Schade aan auto: repareren of laten uitbetalen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funk-e
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 27-04 14:25
Zojuist trof ik mijn auto aan in een parkeergarage met schade. De veroorzaker heeft netjes een briefje achter gelaten met zijn gegevens. Ik ga hem straks bellen om een afspraak te maken om de schadeformulieren in te vullen.

Nu vroeg ik me af of het wel de moeite waard is deze schade te laten herstellen. De auto (een VW Lupo uit 1999) ziet er verder nog prima uit, maar het is al een oudje en zo'n schadeherstel gaat redelijk in de papieren lopen. Volgens mij is een andere mogelijkheid om de schade uit te laten betalen. Worden de regels hieromtrent nu bepaald door mijn verzekering of die van de tegenpartij? Ik ben zelf verzekerd bij InShared maar op de website kan ik alleen iets vinden over het laten uitbetalen van schade als je zelf de veroorzaker bent en je auto all-risk verzekerd hebt.

Moet ik überhaupt mijn eigen verzekering inschakelen?
Heeft iemand een idee wat herstel van deze schade ongeveer gaat kosten?

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/12530167/foto%201.JPG

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/12530167/foto%202.JPG

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/12530167/foto%203.JPG

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/12530167/foto%204.JPG

...less is more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Da's al snel een schade van ~€1500,- aan spuitwerk!! Zwart is sowieso geen fijne kleur om netjes te herstellen zónder veel uitspuitwerk en je achterbumper zal waarschijnlijk ook wel volledig gedemonteerd/gespoten gaan worden als je 't laat herstellen.

Héél netjes van de veroorzaker dat hij/zij z'n/haar gegevens heeft achter gelaten. Gewoon samen even een schade formulier in vullen en op jouw formulier invullen dat je hem/haar aansprakelijk stelt én hem/haar ook laten tekenen. Orgineel neem jij mee en geef je aan je verzekeraar en de kopie moet hij/zij op sturen naar zijn/haar verzekeraar.

Niet akkoord gaan met een bedrag "X" uit eigen portemonnee tenzij 't meer is dan 't schadebedrag :P

P.S. Het kan zijn dat je auto "economisch" TL verklaart gaat worden door een verzekeringsexpert welke naar je schade komt kijken áls die er al bij gehaald wordt (Lupo van 15 jaar oud doet??). Je krijgt dan gewoon het verschil in dagwaarde en herstelkosten niet uitgekeerd met behoud van 't "wrak" ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Will_M op 14-03-2014 20:17 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 318843

Mijn schade werd ooit begroot op zo'n €2000 terwijl de dagwaarde van de auto maar €1600 was. In zo'n geval gaat de verzekering geen €2000 betalen omdat de auto dan total loss is.
De expert heeft toen geregeld dat aan mij €1600 werd uitgekeerd en ik kon dan zelf aan de slag. Ik ben met de schade blijven rondrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faxe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:12
Als je auto casco verzekerd is (is waarschijnlijk niet zo gelet op het bouwjaar) of als je (verhaals) rechtsbijstand hebt verzekerd is het handig om de schade te melden bij je eigen verzekeraar. Ben je alleen WA verzekerd heeft niet zo veel zin om de schade te melden en zul je de schade zelf moeten verhalen. Is op zich niet ze gek ingewikkeld. Om te beginnen kun je even bellen met de verzekeraar van de tegenpartij om te vragen hoe zij de schade willen regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:01
uitbetalen en low budget zelf ( laten) fixen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:03

DropjesLover

Dit dus ->

Zijn de krassen door alle laklagen heen en in het metaal?
Hoe veel waarde hecht je aan je auto, moet hij er piekfijn uit zien enzo, of is het gewoon een vervoersmiddel voor A naar B?

Bij het laatste zou ik de total loss waarde uit laten keren en de wagen houden, en gewoon zelf even bijspuiten met wat spuitbusjes van de Heuts/Brezan/automaterialenzaak. Zo zelf beetje beunen kost het je zo'n €100 max (incl wat ontvetter, primer/filler, schuurpapier, etc) en 2 uurtjes tijd...

