Brom uit speakers

Pagina: 1
Acties:

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-12 15:52

Griffin

Is mythical

Topicstarter
Heel simpel gezegd, ik heb een brom uit mn speakers.
Sinds begin februari heb ik een HKTS60 aan mijn Marantz NR1501 aangesloten. Ik heb hier geen problemen mee gehad tot vannochtend. Uit alle speakers (dolby staat altijd aan) komt een bromtoon, ook als het volume op mute staat. Voor februari waren er op de versterker 2x een Jamo s608 op aan gesloten. Hier heb ik 2 jaar van genoten zonder problemen.

De jamo's waren aangesloten in mijn vorige huis. De HKTS60 in ons nieuwe huis. Het eerste waar ik aan dacht was een aardlus. Echter ik heb hier geen geaarde wcd's in de woonkamer (ook in het vorige huis had ik dit niet). Om dit te testen heb ik de versterker op een andere groep aan gesloten en al het andere (wat via hdmi op de versterker zit) uit het stopcontact gehaald. Ook dan heb ik de brom.

Ik heb nu de receiver weer op stereo gezet want dan hoor je de brom niet meer uit de achterste speakers en valt het dus minder op.

Verder zit het volgende op de versteker aangesloten (al het geluid gaat altijd via de versterker):
-ps3
-samsung 40(ong) inch lcd
-wii
-upc hd dvr
-raspberry pi

De versterker is 1 keer voor reparatie geweest toen deze 1 maand oud was, ik had toen last dat deze uit viel, er bleek iets met condensatoren oid te zijn.

Waar kan ik nog meer naar gaan kijken want het lijkt me geen aardlus aangezien alleen de versterker aan (en op geaard of niet geaard stopcontact) ok een brom geeft.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

1) kijk of er audio kabels langs adapters lopen

2) Trek stap voor stap dingen los uit je versterker (niet je speakers he) en luister elke keer of de brom blijft of weggaat. begin met je antennekabel

Iperf

• harmz
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 24-09 00:28
Kijk inderdaad naar je antenne kabel. Verder zou ik alles aansluiten op de zelfde groep. En dan pas gaan testen met of zonder aarde.

• Griffin

Griffin

Is mythical

Topicstarter
Ik had de coax kabels al los gehad maar dit maak niets uit.

@fish: wat voor een audio kabels bedoel je. Bedoel je echt de speaker kabel of kabels tussen de versterker en andere apparaten.

Verder zit alles op 1 ongeaarde groep aangesloten. Voor test heb ik dus alles uit de stopcontacten getrokken behalve de versteker (alles zit nog wel op de versterker aangesloten behalve coax) en deze op zowel een geaard en niet geaard stopcontact geprobeerd.

Van het weekend of morgen avond maar eens alles mar beetje bij beetje los koppelen.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

beter lezen he

Ik zeg dus letterlijk "Niet je speaker kabels" nogal obvious eigenlijk, een losse speaker zal niet brommen.
Ik bedoel de kabels waarmee je je apparaten met de versterker met andere "dingen"verbind

Iperf

• Griffin

Griffin

Is mythical

Topicstarter
fish schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 21:54:
beter lezen he

Ik zeg dus letterlijk "Niet je speaker kabels" nogal obvious eigenlijk, een losse speaker zal niet brommen.
Ik bedoel de kabels waarmee je je apparaten met de versterker met andere "dingen"verbind
Dat is logisch natuurlijk, ga niet de speakerkabels eruig halen tijdens testen. Ik doelde op jouw punt 1. Namelijk check of er audio kabels langs de axapters lopen.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

gewoon de lijnsingalen bedoel ik

Iperf

• harmz
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 24-09 00:28
Als je versterker zonder dat er iets op aangesloten is, nog steeds bromt. Dan denk ik dat hij kapot is.

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:08

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Lijkt op een aardeprobleem.

Inderdaad 1 voor 1 alle apparaten loshalen, en alleen je speakers laten zitten.
Je kan ook direct alles loshalen, en 1 voor 1 aansluiten ;)

Een ongeaard stopcontact is niet ideaal, maar zou geen problemen moeten opleveren. Zit er misschien sinds kort andere apparatuur op dezelfde groep of stekkerblok?

