S-video naar Scart: wel geluid geen beeld

Pagina: 1
Acties:

• chengbondkwok
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:49
Beste Tweakers,

Gisteren was ik bezig met het ontstoffen van mijn PC en heb daarvoor alle externe aansluitingen ontkoppeld. Met enig misfortuin is helaas een van de vier pinnetjes van de S-video gebroken (die in de PC moet) naar Scart (die naar de oude TV moet). De pin is gelukkig niet in de videokaart gebroken, maar daar buiten, waardoor de aansluitingen allemaal intact zijn.

Vervolgens heb ik bij de Correct voor een habbekrats de volgende kabel gekocht, welke in mijn optiek identiek is aan mijn overleden kabel. De TV heeft alleen twee scart aansluitingen, een audio in & out en dat was het. De TV is een Sony KV-21FX30B FD Trinitron Colour Television en (helaas) een beeldbuis.

Ik zit nu alleen met het volgende probleem: ik krijg wel geluid naar de TV gepushed, maar geen beeld. De videokaart (een NVidia 7900 GT / GTO) herkend zowel de monitor als de TV. Ik heb de drivers opnieuw geïnstalleerd, de juiste resolutie geprobeerd, het beeld uitbreiden / dupliceren, niets helpt.

Mijn eerste vermoeden is dat het kabeltje niet zou werken, maar dat zou eigenlijk niet zo moeten zijn. Helaas heb ik een van de meest antieke combinaties, waardoor het vinden van dergelijke kabels erg moeilijk is.

Ik hoop dat jullie mij uit de brand kunnen helpen!

Nieuwe TV kopen staat op de planning, maar zolang deze het prima doet, zien mijn ouders geen noodzaak in een nieuwe kopen, i.v.m. het geringe gebruik

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

eerste gedachte ... scart kabel zit er niet goed in. of je hebt mss een contcat naar in de connector geduwd (gebeurt wel een als ze een beetje scheef staan)

Iperf

• chengbondkwok
fish schreef op zaterdag 15 maart 2014 @ 10:31:
eerste gedachte ... scart kabel zit er niet goed in. of je hebt mss een contcat naar in de connector geduwd (gebeurt wel een als ze een beetje scheef staan)
Scart kabel zit er echt stevig in. Dat dikgedrukte snap ik alleen niet helemaal

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

een van de ijzeren lipjes in de scart connector

Iperf

• chengbondkwok
fish schreef op zaterdag 15 maart 2014 @ 10:54:
een van de ijzeren lipjes in de scart connector
Ah op die fiets. Ik heb het net even eruit getrokken en ze zien er allemaal recht uit. Ik heb overigens ook in de andere scart aansluiting geprobeerd, maar ook tevergeefs.

Je zou denken dat het een softwarematige issue is, maar ik kan zo 123 niet bedenken wat ik nog aan instellingen zou aan kunnen passen.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:12
Misschien een domme vraag. Maar waar heb je dat 3,5mm jack plugje van je scart-svideo kabel ingestopt.
Die is namelijk voor de audio. En als je geluid niet werkt moet je naar dat kabeltje kijken en niet naar je videokaart.

TheS4ndm4n#1919

• chengbondkwok
RocketKoen schreef op zaterdag 15 maart 2014 @ 11:01:
Misschien een domme vraag. Maar waar heb je dat 3,5mm jack plugje van je scart-svideo kabel ingestopt.
Die is namelijk voor de audio. En als je geluid niet werkt moet je naar dat kabeltje kijken en niet naar je videokaart.
Die heb ik in een audio poort van mijn PC gestopt. Dit is nodig om een geluidssignaal te kunnen versturen. Overigens heb ik wél werkend geluid, maar géén werkend beeld.

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 24-12 13:08
Hmm, je hebt wel met de AB van de televisie de juiste input gekozen ? volgens mij doet de ene scart namelijk wel automagisch omschakelen bij signaal, maar de andere niet.

• chengbondkwok
MEN-O schreef op zaterdag 15 maart 2014 @ 11:09:
Hmm, je hebt wel met de AB van de televisie de juiste input gekozen ? volgens mij doet de ene scart namelijk wel automagisch omschakelen bij signaal, maar de andere niet.
Jup, ik heb geswitched naar alle mogelijke kanalen (AV1, AV2, AV2S AV3; meestal moet je degene hebben met een S erin), maar ook op geen enkel kanaal beeld.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
chengbondkwok schreef op zaterdag 15 maart 2014 @ 11:03:
[...]

Die heb ik in een audio poort van mijn PC gestopt. Dit is nodig om een geluidssignaal te kunnen versturen. Overigens heb ik wél werkend geluid, maar géén werkend beeld.
oh oops, verkeerd gelezen.
chengbondkwok schreef op zaterdag 15 maart 2014 @ 11:11:
[...]