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tusk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-05 10:10

Tusk

Sticky Bomb likes you!

Schade laten taxeren bij een garage dat het moet gaan repareren. Afspraak maken met de schademaker. Hij moet de schade melden bij zijn verzekering. Deze neemt contact op met je garage en laat misschien een expert komen om te kijken of de taxatie van je garage reëel is. Indien akkoord kun je er nog voor kiezen om het bedrag naar jouw rekening te laten gaan of naar de rekening van je garage. Als je die keuze krijgt, altijd op je eigen rekening laten storten. Misschien kun je naderhand nog tot een goedkopere afspraak komen met je garage.

*I asked for a shotgun, not an anti-aircraft!
- shotgun? that must be the guns that fire a shot....
*yes.. you must be the brains

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 325202

Als je auto total loss word verklaard kun je hem meestal weer voor een symbolisch bedrag terug kopen, zo werkte dat geloof ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 316512

Sowieso je verzekeraar inschakelen ja. Anders gebeurt er niks. Ik zou het lekker uit laten keren. Ander verhaal als je een (nieuwe) dikke bak hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funk-e
Update:

De schade leek iets meer mee te vallen dan bovenstaande foto's doen vermoeden. Toen ik met een doekje eroverheen ging bleven er slechts een paar krassen over. Even langs mijn garage gereden en ze hebben ingeschat dat het iets van € 450,- zou gaan kosten. Gisteren bij de veroorzaker langs geweest om schadeformulieren in te vullen. Hij probeerde het nog af te kopen met €250,-, maar ik vond dat te weinig. Alsnog via de verzekering laten lopen en dat ging een stuk gemakkelijker dan ik dacht:

Ik heb vervolgens gebeld met verzekeringsmaatschappij van tegenpartij, zij hebben schade erkent. Morgen komt er een schade-expert langs om de schade vast te stellen en vervolgens wordt het schadebedrag op mijn rekening gestort. Ik mag zelf weten wat ik ermee ga doen (en dat zal niet repareren zijn).

Ik laat jullie nog even weten wat het bedrag is geworden.

...less is more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Teken snel de krassen er weer bij })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 28-04 12:48
funk-e schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 15:06:
Update:

De schade leek iets meer mee te vallen dan bovenstaande foto's doen vermoeden. Toen ik met een doekje eroverheen ging bleven er slechts een paar krassen over. Even langs mijn garage gereden en ze hebben ingeschat dat het iets van € 450,- zou gaan kosten. Gisteren bij de veroorzaker langs geweest om schadeformulieren in te vullen. Hij probeerde het nog af te kopen met €250,-, maar ik vond dat te weinig. Alsnog via de verzekering laten lopen en dat ging een stuk gemakkelijker dan ik dacht:

Ik heb vervolgens gebeld met verzekeringsmaatschappij van tegenpartij, zij hebben schade erkent. Morgen komt er een schade-expert langs om de schade vast te stellen en vervolgens wordt het schadebedrag op mijn rekening gestort. Ik mag zelf weten wat ik ermee ga doen (en dat zal niet repareren zijn).

Ik laat jullie nog even weten wat het bedrag is geworden.
Ik vond dat bedrag wat hierboven van 1500 euro ook wel heel bizar. Hoe komt iemand ooit bij zo'n bedrag? Een auto geheel overspuiten kost ergens rond de 2000-2500 euro

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tusk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-05 10:10

Tusk

Sticky Bomb likes you!

Precies de gang van zaken inderdaad. Hou je toch een leuk centje aan iemand anders zijn lomp- en eerlijkheid over.

Het totalloss verhaal werkt als ik me niet vergis zo (ging bij mijn auto zo):

autodagwaarde 7500 euro. Schade was meer dan dan. De expert heeft de waarde van het wrak, zoals dat dan zo mooi heet, geschat op ik geloof 3000 euro.

