Een goede gaming-videokaart

Pagina: 1
Acties:

• PeaceFreak
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17:36

PeaceFreak

Go get 'em Morty!

Topicstarter
Hallo Allemaal,

Allereerst hoop ik dat ik met deze post, de GoT regels niet overtreed.
Ik zit voor mijn PC te kijken naar een Radeon R9.

Ik weet niet of dit haalbaar is met deze specs:
  • AMD Athlon(tm) II X3 440 Processor (Triple Core)
  • 4GB DDR2-SDRAM
  • Videokaart nu AMD Radeon HD 5450
  • Voeding: 420Watt; Merk onbekend
  • Moederbord: ASRock N68C-S UCC
Dus is een Radeon R7 of R9 goed voor deze PC om spellen als Call of Duty, Flight Sim X, dergelijke simulators (ETS2) en Fifa games te spelen?
Waarom? Simpel, ik wil high-end gamen op deze PC, mits dat mogelijk is.
Of is een R7/R9 kaart overkill?

Ik zou ook best mijn interne geheugen naar 8GB upgraden.
Dus concreet:

Gebaseerd op de bovenstaande wensen en specs, welke videokaart van AMD/ATI is dan het beste?
Ik wil wel benadrukken dat ik een AMD/ATI kaart wil hebben.

Alvast dank mensen,
Rik

| We all need people who will give us feedback. That's how we improve. - Bill Gates |

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:18

Thomg

Aww yiss

Ik zou domweg upgraden naar een nieuwe setup, normaliter werkt een gpu upgrade wel lekker, maar je zit nu vast aan een "meh" processor die "ok" kan worden door unlocken en 4GB geheugen dat zeer snel bottleneckt.

Als je een nogal krap budget hebt zou ik wel upgraden naar een budgetkaart.
Het verste waar ik zou gaan qua gpu is de 750, vooral kijkende naar je PSU.

[ Voor 11% gewijzigd door Thomg op 13-03-2014 21:37 ]

• PeaceFreak

PeaceFreak

Go get 'em Morty!

Topicstarter
Ehm, oke upgraden kan ik niet.
Daar is simpelweg geen tijd/geld voor vanwege mijn handicap.

Ik wil je alleen even zeggen dat ik geen NVidia kaart wil kopen.
Dit omdat ik wel eens een AMD kaart wil zien werken...

| We all need people who will give us feedback. That's how we improve. - Bill Gates |

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14-01 23:04
Je kan ook een 2e hands kaart uit V&A halen. GTX 660Ti voor €160,- heb je er al een

TIME TO UPGRADE !!!

• ReinierB99
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14-02-2023
Het is helaas ook niet mogelijk, mocht je dat willen, je RAM naar 8 gb te upgraden, ten zij je heel goed zoekt want DDR2 is bijna niet meer verkrijgbaar volgens mij? En het is sowieso een stuk langzamer dan DDR3 dus zoals hierboven al is gezegd zal het flink gaan bottlenecken...

Steam: Th3C00LGuy

• PeaceFreak

PeaceFreak

Go get 'em Morty!

Topicstarter
Even kijken.
DDR2 is zowat niet te krijgen.
Heeft ATI echt geen videokaarten voor deze opstelling, omdat ik alleen maar NVidia adviezen krijg...??

Onder de streep, nieuwe PC dus????
Maar daar is geen geld voor...

[ Voor 9% gewijzigd door PeaceFreak op 13-03-2014 22:07 ]

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Ik ben meer een type die zegt pak AMD, maar in jouw geval is er een uitzondering. 750.

Mocht je toch echt AMD willen, 7850 2GB.

[ Voor 20% gewijzigd door Thomg op 13-03-2014 22:18 ]

• PeaceFreak

PeaceFreak

Go get 'em Morty!

Topicstarter
Thomg schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 22:16:
Ik ben meer een type die zegt pak AMD, maar in jouw geval is er een uitzondering. 750.

Mocht je toch echt AMD willen, 7850 2GB.
Dus dit is het verstandigst?
pricewatch: MSI GeForce GTX 750Ti

EDIT: En ook goedkoper... :)

[ Voor 4% gewijzigd door PeaceFreak op 13-03-2014 22:25 ]

• two
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 26-02 13:04

two

Neem dan voor 10 euro meer deze!

pricewatch: Club3D Radeon HD 7870 '13Series

Probeer de CPU te unlocken, google eens wat rond en misschien heb je geluk!
V&A aangeboden: OCZ Fatal1ty DDR2 PC2-6400 Dual Channel dit geheugen er dan misschien bij?

