Voeding probleem? PC start soms niet.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stravincy
  • Registratie: April 2010
  • Niet online
Oud topic dat ondertussen opgelost is!
Stravincy schreef op maandag 1 augustus 2016 @ 08:57:
[...]

Ik weet het, oud topic, maar ik reageer omdat het eindelijk opgelost is.

Het werd de laatste tijd erger. Toen heb ik eens goed gezocht naar het aankoopbewijs van mijn PSU pricewatch: Corsair Professional Gold AX650.

Contact gehad met Corsair omdat er nog garantie op zat en vervolgens opgestuurd.
Paar dagen later een nieuwe gekregen en vervolgens zijn alle problemen verholpen.

Er was dus iets mis met mijn oude PSU. :)
Originele TS:

Ik heb nu in ongeveer tien dagen tijd, drie keer gehad dat mijn (desktop) computer niet aan ging.
Zojuist had ik weer dat ie niet aan ging, dus ging ik wat testen.

Het stroom stond er nog op dat ie het niet deed, dus ik haalde het stroom eraf en daarna er weer op -> computer ging niet aan. Nog een keer stroom eraf en even later er weer op -> nog steeds niets dat reageert als ik de aan/uit knop indruk. Ik dacht, nou nog één keer proberen. Dus weer stroom eraf en later er weer op. Ik druk op de aan-knop en plots doet ie het wél gewoon.

Alsof er niks aan de hand was draait ie nu gewoon normaal, maar ik snap er niets van. :)
Is er wat mis met mijn voeding? Hoe kan ik dat checken?

Zolang ik mijn computer aan laat staan is er ook niets aan de hand. Ik heb niet gehad dat ie plots uitvalt.
Elke keer als ie het niet doet is dat na een periode van uitstaan. Soms een periode van een uur, soms een nacht.

Iemand enig idee wat er aan de hand is met mijn computer? De voeding is nog wel één van mijn jongste componenten (+/- 2 jaar oud), dus ik zou het vreemd vinden als het hier vandaan komt.

Voeding: Corsair AX650 Professional Series Gold
CPU: intel core 2 duo E8400 @3.00GHz
Mobo: Asus P5Q DDR2
GPU: Radeon/Sapphire HD 6950 2GB GDDR5 (Dirt 3 special edition)
RAM: 4GB DDR2
SSD: Samsung 830 series 256 GB

Ook misschien handig om te vermelden: er staan ook andere dingen aangesloten op dezelfde contactdoos en die gaan wel gewoon altijd aan. En ook als mijn contactdoos aanstaat, maar mijn computer weigert aan te gaan, dan brand er wel gewoon een groen lichtje op mijn moederbord.

[ Voor 23% gewijzigd door Stravincy op 20-05-2017 20:19 . Reden: Probleem opgelost ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Het zal waarschijnlijk je voeding niet zijn.

Zag het merk en type in 1 oogopslag, nu de rest van je post verder lezen

[BBG aanschaf] Voedingen - Deel 28 Turn-on delay

[ Voor 23% gewijzigd door Lip op 13-03-2014 19:12 ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stravincy
  • Niet online
Heb dit net even gelezen. Maar als dit het geval is, is het dan niet vreemd dat dit nu opeens gebeurd?
Twee jaar lang nergens last van gehad en dan nu opeens een compatibiliteitsprobleem?
Mijn moederbord is stukken ouder trouwens. Die heb ik nu zo'n 5 jaar gok ik. Misschien 6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Dat is dan wel vreemd ja. Wat je eventueel kan proberen is om de ATX en CPU 12V stekker los te maken, en er opnieuw in te steken. Verder zou je nog je moederbord kunnen controleren op lekkende condensatoren.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stravincy
  • Niet online
Lip schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 19:51:
Dat is dan wel vreemd ja. Wat je eventueel kan proberen is om de ATX en CPU 12V stekker los te maken, en er opnieuw in te steken. Verder zou je nog je moederbord kunnen controleren op lekkende condensatoren.
Met ATX doel je op het moederbord?
Welke stekker is dat?
Hoe controleer ik mijn moederbord op lekkende condensatoren?

Heb niet bijster veel verstand van dit alles. :+

Edit: Ben even bezig met een inspectie van mijn mobo of ik iets afwijkends kan zien (zoals bv lekkende condensatoren).

Edit2: Mobo ziet er goed uit voor zo ver ik kan zien.

[ Voor 15% gewijzigd door Stravincy op 13-03-2014 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S3nz
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-07-2022

S3nz

Modder in opleiding

Lip schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 19:51:
Met ATX doel je op het moederbord?
Welke stekker is dat?
Hoe controleer ik mijn moederbord op lekkende condensatoren?

