Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy23
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-09 09:18
mede-tweakers,

[intro]
Ik maak iedere week een filmpje van onze voetbal wedstrijd, en maak daar later een samenvatting van. Puur voor de hobby. Het zijn statische filmpjes. De camera staat op een statief gericht op de goal van de tegenstander zodat onze eigen goals er altijd op staan. Klinkt triest, maar voor ons zelf heel leuk.
Ik wil het natuurlijk opnemen in een zo'n hoog mogelijke kwaliteit. De Sony camera levert full HD AVCHD bestanden met de extensie .MTS. Een filmpje van 3 kwartier is +- 8GB. Iedere wedstrijd is 2x3 kwartier = 16GB aan raw video materiaal. De samenvattig is een filmpje van zo'n 6-7 minuten, ook in full HD uiteraard. Dit bestand is bijan 1,5GB. Ik krijg dus iedere week 17,5GB aan videomateriaal erbij, en ik wil liever niets weg gooien. Je zult begrijpen dat m'n schijfruimte hard afneemt
[/intro]

[tldr]
Hoe kan ik het beste mijn videobestanden comprimeren? Ik heb het mijn collega gevraagd. Die dacht dat het nagenoeg onmogelijk was omdat AVCHD al een hoge compressie toepast.
[/tldr]

Alvast bedankt voor alle suggesties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-09 22:52

M2M

medicijnman

Meer kwaliteit is een groter bestand. Afhankelijk van de comprimeerbaarheid van het ruwe beeldmateriaal zou je eventueel winst kunnen maken bij het switchen van codec.

Maar je collega heeft gelijk dat je geen factor 10 winst gaat maken als je van codec switched. Met behoudt van kwaliteit tenminste.

Als je ervoor zou kiezen om naar 720p te gaan, win je veel meer.

Eventueel, als opslag een issue is, kun je je videomateriaal ook op streaming websites kwijt (denk aan youtube). Zet er een privefilter op en in principe kun je zoveel materiaal kwijt als je wil.

maargoed, 1TB per jaar is toch ook niet onoverkomelijk veel toch? Je geeft zelf aan alles te willen bewaren, daar zit natuurlijk ook een prijskaartje aan.

edit: anders test het zelf met wat verschillende codecs. Gebruik de any video converter of handbrake bijvoorbeeld en kies wat custom codecs en instellingen.

[ Voor 9% gewijzigd door M2M op 14-03-2014 16:09 ]

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens Google werkt AVCHD in de basis al met aardig wat compressie, dus ik vraag me ernstig af of er een formaat is dat het bestand verder zal comprimeren. Je kunt wel overwegen om na de edit tot een samenvatting het bronmateriaal om te zetten naar een formaat dat minder ruimte inneemt. Betekent wel dat je nooit meer iets anders van het bronmateriaal kunt maken met dezelfde beeld- en geluidskwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy23
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-09 09:18
Bedankt voor de reacties. Ik heb met 7zip getest of de bestanden wellicht iets gecomprimeerd konden worden, maar het lijkt nagenoeg onmogelijk.
Op een raw videobestand van 300MB kon 7zip met de ultra comprimeer instelling er slechts 5MB af krijgen.

Ik denk dat ik toch maar een 1TB schijf koop en de raw bestanden niet langer dan een half jaar bewaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silasje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21-08 16:54

Silasje

www.Entjes.eu

Ik heb zelf dat ik video's maak met mijn DSLR, raw footage van de camera is 1.5GB per 5 minuten ofzo. Ik bewerk deze dan en kom dan op 120mb per 5 minuten uit. Exporteren naar het H264 codec doet wonderen! mp4 dus.

Canon 7D MII, 550D, Tokina 11-16mm F2.8, Sigma 17-70mm F2.8/4, Sigma 30MM F1.4, Canon 50mm 1.8 STM, Sigma 70-200 F2.8, En de bende eromheen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-09 16:59

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Zoals hierboven al gezegd is AVCHD niet echt te comprimeren zonder kwaliteitsverlies. Exporteren naar H.264 is onzin, AVCHD is al reeds gecodeerd met deze codec. Transcoderen naar een lossy codec levert altijd kwaliteitsverlies op, dus er zit niets anders op dan het origineel bewaren. Lossless codecs die beter comprimeren dan H.264 bestaan niet, en zijn waarchijnlijk ook niet mogelijk.

Ikzelf archiveer mijn video op externe 3.5" harde schijven. Ik heb een dock er voor zodat ik niet steeds behuizingen moet kopen. Koop gewoon de schijf die het goedkoopste is per gigabyte (waarschijnlijk groter dan 1 TB), dat kun je in de Pricewatch van Tweakers zien. Het voordeel van een extrerne schijf is dat je hem alleen hoeft aan te zetten als je gaat archiveren dus ook weinig slijtage en stroomvebruik hebt.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-09 21:32
17,5GB per week klinkt veel, maar als je het gaat berekenen, waar heb je het dan écht over?

Een 3TB-schijf heb je voor ~100 euro, zeg dat je afgerond 20GB per week nodig hebt. 3000 / 20 = 150(!) weken voordat je één schijf van 100 euro vol hebt. Dan heb je het dus over nog geen 70 cent per week. En als 'ie over 150 weken (wat een kleine 3 jaar is) vol zit, dan zijn de schijven alweer een stuk goedkoper ;)

The devil is in the details.

Pagina: 1