Als dat niet mogelijk is, neem dan een pricewatch: Sapphire R7 260X 2GB GDDR5

2e hands:

V&A aangeboden: Gigabyte GV-R695D5-2GD-B

als je die voor 75 euro kan kopen dan deze!

Edit: kan niet iemand voor jou de kast open maken? Zit nogal een verschil tussen bijv. Huntkey en Seasonic! :P

[ Voor 38% gewijzigd door two op 13-03-2014 22:31 ]

Signature

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Niet mee eens, je wilt de 750Ti kijkende naar vermogensverbruik.
Een 420W zonder merk zie ik als een 200W voeding.

Edit: Zo te zien ondersteunt je moederbord DDR3 ram!
pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU

[ Voor 49% gewijzigd door Thomg op 13-03-2014 22:31 ]

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23:19
Als je een 7870 neemt, neem dan ook een andere voeding. Meeste no-name voeden leveren soms nog niet eens de helpt van hun vermogen op de 12v lijn

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Als TS inderdaad besluit een nieuwe voeding te nemen ( na bevestigen dat TS's voeding shit is ) is AMD een prima keus.

• PeaceFreak

PeaceFreak

Go get 'em Morty!

Topicstarter
Ik weet inderdaad niet wat voor merk voeding het is.
Ik kan de kast zelf gewoon openen, dat is niet mijn handicap.
Ik heb zwaar Autisme, daar doelde ik eigenlijk op, zoals ook te lezen is in mijn onderschrift.
Maar dat geeft verder niet ;) Ik mankeer gelukkig niets aan mijn handen...

Die voeding zal dan best shit zijn als ik dit zo hoor.
Ik heb er hier een foto van.
https://www.dropbox.com/s...gp0l2/20140313_202024.jpg
Ik weet niet wat jullie daarin herkennen, ik niets 8)7 .

Maar door het autisme komt het volgende.
Ik ben nu totaal in de war.
Kan iemand, alsjeblieft, een lijstje maken met onderdelen die is, zo nodig, er nog eens bij moet kopen?

Nou weer een lap tekst verder.
Ik hoor van jullie, ok?

Groet, Rik

[ Voor 3% gewijzigd door PeaceFreak op 14-03-2014 11:13 ]

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 24-02 18:50
Hallo Rik,

De voeding die je in je kast hebt zitten is een voeding van de firma Linkworld (had ik hiervoor nog nooit van gehoord) en is een echte low budget voeding. Hij kostte toendertijd ongeveer 20 euro en ging later zelfs weg voor 15 euro.

Dus welke videokaart je ook gaat aanschaffen, het vervangen van die voeding door een andere is zeer aan te raden.

Verer is het misschien ook verstandig door te geven welk budget je hebt.

Dan kunnen we je wat makkelijker helpen en kunnen we een lijstje of eigenlijk een soort van stappenplan maken voor je, voor het upgraden van je computer, waarbij we je budget in de gaten houden.

[ Voor 7% gewijzigd door Baloes op 14-03-2014 13:24 ]

• rickboy333
No name voedingen zijn bijna altijd slecht. (paar uitzonderingen), dat komt omdat minder belang hebben voor een goede kwalitatieve voeding. Ze nemen CapXon condensatoren omdat die goedkoop zijn, CapXon condensatoren doen gewoon hun werk maar zijn gewoon heel erg slecht, kleine merken zien vaak het belang niet van een goed paartje condensatoren Ook dingen zoals short circuit beveiliging word vaak weggelaten. Dit om kosten te besparen.

Het moederbord ondersteund zowel DDR2 als DDR3. Ik 2 opties voor je in een lijstje gezet.

Normaal zou ik zeggen zelf een lijstje maken, aangezien ik wel kan snappen dat je in de war raakt door je autisme (ik ken er genoeg die ook autisme hebben, is niet fijn als je zware autisme hebt. Ikzelf heb redelijk ligt autisme en heb b.v geen speciaal onderwijs nodig) maak ik voor jou een uitzondering.

Tabel 1 met videokaart en de DDR3 weg en een wat hogere voeding (hoger omdat die meegenomen kan worden in een volgend systeem en evt uitbreiding of crossfire)

#ProductPrijsSubtotaal
1Club3D Radeon R9 270 royalQueen€ 154,94€ 154,94
1PNY Optima DIM108GBN/10660/3CBX€ 31,52€ 31,52
1Sharkoon WPM500€ 45,99€ 45,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 232,45

Hetzelfde maar dan met DDR2 en een lichtere voeding. Ik heb 6 gb ipv 8 GB omdat DDR2 wat slomer is en niet echt heel erg veel meerwaarde heeft als het 8 gb is.

