Ik ben momenteel bezig met het samenstellen van de upgrade voor de computer van mijn vriendin, waarin de E8400 en Radeon 4850 na een kleine 6 jaar trouwe dienst toch eens aan vervanging toe zijn. Nu heb ik op basis van de BestBuy guide iets samengesteld dat wel zou moeten werken voor haar budget, maar persoonlijk vermoed ik dat de balans tussen CPU en GPU iets beter kan; vandaar de vraag om advies.
Wat is het doel van het systeem?
Zo'n 500 euro. Paar tientjes erbij als dit goede meerwaarde biedt kan, maar niet enorm ver erover.
Merken voorkeuren?
Niets specifiek, ben gewoon op zoek naar een gebalanceerd systeem en beste prijs-prestatie verhouding.
Eisen/Wensen?
Geen, buiten bovengenoemde prestatie richtlijnen.
Overclocken?
Als het makkelijk te doen is, en daarmee makkelijk meer prestaties haalbaar zijn dan een standaard, niet overclockbaar systeem, prima. Maar ben geen hardcore overclocker; heb zelf een 2500K die op 4.3Ghz draait, maar dat was oa omdat dit met de meegeleverde Asus software van mijn moederbord extreem simpel was.
Wat ik tot nu toe zelf samengesteld had:
Persoonlijk heb ik het gevoel dat ik gezien het budget waarschijnlijk voor een wat sterkere videokaart zou moeten gaan. Vanwege kosten van een SSD gingen de totale kosten van de onderdelen uit het basis gamesysteem echter redelijk stevig over het budget heen. (Zou op zo'n 560-570 uitkomen voor verzendkosten) Had er dus voorlopig een 270X ingezet, maar vermoed dat ze beter af is met een iets zwakkere CPU en dan een sterkere videokaart. (Ik zag in veel adviezen hier bijv de FX-6300 langs komen)
Naar de mogelijke videokaarten kijkend zijn er zo te zien meerdere opties, afhankelijk van budgetruimte door evt andere CPU:
Wat is het doel van het systeem?
- Hoofdzakelijk gebruikt voor games (En internetten, maar dat kan elke desktop...)
- Gamen met een 1080p monitor, wat in de nabije toekomst ook niet zal veranderen
- Ze wil in ieder geval The Elder Scrolls Online op de hoogste settings kunnen spelen. (Maar aangezien mijn eigen 6950 daar ook geen moeite mee heeft zal dat wel goed komen)
- Wil gewoon een tijdje vooruit kunnen met nieuwe games de komende jaren.
- Speels eerder RPGs en MMOs dan de meest veeleisende shooters.
- Zolang een game er goed uit ziet zal ze niet direct wakker liggen van het verschil tussen 4x MSAA vs FXAA etc.
- Antec Sonata III behuizing met 500W voeding.
- Samsung (Spinpoint IIRC) HD, 750GB
- Standaard Sony Optiarc DVD drive
- Samsung 22" monitor
- Keyboard, muis, speakers, etc.
- Moederbord, aangezien ze nu nog een LGA775 socket heeft (E8400).
- CPU
- GPU
- Geheugen
- SSD
Zo'n 500 euro. Paar tientjes erbij als dit goede meerwaarde biedt kan, maar niet enorm ver erover.
Merken voorkeuren?
Niets specifiek, ben gewoon op zoek naar een gebalanceerd systeem en beste prijs-prestatie verhouding.
Eisen/Wensen?
Geen, buiten bovengenoemde prestatie richtlijnen.
Overclocken?
Als het makkelijk te doen is, en daarmee makkelijk meer prestaties haalbaar zijn dan een standaard, niet overclockbaar systeem, prima. Maar ben geen hardcore overclocker; heb zelf een 2500K die op 4.3Ghz draait, maar dat was oa omdat dit met de meegeleverde Asus software van mijn moederbord extreem simpel was.
Wat ik tot nu toe zelf samengesteld had:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5 4440 Boxed | € 154,40 | € 154,40 |
| 1 | Gigabyte GA-B85M-D3H | € 62,25 | € 62,25 |
| 1 | Asus R9270X-DC2T-2GD5 | € 174,99 | € 174,99 |
| 1 | Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU | € 58,89 | € 58,89 |
| 1 | Crucial 2.5" M500 120GB | € 56,- | € 56,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 506,53 | |
Persoonlijk heb ik het gevoel dat ik gezien het budget waarschijnlijk voor een wat sterkere videokaart zou moeten gaan. Vanwege kosten van een SSD gingen de totale kosten van de onderdelen uit het basis gamesysteem echter redelijk stevig over het budget heen. (Zou op zo'n 560-570 uitkomen voor verzendkosten) Had er dus voorlopig een 270X ingezet, maar vermoed dat ze beter af is met een iets zwakkere CPU en dan een sterkere videokaart. (Ik zag in veel adviezen hier bijv de FX-6300 langs komen)
Naar de mogelijke videokaarten kijkend zijn er zo te zien meerdere opties, afhankelijk van budgetruimte door evt andere CPU:
- Een GeForce GTX760 lijkt over het algemeen een redelijke maar niet extreme hoeveelheid sneller. Is waarsch nog wel net haalbaar binnen het budget zonder verdere wijzigingen te moeten doen, indien de prestatiewinst het prijsverschil waard is.
- De 7970 van XFX uit de Best Buy guide lijkt zolang hij nog te krijgen is een mooie prijs-prestatie verhouding te hebben. Ik meende echter te lezen dat er wat problemen met de fans hiervan zijn? Of zou dit zonder overclocken ed. van de GPU verder geen probleem moeten zijn.
- Door de slechte beschikbaarheid lijkt me dat de 280X misschien wat aan de dure kant wordt voor dit budget. Ik vroeg me tevens af toen ik gisteren in de pricewatch zat te kijken of een GTX770 die ook ongeveer rond de ~270 euro begint niet een betere keuze zou zijn?