Heb niet bijster veel verstand van dit alles. :+

Edit: Ben even bezig met een inspectie van mijn mobo of ik iets afwijkends kan zien (zoals bv lekkende condensatoren).

Edit2: Mobo ziet er goed uit voor zo ver ik kan zien.

atx = 24 pin = grootste stekker van voeding

FX6300 4Ghz - H100i - Gigabyte GA-970A-UD3P - XFX HD 6870 - Crucial Ballistix 2x4GB - FD Core 1000 Modded (work in progress)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stravincy
  • Niet online
S3nz schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 22:10:
[...]
atx = 24 pin = grootste stekker van voeding
Ah, dank.
Vorige week heb ik de voeding al los en schoongemaakt om te kijken of het daar aan lag, dus daar kan het ook niet aan liggen lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Een lekkende condensator valt wel door de mand. :)
nieuws: Plaatjesparadijs lekkende condensatoren

nieuws: Lekkende condensators vaak nekslag voor moederbord

Het zou je trouwens ook niet misstaan, om de rest van je hardware componenten te posten met duidelijke vermelding van het merk en type. :)

[ Voor 41% gewijzigd door Lip op 13-03-2014 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stravincy
  • Niet online
Lip schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 22:43:
Een lekkende condensator valt wel door de mand. :)
nieuws: Plaatjesparadijs lekkende condensatoren

nieuws: Lekkende condensators vaak nekslag voor moederbord

Het zou je trouwens ook niet misstaan, om de rest van je hardware componenten te posten met duidelijke vermelding van het merk en type. :)
Ik heb geen lekkende condensators kunnen vinden.

CPU: intel core 2 duo E8400 @3.00GHz
Mobo: Asus P5Q DDR2
GPU: Radeon/Sapphire HD 6950 2GB GDDR5 (Dirt 3 special edition)
RAM: 4GB DDR2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stravincy
  • Niet online
Iemand enig idee wat dit probleem zou kunnen veroorzaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stravincy
  • Niet online
Het is nog lang "goed" gegaan, maar de laatste tijd gaat de pc vaker niet aan, dan wel aan.
Nog steeds hetzelfde probleem dus.
Wel is het zo dat als de pc eenmaal aanstaat, dat er dan ook niks aan de hand is. Hij valt nooit uit.

Ik heb nu wel een trucje gevonden waarmee ik de pc kan aanzetten als hij het niet doet.
Namelijk door de aan/uit-knop eerst ingedrukt te houden voor een aantal seconden en wanneer ik hem loslaat meteen weer de aan/uit-knop één keer indrukken (en gewoon meteen loslaten).
Weet iemand wat dit betekent? :?

Is dit iets dat ik kan lossen door een bepaald voltage te veranderen in de bios oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Rick
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-04 13:23

E-Rick

I love it :7

Condensatoren hoeven niet per se te lekken, als ze een klein beetje bol staan zijn ze ook al aan hun eind. Check behalve je moederbord ook je voeding (maar je moederbord lijkt me het meest waarschijnlijk).

Choose life - Shapeways shop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeoffLx
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online
Moeten we het niet simpeler gaan zoeken richting de I/O knop? Zijn alle front panel kabeltjes goed aangesloten op het moederbord (en dan met name het i/o kabeltje)? Misschien zit het kabeltje iets los?

Je zou om het te testen even kunnen proberen de draadjes van je resetknop aan te sluiten op de pwr header op je mobo en je pc daar een keer mee proberen op te starten. Werkt dat nog niet, ligt het in ieder geval niet aan je aan/uit knop of de aansluiting er van.

[ Voor 39% gewijzigd door GeoffLx op 15-07-2014 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stravincy
  • Niet online
E-Rick schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 13:35:
Condensatoren hoeven niet per se te lekken, als ze een klein beetje bol staan zijn ze ook al aan hun eind. Check behalve je moederbord ook je voeding (maar je moederbord lijkt me het meest waarschijnlijk).
Condensatoren nog eens gecheckt, maar die zien er goed uit. Nergens een bolling te zien.
Wat zou er mis kunnen zijn met mijn voeding? Als er stroom staat op mn pc, dan doet mijn randapparatuur het wel gewoon altijd. Betekend dat niet dat er dan niks mis is met mijn voeding aangezien de randapparatuur het gewoon doet? (Overigens brand het groene lampje op mijn mobo ook altijd, ook als de pc niet aangaat.)

