Bitcoin Core software client (aka Bitcoin-Qt)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickiii
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-12-2024

Introductie

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/9NGc9Xv.png

Bitcoin Core is de open source referentie implementatie van het Bitcoin protocol. Dit is de doorontwikkeling van de eerste software client gemaakt door Satoshi Nakamoto. Inmiddels is meer dan 70% van de code gewijzigd sinds de eerste versie. Dit topic is bedoeld voor informatie over deze software, hulp bij gebruik, bespreken van functionaliteit en aankondiging van nieuwe versies.

Versies

Huidige versie 0.9.3 (27 September 2014)

Officiele versies kunnen hier gedownload worden: https://bitcoin.org/en/download

Er zijn versies voor Windows (exe/zip), Ubuntu (PPA), Mac OS X en Linux algemeen (tgz)
Je kunt ook de broncode downloaden en een eigen build maken.

!! Let op: eventuele bugs kunnen geld kosten !!

Grafische gebruikersinterface

Hieronder een screenshot van de Mac OS X versie.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ZAmUBOD.png?2

Verificatie van PGP handtekening (signature) van ontwikkelaars

Zie hier een uitleg: https://bitcointalk.org/index.php?topic=297434.0

Applicatie Programeer Interface (API)

Door de software met een -server parameter (of bitcoind) te starten geeft aan dat het moet functioneren als een HTTP JSON-RPC server.

Voor verschillende code voorbeelden, zie: https://en.bitcoin.it/wiki/API_reference_(JSON-RPC)
Overzicht van API-call commandos: https://en.bitcoin.it/wik...oin_client/API_Calls_list

Ontwikkeling

Broncode: https://github.com/bitcoin/bitcoin
Mailinglijst: http://sourceforge.net/p/...lman/bitcoin-development/
IRC kanaal: Freenode #bitcoin-dev (historie)

[ Voor 5% gewijzigd door rickiii op 12-11-2014 23:30 ]

Ik denk altijd heel goed na voordat ik iets stoms zeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jace / TBL
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-03-2023
Toevoeging: deze client is een 'full node' en houdt een lokale kopie bij van de complete blockchain. Dat kan de eerste keer een tijd duren om te downloaden.

Een paar ontwikkelaars hebben een 'bootstrap torrent' beschikbaar gesteld waarmee je het grootste deel van de blockchain (vanaf het begin tot een punt niet al te lang geleden, wordt regelmatig bijgewerkt) via bittorrent kunt downloaden. Scheelt de nodige downloadtijd.

Torrent op sourceforge: http://sourceforge.net/projects/bitcoin/files/Bitcoin/blockchain/bootstrap.dat.torrent/

Uitleg waarom je deze data niet hoeft te vertrouwen, m.a.w. waarom bijvoorbeeld iemand daar niet stiekem valse transacties in heeft kunnen doen: https://bitcointalk.org/index.php?topic=145386.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickiii
Bitcoin Core 0.9.0 is uit (aka Bitcoin-qt):
https://bitcoin.org/bin/0.9.0/

Changelog in de readme:
https://bitcoin.org/bin/0.9.0/README.txt

Een image-album gemaakt met wat screenshots draaiend op Windows 7
http://imgur.com/a/S8KDr

[ Voor 24% gewijzigd door rickiii op 24-03-2014 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenwouter
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12-09 08:30

ikbenwouter

! w t R

Jace / TBL schreef op zaterdag 15 maart 2014 @ 20:53:
Toevoeging: deze client is een 'full node' en houdt een lokale kopie bij van de complete blockchain. Dat kan de eerste keer een tijd duren om te downloaden.
Als je een full node wilt draaien (en dus ook bitcoin-transacties kunt relayen en de blockchain delen) dan moet je wel even zorgen dat port 8333 (TCP) bereikbaar is (portforward of via UPnP). Dit kun je controleren door in de interface van Bitcoin Core te kijken of je meer dan 8 connections/verbindingen hebt (rechtsonder, mouseover op het verbinding-icoontje).

........................................................................................................................................................

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-09 13:15

Rannasha

Does not compute.

Gavin Andresen treedt terug als hoofdontwikkelaar van Bitcoin Core om zich volledig te richten op zijn taak als Chief Scientist van de Bitcoin Foundation (die taak had hij al, maar dat deed hij tegelijk met de software development).