Je kan dan 2 dingen doen:

- Afstand doen van je auto en 7500 euro vangen
- Je wrak terugkopen voor 3000 euro en de resterende 4500 euro vangen

Bij dat eerste verkoopt de verzekeraar je wrak aan de hoogste bieder, meestal demontage bedrijven
Bij dat laatste kan je dan vervolgens zelf weten wat je met het wrak doet. Bijv. in onderdelen verkopen of je moet iemand kunnen vinden die hem voor 4500 wil maken.

*I asked for a shotgun, not an anti-aircraft!
- shotgun? that must be the guns that fire a shot....
*yes.. you must be the brains

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 319464

Ik zou lekker geld cashen. Heb vorig jaar voor onze V70 van 2000 1350 euro gecasht. Schade aan de achterkant, bumper moest overgespoten worden en weet ik t allemaal. Maar optisch zag je t amper en er was niks krom, want was in stadsverkeer een een c1, tja die kan een V70 wel hebben. De achterklep heeft ook wat lichte plekken, maar die kan niet roesten want is kunststof, aluminium zoals op de 740 serie werd te duur, dus dan maar kunststof.

Had de veroorzaker maar niet moeten whatsappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De schade leek iets meer mee te vallen etc etc
Ik zou met de andere kant even tegen een boom rijden, dan is de auto weer symmetrisch >:)
Maar serieus, ik ben benieuwd hoe het afloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-02 22:33

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Even langs een goede schadehersteller rijden en ook een goed rapport laten opmaken. Vervolgens lekker zelf een paar spuitbusjes op kleur laten maken en kijken wat het word. :+ :P

Maargoed, je hebt wel mazzel gehad dat je een briefje hebt gehad. En gewoon even afwachten van de verzekering :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:00

vhal

ಠ_ಠ

Als ik de veroorzaker was zou ik zelf het richtbedrag wat al genoemd is gewoon zelf ophoesten ipv tig treeën terug te vallen in de noclaimkorting. Ik praat het niet goed maar ik snap wel waarom mensen doorrijden na zulke incidenten/schades. Eén lullig momentje en je mag honderden euro's verspreid over 5 jaar aftikken aan schade voor een auto die misschien maar 1500€ waard is. Het systeem is gewoon krom.

Overigens, de suggesties die hier worden geplaatst om maar extra €€€ eruit te halen zijn geen haar beter.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 145013

vhal schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 06:31:
Als ik de veroorzaker was zou ik zelf het richtbedrag wat al genoemd is gewoon zelf ophoesten ipv tig treeën terug te vallen in de noclaimkorting. Ik praat het niet goed maar ik snap wel waarom mensen doorrijden na zulke incidenten/schades. Eén lullig momentje en je mag honderden euro's verspreid over 5 jaar aftikken aan schade voor een auto die misschien maar 1500€ waard is. Het systeem is gewoon krom.
Dus moet het slachtoffer dit maar doen? Dat is ook heel krom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
funk-e schreef op vrijdag 14 maart 2014 @ 19:32:
Worden de regels hieromtrent nu bepaald door mijn verzekering of die van de tegenpartij?
Mosterd na de maaltijd: de regels worden bepaald door de wet, die stelt dat een schadevergoeding in geld plaatsvindt. Als je eigen verzekering schade aan jouw auto moet vergoeden, heeft die de mogelijkheid om daar extra voorwaarden aan te verbinden ("herstel bij spuiter A"). Als de verzekering van de tegenpartij moet vergoeden, is dit wettelijk geregeld en vindt het in geld plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:00

vhal

ಠ_ಠ

Anoniem: 145013 schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 08:01:
[...]

Dus moet het slachtoffer dit maar doen? Dat is ook heel krom.
Dat is inderdaad ook krom maar als ik mijn deur per ongeluk tegen een andere auto knal met als gevolg een klein deurdeukje, moet ik dan effectief 5 jaar boeten met mijn maandpremie voor iets wat misschien hooguit 60€ kost? Ik vind dat niet in verhouding staan. Uiteraard kan je het onderling regelen maar als je zo'n figuur hebt die dit niet wil of die er een slaatje uit wil slaan, dan ben je behoorlijk zuur.

