Upgrade voor GamePC, ~500 euro

Pagina: 1
Acties:

• SWB
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-05-2023
Ik ben momenteel bezig met het samenstellen van de upgrade voor de computer van mijn vriendin, waarin de E8400 en Radeon 4850 na een kleine 6 jaar trouwe dienst toch eens aan vervanging toe zijn. Nu heb ik op basis van de BestBuy guide iets samengesteld dat wel zou moeten werken voor haar budget, maar persoonlijk vermoed ik dat de balans tussen CPU en GPU iets beter kan; vandaar de vraag om advies.

Wat is het doel van het systeem?
  • Hoofdzakelijk gebruikt voor games (En internetten, maar dat kan elke desktop...)
  • Gamen met een 1080p monitor, wat in de nabije toekomst ook niet zal veranderen
  • Ze wil in ieder geval The Elder Scrolls Online op de hoogste settings kunnen spelen. (Maar aangezien mijn eigen 6950 daar ook geen moeite mee heeft zal dat wel goed komen)
  • Wil gewoon een tijdje vooruit kunnen met nieuwe games de komende jaren.
  • Speels eerder RPGs en MMOs dan de meest veeleisende shooters.
  • Zolang een game er goed uit ziet zal ze niet direct wakker liggen van het verschil tussen 4x MSAA vs FXAA etc.
Wat is er al?
  • Antec Sonata III behuizing met 500W voeding.
  • Samsung (Spinpoint IIRC) HD, 750GB
  • Standaard Sony Optiarc DVD drive
  • Samsung 22" monitor
  • Keyboard, muis, speakers, etc.
Wat is er nodig?
  • Moederbord, aangezien ze nu nog een LGA775 socket heeft (E8400).
  • CPU
  • GPU
  • Geheugen
  • SSD
Budget?
Zo'n 500 euro. Paar tientjes erbij als dit goede meerwaarde biedt kan, maar niet enorm ver erover.

Merken voorkeuren?
Niets specifiek, ben gewoon op zoek naar een gebalanceerd systeem en beste prijs-prestatie verhouding.

Eisen/Wensen?
Geen, buiten bovengenoemde prestatie richtlijnen.

Overclocken?
Als het makkelijk te doen is, en daarmee makkelijk meer prestaties haalbaar zijn dan een standaard, niet overclockbaar systeem, prima. Maar ben geen hardcore overclocker; heb zelf een 2500K die op 4.3Ghz draait, maar dat was oa omdat dit met de meegeleverde Asus software van mijn moederbord extreem simpel was.

Wat ik tot nu toe zelf samengesteld had:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4440 Boxed€ 154,40€ 154,40
1Gigabyte GA-B85M-D3H€ 62,25€ 62,25
1Asus R9270X-DC2T-2GD5€ 174,99€ 174,99
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 58,89€ 58,89
1Crucial 2.5" M500 120GB€ 56,-€ 56,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 506,53

Persoonlijk heb ik het gevoel dat ik gezien het budget waarschijnlijk voor een wat sterkere videokaart zou moeten gaan. Vanwege kosten van een SSD gingen de totale kosten van de onderdelen uit het basis gamesysteem echter redelijk stevig over het budget heen. (Zou op zo'n 560-570 uitkomen voor verzendkosten) Had er dus voorlopig een 270X ingezet, maar vermoed dat ze beter af is met een iets zwakkere CPU en dan een sterkere videokaart. (Ik zag in veel adviezen hier bijv de FX-6300 langs komen)

Naar de mogelijke videokaarten kijkend zijn er zo te zien meerdere opties, afhankelijk van budgetruimte door evt andere CPU:
  • Een GeForce GTX760 lijkt over het algemeen een redelijke maar niet extreme hoeveelheid sneller. Is waarsch nog wel net haalbaar binnen het budget zonder verdere wijzigingen te moeten doen, indien de prestatiewinst het prijsverschil waard is.
  • De 7970 van XFX uit de Best Buy guide lijkt zolang hij nog te krijgen is een mooie prijs-prestatie verhouding te hebben. Ik meende echter te lezen dat er wat problemen met de fans hiervan zijn? Of zou dit zonder overclocken ed. van de GPU verder geen probleem moeten zijn.
  • Door de slechte beschikbaarheid lijkt me dat de 280X misschien wat aan de dure kant wordt voor dit budget. Ik vroeg me tevens af toen ik gisteren in de pricewatch zat te kijken of een GTX770 die ook ongeveer rond de ~270 euro begint niet een betere keuze zou zijn?
Wat zou dus voor dit budget de beste combinatie zijn van een CPU gebalanceerd met GPU waarbij de gameprestaties zo krachtig mogelijk zijn en de een niet de ander bottlenecked? (En waarbij de 500W Antec voeding niet in de problemen komt)

• Pataar
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-04 23:43
Misschien kun je ook op de v&a iets halen, meestal staat daar wel een 670, 760, 660ti voor 150 en amd kaarten zoals de 7950, 7970 voor 200 euro.

Stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-04 13:10
Persoonlijk zou ik een ssd achterwege laten, wanneer er met een beperkt budget gewerkt wordt. Een ssd is leuk om windows snel te starten en een enkele game te boosten met laadtijden, maar een fps winst wordt er niet mee behaald.

• two
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:07

two

Met een budget van 500 euro is een SSD aan te raden... Zeker weten als dat maar 10% van het budget is en veel meer dan 10% aan snelheidswinst oplevert. Niet in games, maar wel in opstarten, programma's laden etc.

Signature

• SWB
Keuze voor SSD is inderdaad niet vanwege eventuele FPS winst, maar vooral ivm laadtijden, die bij games als Skyrim en de meeste MMOs soms redelijk aanzienlijk kunnen zijn. Vriendin geeft zelf aan de huidige laadtijden ook flink zat te zijn en daar evt wat grafische kracht voor te willen opofferen. Nu zullen die sowieso wel flink verbeteren met het nieuwe systeem, maar een SSD is ook behoorlijke winst op dat gebied :)

Ik zal wel even kijken in V&A, al ben ik met de huidige crypto currency mining een tikje huiverig om een tweedehands kaart te kopen.

[ Voor 13% gewijzigd door SWB op 15-03-2014 12:26 . Reden: Toevoeging ]

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20:37

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

SWB schreef op zaterdag 15 maart 2014 @ 12:24:
Keuze voor SSD is inderdaad niet vanwege eventuele FPS winst, maar vooral ivm laadtijden, die bij games als Skyrim en de meeste MMOs soms redelijk aanzienlijk kunnen zijn. Vriendin geeft zelf aan de huidige laadtijden ook flink zat te zijn en daar evt wat grafische kracht voor te willen opofferen. Nu zullen die sowieso wel flink verbeteren met het nieuwe systeem, maar een SSD is ook behoorlijke winst op dat gebied :)

Ik zal wel even kijken in V&A, al ben ik met de huidige crypto currency mining een tikje huiverig om een tweedehands kaart te kopen.
Gewoon een geldige factuur + garantiebon vragen en als ze dat niet doen niet kopen, dan is er waarschijnlijk iets mis mee :)

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:13
Als je voor een pricewatch: Sapphire R9 270X 2GB GDDR5 OC DUAL-X Boost Lite Retail gaat, blijf je net onder de €500.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20:37

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Maar ja, dan lever je ook veel in op koelprestaties/geluid....

En die 6 euro is het waard..

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:13
kuusj98 schreef op zaterdag 15 maart 2014 @ 12:37:
[...]

Maar ja, dan lever je ook veel in op koelprestaties/geluid....

En die 6 euro is het waard..
Bron?

En het is €10 verschil, niet €6 ;)

[ Voor 10% gewijzigd door NitroX infinity op 15-03-2014 12:49 ]

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• SWB
Ik heb nog even met de Pricewatch en wenslijsten zitten spelen om nog wat verder de opties te verkennen, en had ook even een lijstje samengesteld met FX-6300, onderstaande maakt qua budget niet zo gek veel uit (~10 euro), maar zou dit niet een beter gebalanceerd systeem zijn uiteindelijk? (Krijg iig de indruk dat de FX-6300 goed genoeg is om geen bottleneck te vormen voor de GPU)

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-6300 Black Edition€ 96,20€ 96,20
1ASRock 970 Pro3 R2.0€ 56,-€ 56,-
1XFX Radeon HD 7970 Double Dissipation€ 227,50€ 227,50
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 22,95€ 22,95
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 58,89€ 58,89
1Crucial 2.5" M500 120GB€ 56,-€ 56,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 517,54

Had voorlopig het Asrock moederbord toegevoegd omdat het populair lijkt en niet al te duur is, maar als er betere alternatieven zijn, zijn suggesties daarover uiteraard ook welkom :)

Zou het evt in dit geval ook handig zijn om een ander merk geheugen dan Crucial te nemen? Volgens mij kwamen er in een paar topics hier wat issues over langs met deze serie moederborden.

En nog een kleine aanvulling, word bij de XFX 7970 DD een tikje nerveus van de hoeveelheid niet heel positieve feedback die daarover is, dus andere overweging is om zoals eerder gesuggereerd dan te gaan voor een bijna nieuwe 280X, die ook ongeveer op eenzelfde bedrag uit zou komen.