De voeding (en GPU) zijn de nieuwste onderdelen in dit systeem. November 2011. Mobo en CPU hebben nooit een upgrade gehad.
GeoffLx schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 13:51:
Moeten we het niet simpeler gaan zoeken richting de I/O knop? Zijn alle front panel kabeltjes goed aangesloten op het moederbord (en dan met name het i/o kabeltje)? Misschien zit het kabeltje iets los?
Alle kabeltjes zijn voor zover ik kan zien goed aangesloten.
GeoffLx schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 13:51:
Je zou om het te testen even kunnen proberen de draadjes van je resetknop aan te sluiten op de pwr header op je mobo en je pc daar een keer mee proberen op te starten. Werkt dat nog niet, ligt het in ieder geval niet aan je aan/uit knop of de aansluiting er van.
Sorry, wat?
Ik heb niet al te veel verstand van pc's. Deze GPU + voeding heb ik er zelf ingezet en ik heb laatst de fan aan de achterkant vervangen, maar veel meer ervaring als dat heb ik niet. }:O

Overigens lijkt dit probleem heel erg willekeurig te zijn. Soms gaat het dagenlang goed, maar soms is het meerdere keren per dag raak.

Misschien is mijn pc gewoon erg oud geworden? (vooral mobo+cpu)

Edit: Ik heb trouwens ook uit voorzorg mijn CPU overklok van 3.60GHz teruggezet naar 3.00GHz (stock).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeoffLx
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online
Er loopt een draadje van je resetknopje, vanaf het front panel, naar je moederbord. Die zit op dit moment als het goed is aangesloten op het moederbord op een resetheadertje. Dit draadje zou je even over kunnen prikken van de reset header op het moederbord naar de pwr (power) header op het moederbord.

Nadat je dit gedaan hebt zet je de computer aan met de reset knop (normale aan/uit knop werkt nu niet meer). Als je dit even test en de PC blijft opstarten, ligt het probleem hoogstwaarschijnlijk aan de aan/uit knop. Blijft dit probleem zich voordoen, dan ligt het hoogstwaarschijnlijk niet aan de aan/uit knop en kan je de draadjes weer terug prikken zoals ze zaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stravincy
  • Niet online
GeoffLx schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 11:31:
Er loopt een draadje van je resetknopje, vanaf het front panel, naar je moederbord. Die zit op dit moment als het goed is aangesloten op het moederbord op een resetheadertje. Dit draadje zou je even over kunnen prikken van de reset header op het moederbord naar de pwr (power) header op het moederbord.

Nadat je dit gedaan hebt zet je de computer aan met de reset knop (normale aan/uit knop werkt nu niet meer). Als je dit even test en de PC blijft opstarten, ligt het probleem hoogstwaarschijnlijk aan de aan/uit knop. Blijft dit probleem zich voordoen, dan ligt het hoogstwaarschijnlijk niet aan de aan/uit knop en kan je de draadjes weer terug prikken zoals ze zaten.
Bedankt voor de uitleg en excuses dat ik zo laat ben met reageren.

Ik heb dit zojuist getest, maar hetzelfde probleem. Geen reactie.
Totdat ik mijn "trucje" weer toepas: power knop (in dit geval reset knop) ingedrukt houden voor ongeveer 5 seconden en vervolgens loslaten en snel weer indrukken. Dan gaat de PC opeens wel aan.

Met dit "trucje" krijg ik mijn PC altijd aan. Zonder trucje gaat ie bijna nooit meer aan tegenwoordig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stravincy
  • Niet online
Ondertussen ook het CMOS/RTC RAM van het moederbord gereset na een suggestie van iemand. De eerste keer opstarten ging daarna goed, maar de tweede keer was het helaas weer het oude liedje.

Iemand nog suggesties? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas6886
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22-04 16:15
Probeer je pc eens op te starten zonder aan knop:
YouTube: How to turn on a computer without a power button
P.S. mijn internet is hier ruk dus ik heb het filmpje niet kunnen bekijken maar ik ga er vanuit dat die goed is.

Als hij nu wel elke keer opstart als je dit truukje gebruikt, is je powerbutton kaput.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaaoie17
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-04 16:51
Heb je het nog op kunnen lossen? en wat was het probleem dan.

Ik heb het nu ook de laatste tijd. Soms kan ik paar dagen de pc normaal aanzetten? en dan moet ik dat trucje uitvoeren wat jij ook deed. Denk niet dat het aan de powerknop kan liggen, want heb ook een powerknop op het moederbord zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stravincy
  • Niet online
jaaoie17 schreef op zondag 24 april 2016 @ 10:14:
Heb je het nog op kunnen lossen? en wat was het probleem dan.

