Offline backup

Pagina: 1
Acties:

• Mastakilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-12-2025
Beste Tweakers,

Ik heb momenteel een RAID5 van 8x 2TB HDDs + een losse 2,5TB HDD die allemaal stampvol staan.
Ik wou dit binnenkort upgraden naar een RAID 5 van 6x 4TB HDDs + een offline backup op 5x 4TB HDDs.

Ik heb nog 2 vragen ivm de offline backup

1) Hardware

Ik wou hiervoor een "dockingstation" kopen waarin ik één 3.5" 4TB HDD kan pluggen (zonder dat ik hiervoor een case moet open schroeven). Vervolgens kan ik alle offline backup HDDs veilig in een kast elders opbergen.
Ik heb een Gigabyte GA-X58A-UD7 moederbord (socket 1366 met een core i7 CPU). Hierop zitten 2 USB3 aansluitingen en ook een eSATA aansluiting (geen Firewire).
Mijn ervaring met USB3 hierop is niet echt goed. Ik heb een externe USB3 2,5" HDD case van Sharkoon en die crashed bij grote transfers op een USB3 poort (ik gebruik dan ook USB2 poorten voor deze).
Ik weet niet of dit aan de case ligt of aan het mobo (beiden hebben het laatste firmware) en of dit met een ander dockingstation beter zou zijn.
Ik heb door dit alles echter een voorkeur om eSATA te gebruiken. Hoewel ik dit nog nooit getest heb, lijkt dit door de simpliciteit (geen complexe conversie van SATA naar eSATA itt SATA naar USB3) betrouwbaarder.
Voor de zekerheid, zou ik echter graag nog een USB3 als "backup" hebben. De meeste eSATA enclosures hebben echter slechts USB2, zitten intern nog SATA1 te werken of zijn slechts getest tot 2TB HDDs.

Mijn vraag is dan ook welk 3.5" HDD dockingstation werkt goed en op maximale snelheid met 4TB HDDs (WD Red) met zowel eSATA als USB3?

Enkele voorbeelden:
pricewatch: Eminent EM7011 USB 3.0 Docking station voor 2.5" en 3.5"
pricewatch: Fantec MR-USB 3.0 Docking Station Zwart
pricewatch: Sharkoon SATA QuickPort H3 USB3.0 Zwart
pricewatch: ICIDU HDD Docking USB 3.0
--> geen eSATA

pricewatch: Delock Dual Docking Station SATA HDD > USB 3.0 with Clone Function Zwart
pricewatch: Raidsonic Icy Box IB-120StU3-Wh
pricewatch: Zalman ZM-MH200 U3 Zwart
pricewatch: Integral Hard drive and SSD copy station
--> geen eSATA, vrij duur wegens 2 slots

pricewatch: Startech SATDOCK2UEEU
pricewatch: Startech SATDOCK4U2E
pricewatch: Zalman ZM-MH200 HUB Zwart
pricewatch: Freecom HDD Dock Quattro
--> slechts USB2, vrij duur wegens meerdere slots of Firewire

pricewatch: Silverstone SD01
--> geen usb, wel SAS, maar dat heeft mijn mobo niet

pricewatch: Fantec MR-CopyDU3e Zwart
--> Vrij duur wegens 2 slots. Slechts bij weinig winkels te krijgen. Heeft verder wel alles in orde precies...

pricewatch: Fantec MR-U3e Docking Station
--> volgens de Azerty website intern slechts SATA1, volgens pricewatch SATA3. Slecht leverbaar. Heeft verder wel alles in orde precies...

2) Software / Methodiek

Ik heb Acronis True Image 2014 om mijn SSD te backuppen op de RAID5. Ik zou deze software eventueel ook kunnen gebruiken voor de offline backup, maar ik zou niet direct weten hoe ik dat in dit geval best doe...
Het probleem is dat mijn RAID5 1 gigantische partitie is die nooit op een enkele 4TB HDD past. Ook zitten er meerdere folders bij die ook niet op 1 4TB HDD passen.
Kan iemand me de eenvoudigste / beste manier uitleggen om dit te doen?

