Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[ACCESS] aangepaste autonummering voor chemische database

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een database ontworpen om te gebruiken voor een kleine hoeveelheid chemicaliën. Elke nieuwe stof die ik invoer krijgt via "autonumber" een nummer toegewezen dat ik gebruik om de stof makkelijk te kunnen vinden in een kast. Omdat ik echter meerdere kasten heb (zuurkast, basenkast, brandkast,...) volgen de producten in die kasten elkaar niet perse numeriek op.

Wat ik zou willen bekomen:
ipv producten te identificeren via de "primary key" zou ik een veld willen maken dat producten numeriek labelt per kast.
Bijvoorbeeld als ik zeg dat een product in de zuurkast moet staan dat dit nummer "Z 01" krijgen. Als ik nog een zuur toevoeg wordt dit "Z 02". Als ik een base toevoeg wordt dit "B 01"... etc etc. Ik zoek dus een methode om afhankelijk van waar het product moet staan hier een incrementele nummering aan te koppelen.

Ik heb deze optie niet gevonden en ik ken helaas niets van programmeren in visual basic.

Ik heb al gevonden hoe ik een veld kan koppelen aan de eerste letter van delocatie via Left([Lokatie];1) maar de nummer vind ik niet.

Mijn excuses als heel deze uitleg manko is :p Stel gerust bijkomende vragen.

Zou iemand mij in lekentaal kunnen helpen?

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Verwijderd schreef op vrijdag 14 maart 2014 @ 13:42:
[...]een kleine hoeveelheid chemicaliën. [...] een nummer dat ik gebruik om de stof makkelijk te kunnen vinden in [...]meerdere kasten

[...]Ik heb deze optie niet gevonden en ik ken helaas niets van programmeren in visual basic.

[...].

Zou iemand mij in lekentaal kunnen helpen?
En wat doe je met nummers die vrijvallen omdat een stof uit assortiment gaat? Waarom is de volgende reeks dan wél erg Z1,Z2,Z5, B3, B4 enz?

Als het toch om een kleine hoeveelheid gaat, je niets van programmeren weet en ervan uitgaande dat het assortiment ook niet dagelijks verandert: tik het nummer gewoon zelf in. Zet eventueel een unieke index die voorkomt dat je waarden dubbel gebruikt en klaar. :)

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Verwijderd

Topicstarter
1) een stof gaat niet uit het assortiment. Ik heb een formulier dat de chemische eigenschappen toont van de stof (CAS-nummer, moleculair gewicht, MSDS fiche, locatie, etc...). Dit is gelinkt aan een subform dat weergeeft welke flessen/potten aanwezig zijn (fabrikant, gewicht, kwaliteit). Als er niets op stock is dan blijft subform gewoon leeg.
2) Andere mensen gaan het ook gebruiken dus hoe meer automatisch, hoe beter.
3) Dit leek mij de meest logische oplossing voor mijn probleem dus vraag ik hier of het mogelijk is, niet of mijn idee goed is. Dus bij deze, vriendelijk verzocht, indien het mogelijk is een incrementele teller te koppelen aan een field value, graag wat uitleg.

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Voeg aan het insert-event van het formulier of aan het update-event van het lokatieveld een kort stukje VBA toe dat met bv DMAX() het hoogst gebruikte nummer van die lokatie ophaalt, tel er een bij op en plaats het resultaat in het juiste veld.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Verwijderd

Topicstarter
Ok fantastisch. Ik dit na! Hartelijk bedankt :)