

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
GUI is inderdaad NX all the way, werkt uitstekend. Je kan de officiële versie gebruiken maar er zijn zat opties in de repo's.

Qua SSH heb je echt geen guide nodig ;) Gewoon "sudo apt-get install openssh-server".

Op afstand wakkermaken: hiervoor moet je WoL of Bonjour Sleep Proxy gebruiken. WoL is makkelijker.
Wat je dan moet hebben is "iets" waar je verbinding mee kan maken en vanaf daar WoL packets sturen.
Ik weet niet of je DrayTek WoL pakketjes kan sturen en of er remote management op zit, maar zo ja: maak dan eerst verbinding met je DrayTek, stuur WoL pakketjes naar de computer die je wakker wil maken (noteer dus de MAC adressen als je ze niet in een interface kan opslaan) en daarna kan je met SSH en SFTP lekker je gang gaan.

Je kan allebei de machines forwarden, de een op poort 22 en de ander 222 ofzo, dan kan je op allebei inloggen. NX gaat ook over SSH, dus stel dat je dat wil gebruiken dan heb je daar voldoende aan.

Ik zou voor WoL + SSH gaan, dan heb je alles wat je maar nodig hebt.

Wel een punt: WoL werkt alleen binnen 1 subnet. Je kan dus geen WoL pakketjes via PPTP of IPSec sturen. Je moet dus een apparaat aan de LAN-kant van je eigen netwerk hebben dat altijd bereikbaar is en dat WoL pakketjes kan sturen.

Ik heb daar voor vaak een pfSense firewall staan, of een simpel DD-WRT routertje, en soms een Raspberry Pi. Je kan die prima 24x7 aan laten staan, en dan heb je in elk geval complete netwerktoegang op afstand. Ze zijn zelfs uitstekend als SSH-gateway te gebruiken zodat je geen apparaten rechtstreeks op afstand bereikbaar hoeft te maken.

Andere tip: installeer denyhosts (sudo apt-get install denyhosts). Het zorgt er voor dat diverse soorten brute-force SSH aanvallen redelijk op tijd geblokkeerd worden.

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

WoL op afstand gaat moeilijk worden, die pakketjes moet je van binnen je netwerk versturen.

Verder zou ik voor optie 1a gaan een sshfs of sftp gebruiken.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Pagina: 1