• Vaudtje
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Ad 1: Je zou ook een interne hotswap bay kunnen overwegen (die zijn in de pricewatch niet extreem handig gecategoriseerd), iets als dit bijvoorbeeld: pricewatch: Addonics Snap-In SATA Mobile Rack AESNAPMRSA of deze: pricewatch: Startech HSB100SATBK

[ Voor 20% gewijzigd door Vaudtje op 13-03-2014 17:42 ]

In deeze zin staan drie fauten

• Mastakilla
Zeer leuk idee!
Ik ga eens kijken of ik er nog plaats voor heb...

Zijn deze hot-swappable?
Is dit dan puur SATA to SATA?

• Mastakilla
Heb er nog plaats voor!

Gesorteerd op populariteit zijn de 2 die jij vermeld de populairste. De 3e populairste is echter de goedkoopste en ook de enige die al reviews heeft gekregen (4 zelfs en allemaal positief):
pricewatch: Sharkoon Sharkoon SATA QuickPort Intern 1-Bay

Nu is is het verschil tussen 16 en 34 euro nog wel te doen, mocht er een groot verschil zijn in degelijkheid ofzo.
Weet iemand waarom ik de Addonics zou moeten nemen ipv de Sharkoon?

Daarnaast hoop ik ook nog steeds op een antwoord op mijn vraag ivm de "software / methodiek"... ;)

• Mastakilla
iemand nog een suggestie ivm de software / methodiek?

• Mastakilla
Niemand?
Zo nee, weet iemand misschien een betere plaats om dit te vragen?

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:55
Het zijn allemaal erg 'makkelijke' vragen die je stelt, maar waarop het antwoord niet zo eenvoudig is en sterk afhangt van je persoonlijke situatie. Het helpt dan toch echt meer om zelf eea uit te vogelen hoe je het wilt hebben.

Om het maar eens over een heel andere boeg te gooien: waarom blijf je bij RAID5? En waarom wil je perse een image, waarom niet losse folders/bestanden synchonizeren met bijvoorbeeld SyncBack.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

offtopic:
Ajb niet je topicstart 'vernaggelen' door al beantwoorde delen van de vraag te verwijderen. Dat maakt het topic nutteloos voor anderen met ongeveer dezelfde vraag.
Weet iemand waarom ik de Addonics zou moeten nemen ipv de Sharkoon?
Ik zie de term 'hot swappable' niet staan bij Sharkoon.

Vwb trueimage backup naar meer disk, zou ik het 'gewoon' proberen. Vergeet ook niet de restore te testen, tot die tijd is backuppen zinloos.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Mastakilla
Jolke schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 13:23:
Het zijn allemaal erg 'makkelijke' vragen die je stelt, maar waarop het antwoord niet zo eenvoudig is en sterk afhangt van je persoonlijke situatie. Het helpt dan toch echt meer om zelf eea uit te vogelen hoe je het wilt hebben.

Om het maar eens over een heel andere boeg te gooien: waarom blijf je bij RAID5? En waarom wil je perse een image, waarom niet losse folders/bestanden synchonizeren met bijvoorbeeld SyncBack.
Welke betere alternatieven zijn er dan ipv een RAID5? Snap je punt hier niet echt... Een RAID5 is betrouwbaarder dan een SPAN en dankzij mijn LSI hardware controller ook zeer performant.

Ik weet niet zeker waaruit je afleid dat ik een "image" wil?
Een image van een 20TB partitie zal nl nooit op losse 4TB disks passen.

Ik dacht zelf nl eerder aan idd losse folders / bestanden, maar had geen flauw idee hoe ik dan fatsoenlijk kon regelen.
Ik zal dan ook die SyncBack eens bekijken...
F_J_K schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 14:38:
offtopic:
Ajb niet je topicstart 'vernaggelen' door al beantwoorde delen van de vraag te verwijderen. Dat maakt het topic nutteloos voor anderen met ongeveer dezelfde vraag.

