Stevig workstation, ~1500 euro

Pagina: 1
Acties:

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:15

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Ik ben bezig een nieuwe PC samen te stellen. Het moet een flink uit de kluiten gewassen workstation worden, die ik voor mijn werk zal gebruiken in de robotica. Belangrijke zaken hierbij zijn vooral de CPU snelheid, multitprocessing en I/O snelheid (schijf en geheugen). Voor simulaties komt daar enigszins 3D prestaties bij, maar hier hebben we het absoluut niet over gamen, fotorealistisch renderen of andere enorm hoge eisen.

Vrij harde eis is wel een nvidia GPU aangezien de boel op Linux moet gaan draaien en die ondersteuning beter is en de software waar we mee werken vrij veel problemen met niet-nvidia GPU's heeft. Ook is de CUDA ondersteuning vanuit de software die wij gebruiken beter dan OpenCL.

Verder wil ik ook de mogelijkheid hebben tot virtualisatie, maar dat is niet echt een probleem met huidige CPU's. Een aardige hoeveelheid geheugen is daarvoor wel wenselijk, lijkt mij, vandaar de 16GB met mogelijkheid tot uitbreiding op het moederbord.

De PC moet ook voor ontwerpwerkzaamheden gebruikt worden dus daar is een goede monitor ook van belang voor, die moet uit hetzelfde budget. Ik heb de Dell U2412M uitgekozen, ik heb thuis de U2410 staan welke mij erg goed bevalt. Verder ben ik ook erg tevreden met de WUXGA resolutie, dus terug naar HD will ik niet. Deze monitor zou ik graag aansluiten met een DisplayPort kabel.

Muis en toetsenbord heb ik nog beschikbaar, werkt nog prima dus dat hoeft niet uit dit budget.

Budget: +- 1500 euro

Ik ben op de onderstaande lijst uitgekomen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4930K Boxed€ 489,90€ 489,90
1MSI X79A-GD45 Plus€ 157,04€ 157,04
1EVGA GeForce GTX 750 1GB€ 102,95€ 102,95
1WD Green WD10EZRX, 1TB€ 46,85€ 46,85
1Silverstone Redline 04€ 49,99€ 49,99
1Dell Ultrasharp U2412M Zwart€ 232,93€ 232,93
1Zalman CNPS12X€ 62,92€ 62,92
1G.Skill Ares F3-2400C11Q-16GAB€ 153,31€ 153,31
1Zalman ZM600-GT 600W€ 64,36€ 64,36
1Intel SSD 530 240GB€ 139,-€ 139,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.499,25

Concrete vragen die ik heb:
* Moederbord vond ik een lastige keuze. Een van de criteria was 8 DDR3 bankjes zodat ik er later nog eens 4 bij kan prikken, mocht de 16GB niet genoeg zijn. USB2 en 3 is ook belangrijk, maar zit afdoende op vrijwel alle moederborden. Overclocken gaat niet gebeuren met dit systeem. Wat blijft er dan over om naar te kijken, behalve dat het compatibel is met de rest van de componenten? Is dit een goede keuze?

* Mijn kennis van actualiteit op het gebied van GPU's laat wat te wensen over de laatste tijd. Ik heb in de pricewatch de GTX700 series gekozen als filter, dat klonk als de laatste en lijkt mij dus wel een veilige keuze. Zoals gezegd moet het in ieder geval een NVidia GPU zijn die een beetje fatsoenlijke prestaties aflevert (en goed door de Linux NVidia drivers ondersteund wordt), maar het hoeft absoluut geen bakbeest te zijn. Is dit een verstandige keuze of kan ik toch beter voor de GTX600 series, welke zo 50 euro goedkoper zijn?

* De Core i7 4930K lijkt mij eigenlijk niet ter discussie staan; een nog betaalbare 6-core die volgens Passmark - CPU Benchmark zeer acceptabele prestaties neerzet. Klopt het dat als ik echt voor de keiharde CPU prestaties wil gaan ik aan intel vastzit?

