Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Autoradio vervangen: sleeve?

Pagina: 1
Acties:

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
Deze week doe ik een hoop dingen waar ik geen verstand van heb: web design, grafische interface maken en... een autoradio vervangen (van m'n vriendin). Ik heb zelfs geen rijbewijs, dus dat illustreert hoeveel ik van auto's weet.

De oude Grundig radio er uit krijgen was nogal geïmproviseerd omdat ik de juiste sleutels niet had en bij dit type radio je er vier nodig hebt. Niets dat kleine imbussen niet kunnen oplossen gelukkig.

De stroom- en geluidskabels waren niet moeilijk (gestandaardiseerd) en de antenne al evenmin (adapter er van tussen halen). Maar...

... de nieuwe autoradio heeft een andere sleeve (geen idee hoe dat in het Nederlands heet) en ik zie geen manier om de nieuwe radio in de oude sleeve te steken noch hoe ik de oude er uit zou kunnen halen.

Heeft iemand een idee wat hier de beste oplossing is? De auto in kwestie is een Hyundai Accent uit 2005 trouwens.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/vsyRl2Karvcwhea7HPwWL359/medium.jpg

Dit is de radio die er in komt trouwens (met MP3 & FLAC ondersteuning):
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Ew7cX3sTp0Epqvp80KwXEHhb/medium.jpg
(de kleur is nog niet geconfigureerd - dat lelijke paars blijft niet)

Verwijderd

oude bracket vervormen (buigen) tot je die eruit kan trekken en nieuwe met pinnetjes buigen vast zetten.
trouwens top dat de ISO stekkers er nog normaal in zitten en niet verknipt zijn zoals het merendeels gebeurd.

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20-11 13:06

NoFearCreations

3DPrint the world!

Inderdaad, in het midden de slede bij elkaar knijpen/buigen, en dan kan je hem er zo uit trekken.

---RAWE CEEK!!!---

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
Dat klinkt nogal destructief en betekent dat de oude niet meer gebruikt kan worden (ik was van plan die met sleeve op ebay te zetten). Jullie zijn hier helemaal zeker van? Kwestie dat ik geen stuk van iemand anders auto sloop :)

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02:40

heuveltje

KoelkastFilosoof

Als je hem daarna weer recht buigt valt dat wel mee :)
Heb de mijne zo ook uit 1 auto gesloopt, en in de volgende geplaatst

Verwacht overigens niet te veel voor een radio van 9 jaar oud :)
je kunt ze trouwens ook los kopen, maar das te duur gok ik :)

En idd lucky sob dat ze die stekkers zo hebben gelaten.
Ik heb daar al meerdere keren uren op mogen puzzelen omdat 1 of andere hobbybob alles afgeknipt had.

[ Voor 58% gewijzigd door heuveltje op 13-03-2014 17:16 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Frontysco
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20-11 07:23
Je hoeft hem niet te verbuigen in het midden. Goed kijken welke lipjes omgebogen zijn en deze terug buigen (iets verder dan origineel) dan kun je hem met wat beleid er zo uit trekken.

Mocht dat niet lukken kun je hem inderdaad in het midden wat buigen (maar zorg sowieso dat alle lipjes terug gebogen zijn!)

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:47

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

YellowOnline schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 17:08:
Dat klinkt nogal destructief en betekent dat de oude niet meer gebruikt kan worden (ik was van plan die met sleeve op ebay te zetten). Jullie zijn hier helemaal zeker van? Kwestie dat ik geen stuk van iemand anders auto sloop :)
Nee hoor, dit kan je vrij makkelijk weer terugbuigen. Het is gewoon een vierkantje plaatstaal (of nog minder).

De mijne heb ik ook al 4x ingeknepen en weer terug gebogen.

Maar als ik het goed zie, zit er links en rechtsboven een klein lipje achter het plastic, vanaf de voorkant een beetje een Z vorm. als je die voorzichtig naar beneden duw, ben je denk ik al een heel eind.
heuveltje schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 17:12:
En idd lucky sob dat ze die stekkers zo hebben gelaten.
Ik heb daar al meerdere keren uren op mogen puzzelen omdat 1 of andere hobbybob alles afgeknipt had.
Zelfde hier gehad, had fijn geweest als de dief even de moeite had genomen, maar gewoon afknippen :/
(en vervolgens erachter komen dat er dus 4 varianten zijn, met elk eigen kleurcodes..).

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 09:01
Bij je nieuwe radio zit ook zo'n bracket, dus dat had wel een redelijke clue moeten zijn. ;)

Maar zoals hierboven, omgebogen lipjes terugbuigen en dan kan je de bracket er zo uithalen. Gepast geweld als last resort.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
Nu slaat de angst me rond het hart: het metaal is definitief stukgebogen en de oude radio kan er niet meer in. De nieuwe ook niet.