[...]

Vwb trueimage backup naar meer disk, zou ik het 'gewoon' proberen. Vergeet ook niet de restore te testen, tot die tijd is backuppen zinloos.
De backup functionaliteit van TrueImage die ik momenteel gebruik (om mijn SSD te backuppen op de RAID5), backupped alles naar 1 enkele image file. Zoals ik hierboven al vermeldde, is dat niet mogelijk voor een 20TB partitie op 4TB disks te backuppen. Ik weet niet zeker of TrueImage hier andere, passende functionaliteit voor bied (vandaar mijn vraag hier).

Ik zou trouwens ook niet direct weten hoe ik de restore functionaliteit kan testen. Dan zou ik nl nog 20TB extra disks moeten hebben voor die test en die heb ik hier jammer genoeg niet :'( maar ik begrijp je punt wel... Vandaar dat backuppen naar losse files / folders me nog het meest "betrouwbaar" lijkt. Dan kan ik nl wel de losse files / folders op de externe disks "testen"

[ Voor 47% gewijzigd door Mastakilla op 27-03-2014 15:09 ]

• Jolke
Mastakilla schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 14:55:
[...]

Welke betere alternatieven zijn er dan ipv een RAID5? Snap je punt hier niet echt... Een RAID5 is betrouwbaarder dan een SPAN en dankzij mijn LSI hardware controller ook zeer performant.

Ik weet niet zeker waaruit je afleid dat ik een "image" wil?
Een image van een 20TB partitie zal nl nooit op losse 4TB disks passen.

Ik dacht zelf nl eerder aan idd losse folders / bestanden, maar had geen flauw idee hoe ik dan fatsoenlijk kon regelen.
Ik zal dan ook die SyncBack eens bekijken...

[...]
SyncBack is heel flexibel in te richten; je kan filters inrichten, zodat je alleen bepaalde files in/exclude, of je kunt een aantal folder wel of niet markeren om te backuppen. Veel opties dus en de perfecte oplossing om een berg aan data selectief te backuppen.
Thuis maak ik er dankbaar gebruik van, omdat ik niet alle data wil je backuppen, maar ik wil niet mijn logische folder-structuur omgooien, omdat de backup dan makkelijker in te stellen. :+

• Mastakilla
offtopic:

[...]

Ivm je off topic reactie :
De reeds beantwoorde vraag is niet verwijderd.
Ik heb ze slechts verborgen om te voorkomen dat mensen afgeschrikt zouden worden door de grote lap tekst die niet meer ter zake deed (wat duidelijk ook ff gebeurde).
Als je dit wilt, kan ik dit eventueel terug zichtbaar maken. Zelf heb ik echter de voorkeur dit pas te doen als het 2e deel van de vraag volledig beantwoord is. Laat maar weten wat je wilt ;)

Ivm dat de Sharkoon niet hot swappable zou zijn:
In de gebruikersreviews vind ik meerdere malen de term hot swappable terug. Ik heb voor de zekerheid de vraag wel ff doorgestuurd naar Sharkoon...

• Mastakilla
Jolke schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 15:48:
[...]

SyncBack is heel flexibel in te richten; je kan filters inrichten, zodat je alleen bepaalde files in/exclude, of je kunt een aantal folder wel of niet markeren om te backuppen. Veel opties dus en de perfecte oplossing om een berg aan data selectief te backuppen.
Thuis maak ik er dankbaar gebruik van, omdat ik niet alle data wil je backuppen, maar ik wil niet mijn logische folder-structuur omgooien, omdat de backup dan makkelijker in te stellen. :+
Ik wil echter een backup van alles. Dit past echter 100% zeker niet op 1 losse 4TB HDD. Ik ga er dan ook 5 voor nodig hebben. Ik vraag me af hoe SyncBack (of een ander programma) hier mee om kan gaan?

