Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

AirPort Extreme of Asus AC66U?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vervelend bereik met de Ubee van Ziggo. Had voorheen een Cisco van Ziggo welke prima functioneerde tot een monteur het nodig vond deze te vervangen, want ‘deze zou zoveel beter zijn. Not. Ik woon niet groot en heb in de slaapkamer nog amper dekking of snelheid. In de hal zoekt hij zelfs naar WiFi.

Ik twijfel nu tussen de AirPort Extreme (200 euro) en de Asus AC66U (140 euro). Beiden doen volgens reviews hetzelfde, kunnen hetzelfde. Heb de AirPort Extreme (nieuwe) van een vriend mogen testen en het is echt een oplossing: goede dekking en geweldige snelheid op al mijn Apple-apparaten.

Maar toch denk ik: 200 euro is wel erg veel geld voor iets wat alleen internet doorgeeft. En als die Asus toch hetzelfde doet, maar er minder leuk uit ziet (router ligt verstopt) waarom 60 euro meer betalen.
Heb alles (uiteraard) nu van Apple en ben zeer tevreden.

Maar even de ervaringen of mening vragen: wat zouden jullie doen?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wat voor client heb je?

Zowel de Airport Extreme als de AC66U hebben dezelfde Broadcom BCM4360 5GHz chip. Dat is de snelste maar gelijk ook meest nukkige (qua compatibility) eerste-generatie 802.11ac chipset. Als je client ook een BCM4360 heeft (bijv MacBook Pro 2013), dan wil je juist ook een router/AP met zelfde chip. Heeft je client iets anders (bijna alles muv MacBook Pro met 802.11ac gebruikt de Intel AC-7260) dan wil je juist geen BCM4360 in je AP en ben je veel beter af met een AP met bijv Qualcomm chip, zoals de TP-Link Archer C7 (die ook nog eens een flink stuk goedkoper is)

Oslik blyat! Oslik!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-11 21:00

Sick Nick

Drop the top!

Alle snelste AC routers die je nu ziet hebben die broadcom 4360 voor het AC gedeelte (Linksys EA6900, Asus AC66/AC68, Netgear R7000, Airport Extreme). Dat werkt hier met een Netgear R7000 en de Intel AC-7260 perfect met snelheden van 40 MB per seconde naar m'n laptop. Als apple zelf ook die chip gebruikt voor hun router zal het toch wel prima samen werken met hun laptops lijkt me.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een MacBook Air met 802.11N, een iPad Mini en een iPhone 5S, daarnaast nog twee tv's op wifi en een Apple TV. Allemaal op N-protocol. Voor de toekomst wil ik natuurlijk een beetje voorbereid zijn, maar het gaat nu met name om mijn MacBook Air, iPhone, iPad en Apple TV.

Ik denk zelf dat de Asus hiervoor prima voldoet?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Voor N maakt het geen bal uit. Ik zou afraden om nu al ac spul te kopen als je nog geen enkel device hebt wat daar iets mee kan. Over een jaartje gaat het geheid een stuk goedkoper zijn en minder compatibility issies hebben, ongeacht chipset vendor.

En mbt geen interop issues BCM4360 en AC7260 - dat je verbinding krijgt is één, maar hoe? Wat ik vooral zie is weigering om op 80MHz te werken en uitval van alle performance-enhancement opties waardoor de verbinding terugvalt naar 802.11a snelheden, dus rond de 16Mbps ipv 240Mbps of hoger. Dat merk je niet als je niet oplet, maar als je een keer die bandbreedtes nodig hebt ga je plat.
Komt bij dat de BCM4360 in de meeste implementaties (iig bij de AC66U - ik heb dat ding zelf in gebruik) geen DFS en TPM ondersteunt waardoor je alleen op kanalen 36-48 kunt zitten, totale bandbreedte 80MHz, dus als je op 80MHz werkt interfereer je per definitie met alle andere netwerken die BCM4360 hebben zonder optie om op andere kanalen te gaan.
Ondanks dat het het snelste chipset van het moment is kan ik omwille van dat soort issues de BCM4360 dus nadrukkelijk niet aanraden, om te beginnen omdat het totaal niet future proof is met zulke interop-gezeik.

Oslik blyat! Oslik!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik snap je punt. Ik heb nu de Asus draaiende en ben er over te spreken. Maar wat je zegt ben ik het wel mee eens: ik heb geen enkel AC apparaat en heb ik dat überhaupt wel nodig.

Dus dan kom ik op de N66U uit. Al scheelt dat 20 euro, daar kan ik me niet echt druk over maken. Je hebt ook de N56U. Deze is wel veel voordeliger, maar heeft geen externe antenne's en juist die zorgen volgens mij voor de nu zo'n geweldige dekking en snelheid in huis?

Als de N56U dezelfde dekking en snelheid geeft ben ik voornemens om die maar te gaan halen. 85 euro of 140 euro scheelt ook weer een hoop!

KIA EV3 GT-Line LR  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:08
@dion_b

Waar komt je verhaal van de issues met de Broadcom 4360 chip vandaan? Na een snelle scan van de reviews op tweakers/smallnetbuilder en het blad C'T komen routers met deze chip juist goed uit de bus. Ook een beperkte google acties maakt me niet veel wijzer.

Aangezien ik in de markt ben voor een accespoint/router ben ik zeer geinteresseerd in je bron zodat ik eengoed onderbouwde keuze maak.
Pagina: 1