#ProductPrijsSubtotaal
1Corsair CM2X2048-6400C5€ 33,-€ 33,-
1Corsair Builder CX430 Bronze€ 36,99€ 36,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 224,93

DDR 2 geheugen kan je tevens ook op de Tweakers Martkplaats 2e hands kopen. Zoals deze advertentie.

De Voeding van het DDR2 lijstje kan ook in het DDR3 lijstje en andersom.

@ all, kom bij adviseren niet met te ingewikkelde dingen, daardoor raakt iemand met wat zwaarder autisme in de war. Dit lijstje kan beter als er wat meer geld tegenaan word gegooid, maar dit is denk ik prijs/kwaliteit het beste.

TIME TO UPGRADE !!!

• Klevertje
  • Laatst online: 09-01 11:02
rickboy333 schreef op vrijdag 14 maart 2014 @ 13:28:
No name voedingen zijn bijna altijd slecht. (paar uitzonderingen), dat komt omdat minder belang hebben voor een goede kwalitatieve voeding. Ze nemen CapXon condensatoren omdat die goedkoop zijn, CapXon condensatoren doen gewoon hun werk maar zijn gewoon heel erg slecht, kleine merken zien vaak het belang niet van een goed paartje condensatoren Ook dingen zoals short circuit beveiliging word vaak weggelaten. Dit om kosten te besparen.

Het moederbord ondersteund zowel DDR2 als DDR3. Ik 2 opties voor je in een lijstje gezet.

Normaal zou ik zeggen zelf een lijstje maken, aangezien ik wel kan snappen dat je in de war raakt door je autisme (ik ken er genoeg die ook autisme hebben, is niet fijn als je zware autisme hebt. Ikzelf heb redelijk ligt autisme en heb b.v geen speciaal onderwijs nodig) maak ik voor jou een uitzondering.

Tabel 1 met videokaart en de DDR3 weg en een wat hogere voeding (hoger omdat die meegenomen kan worden in een volgend systeem en evt uitbreiding of crossfire)

#ProductPrijsSubtotaal
1PNY Optima DIM108GBN/10660/3CBX€ 31,52€ 31,52
1Sharkoon WPM500€ 45,99€ 45,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 232,45

Hetzelfde maar dan met DDR2 en een lichtere voeding. Ik heb 6 gb ipv 8 GB omdat DDR2 wat slomer is en niet echt heel erg veel meerwaarde heeft als het 8 gb is.

#ProductPrijsSubtotaal
1Corsair CM2X2048-6400C5€ 33,-€ 33,-
1Corsair Builder CX430 Bronze€ 36,99€ 36,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 224,93

DDR 2 geheugen kan je tevens ook op de Tweakers Martkplaats 2e hands kopen. Zoals deze advertentie.

De Voeding van het DDR2 lijstje kan ook in het DDR3 lijstje en andersom.

@ all, kom bij adviseren niet met te ingewikkelde dingen, daardoor raakt iemand met wat zwaarder autisme in de war. Dit lijstje kan beter als er wat meer geld tegenaan word gegooid, maar dit is denk ik prijs/kwaliteit het beste.
Ik ziet dat je in de 2e lijstje spreekt over de Corsair CX430 Bronze. Daarvoor spreek je over slechte condensatoren, namelijk de CapXon condensatoren. Helaas moet ik je bekennen dat het bij deze Corsair CX versies ook zo is. Deze zijn ook voorzien van CapXon condensatoren. Ga voor een leuke BeQuiet of Seasonic voeding. Dit zijn goede voedingen, XFX kan ook want die komen van dezelfde fabriek als de Seasonic ;)

• two
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 26-02 13:04

two

Klevertje schreef op vrijdag 14 maart 2014 @ 14:07:
[...]

Ik ziet dat je in de 2e lijstje spreekt over de Corsair CX430 Bronze. Daarvoor spreek je over slechte condensatoren, namelijk de CapXon condensatoren. Helaas moet ik je bekennen dat het bij deze Corsair CX versies ook zo is. Deze zijn ook voorzien van CapXon condensatoren. Ga voor een leuke BeQuiet of Seasonic voeding. Dit zijn goede voedingen, XFX kan ook want die komen van dezelfde fabriek als de Seasonic ;)
Ik heb 'm zelf en draait al 8 maanden prima hoor...

