Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eew
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-12-2018
Ik heb een Asus N550 gekocht en een 120GB SSD. Mijn plan is om de HDD te vervangen er er Ubuntu op te zetten, ik wil dus GEEN dual boot.

Hoe meer ik lees hoe verwarder ik word, iedereen wil een dualboot en pakt dat anders aan, een guide voor alleen Linux kan ik nergens vinden. Kan ik gewoon de schijf vervangen en er een Ubuntu DVD in duwen, of ga ik tegen heel veel secure boot en UEFI gezeik aanlopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-10 22:42

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Secure boot staat er een beetje los van, UEFI zou gewoon moeten werken. Eerlijk gezegd is gewoon installeren de makkelijkste manier om er achter te komen of het werkt op jouw laptop. Met een nieuwe HDD heb je niks te verliezen en weet je binnen 20 minuten of het werkt.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eew
Behalve dat deze laptop met 10 schroeven dicht zit, dus als ik de HDD vervang wil ik zeker weten dat ik de oude niet meer nodig heb.

Op dit moment krijg ik hem trouwens niet zover om te booten van een DVD, eerst roept hij:
could not open EFI\boot\fallback.efl
14 Error: variable root isn't set

Dan krijg ik gewoon Grub, en als ik dan de live omgeving probeer te booten blijft hij hangen op het paarse scherm met logo. Voor dat ik de HDD ga vervangen moet ik toch wel in staat zijn om van een DVD te booten.

Edit:
Het is een heel ander verhaal geworden, hij weigert van een DVD te booten met verschillende errors, de helft van de tijd gebeurt er wat er hier: http://askubuntu.com/ques...ubuntu-13-10-installation staat. De andere helft van de tijd is er een andere fout. Hier een imgur album met foto's:
http://imgur.com/a/5pm0p
Foto 1 t/m 3 geven weer wat er gebeurt als ik de DVD eruit trek als hij op het scherm is blijven hangen, foto 4 geeft het resultaat aan van proberen te booten met nomodeset, in dat geval blijft hij hangen op: Stopping system V runlevel compatibility, maar lijkt hij echt vastgelopen te zijn.

Ik snap er niets meer van.

[ Voor 40% gewijzigd door eew op 15-03-2014 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien je BIOS upgraden, je draait 207, er is een 208.
Je wilt dit waarschijnlijk wel met je bestaande Win. install doen, alle tools aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:39

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

eew schreef op zaterdag 15 maart 2014 @ 18:13:
Behalve dat deze laptop met 10 schroeven dicht zit, dus als ik de HDD vervang wil ik zeker weten dat ik de oude niet meer nodig heb.
Maar de schijf vervang je, die blijft verders wel zitten, je test een installatie en als 't niet werkt, hoef je niet weer die 10 schroefjes los te maken. Ben je bang dat de schijf toch niet blijft zitten, dan zet je de kap/klep/ding met maar 2-4 schroefjes vast.
Op dit moment krijg ik hem trouwens niet zover om te booten van een DVD, eerst roept hij:
could not open EFI\boot\fallback.efl
14 Error: variable root isn't set

Dan krijg ik gewoon Grub, en als ik dan de live omgeving probeer te booten blijft hij hangen op het paarse scherm met logo. Voor dat ik de HDD ga vervangen moet ik toch wel in staat zijn om van een DVD te booten.
Klinkt als een foute build van de ISO (wat je askubuntu.com link dus beschrijft). Bij het paarse scherm kan je trouwens op escape drukken, dan gaat-ie weg en zie je de tekst.
Edit:
Het is een heel ander verhaal geworden, hij weigert van een DVD te booten met verschillende errors, de helft van de tijd gebeurt er wat er hier: http://askubuntu.com/ques...ubuntu-13-10-installation staat. De andere helft van de tijd is er een andere fout. Hier een imgur album met foto's:
http://imgur.com/a/5pm0p
Foto 1 t/m 3 geven weer wat er gebeurt als ik de DVD eruit trek als hij op het scherm is blijven hangen, foto 4 geeft het resultaat aan van proberen te booten met nomodeset, in dat geval blijft hij hangen op: Stopping system V runlevel compatibility, maar lijkt hij echt vastgelopen te zijn.

Ik snap er niets meer van.
Als de DVD of stick 100% zeker in orde is (dat is, het kan andere systemen prima starten), lijkt er wat mis te zijn met de hardware. Maar voordat je daar aan gaat denken, kan je nog met andere distro's proberen. Kan ook zijn dat je een bug in de ISO te pakken hebt en op bepaalde hardware gewoon onderuit gaat. Pak daarom een andere release of distro, zoals Fedora, OpenSuSE of Debian.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eew
Het verhaal is opgelost, maar het probleem van de DVD snap ik nog steeds niet. Ik had nog een mint 16 stick liggen, deze heb ik er voor de grap eens ingestopt en deze bleek wel te booten, maar gaf geen menubalk. Toen heb ik dezelfde image ubuntu 13.10 image die ik op de DVD gebrand had gebruikt om een bootable usb-stick te maken. De fallback.efi fout bleef, maar hij bootte gewoon. Na wat verder zoeken blijkt die fallback.efi fout volledig onschadelijk te zijn, maar omdat hij heel vaak voorkomt staat hij samen met zowat ieder probleem dat je kan vinden.

Omdat ik toen vertrouwen had dat de boel zou werken heb ik de HDD vervangen (10 torx voor de bodemplaat, en nog 10 kruiskoppen binnenin, bedankt ASUS, nu kan ik geen schroef meer zien). En een dag later heb binnen ongeveer 6 minuten Ubuntu geïnstalleerd. Afgezien van een aantal kleine problemen werkt hij perfect. Maar van een DVD booten doet hij nog steeds niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xychix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-09 07:50

xychix

FreeBSD Rules !

-verwijderd, dom foutje van mijn kant-

[ Voor 106% gewijzigd door xychix op 09-05-2014 13:48 ]

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

Pagina: 1