Ik heb het nu ook de laatste tijd. Soms kan ik paar dagen de pc normaal aanzetten? en dan moet ik dat trucje uitvoeren wat jij ook deed. Denk niet dat het aan de powerknop kan liggen, want heb ook een powerknop op het moederbord zitten.

Het werd de laatste tijd erger. Toen heb ik eens goed gezocht naar het aankoopbewijs van mijn PSU pricewatch: Corsair Professional Gold AX650.

Contact gehad met Corsair omdat er nog garantie op zat en vervolgens opgestuurd.
Paar dagen later een nieuwe gekregen en vervolgens zijn alle problemen verholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4subzero
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 29-10-2020
Hoi, ik heb hetzelfste probleem met een corsair 1200i. Ik heb al de hardware vervangen omdat iiik daacht dat daar ergens de fout zat, dus nieuw mobo, processor, rams, vga. Ik had de voeding al opgestuurd om deze te laten testen en volgens de verkoper deed deze het perfect dus alles dan maar vernieuwd. Nu doet de pc hetzelfste, soms start hij op en soms moet ik uren proberen want na 2 a 3 seconden valt hij terug uit en brand het rode lampje op de voeding. Waar kan ergens het probleem liggen. kan het eventueel aan het electriciteits net liggen. Ik ben ten einde raad.
specs
mobo gigabyte g1
6700k
corsair dominator 32 gig/2800 mhz
dvd en pci hd revodrive
:'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaaoie17
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-04 16:51
4subzero schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 09:55:
Hoi, ik heb hetzelfste probleem met een corsair 1200i. Ik heb al de hardware vervangen omdat iiik daacht dat daar ergens de fout zat, dus nieuw mobo, processor, rams, vga. Ik had de voeding al opgestuurd om deze te laten testen en volgens de verkoper deed deze het perfect dus alles dan maar vernieuwd. Nu doet de pc hetzelfste, soms start hij op en soms moet ik uren proberen want na 2 a 3 seconden valt hij terug uit en brand het rode lampje op de voeding. Waar kan ergens het probleem liggen. kan het eventueel aan het electriciteits net liggen. Ik ben ten einde raad.
specs
mobo gigabyte g1
6700k
dvd en pci hd revodrive
Ik had altijd wel als de pc wil starten dan blijf et goed. Maar heb et probleem ook niet meer. Dus mn pc start nu weer normaal op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stravincy
  • Niet online
4subzero schreef op maandag 01 augustus 2016 @ 09:55:
specs
mobo gigabyte g1
6700k
dvd en pci hd revodrive
Bij mij was het een ander probleem zo te lezen.
Ik had net als jaaoie17 dat als de PC eenmaal aanstond, dat ie dan altijd vrolijk verder bleef gaan.

Ik zou zeggen, zoek eens op wat het betekend als dat rode lampje brand.
Heb je alle aansluitingen nagekeken?

Het zou ook kunnen dat de stekkerdoos waar je de voeding in hebt zitten (buiten je kast) niet goed is.
Misschien kan ie niet genoeg watt leveren bijvoorbeeld.
Probeer eens een andere. :)

Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankym
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-09-2024
heb je de batterij op je moederbord al een keer vervangen?
Als deze (bijna) leeg is kan je ook zulke rare opstartproblemen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Probleem is allang opgelost?

Oh een topic kaper.

[ Voor 37% gewijzigd door Lip op 04-08-2016 07:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankym
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-09-2024
Lip schreef op donderdag 04 augustus 2016 @ 07:58:
Probleem is allang opgelost?

Oh een topic kaper.
Ik reageerde eigenlijk op de TS .
jammer dat TS niet z'n topic heeft afgesloten met " beste antwoord"

Maar bedankt voor de vermelding 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 498791

Als het probleem is opgelost, wat was dan het probleem. Laat het even weten dan kan ik ook het probleem oplossen.

Groet, Gulio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:36
Anoniem: 498791 schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 17:46:
Als het probleem is opgelost, wat was dan het probleem. Laat het even weten dan kan ik ook het probleem oplossen.

Groet, Gulio
Staat letterlijk in het topic..

En in de titel ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Habana
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 25-04 22:18
Stravincy schreef op maandag 1 augustus 2016 @ 08:57:
[...]

Ondanks een oud topic toch informatief waarvoor dank, ik heb exact het zelfde probleem met een Corsair AX-850, ik ga nu eerst maar de voeding vervangen voor een andere die ik nog hebt liggen en het systeem testen, verdwijnt het probleem behoef ik niet verder te zoeken. thanks
Pagina: 1