Jup, ik heb geswitched naar alle mogelijke kanalen (AV1, AV2, AV2S AV3; meestal moet je degene hebben met een S erin), maar ook op geen enkel kanaal beeld.
Zover ik me herinner moet je die kanalen op oude TV's zelf instellen.
Filmpje afspelen en dan door de frequenties lopen tot je je film op tv ziet.

TheS4ndm4n#1919

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 24-12 13:08
chengbondkwok schreef op zaterdag 15 maart 2014 @ 11:11:
[...]

Misschien een ander SCART blokje gebruikt ? niet alle kunnen 2 weg communicatie aan ?!

• chengbondkwok
RocketKoen schreef op zaterdag 15 maart 2014 @ 11:25:
[...]

oh oops, verkeerd gelezen.

[...]

Zover ik me herinner moet je die kanalen op oude TV's zelf instellen.
Filmpje afspelen en dan door de frequenties lopen tot je je film op tv ziet.
Dat is het probleem. Kanaal AV2 geeft normaal gesproken alleen zwart-wit beeld en kanaal AV2 S in kleur. Zowel AV2 als AV2 S kunnen het geluid van het filmpje ontvangen en afspelen, maar het beeld niet. AV1 is gereserveerd voor de decoder van de normale zenders.
MEN-O schreef op zaterdag 15 maart 2014 @ 11:30:
[...]

Misschien een ander SCART blokje gebruikt ? niet alle kunnen 2 weg communicatie aan ?!
Bedoel je hiermee een andere Scart poort? Want dat heb ik namelijk al geprobeerd. Of bedoel je hiermee iets anders. (Mijn tv-aansluitingen kennis is erg beperkt).

[ Voor 24% gewijzigd door chengbondkwok op 15-03-2014 11:32 ]

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:06
chengbondkwok schreef op zaterdag 15 maart 2014 @ 10:20:
Beste Tweakers,

Gisteren was ik bezig met het ontstoffen van mijn PC en heb daarvoor alle externe aansluitingen ontkoppeld. Met enig misfortuin is helaas een van de vier pinnetjes van de S-video gebroken (die in de PC moet) naar Scart (die naar de oude TV moet). De pin is gelukkig niet in de videokaart gebroken, maar daar buiten, waardoor de aansluitingen allemaal intact zijn.

Vervolgens heb ik bij de Correct voor een habbekrats de volgende kabel gekocht, welke in mijn optiek identiek is aan mijn overleden kabel. De TV heeft alleen twee scart aansluitingen, een audio in & out en dat was het.

Ik zit nu alleen met het volgende probleem: ik krijg wel geluid naar de TV gepushed, maar geen beeld. De videokaart (een NVidia 7900 GT / GTO) herkend zowel de monitor als de TV. Ik heb de drivers opnieuw geïnstalleerd, de juiste resolutie geprobeerd, het beeld uitbreiden / dupliceren, niets helpt.

Mijn eerste vermoeden is dat het kabeltje niet zou werken, maar dat zou eigenlijk niet zo moeten zijn. Helaas heb ik een van de meest antieke combinaties, waardoor het vinden van dergelijke kabels erg moeilijk is.

Ik hoop dat jullie mij uit de brand kunnen helpen!

Nieuwe TV kopen staat op de planning, maar zolang deze het prima doet, zien mijn ouders geen noodzaak in een nieuwe kopen, i.v.m. het geringe gebruik
Svideo op een videokaart is vaak van een exotich formaat. ik zou de originele stekker is vergelijken met je nieuw gekochte, en dan kijken of er daadwerkelijk dezelfde stekker gebruikt wordt.

Tijd van werken, tijd van rusten

• chengbondkwok
Driek schreef op zaterdag 15 maart 2014 @ 11:41:
[...]

Svideo op een videokaart is vaak van een exotich formaat. ik zou de originele stekker is vergelijken met je nieuw gekochte, en dan kijken of er daadwerkelijk dezelfde stekker gebruikt wordt.
Noem het maar gerust een antiek formaat :+

Ik heb de originele in de winkel vergeleken met de aangeschafte, en behoudens de dikte, is er geen merkbaar verschil. Beide S-video aansluitingen zijn 4-pins, beiden hebben een 3.5mm jack voor de audio en beide hebben een identieke Scart port.

In feite zou een goedkoop kabeltje niets uit moeten maken. Als ik de prijzen bij sommige winkels zie, dan kan ik een nieuwe TV kopen :X

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:24
Er zit soms ook een schakelaar op je scart-blokje, haal deze eens over.