Signature

• rickboy333
[...]

Als ik me niet vergis had de CX 2 merken, CapXon en een goed merk (ik dacht Rubycon) Daarnaast vergeet iedereen ook wel eens dat CapXon wel gewoon hun werk doen. Ze zijn van slechte kwaliteit zeker, maar verder doen ze wat ze moeten doen. Deze voeding staat niet voor niks in de BGG, men weet ervan.

Het OEM is Channel well Die zijn meestal degelijk op die CapXon na. Maar de voeding heeft als het goed is overspanningsbeveiliging. Die CapXon zit volgensmij ook alleen maar op de 5 of 3.3 volt, maar pin me daar niet op vast.

Dus ja het was een afweging die ik had gemaakt. Ik had toen gekozen om het wel deze te nemen aangezien hij verder toch niks raar doet. Alternatieven zijn XFX Pro 450W v2 of een be quiet! Pure Power L7 430W Een Seasonic word denk ik net te duur voor hem. als ik zijn situatie inschat.

[ Voor 5% gewijzigd door rickboy333 op 14-03-2014 15:08 ]

TIME TO UPGRADE !!!

• Baloes
Deze zit ong op dezelfde prijs : pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 430W

Maar goed, ik denk dat we even moeten wachten op het budget van Rik voordat het een heel lang, voor Rik lastig te overzien, topic wordt :)

• erikitweakt
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-02 11:40
[...]

Was het niet zo dat capxon condensatoren alleen in de modulaire CX.....M serie zaten (bv CX500M).
De normale non-modulaire was gewoon goed dacht ik? Correct me if I'm wrong

• PeaceFreak

PeaceFreak

Go get 'em Morty!

Topicstarter
Mensen heel erg bedankt voor het begrip van mijn handicap.
Ik heb forums meegemaakt waar je gewoon afgebekt wordt als je iets niet snapt...

Maar hier dus niet. *applaus*

Mijn budget ligt rond de 275~300 euro.
Daar kan ik niet, echt niet overheen.
Dus deze lijstjes klinken mij goed in de oren.
Ik ben nu heel druk, met het verzorgen van andere PC's thuis, maar jullie horen mijn besluit nog.

Heel erg bedankt!!!
Groetjes, Rik

• rickboy333
erikitweakt schreef op vrijdag 14 maart 2014 @ 15:17:
[...]

Was het niet zo dat capxon condensatoren alleen in de modulaire CX.....M serie zaten (bv CX500M).
De normale non-modulaire was gewoon goed dacht ik? Correct me if I'm wrong
M serie had CapXon, de CX heeft Samxon condensatoren (zowel primair als secundair)
Samxon is naar mijn weten beter dan CapXon maar nog steeds redelijk slecht. Ik zat al in de war met de CX serie. Ik dacht ook CapXon, maar het was dus Samxon.

Maar back to topic, je zou nog een wat betere videokaart kunnen nemen of het overige bedrag in je zak houden. 2e hands Seasonicje kan ook nog bespaar je ook al €15,- denk ik. Maar voor nu lijkt het oké.

Andere videokaarten de MSI Radeon R9 270X HAWK die wat beter koelt en is een 270x of een Sapphire R9 270X 2GB GDDR5 OC DUAL-X Boost Een 280 zal denk ik net niet in het budget passen. Of je moet die 2e hands halen.

[ Voor 33% gewijzigd door rickboy333 op 14-03-2014 17:06 ]

TIME TO UPGRADE !!!

• Baloes
Is dit niet een goede upgrade voor Rik :

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X4 750K Boxed€ 64,20€ 64,20
1Club3D Radeon R9 270 '14 Series€ 145,90€ 145,90
1Seasonic S12II-Bronze 430W€ 43,04€ 43,04
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 253,14

Ik las op de lijst van supported CPU's voor dit moederbord dat de athlons II x4 ook kunnen. En dan heb je met deze videokaart een prima combinatie.

En dan probeer je nu of later via vraag en aanbod, zoals hierboven al een aantal keer genoemd, extra DDR2 geheugen te scoren.

@ to all : Is dat wat?

-Edit -

Sorry Rik dat die processor zo uit de lucht komt vallen. Maar ik zag je budget en dacht hieraan. De processor gaat je zeker helpen in speelbaarheid van de spellen.

