Hoe de naam van de thuismap wijzigen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik weet dat het niet aangeraden wordt, maar toch wil ik graag de naam van de thuismap wijzigen.

Ik heb een clone van de hdd van mijn rMBP in mijn Mac Mini gestopt. Die mini staat altijd aan als soort van mediaserver en voor wat andere doeleinden.

Mijn rMBP maakt automatisch verbinding met de homefolder van de mini. Maar die heeft natuurlijk dezelfde naam als de homefolder van mijn rMBP. Om verwarring te voorkomen wil ik dus de naam van de homefolder op de Mac Mini verwijderen.

- Backups etc zijn aanwezig.
- SSD op de mini wordt voor 60% gebruikt dus kan niet alles dupliceren.
- Ik maak ook gebruik van mijn iCloud gebruikersnaam (syncs met iPhoto, mail etc).
- OSX 10.9.2

Uiteraard kwam ik op deze pagina terecht waar e.e.a. uitgelegd wordt:
http://support.apple.com/kb/HT1428?viewlocale=nl_NL&locale=nl_NL

Root etc. lukt wel en kan ik ook als inloggen maar ik loop vast bij de volgende stap:
4 Selecteer de thuismap met de korte naam die u wilt veranderen en hernoem deze net zoals u de naam van een andere map zou wijzigen. Vergeet niet dat de accountnaam alleen kleine letters, geen spaties, letters of een mengeling van letters en cijfers mag hebben en niet mag gelijk zijn aan de Volledige naam van een bestaande gebruiker.

Ik kan als root gebruiker de naam van mijn thuismap niet wijzigen? En kan dus ook de volgende stappen niet uitvoeren:

5 Gebruik in Systeemvoorkeuren het paneel Gebruikers en groepen (het paneel Accounts in Mac OS X v10.6.8 of lager) om een nieuwe gebruiker aan te maken met dezelfde accountnaam of korte naam als de naam die u in de vorige stap hebt gebruikt.
6 Klik op 'OK' als het volgende bericht verschijnt: 'De map 'Gebruikers' bevat al een map met de naam 'accountnaam'. Wilt u deze map gebruiken als thuismap voor deze gebruikersaccount?' verschijnt. Opmerking: hiermee worden alle bestanden in de thuismap omgezet naar de juiste eigenaar en worden problemen met toestemming met de inhoud voorkomen.

Iemand een goede tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-10 17:41

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Wat ik persoonlijk zou doen in dit geval is het volgende:

(note, de user noem ik pietje)

1. Log in als root, of start de Mac in single user mode (en remount het filesystem read-write modus)
2. Verander de homedir van naam:
mv /Users/pietje /Users/pietjenieuw

3. Stel deze nieuwe directory in als homedir van de user:
dscl . -change Users/pietje NFSHomeDirectory /Users/pietje /Users/pietjenieuw

note: ik weet niet zeker of DirectoryService gestart wordt wanneer je een Mac in single-user mode boot. Als dat niet het geval is zal je die handmatig moeten starten om het 3e command uit te voeren

disclaimer: ik heb deze aanpak zelf sinds Snow Leopard niet meer toegepast dus ik kan niet garanderen dat het werkt. Use at your own risk!!

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Je kunt ook de naam via de terminal wijzigen (zie bovenstaand punt 1 en 2) en een symbolic link van de oude naam naar de nieuwe naam maken, dan zouden alle apps het gewoon nog goed moeten blijven doen.

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonderpa
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13:48
Laat maar.
Ik had niet goed genoeg gelezen.
Mijn antwoord sloeg nergens op.

[ Voor 77% gewijzigd door sonderpa op 16-03-2014 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Froggle
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:18
Kan vrij gemakkelijk.

Systeemvoorkeuren > Gebruikers & groepen *slotje eraf halen* > Op je volledige naam *rechtermuisknop* > Geavanceerde opties..

PSN: ForcedReboot | XBL: Froggle | NSO: SW-6166-3842-4608 | Strava | Untappd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen_ae92
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07-10 17:16
Let wel, als je dit doet zal de eerst volgende Time Machine backup enorm groot zijn. Alles in de "nieuwe user" wordt opnieuw gebackupped. Het hoe, wat en waarom weet ik helaas niet. Ik ondervond het en vervolgens was de backup disk te klein.

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Thx. Ik heb nu een nieuwe usermap aangemaakt en daar alles naartoe gekopieerd. Dan hou ik alleen de map 'bibliotheek' over die je niet kan overzetten.

Wat gebeurd er met die map?

Nog wel een goeie tip over die Time Machine backup! Daar moet ik dus ook rekening mee gaan houden.

Vraag me nog wel af waarom ik de apple methode niet kan uitvoeren?
Pagina: 1