* Ik heb begrepen dat Intel behoorlijk strakke prestaties neerzet met de SSD's wat de reden is geweest voor de keuze voor een 240 GB Intel SSD. Ik heb echter ook goede verhalen gehoord over bijvoorbeeld de Samsung SSD 840 EVO 250GB die zelfs iets goedkoper is.

* Ben ik nog essentiële onderdelen vergeten?

Verder zijn opmerkingen over de samenstelling ook van harte welkom. Ik heb mijn budget al aardig opgevuld, dus duurdere varianten van componenten zullen hoogstwaarschijnlijk gepaard moeten gaan met goedkopere varianten van andere componenten. Alvast bedankt!

Tja

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-04 23:12
De processor ondersteunt maximaal DDR3-1866. Het geheugen wat jij hebt gekozen is dus overkill (tenzij je gaat overklokken).

pricewatch: Crucial Ballistix Sport BLS2C8G3D18ADS3CEU is drie tientjes goedkoper en laat ruimte over voor uitbreiding.

Edit:
Voeding is ook overkill; 130Watt voor de CPU en max 75Watt voor de gpu is ~200Watt. Laten we het ruim nemen en 250Watt zeggen. De rest van het systeem gaat geen 350Watt verbruiken.
Ik denk dat je al genoeg hebt aan een pricewatch: Corsair Builder CX430 Bronze. Voor wat meer bewegingsruimte; pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 520W

SSD; heb je al aan een Crucial gedacht? Die hebben bescherming tegen gegevensverlies bij stroomuitval.
pricewatch: Crucial 2.5" M500 240GB

[ Voor 51% gewijzigd door NitroX infinity op 15-03-2014 13:08 ]

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03-2025
Is het lawaai dat de PC produceert van belang?
Verder zou ik voor het werk dat je beschrijft eerder de Samsung 840 series Pro 256GB nemen. Dit is wel duurder, maar het is de snelste 250GB SSD, die specifiek gericht is op gebruik met veel schrijf en leesacties. De EVO kan als goedkoper alternatief, maar maakt gebruik van cache geheugen om de snelheid hoog te houden. Zijn je bestanden groot (>3GB), dan zal het cachegeheugen niet voldoen en zal je snelheid af en toe sterk dalen.
De Crucial is wat aan de trage kant voor schrijfacties (ongeveer hetzelfde als de EVO voor bestanden die niet in het cachegeheugen passen) en ik vermoed dat er bij uw gebruik vaak van RAM naar opslag geschreven wordt?

Als voeding zou ik een Seasonic G-Serie 360Watt nemen.
Betere efficiëntie en nog steeds ruim voldoende vermogen.

Geheugen, wat hierboven als gezegd is.
Je zou ook nog naar een quad channel setje kunnen kijken, maar dan zou ik wel voor 32 GB gaan ivm met uitbreidingsmogelijkheden later.

[ Voor 12% gewijzigd door Robbedem op 15-03-2014 13:37 ]

Verwijderd

Hoe belangrijk is het videogeheugen? De kaart die je nu hebt heeft 1GB, misschien heb je wel meer GB geheugen nodig. Verder is Intel de goede keuze en wil je inderdaad een 6-core die nog te betalen is dan zit je aan dit type vast.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2014 14:02 ]

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Scherp over het geheugen, had er even geen rekening mee gehouden dat de snelheid beperkt wordt door de processor. Overklokken zit er niet in, stabiliteit staat hier echt op #1.

Het moederbord heeft echter 8xDDR3 sloten, dus vandaar dat ik een quad channel 16 GiB setje had uitgekozen. Dan bespaar ik de kosten voor extra geheugen nu en kan ik het later altijd nog uitbreiden met nog 4 reepjes. Kan ik dan niet beter voor pricewatch: Corsair Vengeance LP 16GB 1866MHz CL9 gaan? Of beter, de pricewatch: G.Skill 16GB PC3-14900 (F3-14900CL8Q-16GBZM) met een lagere latency.

Voeding verlagen kan inderdaad wel. 360Watt lijkt me wel erg weinig speelruimte overhouden, ik wil wel graag de mogelijkheid houden om later nog extra schijven en mogelijk een betere videokaart in te bouwen. Ik ben zelf bij mijn vorige PC's voor Tagan gegaan, maar die maakt zo te zien geen voedingen meer, jammer. Met andere fabrikanten weinig ervaring. Iets als de pricewatch: Corsair Builder CX430 Bronze lijkt me wel wat.