De huidige sleeve heeft geen lipjes noch plastic: het zwart op de foto is leegte en geen lipje. De vijf punten links en rechts zien er laspunten uit. In zoverre ik het kan zien is de huidige sleeve vastgelast in een U-vormig metaal dat op zijn beurt in het dashboard verwerkt is.

Ik meen hier te zien hoe het er achter het dashboard uitziet (al is het een recenter model): http://www.hyundai-forums...o-install-single-din.html. Die sleeve hangt vast met vier schroeven achter het dashboard.

[ Voor 31% gewijzigd door YellowOnline op 13-03-2014 18:15 ]

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:30

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

edit *verkeerd gelezen*

[ Voor 88% gewijzigd door Jellabie op 13-03-2014 18:22 ]

De Nederbelg !

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 09:01
Een sleeve hoort bij een radio, in principe zijn ze niet uitwisselbaar tussen merken. Ze vonden het gat en de stekker universeel maken al genoeg werk. :P

Hier zie ik een VDO dayton (foto 12) http://www.autotrack.nl/t...ndai/accent/11030770#foto

@hierboven, je gaat van ISO klein naar ISO groot met jouw stekker, niet echt nodig dus. En TS heeft de radio al werkend, zie zijn tweede foto. Alleen als ie gas geeft ligt ie telkens op zijn schoot. :+

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
Ik heb nu min of meer door: dat middelste stuk dashboard moet er uit en dan kan de oude sleeve eenvoudig vervangen worden. De link die dat duidelijk maakte heb ik gevonden door 'bracket' (van Screamer2003) te gebruiken ipv. 'sleeve' (de handleiding).

Ik geraak via het handschoenenkastje aan de achterkant, maar vind nog niet hoe ik het er uit krijg. En geweld gebruik ik nu niet meer (mental note: do not take violent advice in the future) :p Ik zal wachten tot morgen daar het nu donker is en ik er iets teveel als autodief uitzie, zo knoeiend met een autoradio in het donker in de straten van Berlijn ;)

Als Europa dan toch bezig is de adapters te standaardiseren mogen ze wat mij betreft dat meteen ook voor die sleeves doen :( (maar goed dat het formaat van de radio's al DIN is).

[ Voor 13% gewijzigd door YellowOnline op 13-03-2014 18:45 ]

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:06

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

sleeve, bracket,

Inbouwframe! :Y

Wise enough to play the fool

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
Frame OK, maar inbouwframe is nogal beperkt tot Nederlands (in combinatie met Hyundai Accent slechts 56 hits op Google).

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:56
Kan maar zo dat hij aan de zijkant met beugels vastzit (ik zie volgens mij puntlas plekjes, die donkere stippen aan de zijkanten) welke weer ergens achter het dash zitten vastgeschroefd. Dan zul je inderdaad het dashboard een stuk los moeten maken.

Meestal kun je die inbouwframes wel wat inknijpen en eruit halen. Maar die zijn vaak veel meer een gatenkaas (zitten veel van die nokjes op die je naar buiten kunt duwen zodat hij vastgeklemd zit in je dash). Deze lijkt anders.

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 21-03-2014 11:13 ]

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Ik weet niet hoe het met Hyundai is, maar een kleine waarschuwing van mijn kant: in mijn Peugeot zitten ook ISO connectoren, echter zonder het ISO pingebruik. Andere radio zorgde voor storing op mijn BSI en gaf heel bijzondere effecten: ramen gingen vanzelf open en dicht, spiegels klapten in (op de snelweg :S) en uiteindelijk gaf de BSI de geest. Iets met 12V op een datasignaal zetten.

Kleine tip dus om even te controleren of je er écht geen verloopje voor nodig hebt.

[ Voor 6% gewijzigd door leejoow op 21-03-2014 11:32 ]

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Bij mijn oude Peugeot was het enkel de 12v accessoires en 12v vaste lijn die omgewisseld waren, maar dat is simpel met een multimeter te testen :)

Gezien zijn connector zitten daar enkel de standaard lijnen op (4x speaker, 4 voeding en wat mute/karkit/antenne).

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:33
Toch vraag ik mij af:

Als je radio vast zit met die 'brackets' (wat een stuk veiliger is _alhoewel meer kans op totaal slopen van je dashboard_ maar tevens ook meer werk is) dan valt de noodzaak voor zo'n sleeve toch weg?

In mijn ogen (en ervaring) is het of bracket of sleeve en niet beiden.

Het voordeel namelijk van zo'n sleeve is dat je je radio makkelijk eruit kunt halen (tegen diefstal bv) als je van die pennetjes hebt.
Maar als je die brackets hebt, zit je radio vastgeschroefd aan de zijkanten, en kan je radio er niet meer uitkomen (op een normale manier).