Opvolger van Andresen is een Nederlander: Wladimir van der Laan. Een informaticus die al een hele tijd als ontwikkelaar aan Bitcoin Core werkt en tegenwoordig de ontwikkelaar is met het grootste aantal commits op de Bitcoin Github.

bron: http://www.coindesk.com/g...-bitcoins-lead-developer/

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickiii
Bitcoin Core 0.9.1 is uit (aka Bitcoin-qt):
https://bitcoin.org/bin/0.9.1/

Changelog in de readme:
https://bitcoin.org/bin/0.9.1/README.txt
No code changes were made between 0.9.0 and 0.9.1. Only the dependencies were changed.

• Upgrade OpenSSL to 1.0.1g. This release fixes the following vulnerabilities which can affect the Bitcoin Core software:
  • CVE-2014-0160 ("heartbleed") A missing bounds check in the handling of the TLS heartbeat extension can be used to reveal up to 64k of memory to a connected client or server.
  • CVE-2014-0076 The Montgomery ladder implementation in OpenSSL does not ensure that certain swap operations have a constant-time behavior, which makes it easier for local users to obtain ECDSA nonces via a FLUSH+RELOAD cache side-channel attack.
• Add statically built executables to Linux build

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09-2024
Is dit een vervanger voor Multibit 0.5.17?

|2600k|Asus 290|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thalantis
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 26-01-2023

thalantis

12200 Wp

bitcoin core updaten naar 0.9.1 mensen ivm openssl bug, zie https://bitcointalk.org/index.php?topic=562400.0 en https://bitcoin.org/en/release/v0.9.1

Jsunnyreports

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carharttguy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-07 23:09
Dag iedereen

Ik ben nu net Bitcoin-Qt beginnen 'gebruiken', maar ik heb een vraag. Als ik kijk bij mijn adressen waarmee ik kan ontvangen, dan staat daar 1 adres, bij mijn adressen waarmee ik kan versturen, staat echter geen enkel adres, en ik kan wel 1 aanmaken door op nieuw te klikken, maar weet totaal niet wat ik moet invullen.

Ik heb bij het aanmaken ook niets van wachtwoord ofzo ingegeven. Ik heb wel al gehoord van het wallet.dat bestand, is dat eigenlijk mijn soort van bankkaart en pincode ineen ofzo?

Ik begrijp het niet helemaal, kan iemand mij uitleggen hoe ik vanaf een andere computer aan mijn wallet kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-09 13:15

Rannasha

Does not compute.

Carharttguy schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 16:29:
Ik ben nu net Bitcoin-Qt beginnen 'gebruiken', maar ik heb een vraag. Als ik kijk bij mijn adressen waarmee ik kan ontvangen, dan staat daar 1 adres, bij mijn adressen waarmee ik kan versturen, staat echter geen enkel adres, en ik kan wel 1 aanmaken door op nieuw te klikken, maar weet totaal niet wat ik moet invullen.
Voor het versturen van bitcoins hoef je geen adres aan te maken, je moet enkel het adres van de ontvanger opgeven en de hoeveelheid te versturen bitcoins. Voor het ontvangen van bitcoins kun je een of meerdere adressen gebruiken, dat kun je zelf kiezen. Je kunt er voor kiezen om alles op 1 adres te ontvangen, dan gebruik je slechts het ene adres dat er al staat. Je kunt ook kiezen om verschillende mensen een ander adres te geven, zo kun je bijhouden van wie een ontvangen betaling afkomstig is. Om dit te bereiken moet je eerst extra ontvang-adressen aanmaken.

Over het algemeen wordt aangeraden om wegens privacy-redenen zoveel mogelijk voor iedere (binnenkomende) transactie een ander (ontvangst) adres te gebruiken. Dus iedere keer als je ergens je Bitcoin-adres moet opgeven, maak je een nieuwe en geef je die op. Dit is echter geen vereiste, je kunt Bitcoin prima gebruiken met slechts 1 ontvangst-adres.