De pricewatch: Samsung 840 series Pro 256GB ga ik proberen erin te passen, dat lijkt me een mooie upgrade en het prijsverschil is niet schokkend.

@Robbedem: wat bedoel je met het lawaai van de PC? Het komt niet in mijn slaapkamer, dus het is niet van het hoogste belang. Het staat wel in een kantoor en ik kan mij wel ergeren aan de standaard herriemakers die met CPU's meegeleverd worden dus daarom heb ik een stillere koeler erbij. Deze was wel redelijk fors geprijst, ik heb hem nu vervangen door een goedkopere koeler die iets minder op stilte gericht is maar wel goed presteert. Harder dan stock coolers zal het niet worden...

@ChicaneBT: dat is nog niet geheel duidelijk. Er gaat wel steeds meer van de simulatie richting GPU, maar op dit moment is het zeker niet enorm belangrijk. Ik zou de pricewatch: EVGA GeForce GTX 750 Ti 2GB ook nog kunnen overwegen, deze heeft 2GiB, als ik dat nog in het budget kan passen.

Ik heb de componenten vervangen en zo kan het nog wel uit ongeveer.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4930K Boxed€ 489,90€ 489,90
1MSI X79A-GD45 Plus€ 157,04€ 157,04
1EVGA GeForce GTX 750 Ti 2GB€ 134,50€ 134,50
1WD Green WD10EZRX, 1TB€ 46,85€ 46,85
1Silverstone Redline 04€ 49,99€ 49,99
1Dell Ultrasharp U2412M Zwart€ 232,93€ 232,93
1Scythe Mugen 4€ 34,98€ 34,98
1G.Skill 16GB PC3-14900 (F3-14900CL8Q-16GBZM)€ 151,70€ 151,70
1Corsair Builder CX430 Bronze€ 36,99€ 36,99
1Samsung 840 series Pro 256GB€ 168,90€ 168,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.503,78

[ Voor 54% gewijzigd door MadEgg op 15-03-2014 15:13 . Reden: Koeler vervangen door goedkopere koeler, geheugen vervangen door geheugen met lagere latency ]

Tja

• Robbedem
Je kan nog wat besparen op je geheugen: Corsair Vengeance LP 16GB 1866MHz CL9

Verder levert de Seasonic G-Serie 360Watt bijna evenveel vermogen op de 12V als de Corsair Builder CX430 Bronze (360 vs 384W), dus qua uitbreidingsmogelijkheid voor een GPU later komt dat praktisch op hetzelfde neer, al heeft de Corsair wel een PCIE 6+2 tov PCIE 6 voor de Seasonic.
De nieuwste generatie Nvidia GPU's (zoals de GTX 750 en GTX 750 Ti) hebben overigens een zeer laag verbruik, waardoor ze zelfs geen PCIE connector nodig hebben. Het is dus zeer goed mogelijk dat je zelfs met 360W en een enkele PCIE 6pin al een hele snelle GPU gaat kunnen gebruiken.
Je huidige setup met i7 4930K en GTX 750 Ti, zal bij strestest op CPU en GPU tegelijk zelfs niet meer dan 220W (120W CPU + 80W GPU + 20W rest) verbruiken.

Wil je toch meer marge voor een snellere GPU later, zou ik eerder naar een Seasonic S12G 450W gaan, die heeft meteen twee PCIE 6+2 connectors en een vermogen tot 444W op 12V.