[ Voor 31% gewijzigd door NeutraleTeun op 21-03-2014 12:45 ]

Verwijderd

Hebben radio's tegenwoordig niet meer zo'n stukje tapeind aan de achterkant?
Ik weet nog dat ik de radio bij mijn eerste auto daarmee vastschroefde aan de carrosserie. Er zat een speciaal beugeltje achter het dashboard daarvoor.

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

NeutraleTeun schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 12:44:
Toch vraag ik mij af:

Als je radio vast zit met die 'brackets' (wat een stuk veiliger is _alhoewel meer kans op totaal slopen van je dashboard_ maar tevens ook meer werk is) dan valt de noodzaak voor zo'n sleeve toch weg?

In mijn ogen (en ervaring) is het of bracket of sleeve en niet beiden.

Het voordeel namelijk van zo'n sleeve is dat je je radio makkelijk eruit kunt halen (tegen diefstal bv) als je van die pennetjes hebt.
Maar als je die brackets hebt, zit je radio vastgeschroefd aan de zijkanten, en kan je radio er niet meer uitkomen (op een normale manier).
Veilig is het imho nooit geweest, die 'pennen' waren redelijk universeel dus kon je elke autoradio er zo uittrekken.

Enige wat ik later merkte bij m'n peugeot, het zit allemaal wat 'steviger' in je dashboard. In mijn impreza tijdje zonder bracket gereden, zat hij toch een beetje los en schoot hij vaak weer omhoog (onderkant komt dan naar buiten steken).

Misschien is het een stukje evolutie uit de tijd dat je vroeger gewoon je hele auto-radio eruit haalde ipv enkel frontje? :P

(ik heb nu geen auto radio meer).

Verwijderd

mijn opa heeft een Ford Taurus Wagon en daar paste geen enkel in de winkel te kopen radio in.
dit is het model radio dat er standaard in zit. verwarming, blower etc zit op de radio zelf.
Afbeeldingslocatie: http://www.cd4car.com/product_images/c/338/fo117-1__73154_zoom.JPG

lastig dus als je de radio wilt vervangen voor een moderner variant. én de draaiknoppen waren min of meer al versleten dus i.c.m vuil op de contacten had je de meest rare effecten gehad zoals blower op uit en hij blies volop.
dan de lampjes van de radio, die zijn led's en niet te vervangen zonder het geheel te demonteren en met een soldeerbout aan de slag te gaan.

dus had ik het volgende keuze.
1: standaard draaiknop bediening. met 1x 1din slave. maar wel de bediening elementen van de radio hergebruiken.
Afbeeldingslocatie: http://www.carxtc.com/media/02/a20791b13e62aa791a2fde_m.jpg

2: standaard draaiknopbediening voor drukknoppen inruilen en 2x 1din waar je een gewone formaat radio in kunt bouwen of mocht het toch een duurder model worden een double-din radio met of zonder navigatie. zo kun je alle kanten op.
Afbeeldingslocatie: http://www.crutchfield.com.edgesuite.net/pix.crutchfield.com/ImageHandler/fixedscale/400/300/products/2011/52/120/x120995718-F.jpeg

ik koos dus voor het laatste optie en nu is het probleem met de radio geheel opgelost en bediening van blower, temperatuur en blaasrichting werken alles naar behoren.
en het frame komt nagenoeg geheel overeen wat kleur betreft met de rest van de dashboardpanels.

dit is de auto waarom het gaat.
Afbeeldingslocatie: http://www.automobile-catalog.com/img/picto28h/ford_usa/2000FordTaurusWagon-12.jpg

dus met succes operatie geslaagd _/-\o_

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Heb je nog mazzel dat het elektronische bediening is, mijn impreza heeft dus mechanische.

Mijn geval zit 1Din dus helemaal onder, 1 midden ding (hoogte van lampen etc) en bovenin de draaiknoppen.
Afbeeldingslocatie: http://www.jleno.net/impreza/centerdash_switches.jpg

Nu kan je daar 2DIN van maken (de originele versie uit Azie heeft dat namelijk), maar dan moet je dus de volledige binnenkant vervangen inclusief verlenging van je mechanische knoppen.

(waar ik pas later achter was gekomen, eerst voor 200+ euro onderdelen gehaald die dus achteraf helemaal niet passen).

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Bij deze auto moet je het zogenaamde inbouwframe inderdaad losschroeven, dit doe je door eerst het paneel te verwijderen. Deze zit gewoon geklikt hoogstwaarschijnlijk.
Daarna moet je het originele inbouwframe los schroeven en daar de nieuwe radio in vast schroeven met een paar schroefjes (M4x8 ofzo meestal), verwijder wel eerst even het inbouwframe van de nieuwe radio.
Het inbouwframe wat in de auto zit is gewoon een universeel systeem, dat kom je in talloze Japanse en Koreaanse auto's tegen.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Pagina: 1