Carharttguy schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 16:29:
Ik ben nu net Bitcoin-Qt beginnen 'gebruiken', maar ik heb een vraag. Als ik kijk bij mijn adressen waarmee ik kan ontvangen, dan staat daar 1 adres, bij mijn adressen waarmee ik kan versturen, staat echter geen enkel adres, en ik kan wel 1 aanmaken door op nieuw te klikken, maar weet totaal niet wat ik moet invullen.
Voor het versturen van bitcoins hoef je geen adres aan te maken, je moet enkel het adres van de ontvanger opgeven en de hoeveelheid te versturen bitcoins. Voor het ontvangen van bitcoins kun je een of meerdere adressen gebruiken, dat kun je zelf kiezen. Je kunt er voor kiezen om alles op 1 adres te ontvangen, dan gebruik je slechts het ene adres dat er al staat. Je kunt ook kiezen om verschillende mensen een ander adres te geven, zo kun je bijhouden van wie een ontvangen betaling afkomstig is. Om dit te bereiken moet je eerst extra ontvang-adressen aanmaken.
Over het algemeen wordt aangeraden om wegens privacy-redenen zoveel mogelijk voor iedere (binnenkomende) transactie een ander (ontvangst) adres te gebruiken. Dus iedere keer als je ergens je Bitcoin-adres moet opgeven, maak je een nieuwe en geef je die op. Dit is echter geen vereiste, je kunt Bitcoin prima gebruiken met slechts 1 ontvangst-adres.
De software houdt bij hoeveel bitcoins de diverse ontvangst-adressen hebben binnen gekregen en als je een betaling verstuurt, pakt het bij de juiste adressen de juist hoeveelheid bitcoins bij elkaar om de transactie te maken. Dit gebeurt allemaal achter de schermen.
Ik heb bij het aanmaken ook niets van wachtwoord ofzo ingegeven. Ik heb wel al gehoord van het wallet.dat bestand, is dat eigenlijk mijn soort van bankkaart en pincode ineen ofzo?
Het wallet.dat bestand bevat de sleutels tot je bitcoins. Net zoals de sleutels van een kluisje, kan iedereen die het wallet.dat bestand heeft bij de inhoud (de bitcoins in dit geval). Je kunt er voor kiezen om je wallet.dat bestand te versleutelen met een wachtwoord (dit is een optie in Bitcoin-QT waar je zelf voor moet kiezen, het gebeurt niet standaard). Zodra je dit doet, wordt het bestand versleuteld en zul je opnieuw je wachtwoord moeten invullen wanneer je een betaling gaat doen. Het wachtwoord is niet nodig om betalingen te ontvangen, de software te starten of je saldo te checken.
Ik begrijp het niet helemaal, kan iemand mij uitleggen hoe ik vanaf een andere computer aan mijn wallet kan?
Met Bitcoin-QT kan dat in principe niet. De software is bedoeld om een wallet op een enkele machine te beheren. Eventueel kun je het wallet.dat bestand kopieren naar je andere computer(s), maar er zijn een aantal technische eigenaardigheden die dit een heel slecht idee maken tenzij je weet wat er precies achter de schermen van Bitcoin-QT gebeurt.
Als je je bitcoins vanaf meerdere computers wil kunnen gebruiken, dan moet je een online wallet dienst gaan gebruiken, bijvoorbeeld die van blockchain.info. Maar bedenk wel dat je in zo'n geval afhankelijk bent van de beschikbaarheid van de webdienst. Gaat blockchain.info offline, dan kun je niet bij je bitcoins (ok, in het geval van blockchain.info is er een omweg mits je goede backups hebt, maar het algemene idee blijft geldig).