Als je met een "diff" werkt, kan je niet gemakkelijk aan de losse bestanden (impliceerd een "diff" niet automatisch dat je met een image ipv losse bestanden werkt?). Ook lijkt me dat gevaarlijk als er 1 van de losse schijven stuk zou gaan (dan ben ik waarschijnlijk heel mijn backup verloren)
Als je met losse bestanden werkt bestaat de kans dat je iedere keer opnieuw ALLES moet backuppen naar alle 5 de HDDs (wat erg veel tijd zou vergen en ook de HDDs sneller zou laten slijten).

Ik vraag me dan ook af of hier geen "oplossing" voor bestaat...?

• Jolke
Een tweede NAS maken met 20TB aan ruimte is dan natuurlijk de oplossing.

• Mastakilla
Daar heb je een punt... :)

Ik vroeg me echter af of het ook zonder kan. Ik vind een NAS nl belachelijk traag (en daardoor ook veel te duur voor wat het is) ivg met een interne RAID5.
En een 2e interne RAID5 voldoet niet echt als "offline backup" eh ;)

edit: net ff gechecked en een NAS is niet alleen te duur voor zijn extreme traagheid, het is ook gewoon belachelijk duur op zich... De prijzen beginnen pas bij 600 euro...

[ Voor 25% gewijzigd door Mastakilla op 28-03-2014 15:24 ]

• Jolke
Mee eens, het is veel geld... maar wil je persé een backup van alles hebben? 20TB is echt heul veel data... het 'internet' is natuurlijk ook een goede redundancy voor je data als het gaat om muziek, films en series.

• EnerQi
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:03
Ik backup ook alles en dit doe ik door externe harde schijven te kopen (4TB is de grootste op dit moment ;) ). Wat ik doe is op mijn NAS de mappen dusdanig splitsen zodat het niet meer dan 4TB bedraagt. Mocht een map te groot worden, maak ik een backup filter die de helft neemt (A t/m M) en deze op HD zet en de andere helft op een andere HD (N t/m Z ofzo).

Voor mij voelt een 2e NAS als energieverspilling. Wat ook kan is de 2e NAS uitzetten als de backup klaar is (inclusief netwerkkabel en stekker eruit ivm onweer/electraproblemen)

• Mastakilla
EnerQi schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 20:55:
Ik backup ook alles en dit doe ik door externe harde schijven te kopen (4TB is de grootste op dit moment ;) ). Wat ik doe is op mijn NAS de mappen dusdanig splitsen zodat het niet meer dan 4TB bedraagt. Mocht een map te groot worden, maak ik een backup filter die de helft neemt (A t/m M) en deze op HD zet en de andere helft op een andere HD (N t/m Z ofzo).

Voor mij voelt een 2e NAS als energieverspilling. Wat ook kan is de 2e NAS uitzetten als de backup klaar is (inclusief netwerkkabel en stekker eruit ivm onweer/electraproblemen)
Ik vrees dat ik idd ook voor zo'n manuele methode ga moeten kiezen.
Weet niet hoe, maar hoopte een beetje dat er iets bestond dat die toch voor een deel kon automatiseren...

• Jolke
Dat kan ook. Bij SyncBack kan je een profiel activeren wanneer je een bepaalde disk aansluit: bij Disk A activeer je profiel A, waarbij de folder A tm M gegsync'ed worden, bij het aansluiten van disk B, profiel B en N tm Z worden gesync'ed.

• Mastakilla
offtopic:

[...]

antwoord van Sharkoon:
there is no chip inside the drive bay. So "Hot Swappable" depends on your SATA controller. With latest manufacturer drivers and in AHCI mode, it should support "Hot Swappable".

• Mastakilla
Jolke schreef op zaterdag 29 maart 2014 @ 21:29:
Dat kan ook. Bij SyncBack kan je een profiel activeren wanneer je een bepaalde disk aansluit: bij Disk A activeer je profiel A, waarbij de folder A tm M gegsync'ed worden, bij het aansluiten van disk B, profiel B en N tm Z worden gesync'ed.
thx! zal het proberen!
Pagina: 1