Overigens loop ik liever wat extra dan dat ik mijn auto ergens op een terrein zet waar men niet kan parkeren of waar men rondloopt met kinder- en/of winkelwagens

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 145013

vhal schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 09:05:
[...]

Dat is inderdaad ook krom maar als ik mijn deur per ongeluk tegen een andere auto knal met als gevolg een klein deurdeukje, moet ik dan effectief 5 jaar boeten met mijn maandpremie voor iets wat misschien hooguit 60€ kost? Ik vind dat niet in verhouding staan. Uiteraard kan je het onderling regelen maar als je zo'n figuur hebt die dit niet wil of die er een slaatje uit wil slaan, dan ben je behoorlijk zuur.

Overigens loop ik liever wat extra dan dat ik mijn auto ergens op een terrein zet waar men niet kan parkeren of waar men rondloopt met kinder- en/of winkelwagens
Dan regel je toch met jouw verzekering dat je de schade zelf vergoed.
De intentie om de verzekering op te lichten is nooit goed te praten. Het motto van je verzekering betaald toch, dus kunnen alle overige krassen ook wel weggewerkt worden is natuurlijk van de zotte. Daarom betalen we met z'n alle ook zoveel premie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

vhal schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 09:05:
als ik mijn deur per ongeluk tegen een andere auto knal met als gevolg een klein deurdeukje, moet ik dan effectief 5 jaar boeten met mijn maandpremie voor iets wat misschien hooguit 60€ kost?
Het gaat er niet om om vijf jaar te boeten. Het gaat er alleen om dat jij regelt dat een ander niet met schade blijft zitten die jij veroorzaakt hebt. Hoe je dat regelt mag je zelf weten, zo staat dat ook in de wet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funk-e
Nog even ter illustratie: de schade nadat ik het 'stof' had weggeveegd met een zachte doek:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/12530167/foto%205.JPG

Ziet er dus wat minder erg uit dan bovenstaande foto's.

Afgelopen week te horen gekregen dat de schade ongeveer €750,- bedraagt. Ben dus erg blij dat de veroorzaker mijn schikking van €300,- heeft afgewezen :)

...less is more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 32279

Toen ik met een doekje eroverheen ging bleven er slechts een paar krassen over.
had je hier wel toestemming van de verzekeringsmaatschappij voor? Dit moet je niet zomaar doen, bij wildschade (als er bijv. een vogel of konijn tegen je auto komt) wordt zelfs de schade niet vergoed als je de auto schoon hebt gemaakt. Althans bij mijn verzekeringsmaatschappij wel.

Ik vind 750 trouwens wel heel weinig, ik had vergelijkbare schade en de kosten om te herstellen waren 1500+ euro.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 32279 op 23-03-2014 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Serieus? Je bent a.h.w. verplicht om met lijkendelen te blijven rondrijden?
Ik vraag me af hoe een rechter daarover zou oordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funk-e
Anoniem: 32279 schreef op zondag 23 maart 2014 @ 15:56:
[...]

had je hier wel toestemming van de verzekeringsmaatschappij voor? Dit moet je niet zomaar doen, bij wildschade (als er bijv. een vogel of konijn tegen je auto komt) wordt zelfs de schade niet vergoed als je de auto schoon hebt gemaakt. Althans bij mijn verzekeringsmaatschappij wel.

Ik vind 750 trouwens wel heel weinig, ik had vergelijkbare schade en de kosten om te herstellen waren 1500+ euro.
Mijn verzekeringsmaatschappij was hier niet bij betrokken. Dit was een zaak tussen mij en FBTO (tegenpartij) en dat zou dan in hun voordeel zijn. Ik neem aan dat het om de uiteindelijke schade gaat, dus ik kan me niet voorstellen dat dit invloed heeft.