[ Voor 7% gewijzigd door SWB op 15-03-2014 17:45 . Reden: aanvulling ]

• SWB
Na nog wat verder gelezen te hebben, kom ik momenteel tot de onderstaande configuratie:
  • Ik heb het geheugen vervangen voor het geheugen dat in de BBG van januari aangeraden werd ivm de incidentele issues icm het Asrock moederbord.
  • Aangezien ik slijtage ivm mining toch een wat te groot risico vind voor het kopen van een V&A kaart, lijkt me de XFX 7970 dan toch de beste optie die binnen het budget past.
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-6300 Black Edition€ 97,20€ 97,20
1ASRock 970 Pro3 R2.0€ 57,49€ 57,49
1XFX Radeon HD 7970 Double Dissipation€ 227,50€ 227,50
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 25,10€ 25,10
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 62,50€ 62,50
1Crucial 2.5" M500 120GB€ 57,-€ 57,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 526,79

Zijn er nog reden waarom deze configuratie een heel slecht idee zou zijn, of zou dit goed moeten werken?

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03-2025
Als de voeding die je nu hebt van goede kwaliteit is en niet te oud, zie ik geen problemen.
Kan je meer info over je huidige voeding geven?

• SWB
Is een Antec 500W voeding die standaard in de Antec Sonata III kast zit. Heb even gecheckt, exacte type voeding dat hierbij geleverd werd is een EarthWatts EA 500D Green power supply (80 PLUS® Bronze certified), dat zou dus deze moeten zijn. (Even wat verder lezend hier zijn Antec EarthWatts voedingen blijkbaar eigenlijk Seasonic voedingen, en werden ze destijds prima beoordeeld.)

Is inmiddels wel al 5-6 jaar oud, maar heeft verder nog nooit kuren gehad. Volgens mij nooit extreem belast, namelijk een licht overgeklokte Core 2 Due E8400 en een Radeon HD 4850 kaart.

Even hier gekeken, en daar wordt geschat dat er minimaal 354W nodig is voor het systeem, en raden zij een 404W voeding aan, waardoor ik hoop dat de 500W Antec voeding het nog wel zou moeten kunnen trekken :)

[ Voor 11% gewijzigd door SWB op 16-03-2014 14:45 . Reden: tags correctie ]

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 01-04 01:23
Online tooltjes zijn onbetrouwbaar. Jou systeem zal tegen de 314W verbruiken op full load. Die voeding is prima hoewel Seasonic vroeger niet zo superieur was als tegenwoordig. Maar er zitten waarschijnlijk wel Nippon ChemiCon condensatoren in dus hoef je totaal niet bang te zijn.

Maar ik zou wel even kijken hoeveel de 12 volt nou precies verbruikt. Als jou voeding op zijn 12 volt max 130W heeft staan dan gaat het niet. (maar het lijkt me onwaarschijnlijk)

Weet je zeker dat je geen HDD wilt ? 120 GB SSD heb je zo vol. 1 TB HDD's kan je evt ook 2e hands kopen.kunnen wat luidruchtiger zijn, controleer ook ff de S.M.A.R.T enzo. Een half dooie HDD heb je vrij weinig aan.

Verder ziet er alles prima uit.

TIME TO UPGRADE !!!

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03-2025
De Antec Earthwatts EA-500D Green heeft 492W op de 12V, dus dat is wel genoeg.
Als je voeding 5-6 jaar oud is, kan je die nog wel even gebruiken (1 à 2 jaar), maar nog eens 5 jaar zal er wss niet meer in zitten, houd daar dus rekening mee. ;)

• SWB
Online tooltje was idd meer bedoeld om even grofweg te checken of ik niet ruim te veel zou trekken, want is idd vrij generiek in de keuzes die je hebt.

Wat betreft de 12V, de voeding heeft 2 rails, 1 voor moederbord, ATX 12V en EPS 12V, de ander voor alle peripherals. Maximum vermogen 408W over beide rails samen. Volgens de stikker op de voeding is de maximale stroomsterkte per rail 22A. Bij HardwareSecrets werd getest met beide rails op 17A, ofwel 204W per rail en totaal de 408W maximum. Lijkt iig ruim boven de 130W, dus dat zou wel voldoende moeten zijn?

En qua HD, een 120GB SSD op zichzelf is idd niet echt werkbaar, deze is echt bedoeld voor Windows en vaak gebruikte apps, zal dus oa wel Elder Scrolls op komen te staan. Bestaande systeem heeft echter nog een 750GB Samsung HD die volgens SMART verder gezond is. Niet echt extreem ruim, maar mijn vriendin heeft er momenteel geen problemen mee. Heeft doorgaans niet extreem veel games tegelijk geinstalleerd, streamed muziek en series doorgaans, en als we iets willen downloaden gebeurt dat meestal naar mijn PC. Dus daarvoor zal 870 GB in totaal wel genoeg zijn :)

@Robbedem: Hij zal inderdaad niet het eeuwige leven hebben, maar als het een beetje mee zit kan hij nog even mee en vervangen we hem wel wanneer het ding het uiteindelijk mooit geweest vindt. :)

[ Voor 8% gewijzigd door SWB op 16-03-2014 15:57 . Reden: Aanvulling voor Robbedem ]

Pagina: 1