De software houdt bij hoeveel bitcoins de diverse ontvangst-adressen hebben binnen gekregen en als je een betaling verstuurt, pakt het bij de juiste adressen de juist hoeveelheid bitcoins bij elkaar om de transactie te maken. Dit gebeurt allemaal achter de schermen.
Ik heb bij het aanmaken ook niets van wachtwoord ofzo ingegeven. Ik heb wel al gehoord van het wallet.dat bestand, is dat eigenlijk mijn soort van bankkaart en pincode ineen ofzo?
Het wallet.dat bestand bevat de sleutels tot je bitcoins. Net zoals de sleutels van een kluisje, kan iedereen die het wallet.dat bestand heeft bij de inhoud (de bitcoins in dit geval). Je kunt er voor kiezen om je wallet.dat bestand te versleutelen met een wachtwoord (dit is een optie in Bitcoin-QT waar je zelf voor moet kiezen, het gebeurt niet standaard). Zodra je dit doet, wordt het bestand versleuteld en zul je opnieuw je wachtwoord moeten invullen wanneer je een betaling gaat doen. Het wachtwoord is niet nodig om betalingen te ontvangen, de software te starten of je saldo te checken.
Ik begrijp het niet helemaal, kan iemand mij uitleggen hoe ik vanaf een andere computer aan mijn wallet kan?
Met Bitcoin-QT kan dat in principe niet. De software is bedoeld om een wallet op een enkele machine te beheren. Eventueel kun je het wallet.dat bestand kopieren naar je andere computer(s), maar er zijn een aantal technische eigenaardigheden die dit een heel slecht idee maken tenzij je weet wat er precies achter de schermen van Bitcoin-QT gebeurt.

Als je je bitcoins vanaf meerdere computers wil kunnen gebruiken, dan moet je een online wallet dienst gaan gebruiken, bijvoorbeeld die van blockchain.info. Maar bedenk wel dat je in zo'n geval afhankelijk bent van de beschikbaarheid van de webdienst. Gaat blockchain.info offline, dan kun je niet bij je bitcoins (ok, in het geval van blockchain.info is er een omweg mits je goede backups hebt, maar het algemene idee blijft geldig).

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carharttguy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-07 23:09
Bedankt Rannasha voor jouw uitleg.
Ik snapte het verschil tussen een adres en een wallet helemaal niet zo goed, maar nu is het helemaal duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-09 11:37

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Wat ik wel een nadeel vind is dat de hele blockchain ondertussen al iets van 30 GB beslaat op mijn niet al te grote SSD (op 1 van mijn compu's he). Misschien toch maar eens een lichtere client gaan zoeken.

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je moet gewoon Multibit als Wallet gebruiken. Synchroniseren met de blockchain gaat ook nog eens een stuk sneller en het slaat lokaal niks op qua de chain.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickiii
Als je kunt, gebruik dan een full node. Hoewel de Bitcoin software ondersteuning groeit, daalt het aantal nodes in de wereld en dat maakt het netwerk een stuk zwakker. Vorig jaar waren het er nog ~10.000 en dat is inmiddels nog slechts ~6700 (https://getaddr.bitnodes.io/dashboard/?days=60)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Daar heb je wel een puntje.. Nou ja, thuis vind ik het niet zo'n ramp, al vind ik het wel heel vervelend worden dat het tegenwoordig zo lang duurt voordat ie opgestart is. (wel grappig dat sinds we een UPC verbinding hebben, ik blijkbaar full node ben met standaard 12 30 connecties en een groen balkje ;) )

Ik meen toch dat er ook een initiatief is om te zorgen dat je niet meer de hele blockchain hoeft te downloaden en wel als node kunt fungeren? Meen me zoiets te herinneren..

Trouwens, wat gebeurt er eigenlijk met de transaction fees die je betaalt? Komen die op een of andere manier bij de nodes terecht? Of waar blijven die eigenlijk?

[ Voor 14% gewijzigd door letatcest op 19-11-2014 14:35 ]

• rickiii
letatcest schreef op woensdag 19 november 2014 @ 10:09:
ik blijkbaar full node ben met standaard 12 30 connecties en een groen balkje ;) )
Let op dat je poort 8333 open hebt staan, anders leech je waarschijnlijk alleen maar.
Test het op deze pagina: https://getaddr.bitnodes.io/
Trouwens, wat gebeurt er eigenlijk met de transaction fees die je betaalt? Komen die op een of andere manier bij de nodes terecht? Of waar blijven die eigenlijk?
Dat gaat naar de miners als extra motivatie om jouw transactie zo snel mogelijk in een blok op te nemen. Hoe hoger je transactie kosten, hoe hoger dus de kans dat je transactie snel verwerkt wordt in het eerst volgende blok. Transactie met erg lage fee kan dus soms wel 24 uur duren voordat die in een blok door een miner wordt meegenomen want het is voor hun alleen maar extra data zonder dat ze er iets voor terugkrijgen.