De reden waarom ik je een duurdere voeding aanraad die niet meer vermogen levert, is omdat deze een betere efficiëntie heeft waardoor je minder elektriciteitsverbruik hebt. Voor veel mensen is deze extra investering het niet waard, maar als je je PC voor werk gaat gebruiken, vermoed ik dat je toch deze toch wel wat uren per dag zal werken, en dan levert dit op termijn een besparing op (als je zelf de elektriciteit betaalt ;) )
De corsair heeft in het beste geval (50% load) een efficiëntie van 87%
De Seasonic heeft in bij eenzelfde load een efficiëntie van 92%.
Bij een gemiddeld verbruik van 180W geeft dit per uur een besparing van 0,8€ per jaar (0,2€/kWu).
Dit lijkt belachelijk weinig, maar als je je PC 4u per dag gebruikt gedurende 5 jaar geeft dit 16€ en heb je je investering er dus uitgehaald. Omdat je je PC echter voor je werk gebruikt, vermoed ik dat je die gemiddeld meer dan 4u per dag gaat gebruiken waardoor je op termijn zelfs winst maakt met de duurdere voeding. ;)
Eigenlijk is in uw geval de kwaliteitsvollere, stillere voeding met langere garantie en lager verbruik ook nog eens goedkoper => 5 redenen om voor de Seasonic te gaan!

[ Voor 33% gewijzigd door Robbedem op 15-03-2014 17:06 ]

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
De G.Skill heeft een CL van 8, dus die is wel iets sneller. En voor die 8 euro maakt het niet zo veel uit.

Wat betreft de voeding: is er een specifieke reden dat je de Seasonic voedingen zo sterk adviseert boven de Corsai Builder CX430? De Seasonic met minder vermogen is namelijk wel 21 euro duurder, dus waarom zou ik die dan kiezen in plaats van de Corsair?

Tja

• Robbedem
Het is 16€, geen 8. ;)
(of heb je al een winkel in gedachten waar je alles wilt bestellen?)

Heb wat kleine tekst aan vorige post toegevoegd ivm voeding.

[ Voor 105% gewijzigd door Robbedem op 15-03-2014 17:03 ]

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
De goedkoopste prijzen van de twee (151,50 en 137,50) schelen 14,20 euro, dus ook geen 16 ;) Het ziet er op dit moment naar uit dat de goedkoopste leverancier Afuture is (deze heeft alles, en bestellen bij tien webshops zal me niet in dank afgenomen worden). Daar scheelt het 14,70. Maar goed, dat budget is er wel, dus die investering wil ik nog wel maken.

Dank voor de toelichting mbt de voeding. Daar ga ik nog even op sudderen. In principe zit het energieverbruik bij de huur van het kantoor in, maar een energie efficiëntere oplossing die niet ten koste van de performance gaat wil ik zeker in overweging nemen.

Tja

• Robbedem
Nog een laatste dingetje: waarom heb je die kast gekozen?
Ik ken hem niet, dus heb eigenlijk geen idee of die goed/slecht is qua geluid en koeling. De belangrijke features zijn er echter wel en over het algemeen is Silverstone een goed merk.

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-03 09:36
Is trouwens een Nvidia Quadro kaart niet beter voor de dingen die jij ermee wilt doen?

Alles is terug te redeneren naar 4

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
@Robbedwm:
Ik ken hem verder ook niet. Hij heeft een aardige prijs en ik vond hem er wel mooi uit zien, de indeling ziet er goed uit, ruim van binnen, voeding onderin, USB3 poortjes op de voorkant.

Alternatieven zijn welkom natuurlijk, maar ik denk dat dit ook een kwestie van smaak is.

@Steefph: op den duur zou een Quadro kaart wellicht de voorkeur hebben, maar op dit moment is daar zeker nog geen voordeel aan te behalen. De NVidia-chip en CUDA ondersteuning zijn een must, maar de prestaties daarbij zijn niet heel relevant aangezien de belasting van de gebruikte software niet dermate zwaar op de GPU leunt dat het echt loont. Programma's als Gazebo en RViz zijn niets vergeleken met de gemiddelde 3D toepassing. Binnen grafische bibliotheken als OpenCV of CudaFLANN wordt wel gebruik gemaakt van CUDA maar dit rechtvaardigt zeker de extra kosten voor ene Quadro niet. Voor min of meer vergelijkbare prijzen met een Quadro zit je aan slechts 1GB videogeheugen en dan is de 2GB RAM voor de GPU toch een betere investering.

Tja

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-03 09:36
Thanks voor de heldere onderbouwing :)

Alles is terug te redeneren naar 4

Pagina: 1