Game/Ontwikkelsysteem +- €600,-

Pagina: 1
Acties:

• Lorem_Ipsum
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-04 22:44
Ik vind dat ik al een tijdje aan een nieuw systeem toe ben omdat de huidige niet meer aan m'n eisen voldoet en weinig uitbreidingsmogelijkheden meer heeft. Ik heb zelf al het een en ander uitgezocht en in een wenslijstje gestopt, maar vraag me bij bepaalde dingen af of het de juiste keuze is; vandaar dit topic :)

Wat wil je doen met je nieuwe systeem? (welke programma's wil je gebruiken)?
Ik gebruik m'n PC voornamelijk voor school, ontwikkelen (VS2013, Netbeans, Unity3D) en nog wat gamen (World of Tanks voornamelijk) en wat zwaardere grafische toepassingen (Photoshop, Blender 3D)
Ook slinger ik nog wel eens vm'etje aan maar dat gebeurt niet bijzonder vaak. Ik denk daarbij genoeg te hebben aan 8gb RAM en kan dat anders altijd nog upgraden.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik zat aan ongeveer €600,- te denken, een paar tientjes meer of minder is geen probleem

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb nog een 500GB Western Digital SATA HDD liggen die wat mij betreft zo in het nieuwe systeem kan. Voor de wat grotere/archief opslag van o.a. backups en films heb ik een 1TB HDD in een HDD-dock. Schermen zijn ook aanwezig en ik bezit zelf een Windows 8 Pro licentie dus dat hoef ik niet meer aan te schaffen.
Muis en tobo zijn aanwezig, maar misschien dat ik daar nog het een en ander van ga vervangen; maar dat hoeft niet in dit topic ;-)
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb alvast een wenslijstje samengesteld:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4440 Boxed€ 154,40€ 154,40
1ASRock B85 Pro4€ 60,90€ 60,90
1MSI GeForce GTX 660 Gaming€ 153,04€ 153,04
1Cooler Master N300 (Closed)€ 32,99€ 32,99
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 57,95€ 57,95
1Corsair Builder CX430 Bronze€ 36,99€ 36,99
1Kingston SSDNow V300 120GB€ 59,85€ 59,85
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 556,12

Ik heb als basis een BBG-systeem genomen en daar wat wijzigingen in aangebracht. De processor die daarin gebruikt werd lijkt me prima en voldoen aan m'n eisen. Aan een I7 heb ik denk ik niet heel veel baat en dat geld besteed ik liever aan een betere videokaart. Het moederboard heb ik dmv wat filtertjes in de pricewatch gekozen, een vereiste is tenminste twee usb3 poorten, omdat ik daar de HDD-dock mee aan wil sturen. Ook moet hij bij voorkeur Standard ATX afmetingen hebben zodat hij goed in de kast past en er veel slots beschikbaar zijn. Verder geef ik de voorkeur aan vier DDR3-slots omdat ik dan eventueel later gemakkelijk een RAM-upgrade kan doen.
Bij de gekozen videokaart heb ik gewoon één van de populairste nVidea-kaarten rond de €150,- gepakt. Ik heb nog wat YouTube-filmpjes bekeken over de grafische prestaties van het beestje en die lijken me prima. Als ik daar beter een andere voor in de plaats kan nemen hoor ik het graag.
Het geheugen heb ik wederom gewoon uit de populairste keuzes van de pricewatch geplukt en lijkt me prima voor mijn gebruik. Zoals eerder gezegd kan ik eventueel later nog een upgrade doen als dit niet genoeg blijkt te zijn.
De coolermaster kast vind ik er prima uit zien, heeft volgens mij voldoende ruimte voor alle componenten en heeft een goede prijs.
Op het gebied van SSD's heb ik weinig ervaring, ik heb hier meer naar de prijs dan naar de reviews gekeken en weet dus niet zeker of dit de beste keuze is. Ik wil echt minimaal ~120GB opslag hebben om Windows 8 en een aantal programma's / games op de SSD te zetten.
Op het gebied van voedingen heb ik evenmin weinig tot geen ervaring. Ik heb een korte berekening gedaan van het aantal watt van de componenten en deze zou voldoende prik moeten kunnen geven. Qua merk leek me dit wel goed en heb ik niet de allergoedkoopste genomen omdat dat volgens veel tweakers niet aan te raden is. Ook heeft deze iets van een Bronze certificering wat wel goed in de oren klinkt ;)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Ik heb bij de processor voor Intel gekozen omdat ik daar goede ervaringen mee heb en het algemeen goed bekendstaat. Ik heb ook nog een tijdje naar AMD gekeken maar omdat de vergelijkbare FX-****** processors vergelijkbare prestaties boden voor ongeveer dezelfde prijs heb ik toch voor Intel gekozen. Ook is het aantal moederboorden dat hier geschikt voor is groter en is er dus meer uitzoek voor.