En mocht je hulp nodig hebben bij de installatie van de verschillende componenten dan is het forum er voor je. Heb onlangs nog iemand via chatten (direct message in tweakers) geholpen met het upgraden van z'n pc en dat is samen met wat instructievideos van youtube helemaal gelukt :)

[ Voor 11% gewijzigd door Baloes op 14-03-2014 17:36 ]

• Cassie789
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23-11-2025
@Baloes, hoe krijg jij die CPU in dat socket? Die CPU is een FMx processor, de Athlon II X3 AM2+/AM3...

Ik zeg probeer die CPU te unlocken, of anders ergens een tweedehands X4 965/955 te krijgen voor €50,- en 4GB RAM bijzetten voor 2 tientjes. Dan een 7850 o.i.d. bijkopen.

Uiteraard een PSU kopen, wellicht ook tweedehands. Als je alles tweedehands koopt ben je voor zo'n 200 euro klaar.

• Baloes
@Cassie789

So sry. Je hebt helemaal gelijk weet niet hoe ik daarbij kwam...
Dan is jouw cpu upgrade voorstel beter.

geheugen en cpu 2e hands kopen en de rest zou ik toch nieuw aanschaffen ivm garantie.

Moet er dan niet een betere koeler in?

-Edit-

Kon het niet loslaten..sry :)

Ook die 955 en 965 kunnen er niet in. Max. processoren van 95 Watt kunnen er in.

Hier is de lijst met ondersteunde processoren :

http://www.asrock.nl/mb/cpu.asp?Model=N68C-S%20UCC

En eerlijk gezegd ben ik misschien wat doorgeschoten in mijn liefde voor het upgraden :)

Je kunt niet heel veel hoger qua processor. De top processoren voor jouw moederbord zijn de phenom x6 1055T en de phenom x4 945.
Die zijn lastig 2e hands te vinden en de winst die je ermee behaalt is niet dusdanig groot dat je daar ook nog eens meer dan 50 euro aan zou moeten besteden. Daarbij vreten die dingen ook nog meer stroom...

Hou de huidige processor en schaf alleen een nieuwe voeding en videokaart aan en kijk wat dat voor je doet. Je zult zowiezo een flinke verbetering merken.

En als je idd op korte termijn spellen wilt spelen die meer dan 4Gb geheugen nodig hebben dan zou je alsnog 2e hands ddr2 aan kunnen schaffen. Er zijn echter nog genoeg spellen met 4Gb speelbaar.

Leg het geld wat je over hebt opzij tot je weer eens kunt upgraden naar een ander moederbord/CPU/geheugen.

De videokaart en voeding kunnen nog een hele tijd mee en kunnen bij een upgrade mee naar je nieuwe systeem.

Je kunt dan inderdaad, zoals door iemand anders al eerder geopperd werd, een HD 7850 aanschaffen. Die gaan voor een mooie prijs weg nu. bv deze :

pricewatch: XFX HD7850 Double D Black Edition

En wat er nu al voor ong. 300 euro mogelijk is :

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X4 740 Boxed€ 59,44€ 59,44
1MSI A55M-E33€ 39,74€ 39,74
1XFX HD7850 Double D Black Edition€ 129,-€ 129,-
1Corsair CMV4GX3M1A1333C9€ 33,87€ 33,87
1Seasonic S12II-Bronze 430W€ 43,04€ 43,04
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 305,09

Hierin zit 1 reepje geheugen wat je dan later nog zou kunnen aanvullen met een andere.

Wil niet zeggen dat je dit aan moet schaffen maar geeft een indruk van wat er mogelijk is.

Dan begin je gewoon met de videokaart en de voeding.

En dan kun je ondertussen rustig uitkijken naar aanbiedingen of in vraag en aanbod voor de andere componenten. Dan blijf je onder je max. en heb je een heel capabel systeem wat nog een hele tijd meekan.

[ Voor 95% gewijzigd door Baloes op 14-03-2014 23:38 ]

• PeaceFreak

PeaceFreak

Go get 'em Morty!

Topicstarter
Hallo Allemaal,

Sorry voor mijn late reactie.
Ik zie nu zo veel lijstjes, dat ik niet meer weet welke ik beter kan nemen.

Ik spaar, denk ik, toch maar een paar maanden flink door.
Dan opnieuw kijken voor een PC, i.p.v. deze upgrade(s).
Wel wil ik jullie heel hartelijk danken voor alle hulp en voor het omgaan met mijn autisme.

Echt heel erg bedankt.
Groet, Rik

Pagina: 1