De full nodes zijn nodig om volledige centralisatie door miners te voorkomen. Het is veel makkelijker om een node te draaien dan een miner te zijn, maar met een node kun je dus meehelpen om alleen geldige blokken (of blokken met bepaalde regels, zoals aantal transacties) te accepteren. Zo heb je dus ook een vorm van "stemrecht" op de geldigheid van de blockchain.

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Ik heb een keurig groen vinkje bij bitnodes.io (aangezien UPC-modem UPnP accepteert, ah, dat verklaart ook waarom op kantoor het slechts...) Maar goed. Volgens mij kun je er een docu over maken..

* letatcest zou er wel eens een documentaire over willen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Zeg, als je een 'corrupted wallet.dat' hebt.. (na een computercrash veroorzaakt door een stroomstoring) en je laatste backup toch wat ouder blijkt dan gedacht... is er een manier dat toch te recoveren? De 'adviezen' op internet lopen nogal uiteen namelijk :/

edit: hmm.. verdorie, dan eerst maar die hele blockchain weer downloaden... fyi, ik gebruik Ubuntu.

[ Voor 16% gewijzigd door letatcest op 29-12-2014 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06:56
letatcest schreef op maandag 29 december 2014 @ 14:19:
Zeg, als je een 'corrupted wallet.dat' hebt.. (na een computercrash veroorzaakt door een stroomstoring) en je laatste backup toch wat ouder blijkt dan gedacht... is er een manier dat toch te recoveren? De 'adviezen' op internet lopen nogal uiteen namelijk :/
Volgens mij kun je gewoon de backup inlezen. Zolang je address maar gelijk is gebleven worden alle coins weer "teruggevonden / toegekend" aan jouw client / address.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

ah op die manier.. ik ga het proberen.. brrrr gekkenwerk! zit hier toch wel met wat klamme handjes.. had bedacht dat ik eens uit moest gaan zoeken hoe een paper wallet backup te maken, maar dat stelde ik altijd maar weer uit...

edit: nu staan er dus transacties tot oktober 2013. Maar goed, ik neem aan dat als die blockchain geupdate is in bitcoinqt naar data na oktober 2013, dat de boel weer meegenomen wordt. * letatcest is iets minder gestressed nu....

[ Voor 34% gewijzigd door letatcest op 29-12-2014 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Laatst online: 06:56
letatcest schreef op maandag 29 december 2014 @ 14:30:
ah op die manier.. ik ga het proberen.. brrrr gekkenwerk! zit hier toch wel met wat klamme handjes.. had bedacht dat ik eens uit moest gaan zoeken hoe een paper wallet backup te maken, maar dat stelde ik altijd maar weer uit...

edit: nu staan er dus transacties tot oktober 2013. Maar goed, ik neem aan dat als die blockchain geupdate is in bitcoinqt naar data na oktober 2013, dat de boel weer meegenomen wordt. * letatcest is iets minder gestressed nu....
Ja, het aantal transacties tot oktober 2013 viel ook nog mee. Pas het afgelopen jaar is die blockchain echt hard gegroeid dus het kan wel even duren voordat alles weer terug is. Gewoon de client open laten staan.

Heb laatst ook een vergelijkbaar iets gehad, ook beschadigde wallet.dat maar hij herkende het adres nog wel. Ook als je de backup inleest op een ander systeem zul je zien dat je wallet eerst leeg is maar na synchronisatie met het netwerk weer wordt bijgewerkt, dat heb ik ook al eens gezien bij overzetten van wallet van desktop naar laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• komkommer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-12-2024

komkommer

Koffie

letatcest schreef op maandag 29 december 2014 @ 14:19:

edit: hmm.. verdorie, dan eerst maar die hele blockchain weer downloaden... fyi, ik gebruik Ubuntu.
Dat hangt voornamelijk af van hoeveel transacties je hebt gedaan sinds de laatste backup.

Als je snel weer online wilt zijn, dan kan je versie 0.10rc1 downloaden, die is een stuk sneller geworden.