...less is more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

wimmel_1 schreef op vrijdag 14 maart 2014 @ 19:40:

P.S. Het kan zijn dat je auto "economisch" TL verklaart gaat worden door een verzekeringsexpert welke naar je schade komt kijken áls die er al bij gehaald wordt (Lupo van 15 jaar oud doet??). Je krijgt dan gewoon het verschil in dagwaarde en herstelkosten niet uitgekeerd met behoud van 't "wrak" ;)
Wat wel als gevolg hebt dat je als dit nog eens gebeurd niks meer uitgekeerd krijgt omdat je auto voor de verzekering een 'wrak' is waarvoor al betaald is. Wel iets om rekening mee te houden, ik ken iemand die het prima rijdende 'wrak' daarom maar verkocht heeft en toch een andere auto heeft gekocht.
[edit], is dus niet meer aan de orde zo te zien, schade is een stuk lager :)

[ Voor 6% gewijzigd door Marzman op 28-03-2014 14:30 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Marzman schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 14:28:
[...]

Wat wel als gevolg hebt dat je als dit nog eens gebeurd niks meer uitgekeerd krijgt omdat je auto voor de verzekering een 'wrak' is waarvoor al betaald is. Wel iets om rekening mee te houden, ik ken iemand die het prima rijdende 'wrak' daarom maar verkocht heeft en toch een andere auto heeft gekocht.
[edit], is dus niet meer aan de orde zo te zien, schade is een stuk lager :)
Wat nou als je daarna van verzekering maatschappij wisselt dan. En je verzekert je wrak ergens anders dan weet die maatschappij toch niet dat hij al eens total loss is verklaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik snap het ook niet helemaal. Maar het gaat sowieso niet over je eigen verzekering maar de verzekering van de tegenpartij. Die laatste keert uit.
Ik heb dus vijf jaar geleden €1600 gekregen voor de schade van destijds (linker deur + spatbord ingedeukt).
Als nu iemand mijn rechterdeur in puin rijdt krijg ik niks meer uitgekeerd?
Kan ik ergens nakijken of mijn auto als wrak geregistreerd staat?
Als ik mijn kenteken invoer bij de RDW krijg ik dit te zien:
Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/2rw2nog.jpg
Lekker stoer 8) , maar er staat niks van wrak bij.

[ Voor 64% gewijzigd door Anoniem: 318843 op 28-03-2014 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Meneer aard

Porsche rulez!

Anoniem: 325202 schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 14:33:
[...]

Wat nou als je daarna van verzekering maatschappij wisselt dan. En je verzekert je wrak ergens anders dan weet die maatschappij toch niet dat hij al eens total loss is verklaart?
Lijkt met eerder met een gevalletje technisch total loss. Volgens mij worden dan je kenteken papieren ingenomen en moet je deze opnieuw bij de rdw ter keuring aanbieden.
Maar zoals eerder met het voorbeeld aangegeven, wanneer de wagen economisch total loss is en je hebt een bepaalde emotionele waarde dan kun je zoals eerder aangegeven het wrak terug kopen en het zelf maken.

Er is best een handel in dit soort gevallen..indien je de kennis hebt kun je het vrij cheap maken en door handelen.

@TS: Ik zou het gewoon lekker tussen de verzekeringsmaatschapijen uit laten vechten..daar betaal je inmiddels premie voor. Je eigen verzekering in kennis stellen, wagen laten maken en laat je eigen verzekering het maar claimen bij de tegenpartij. Heb je het minste gezeik en getouwtrek.

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:37
vhal schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 06:31:

Overigens, de suggesties die hier worden geplaatst om maar extra €€€ eruit te halen zijn geen haar beter.
Zeker wel, deze kun je zien als compensatie voor de verminderde waarde van je auto. Het is niet illegaal om het door de verzekering betaalde geld anders te gebruiken voor zo ver ik kan nagaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Saab schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 15:34:
[...]

Ik vond dat bedrag wat hierboven van 1500 euro ook wel heel bizar. Hoe komt iemand ooit bij zo'n bedrag? Een auto geheel overspuiten kost ergens rond de 2000-2500 euro
Bedoel je een VW Lupo of elke auto? Mijn auto overspuiten heeft uiteindelijk rond de 6000 gekost ;)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerry-c
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17:08
Elke auto van dat formaat in dezelfde kleur en die kleur een beetje standaard is natuurlijk zal hij wel bedoelen gok ik.
Pagina: 1