Mijn muziekcollectie op Discogs

• Griffin

Griffin

Is mythical

Topicstarter
Nyarlathotep schreef op vrijdag 14 maart 2014 @ 08:21:
Lijkt op een aardeprobleem.

Inderdaad 1 voor 1 alle apparaten loshalen, en alleen je speakers laten zitten.
Je kan ook direct alles loshalen, en 1 voor 1 aansluiten ;)
ach het resultaat gaat het zelfde zijn ;).
Een ongeaard stopcontact is niet ideaal, maar zou geen problemen moeten opleveren. Zit er misschien sinds kort andere apparatuur op dezelfde groep of stekkerblok?
Dat is dus het rare, absoluut niets. Vanaf dag 1 hoe alles staat is alles het zelfde aangesloten gebleven. Na 1 week is er alleen een switch bij gekomen (via een powerline adapter (en ja die heb ik ook getest om eraf te halen)). Gewoon opeens sinds gisterochtend, geconstateerd door mijn vriendin.

* Griffin gaat vanavond alles rustig los halen en kijken waar het in zit. En als het de Marantz is moet er maar een andere voor gaan komen, wel weer een slimline want meer ruimte heb ik niet :/

• Griffin

Griffin

Is mythical

Topicstarter
Helaas, alles los gehaald en de brom blijft.

Ga even de versterker uit de kast halen en kijken of ik nog wat raars zie. Misschien even een koptelefoon aansluiten of ik het dan ook hoor. helaas heb ik geen groot naar 3.5mm jack converter en kan dus geen koptelefoon test doen.

Even contact opnemen met Marantz, alleen beetje pech aangezien ik hij 2.5 jaar oud is.

[ Voor 33% gewijzigd door Griffin op 14-03-2014 20:23 ]

• Griffin

Griffin

Is mythical

Topicstarter
Een update:
Na contact gehad te hebben met Marantz (welke trouwens erg goed helpen en snel reageren op emails) nog even een reset gedaan. Het rare is dat toen ik alles aangesloten had (versterker was 2 dagen uit/afgesloten geweest) de brom minder was. Na 2 uur alles uit en toen weer aan resulteerde wederom in een brom.

Nu in gesprek om de versterker naar een service punt te brengen, weet echter nog niet wat de kosten hiervan zullen zijn. --> kosten zijn €35,- en alles wat meer dan €110,- kost word eerst gecheckt met mij. Dit alles is excl BTW. Dus het kost me al ongeveer 45 euro om te onderzoeken wat het zou kunnen zijn, maarja een nieuwe is nog duurder.

[ Voor 19% gewijzigd door Griffin op 18-03-2014 14:25 ]

• Griffin

Griffin

Is mythical

Topicstarter
En een kick...

Bij een vriend de receiver aangesloten en daar werkte alles goed.
Dus ik ben gaan testen. Receiver met ipod (via aux) via alleen de front speakers. Dit allemaal aangesloten via een andere verdeelbox. Dit ging lang goed dus alles opnieuw in de kast en aansluiten maar.

Alles dus aangesloten op 2 andere verdeelboxen. Heb het zo aangesloten dat de verdeelboxen niet in de powerline adapter van tplink zit (die heeft een doorgeen stopcontact).
Heb ook rekening ermee gehouden dat de versterker in verdeelbox 1 zit en al het andere wat via hdmi aan de versterker hangt in een andere verdeelbox (just to be sure).

We hebben er 3 weken gebruik van gemaakt tot gisteravond/vannochtend. Gisteravond deden we de versterker in standby en we hoorde een kleine plop. De versterker gewoon fysiek uitgezet en verder niet naar om gekeken. Vannochtend echter was de brom terug.

Omdat alles 3 weken goed heeft gewerkt weet ik dus niet zeker of een nieuwe versterker het probleem gaat verhelpen.

Wat betreft reparatie, dat ga ik liever nog niet doen want dat kan zo maar 120euro kosten voor reparatie zonder dat ze een prijsopgaaf doen. Dan liever een nieuwe versterker voor ongeveer 300euro, mits ik zeker weet dat dit het probleem verhelpt.

Any tips?

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

de iboodhunt is actief ! daar komen aardig wat versterkers voorbij :P

morgen ook nog (extended)

[ Voor 17% gewijzigd door Fish op 27-05-2014 21:58 ]

Iperf

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010