Makerij Hofman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:27

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Zover ik weet zijn de transacties in de blockchain vastgelegd, maar als je wallet.dat kaduuk is, dan vrees ik het ergste voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Het rare is dat de hele blockchain op mijn hd staat, maar dat ie toch alle blocks weer opnieuw download. Maar goed, hij gaf dus een database-error, waarna bitcoinqt vastliep en ik laat het maar z'n gang gaan. Het duurt alleen zo verschrikkelijk lang... De laatste werkende backup is dus van oktober vorig jaar, daar staan dus de transacties tot dan in. Die zie ik ook staan. Ik meen me te kunnen herinneren dat ik nog langer geleden iets dergelijks gehad heb en dat als de wallet.dat maar hetzelfde is, dat de transacties die niet in die backup staan, er nog wel bijkomen, zoals GH45T ook zegt. Nou ja, afwachten dan maar... Ik wilde eigenlijk naar een wallet met zo'n seed toe, maar ik weet eigenlijk niet hoe/of je deze wallet kunt 'koppelen' aan een andere, maar volgens mij is dat meer iets voor het BTC-clients-topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gws24
  • Laatst online: 20-09 15:34

gws24

Thinking is hard!

Er is wel een probleem dat je zou kunnen hebben en dat is het aantal gebruikte change adressen. Bitcoin-qt heeft standaard een pool van 100 (dacht ik) change adressen*. Als je die allemaal gebruikt hebt dan maakt hij automatisch nieuwe aan maar als dat aanmaken na je backup is gebeurt dan ben je de sjaak aangezien die nieuwe adressen niet in de backup zitten.

* Al tijden geleden dat ik bitcoin-qt heb gebruikt dus dat kan in nieuwere versies anders zijn maar dat is in ieder geval hoe het werkte en waarom je regelmatig backups moest maken.

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• komkommer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-12-2024

komkommer

Koffie

gws24 schreef op maandag 29 december 2014 @ 15:52:
Er is wel een probleem dat je zou kunnen hebben en dat is het aantal gebruikte change adressen. Bitcoin-qt heeft standaard een pool van 100 (dacht ik) change adressen*. Als je die allemaal gebruikt hebt dan maakt hij automatisch nieuwe aan maar als dat aanmaken na je backup is gebeurt dan ben je de sjaak aangezien die nieuwe adressen niet in de backup zitten.

* Al tijden geleden dat ik bitcoin-qt heb gebruikt dus dat kan in nieuwere versies anders zijn maar dat is in ieder geval hoe het werkte en waarom je regelmatig backups moest maken.
Precies dat dus, zo werkt het nog steeds.

Makerij Hofman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:27

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

letatcest schreef op maandag 29 december 2014 @ 15:48:
Het rare is dat de hele blockchain op mijn hd staat, maar dat ie toch alle blocks weer opnieuw download. Maar goed, hij gaf dus een database-error, waarna bitcoinqt vastliep en ik laat het maar z'n gang gaan. Het duurt alleen zo verschrikkelijk lang...
Is het niet gewoon bitcoind -reindex? Want dan zou ik overgaan op de 0.10RC1

[ Voor 4% gewijzigd door Yzord op 29-12-2014 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Yzord schreef op maandag 29 december 2014 @ 20:05:
[...]

Is het niet gewoon bitcoind -reindex? Want dan zou ik overgaan op de 0.10RC1
Nou ja, 0.10RC1 laat ik even voor wat het is. Toevallig stond er nog een backup van mijn hele /home en dus ook .bitcoin op een backupschijf (hail autobackup-die-helaas-sinds-30-november-vol-was) dus een vrij recente wallet.dat. Helaas zat er blijkbaar wel een fout ergens (ook daarin... misschien dat er al eerder iets niet helemaal senang was) nadat ie een halve dag heeft staan herindexeren... nu toch maar de bootstrap.dat gedownload (dat ging gelukkig binnen een uurtje..) en die is ie nu vrolijk aan het importeren, maar dat gaat ook nog lang duren zo te zien. Ik laat hem lekker rammelen en zie morgen wel weer verder. [/end slowchat]

en misschien ook de backupschijf maar eens wat extra ruimte geven of een nieuwe halen, eentje die niet 8 jaar oud is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoghurt114
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-11-2022
komkommer schreef op maandag 29 december 2014 @ 16:27:
[...]

Precies dat dus, zo werkt het nog steeds.
Dit mogen ze wel eens aanpassen of beter aangeven lijkt me.

Volgens mij zijn er nog zat mensen die 1 backup maken en het wel goed vinden, om er vervolgens na 100 transacties achter te komen dat driekwart van de muntjes kwijt zijn.

Is er eigenlijk een reden dat bitcoin core niet overstapt op HD wallets / BIP 32?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonez0r
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-01 12:43
Yoghurt114 schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 02:43:
[...]