• chengbondkwok
HenkEisDS schreef op zaterdag 15 maart 2014 @ 11:46:
Er zit soms ook een schakelaar op je scart-blokje, haal deze eens over.
Zowel op de oude als de nieuwe zat geen schakelaar.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:42

Nemesizz

Untouchable

Oude TV als in; beeldbuis?

Probeer de refreshrate eens op 50Hz te zetten, dit moest ik meestal doen om beeld te krijgen op een TV via component of s-video. Geeft overigens wel heel naar beeld op een (beeldbuis)monitor ;)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dat, en wat je ook even moet doen is zorgen dat je TV wel gebruikt wordt door hem als 2e monitor in te stellen en de desktop te extenden of op twee monitoren te tonen. Ben ik ook eens ooit vergeten, en dat schoot niet op.
Resolutie vooor je TV instellen is ook belangrijk,
Ik zou zeggen dat de kabel goed is, denk zelf dat het in de software zit.
En dubbelcheck even op welke aansluiting je zit aan de achterkant, en selecteer die op je TV. Zorg ook dat je zeker weet dat die voor svhs of svideo geschikt zijn. Anders blijf je klooien.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• chengbondkwok
Nemesizz schreef op zaterdag 15 maart 2014 @ 14:30:
Oude TV als in; beeldbuis?

Probeer de refreshrate eens op 50Hz te zetten, dit moest ik meestal doen om beeld te krijgen op een TV via component of s-video. Geeft overigens wel heel naar beeld op een (beeldbuis)monitor ;)
Ja een beeldbuis tv. Wellicht dat dit de boosdoener is, maar in de Nvidia Control Center kan ik het of op 25Hz of op 29Hz zetten. Dus ik moet even uitvogelen of dat überhaupt wel kan. Nu je het zegt meende ik dat het met een oude kabel hoger lag het aantal Hz.

Als ik overigens snel google, dan is 25Hz interlaced gelijk aan 50Hz en 29Hz interlaced gelijk aan 60Hz. Probleem is dat ik wel 25Hz kan selecteren, maar 29Hz niet.
The Eagle schreef op zaterdag 15 maart 2014 @ 14:54:
Dat, en wat je ook even moet doen is zorgen dat je TV wel gebruikt wordt door hem als 2e monitor in te stellen en de desktop te extenden of op twee monitoren te tonen. Ben ik ook eens ooit vergeten, en dat schoot niet op.
Resolutie vooor je TV instellen is ook belangrijk,
Ik zou zeggen dat de kabel goed is, denk zelf dat het in de software zit.
En dubbelcheck even op welke aansluiting je zit aan de achterkant, en selecteer die op je TV. Zorg ook dat je zeker weet dat die voor svhs of svideo geschikt zijn. Anders blijf je klooien.
De TV wordt daadwerkelijk als 2e monitor gebruikt. Klonen, uitbreiden resolutie veranderen, alles heb ik al geprobeerd. Deze setup staat al ruim 5 jaar zo in de woonkamer, alleen de kabel is door mij tijdens een schoonmaak gesloopt ;(

[ Voor 5% gewijzigd door chengbondkwok op 15-03-2014 16:37 ]

• The Eagle

The Eagle

Als je weet wat de verbindingen in de kabel zijn: meet hem eens door als je kunt.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• chengbondkwok
The Eagle schreef op zaterdag 15 maart 2014 @ 16:55:
Als je weet wat de verbindingen in de kabel zijn: meet hem eens door als je kunt.
Ik snap even niet wat je met bovenstaande bedoeld. Ik neem aan dat je niet de afstand bedoeld.

• The Eagle

The Eagle

Doormeten, met een multimeter bijvoorbeeld. Moet je wel weten wel pinnetje van de ene kant met de andere kant overeen komt :)

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Wat voor type TV heb je eigenlijk? Misschien kijk ik er overheen maar zie het niet staan?

Testing, one, two ...

• chengbondkwok
hardware-lover schreef op zaterdag 15 maart 2014 @ 17:03:
Wat voor type TV heb je eigenlijk? Misschien kijk ik er overheen maar zie het niet staan?
Het is een Sony KV-21FX30B FD Trinitron Colour Television. Een hele oude beeldbuis.
The Eagle schreef op zaterdag 15 maart 2014 @ 17:02:
Doormeten, met een multimeter bijvoorbeeld. Moet je wel weten wel pinnetje van de ene kant met de andere kant overeen komt :)
Ik heb helaas geen multimeter thuis of ander meetapparaat.

[ Voor 33% gewijzigd door chengbondkwok op 15-03-2014 17:05 ]

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Er staat in de gebruikershandleiding onder ingangssignalen; S2 > ingangssignaal S-Video via Euroscart
E = de bovenste scart-aansluiting?