Bij de videokaart heb ik bewust voor nVidia gekozen omdat o.a. Blenders Cycles render alleen CUDA ondersteunt en de applicatiesupport voor nVidia over het algemeen beter is.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Qua geluidsniveau heb ik niet zo heel veel eisen; het liefst natuurlijk zo stil mogelijk maar een paar DB maakt me niet uit. Het energiegebruik geeft voor mij ook niet zo veel, alhoewel minder natuurlijk altijd beter is.
De ruimte voor componenten en eventuele upgrades vind ik wel belangrijk, maar ik denk met de gekozen kast al een heel eind uit de voeten te kunnen.

• ReinierB99
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14-02-2023
Misschien een Crucial SSD van 240 gb nemen, die is in verhouding goedkoper en dan heb je toch wat meer speling in de ruimte.
Verder ziet het er wel goed uit wat mij betreft :)

Steam: Th3C00LGuy

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:29
SSD; pricewatch: Crucial 2.5" M500 120GB
Ongeveer dezelfde prijs maar heeft bescherming tegen gegevensverlies bij stroomuitval.

Koeler; pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2
Stiller dan de boxed koeler.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 01-04 01:23
Die kingston moet je niet nemen. SandForce controllers staan bekend als brak.

Crucial 2.5" M500 120GB is een goede SSD, Een Plextor of Samsung kan ook maar is wat duurder.

Verder ziet het er goed uit.

TIME TO UPGRADE !!!

Verwijderd

de lees snelheid van de crucial is 130mb/s das niet erg snel zeker niet vergeleken met de kingston

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 01-04 01:23
Klopt qua lezen is hij wel weer snel. wat voor zijn toepassingen beter kan zijn. De Samsung 840 EVO 120GB is redelijk goed hoewel er kritiek was op die Samsung MEX controller icm 120GB. De Plextor PX-128M5S 128GB zit je zeker goed met die marvell controller.

Maar eigenlijk zijn alle 3 goed. Die Sandisk met Marvell controller is ook goed, maar die chips zijn wat minder.

TIME TO UPGRADE !!!

• Lorem_Ipsum
Ik ga denk ik de Crucial M500 240GB doen als SSD zodat ik er ook nog wat VM's bij kan stoppen. Een aftermarket cooler laat ik denk ik nog even achterwege, mocht ik me echt storen aan het geluid kan ik die altijd nog vervangen. Ik heb de stock van de 4440 pas in een andere computer gehoord en vond het geluid toen prima en ben het ook niet van plan om hem te gaan overclocken. Hartelijk bedankt voor de hulp, ik denk dat dit de configuratie gaat worden :-)

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-04 22:34
Zelf wat bij mij belangrijk was met unity is de CPU..

Veel renderen betekende voor mij CPU kracht.
Ik loop al een tijd met een i7, elke gen bewees voor mij betere prestaties..

• Lorem_Ipsum
Ik doe vooral mobile development wat qua processor niet bijzonder intensief voor dingen als lightmappen e.d. en omdat een I7 al snel €100,- duurder is ga ik toch voor die i5 :)

Verwijderd

I5 is idd goed genoeg. die heb ik zelf ook maar zou de crucial niet nemen. ik ga zelf binnen kort een samsung 500gb pro ssd kopen
Pagina: 1