Is er eigenlijk een reden dat bitcoin core niet overstapt op HD wallets / BIP 32?
Eén van de redenen dat ik Armory gebruik. Eén keer een paper backup maken en je kan die tot in de eeuwigheid gebruiken om je wallet te recoveren, ongeacht hoeveel transacties je na het backuppen nog doet. Maar volgens mij is (of wordt) de meeste wallet software tegenwoordig BIP32.

[ Voor 8% gewijzigd door Bonez0r op 31-12-2014 06:30 ]

There go the goddamn brownies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Bonez0r schreef op woensdag 31 december 2014 @ 06:11:
[...]

Eén van de redenen dat ik Armory gebruik. Eén keer een paper backup maken en je kan die tot in de eeuwigheid gebruiken om je wallet te recoveren, ongeacht hoeveel transacties je na het backuppen nog doet. Maar volgens mij is (of wordt) de meeste wallet software tegenwoordig BIP32.
't Is natuurlijk pas als het kalf (bijna) verdronken is dat je je er weer in gaat verdiepen. Op zich ziet het er tegenwoordig allemaal een stuk helderder uit als het gaat om offline wallets creëren: keurige uitleg op bitcoin.org, maar ik heb nog geen recent antwoord op de vraag kunnen vinden (of wellicht zoek ik verkeerd) hoe ik de adressen, of eigenlijk de wallet uit bitcoin-qt, kan exporteren naar andere walletsoftware die minder zwaar is (niet dat ik denk dat ik ooit nog het gelockte btcguild-adres ga gebruiken, aangezien minen natuurlijk al lang niet meer rendabel is voor de huis-tuin-en-keuken-computer).

Wat ik er wel uit begrijp is dat als je nu een seed zou maken via een BIP32 ondersteunde wallet, dat je in principe niet per se datzelfde programma nodig hebt om de wallet eventueel te kunnen recoveren, of is dat niet zo?

edit: al hoort dit misschien meer thuis in: Bitcoin Core software client (aka Bitcoin-Qt)
edit 2: @Martijn19 wellicht wel interessant om naartoe te gaan, ik zal eens rondpoken bij Permanent Beta, daar zitten altijd wel mensen die dat ook interessant vinden.

[ Voor 10% gewijzigd door letatcest op 31-12-2014 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

letatcest schreef op woensdag 31 december 2014 @ 12:06:
[...]
't Is natuurlijk pas als het kalf (bijna) verdronken is dat je je er weer in gaat verdiepen. Op zich ziet het er tegenwoordig allemaal een stuk helderder uit als het gaat om offline wallets creëren: keurige uitleg op bitcoin.org, maar ik heb nog geen recent antwoord op de vraag kunnen vinden (of wellicht zoek ik verkeerd) hoe ik de adressen, of eigenlijk de wallet uit bitcoin-qt, kan exporteren naar andere walletsoftware die minder zwaar is (niet dat ik denk dat ik ooit nog het gelockte btcguild-adres ga gebruiken, aangezien minen natuurlijk al lang niet meer rendabel is voor de huis-tuin-en-keuken-computer).

Wat ik er wel uit begrijp is dat als je nu een seed zou maken via een BIP32 ondersteunde wallet, dat je in principe niet per se datzelfde programma nodig hebt om de wallet eventueel te kunnen recoveren, of is dat niet zo?

edit: al hoort dit misschien meer thuis in: Bitcoin Core software client (aka Bitcoin-Qt)
edit 2: @Martijn19 wellicht wel interessant om naartoe te gaan, ik zal eens rondpoken bij Permanent Beta, daar zitten altijd wel mensen die dat ook interessant vinden.
Je kunt de private key van je addressen opvragen in bitcoin core en die importeren in een andere wallet.
Zo heb ik een adres dat vaak gebruikt wordt voor vanalles en nog wat adhv die private key kunnen importeren in Electrum. Dat is denk ik de meest lightweight wallet voor de PC die je kunt vinden.
Ze staan wel in een aparte categorie en maken niet deel uit van de Electrum wallet op zich. Je kunt zo'n geimporteerd adres dus niet recoveren met de seed. Dat terzijde, het synchroniseert en confirmeert je oude transacties in enkele minuten en je kunt gewoon verder. Zelfs m'n balance was tot op de sat correct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoboy1479
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-09 22:38
Bitcoin Core 0.10.0 is gereleased: https://bitcoinfoundation.org/bitcoincore/

Vooral de Transaction fee changes en Faster synchronizations is erg interessant.
Ben benieuwd of de Transaction fee estimator ook in website vorm beschikbaar komt, om hier verschillen in te volgen.
Pagina: 1