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/4178219/ScreenShot298.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door hardware-lover op 15-03-2014 17:16 ]

Testing, one, two ...

• chengbondkwok
hardware-lover schreef op zaterdag 15 maart 2014 @ 17:15:
Er staat in de gebruikershandleiding onder ingangssignalen; S2 > ingangssignaal S-Video via Euroscart

[afbeelding]
Klopt, dat kanaal gebruikte ik voorheen en nu ook. Maar er komt gewoon geen beeld door. Het geluid is uitstekend.

En ik heb zowel de bovenste als de onderste scartpoort geprobeerd. Geen resultaat.

[ Voor 9% gewijzigd door chengbondkwok op 15-03-2014 17:17 ]

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Zie mijn edit, je gebruikt de bovenste scart-verbinding van je TV?
Ja dus...

Edit: bovenste scart gebruiken, juiste ingang op TV kiezen, daarna PC uit, en weer aan, kijken of er dan iets te zien valt op je TV?

[ Voor 53% gewijzigd door hardware-lover op 15-03-2014 17:19 ]

Testing, one, two ...

• chengbondkwok
hardware-lover schreef op zaterdag 15 maart 2014 @ 17:18:
Zie mijn edit, je gebruikt de bovenste scart-verbinding van je TV?
Ja dus...
Jup.

• AMD_Aero
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22-12 05:45
Heb je toevallig nog een andere apparaat dat en S-video heeft. Als ik mij niet vergis hadden dvd spelers en etc. daar vroeger ook. (S-video is van voor mijn tijd :) )

En kijken of het daar op werkt kun je al zeker de kabel uitsluiten en de instellingen van de TV.

https://erazerbrecht.wordpress.com/

• Willem2
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:14

Willem2

Ω is futile

Dus je had een werkende setup.
Toen brak een pinnetje in je kabel en heb je een nieuwe kabel gekocht.
Toen had je een setup met alleen geluid en niet beeld?
Daarna ben je drivers opnieuw gaan installeren.

Vat ik het zo goed samen?
Want als dit zo is, lijkt het mij duidelijk dat er iets met die nieuwe kabel niet in orde is (terwijl hij op het eerste gezicht wel de juiste lijkt). Dan is doormeten inderdaad geen gek idee.

Verkeerde scartaansluiting leidt alleen maar tot zwart/wit beeld volgens mij, maar je zou iig iets moeten zien.

en nee, ik houd niet van voetbal... :)

• chengbondkwok
Ok, ik heb net een nieuwe kabel binnengekregen, en wat blijkt: ik heb keurig werkend beeld in kleur.

Het enige verschil is dat kabel 1 (de niet werkende) zilverkleurige pinnetjes heeft en kabel 2 goudkleurig. Blijkbaar is mijn videokaart / TV erg kieskeurig in het gebruik van kabeltjes.

Beide kabels komen overigens van de Correct vandaan, met dezelfde prijs. Heel vreemd.

Topic kan op slot en iedereen bedankt voor het denkwerk!
AMD_Aero schreef op zaterdag 15 maart 2014 @ 17:20:
Heb je toevallig nog een andere apparaat dat en S-video heeft. Als ik mij niet vergis hadden dvd spelers en etc. daar vroeger ook. (S-video is van voor mijn tijd :) )

En kijken of het daar op werkt kun je al zeker de kabel uitsluiten en de instellingen van de TV.
Opvallend genoeg doet de DVD-speler moeilijk over S-video. Daar heb ik met beide kabels problemen mee, maar DVD's kijken kan ook vanaf de computer dus dat is geen ramp.
Willem2 schreef op zaterdag 15 maart 2014 @ 17:21:
Dus je had een werkende setup.
Toen brak een pinnetje in je kabel en heb je een nieuwe kabel gekocht.
Toen had je een setup met alleen geluid en niet beeld?
Daarna ben je drivers opnieuw gaan installeren.

Vat ik het zo goed samen?
Want als dit zo is, lijkt het mij duidelijk dat er iets met die nieuwe kabel niet in orde is (terwijl hij op het eerste gezicht wel de juiste lijkt). Dan is doormeten inderdaad geen gek idee.

Verkeerde scartaansluiting leidt alleen maar tot zwart/wit beeld volgens mij, maar je zou iig iets moeten zien.
Bingo, en nogmaals Bingo. Kabel 1 was inderdaad kapot op de een of andere manier, maar kabel twee werkt naar behoren.

[ Voor 60% gewijzigd door chengbondkwok op 15-03-2014 17:41 ]

Pagina: 1