Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_04
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Hallo Tweakers,

Een paar weken geleden heb ik een Acer Aspire V7-582PG gekocht. Bij mijn vorige laptop, een 4 jaar oude Dell Studio, heb ik een half jaar geleden de HDD vervangen voor een Samsung EVO 256 GB SSD.

Nu had ik soms het idee dat die Samsung SSD sneller is dan de SSD die al in mijn Acer zit. Daarom wilde ik de SSD in mijn Acer vervangen door de Samsung SSD. Toen ik de achterkant van de Acer haalde zag ik tot mijn verbazing dat er geen 2.5 inch SSD in zit maar een mSATA SSD. Dit is geen cache SSD maar een 256 GB mSATA SSD. Wel is er in de laptop nog ruimte voor een SSD. (Zie foto)

Afbeeldingslocatie: http://olsman.eu/Tweakers/IMG_0484_small.png

Ik heb op het internet gelezen dat over het algemeen een 2.5 inch SSD sneller is als een mSATA SSD. Daarom wil ik de Samsung SSD als nog in mijn laptop stoppen en deze als boot station gebruiken.

Het probleem is, zoals ook op de foto is te zien, dat de connector voor het aansluiten van een SSD of Hardeschijf mist. Er is een aansluiten op de motherboard over en ik heb het idee dat deze gebruikt kan worden voor het aansluiten van de SSD.

Een voorbeeld heb ik gezien in dit filmpje:
YouTube: Acer Aspire v7 SSD install

En soort gelijke connector heb ik gevonden op deze website:
http://www.aliexpress.com...30-4830TG/1684979566.html

Nu heb ik geen idee wat voor een connector het is, dus ik kan ook niet met zekerheid zeggen of ik de connector kan gebruiken om een SSD erop aan te sluiten en ik weet ook niet de connector van de link hierboven bruikbaar is.

Kunnen jullie mij hiermee helpen? Heeft iemand misschien ervaring mee of tips voor mij om dit op te lossen?

Alvast bedankt!

[ Voor 0% gewijzigd door Niek_04 op 14-03-2014 14:44 . Reden: Foto verkleint ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb op het internet gelezen dat over het algemeen een 2.5 inch SSD sneller is als een mSATA SSD.
Dat is bullshit. mSATA is hetzelfde als SATA maar dan in een ander formaat; technisch hetzelfde en je haalt er ook dezelfde snelheden mee. Hooguit kan het zijn dat mSATA SSDs anders gebouwd zijn dan normale 2,5" SATA SSDs. Maar aan de snelheden te zien van bijvoorbeeld Crucial M500 mSATA, lijkt daar geen sprake van.

Verder vraag ik me af wat je probeert te bereiken: een net iets snellere SSD ga je niets van merken. Is alle moeite het waard voor iets wat vooral voor de leuk is om een cijfertje te zien op het scherm? Praktisch gezien heeft het namelijk weinig nut wat je aan het doen bent.

Wil je toch doorzetten, dan is een kabel van mSATA naar normaal SATA wellicht het makkelijkst. Die zijn makkelijker te verkrijgen. Let op dat je met mSATA connector nog geen stroomconnector hebt.

Ik denk dat je er veel beter aan doet door het lekker te laten zitten zo; al die moeite vind ik het niet waard voor iets wat voornamelijk gevoel is en niet objectief nuttig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_04
  • Niet online
@CiPHER Bedankt voor je reactie!

Dus voor de snelheid hoef ik het niet te doen.

Maar wat als ik mijn opslag ruimte wil vergroten bijvoorbeeld? Hoeft niet perse een SSD te zijn. De ruimte is er, alleen de aansluiting nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• two
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10-09 03:48

two

Externe HDD misschien?

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:10
Niek_04 schreef op vrijdag 14 maart 2014 @ 15:36:
Maar wat als ik mijn opslag ruimte wil vergroten bijvoorbeeld? Hoeft niet perse een SSD te zijn. De ruimte is er, alleen de aansluiting nog niet.
Verschillende webshops die reserve onderdelen voor laptops leveren hebben een handige wizard, als je daar het juiste model invoert krijg je vanzelf de beschikbare onderdelen te zien. Als ik jouw type invoer komt deze HDD kabel naar voren: 50.RHS07.009, deze is bij verschillende shops wel te krijgen, bv http://azerty.nl/0-602-678457/acer-hdd-connector-cable.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_04
  • Niet online
Bedankt Nielson! Hier was ik naar opzoek!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:51
controleer ook even of de hdd/ssd vanzelf tussen de bevestigings punten klemt. of dat je ook nog een hdd bracket nodig hebt om deze te monteren

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_04
  • Niet online
MaD_co, bedankt voor je reactie. Ik geloof dat ik de hdd/ssd er gewoon in kan klemmen, maar ik zal het nog even controleren. Bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imqimq
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 08-02 18:35
Niek, is het je gelukt om die 2,5" SSD te installeren met dat bracket van azerty?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_04
  • Niet online
Om deze topic af te sluiten:

Ik heb 3 weken geleden de aansluiting van Azerty gekocht. Hij zit nu anderhalf week in de laptop met een hdd en het werkt perfect. Het aansluiten ging makkelijk en de laptop herkende meteen de HDD.

Iedereen bedankt voor de reacties _/-\o_
Pagina: 1